Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overschakeling op digitaal? Raad!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overschakeling op digitaal? Raad!

    Nog steeds werk ik met een analoge canon eos 3000, uitgezonderd een kleine canon ixus. Ik had graag overgeschakeld op een betere digitale.

    Nu is m'n vraag: wat zouden jullie kopen?
    • Een finepix S9500? (op aanraden van m'n collega)(of is dit een stap terug?)

    • een canon eos 350D, waar ik m'n twee bestaande lenzen op kan gebruiken (nl. canon zoom EF 75-300mm 1:4-5.6 III en canon EF 38-76mm 1:4.5-5.6)?

    • of de canon met een nieuwe lens nl. tamron 18-200mm 3.5-5.3XRDi II

    Zijn de lenzen die ik heb eigenlijk nog goed bruikbaar voor een digitale camera? Geven ze dezelfde kwaliteit en scherpte als analoog?
    Zijn ze trouwens nog iets waard als ik ze wil verkopen?

    Ik fotografeer voornamelijk kinderen, landschappen, reizen, ...
    Ik weet dat het ene het dubbele kost van het andere maar ik wil vooral kwaliteit!

    Wie weet raad?

    alvast mercikes, geert

  • #2
    Re: Overschakeling op digitaal? Raad!

    Niemand?

    Comment


    • #3
      Re: Overschakeling op digitaal? Raad!

      Tot voor kort gebruikte ik de EOS 300 met 28-80 en 75-300. Nu heb ik een Panasonic FZ30 en ik ben er zeer tevreden over.

      Even proberen een antwoord te geven op je vraag. De Fuji is een zéér goed toestel, net als de FZ30. Het grootste voordeel van beide toestellen (alle bridge toestellen) is dat ze zowat alles in één behuizing bieden. (ook filmpjes zijn mogelijk)
      De Fuji heeft een 28-300 lens en de FZ30 een 35-420. Dat is een hoop gewicht aan lenzen bij de Canon. Om over de prijs nog te zwijgen.

      De discussie rond deze toestellen is op dit forum al meer gevoerd. De zoekfunctie biedt hier uitkomst.

      Voor de Canon spreekt de toch betere beeldkwaliteit. Je lenzen van de 3000 zijn volgens mij perfect bruikbaar op de 350D.

      Wat de bijhorende lenzen betreft, is het niet alleen afhankelijk van je budget, maar ook van je draagkracht (letterlijk) en je behoeften (breedbeeld, tele, macro, ...)
      De Tamron is zeker een aanrader! (vooral als lens voor op reis)

      Het past dat ik hier de opmerking maak dat ergens op dit forum een link is naar een vergelijkende test (Engels) tussen de FZ30 en de EOS 5D. De test was dubbel: een reis naar Hawaï en een boot/vliegshow in Florida. Verschillende omstandigheden waarbij de sterktes en zwaktes van beide toestelen naar voor kwamen. De onberispelijke fotokwaliteit van de 5D tegenover het gebruiksgemak en lagere prijs van de FZ30. Interessant!

      Succes met je keuze!

      Comment


      • #4
        Re: Overschakeling op digitaal? Raad!

        Oorspronkelijk geplaatst door geerthey
        Nog steeds werk ik met een analoge canon eos 3000, uitgezonderd een kleine canon ixus. Ik had graag overgeschakeld op een betere digitale.

        Nu is m'n vraag: wat zouden jullie kopen?
        • Een finepix S9500? (op aanraden van m'n collega)(of is dit een stap terug?)

        • een canon eos 350D, waar ik m'n twee bestaande lenzen op kan gebruiken (nl. canon zoom EF 75-300mm 1:4-5.6 III en canon EF 38-76mm 1:4.5-5.6)?

        • of de canon met een nieuwe lens nl. tamron 18-200mm 3.5-5.3XRDi II

        Zijn de lenzen die ik heb eigenlijk nog goed bruikbaar voor een digitale camera? Geven ze dezelfde kwaliteit en scherpte als analoog?
        Zijn ze trouwens nog iets waard als ik ze wil verkopen?

        Ik fotografeer voornamelijk kinderen, landschappen, reizen, ...
        Ik weet dat het ene het dubbele kost van het andere maar ik wil vooral kwaliteit!

        Wie weet raad?

        alvast mercikes, geert
        Beste Geert,
        Als het je vooral om de kwaliteit gaat, dan denk ik dat je zelf al weet wat je zal moeten doen. Op een reflex kan je namelijk per foto de beste lens voor die foto opschroeven. Maar natuurlijk, als je echte kwaliteit wil zal je, mits enkele uitzonderingen, toch naar L-glas moeten gaan ( of primes ). Het voordeel hierbij is dat je dit geleidelijk kan doen he. Want voorlopig heb je enkel een lens nodig met wat meer groothoek en je kan verder. (de lenzen die in je bezit zijn zouden geen problemen mogen geven)
        Wat betreft de 350d, ikzelf ben daar wel tevreden van. Maar kan hem heel moeilijk gebruiken zonder de batterijgrip, dus ga hem zeker eerst eens testen!
        Groetjes Joeri
        Olympus OM-D EM-5 + wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Overschakeling op digitaal? Raad!

          Vergeten te antwoorden op de waarde van je lenzen.
          Volgens mij niet zo hoog (maar wie ben ik?). En op dit forum is zeker interesse ervoor.

          De 350D is sowieso een upgrade t.o.v. je 3000. Ik denk dat een bridgetoestel eerder vergelijkbaar er mee is, met een vaste lens dan wel.

          Comment


          • #6
            Re: Overschakeling op digitaal? Raad!

            (nl. canon zoom EF 75-300mm 1:4-5.6 III en canon EF 38-76mm 1:4.5-5.6)?
            Van Canon weet ik eigenlijk niet zoveel af, maar aan de f waarden te zien zijn dat geen Toplenzen, de keuze van een apparaat hangt er natuurlijk van af waarvoor je het wil gaan gebruiken, als je wat gaat zoeken op BD zal je hier zeker je antwoord vinden, anders vertel je maar eens wat je van je toestel verlangt
            Zijn de lenzen die ik heb eigenlijk nog goed bruikbaar voor een digitale camera? Geven ze dezelfde kwaliteit en scherpte als analoog?
            De Canon mannen op dit forum zullen je daar een duidelijker antwoord op kunnen geven denk ik


            Zijn ze trouwens nog iets waard als ik ze wil verkopen?
            Kortweg neen, er is namelijk een oververzadigde tweedehands markt voor dit soort lenzen, maar je kan ze natuurlijk te koop stellen, en laten bieden, dan kan je nog doen wat je wil natuurlijk.

            Comment


            • #7
              Re: Overschakeling op digitaal? Raad!

              In heb ook die keuze moeten maken een tijd geleden om mijn Canon A-1 te vervangen en ben toen begonnen aan het digitale tijdperk met een PowerShot S1 IS (bridge camera). Geen slecht toestel hoor, verre van zelfs (ook filmen is echt super met dit toestel), maar het "reflexgevoel" heb ik er nooit mee gehad.
              Daarom een jaar later toch voor een DSLR geopteerd.
              Ik denk voor de meesten onder ons geldt hier: eens een reflex, altijd een reflex
              Ik zou dus goed nadenken vooraleer van een analoge reflex naar een digitale bridge camera over te stappen (misschien eerst eens een tijdje mee werken, mocht dit mogelijk zijn)...
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #8
                Re: Overschakeling op digitaal? Raad!

                Oorspronkelijk geplaatst door geerthey
                Zijn ze trouwens nog iets waard als ik ze wil verkopen?
                Mijn schatting hieromtrent is tussen 200 en 250 euro voor de twee.
                De kwaliteit is niet van die mate om ze zeker te behouden. Dus ik zou zeggen, vergeet zeker niet te kijken bij de concurrentie!!
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Overschakeling op digitaal? Raad!

                  In ieder geval al heel hard bedankt voor de vele antwoorden...

                  Ik denk dat ik het voorlopig toch maar ga houden bij de S9500 en dan vooral vanwege het budget...
                  Eigenlijk kan ik me momenteel geen duur toestel permiteren dus voorlopig het eerste jaar en als hij perfekt werkt mss nog een volgend jaar.
                  Ik hoop dat ik er geen spijt van ga krijgen.:-)

                  Dus moest er iemand interesse hebben in m'n eos 3000 met lenzen? Doe gerust een bod!!!

                  groeten - geert

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overschakeling op digitaal? Raad!

                    oja, nog een vraagje... wie werkt er met de S9500 en op een mac?
                    Dit werkt toch perfekt samen of niet? ik heb systeem 10.3.9

                    zoniet vallen wel m'n heel plannen in duigen héj:-)

                    geert

                    Comment

                    Working...
                    X