Hi allen, dit is mijn eerste post hier.
Ik heb zelf een Canon Prima super 115 compact camera( gewoon een automaatje met rolletje). Dat toestel bevalt in principe goed......
Maar ik zie iedereen om me heen zo lekker wegklikken met die digitale zooi, dat lijkt mij ook wel wat.
Nu heb ik onlangs het toestel van m'n vader geleend om eens wat indrukken te maken, een Sony DSC P72. Ik weet het is niet echt een top off the range toestel, maar ik kon er even mee spelen.
Ik weet dat dit toestel nog niet half zoveel kost als mijn oude Canon toendertijd, maar dacht dat de techniek wel veel verbeterd zou zijn.
Nou viel me dat toch eerlijk gezegd een partij tegen! Wat een waardeloos ding zeg! Ten eerste is het (optische) zoombereik niet te vergelijken met mijn oude trouwe 38-115mm Canon. Ten tweede kun je niet even snel een foto maken want tussen het drukken en het daadwerkelijk vastleggen van het plaatje zit denk ik bijna een halve seconde, en snel achter elkaar een foto maken kun je ook wel vergeten. Ten derde zijn de foto's gewoon van mindere kwaliteit! Als ik mijn oude opnames vergroote naar A3 formaat waren ze nog mooi......dat is met die 3.2Mpixels van Sony echt niet zo. Sterker nog met A4 formaat is het verschil zichtbaar. (ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar als je bijvoorbeeld iemand met zwart haar fotografeerd tegen een witte achtergrond krijg je een soort gele rand om dat haar bij vergroting, dat heb ik met mijn oude toestel nooit gehad...ook niet als ik ze sterk liet vergroten)
Goed dat vond ik dus niets....maar wat ik wel leuk vind aan die digitale camera's is dat je zo lekker raak kunt schieten en als het niet helemaal naar je zin is gooi je ze weg....je kan op je computer gelijk zin of het wat is en er met fotobewerkingprogramma's allerlei dingen mee doen.
Ik wil dus een digitale camera, maar ik wil snel kunnen fotograferen, en ik wil er eigenlijk ook groothoek mee kunnen fotograferen (dat is een groot nadeel van mijn huidige Canon, 38mm is gewoon waardeloos als je in de woonkamer foto's wil maken).
Als ik in een woonkamer een gezelschap wil fotograferen wat voor soort hoek heb ik dan nodig? Ik heb m'n oog laten vallen op de Canon eos300d, en daar dan bijvoorbeeld een 15mm (een hoek van 114 graden) lens op zetten (vaste lens).
Nu heb ik nogal wat slechte berichten gehoord over de kwaliteit van dit type (plastic lenzen die niet goed zouden zijn en een beetje low budget behuizing). Is het voor de doelstelling die ik er op na hou echt noodzakelijk om voor een spiegelreflexcamera te gaan (qau groothoek)?
Verder zit de Canon eigenlijk wel een beetje op de top van mijn budget, zijn er goedkopere goede alternatieven?
alvast bedankt voor jullie advies....