Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overgang naar DSLR..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overgang naar DSLR..

    Hallo iedereen, ik heb me hier net ingeschreven omdat het mij wel een goed forum lijkt te zijn *slijm slijm*.
    Bon, mijn 1ste vraag: Ik doe al enkele jaren aan fotografie (6 jaar ofzo en ik ben nu 18) en heb altijd gefotografeerd met film. Ik bezit een Nikon F90X en F3 met MF24/2,8 :: MF50/1,4 :: AF85/1,8 :: MF105/2,5 Nikkors en ook een Nikon Coolpix 995 maar deze coolpix is meer "spielerei" in mijn ogen. Nu ben ik van plan om de overgang naar DSLR te maken. De body die mij interesseert is de Nikon D100 (ik heb al heel wat research gedaan) maar ik ben bang voor de lenzen op de digitale bodies, de verandering in brandpuntsafstand en 3 van de 4 Nikkors die ik bezit zijn manuele lenzen zonder CPU (ik heb ook nog een Novoflex die moet sowieso weg), die zullen dus vervangen moeten worden. Het probleem is dat mijn budget niet oneindig is en dat ik dus waarschijnlijk zal moeten overschakelen op zoom-lenzen. Nu het probleem met zoomlenzen is de lichtsterkte (tenzij we met heel dure lenzen beginnen...) maar ik dacht die lichtsterkte is misschien op te lossen door gebruik te maken van hogere ISO-waarden, en daarom had ik graag wat info gehad over de beeldkwaliteit van beelden rond 400-800-1000 ISO op de D100 (misschien voorbeelden als het mogelijk zou zijn.. zodat ik de kwaliteit zelf kan beoordelen).

    2de vraag: Welke lenzen zouden jullie mij aanraden om de lenzen die ik nu heb te vervangen ? (ik zou graag in hetzelfde bereik blijven, gezien het grootste deel van mijn foto's op 24 en 50 mm worden gemaakt en soms 85 voor portretten.)

    Bijkomdende tips die niets te maken hebben met mijn vragen zijn ook altijd welkom

    dank bij voorbaat
    mijn website

  • #2
    Ik kan je niets zeggen over Nikon toestellen, maar uit vroegere posts op dit forum blijkt wel dat Nikon (bijna) geen problemen heeft met oudere lenzen, of lenzen van andere fabrikanten (Canon wel ).

    de verandering in brandpuntsafstand
    Dit is niet helemaal juist. De brandpuntsafstand blijft gelijk, het beeld wordt alleen gecropt. Vermits het beeld kleiner is, zullen je lenzen beter presteren, want de meeste lensfouten zitten aan de rand van de lenzen.

    Nikongebruikers zullen je zeker meer kunnen vertellen.
    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

    Comment


    • #3
      Originally posted by Cnature000
      Ik kan je niets zeggen over Nikon toestellen, maar uit vroegere posts op dit forum blijkt wel dat Nikon (bijna) geen problemen heeft met oudere lenzen, of lenzen van andere fabrikanten (Canon wel ).

      de verandering in brandpuntsafstand
      Dit is niet helemaal juist. De brandpuntsafstand blijft gelijk, het beeld wordt alleen gecropt. Vermits het beeld kleiner is, zullen je lenzen beter presteren, want de meeste lensfouten zitten aan de rand van de lenzen.

      Nikongebruikers zullen je zeker meer kunnen vertellen.
      Versta ik het dus verkeerd ? Hoe ik het bekijk word bijvoorbeeld een 50mm een 75mm (die factor is 1,5x bij de D100 volgens dpreview.com) ? Is dit verkeerd ?

      PS; Non-CPU Nikkors werken niet volledig met die nieuwste generatie toestellen (waaronder de D100) naar mijn weten.
      mijn website

      Comment


      • #4
        Versta ik het dus verkeerd ? Hoe ik het bekijk word bijvoorbeeld een 50mm een 75mm (die factor is 1,5x bij de D100 volgens dpreview.com) ? Is dit verkeerd ?
        Dit is slechts een uitleg die ze geven om niet te veel te moeten uitleggen . Je moet het als volgt bekijken: De sensor is geen 24x36 maar is kleiner. Dus het beeld dat opgenomen wordt is 1,5 x kleiner dan het 24x36 formaat. Vermits het de lens is die de brandpuntsafstand bepaald (niet je camera), wordt van een 50mm plaatje maar een stuk op de sensor geprojecteerd, precies alsof je op 75mm werkt met een 24x36 camera.


        PS; Non-CPU Nikkors werken niet volledig met die nieuwste generatie toestellen (waaronder de D100) naar mijn weten.
        Deze vraag wordt beter door Nikon gebruikers beantwoord. Ik wil je niet met foute info opzadelen.
        Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

        Comment


        • #5
          Wat zou de kitlens van de D70 geven op de D100? Volgens Dan heb je een 28-105mm range. Dus de 24 haal je niet, maar verder kom je dan behoorlijk in de buurt...

          Comment


          • #6
            Ik heb zelf een Canon, dus ik kan je niet helpen bij je vragen. Maar ik wil je toch welkom heten op het BD forum. Iemand die powaqqatsi (of koyaanisqatsi) als nick neemt kan direct op mijn sympathie rekenen!
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              Op de site van Nikon zelf kan je zien welke lenzen compatiebel zijn met de D100, en dat zijn er veel.

              Comment


              • #8
                Ik heb een D70, naar het schijnt is de beeldkwaliteit vergelijkbaar met een D100. Ik gebruik erg vaak ISO 400 tot 640.

                Zelfs ISO 1600 is bruikbaar. Maar ik zou het zeker niet gebruiken om voor trage lenzen te compenseren. Er is een (te) groot verschil tussen 640 en 1600 om steeds maar 1600 te gebruiken.

                De 50mm kan je bijvoorbeeld vervangen door een 35mm f2, die is voor een Nikkor niet al te duur.

                Terzijde: Dat lenzen op een DSLR met kleinere sensor beter presteren aan de randen is zeker zo. Maar vergeet niet dat om een afdruk te maken van eenzelfde grootte gemaakt met eenzelfde lens, het digitale beeld in verhouding meer vergroot moet worden bij een kleinere sensor. Het oplossend vermogen wordt dus juist meer op de proef gesteld. Geen idee van of dit een merkbare invloed heeft...

                Koen

                Koen
                http://stuutekeer.wordpress.com

                Comment


                • #9
                  Hoewel traditioneel het de middelste zone het beste deel van een lens is, vergt een kleinere ccd met een hoge resolutie inderdaad meer van de lens, zodat je kleine lensimperfecties 'uitvergroot' zal waarnemen met eenzelfde lens... Maar een deftige lens zit met z'n scheidend vermogen nog ver boven dat van de huidige prosumer CCD's.

                  Trouwens... als ik het goed voorheb, dan 'vertroebelt' de AA-filter in de camera zelfs lichtjes het door de lens geprojecteerde beeld omdat de ccd anders met ultrafijne lijnen op hoog contrast 'springende' pixels zou geven... Correct me if I'm wrong.

                  Comment


                  • #10
                    De Nikon D100 is een prima performer als je aan hogere iso wil werken. Het aangename is dat de ruis die optreed zeer regelmatige korrel is (zoals film). Tot iso800 werk je haast ruisvrij, en beelden tot 1600 zijn perfect mogelijk.

                    De meeste Lenzen werken met autofocus, de 3D multisegment matrixmeting werkt echter enkel bij 'D' of 'G' type lenzen, ook het D-TTL flitsen kan dan enkel met die lenzen, voor de rest geen probleem.

                    Centerweighted meten en manueel focussen kan steeds.

                    ik zou niet direct aan vervanging denken, test eerst je lenzen met het toestel, achteraf kan je altijd beslissen lenzen bij aan te schaffen.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Phille
                      De Nikon D100 is een prima performer als je aan hogere iso wil werken. Het aangename is dat de ruis die optreed zeer regelmatige korrel is (zoals film). Tot iso800 werk je haast ruisvrij, en beelden tot 1600 zijn perfect mogelijk.

                      De meeste Lenzen werken met autofocus, de 3D multisegment matrixmeting werkt echter enkel bij 'D' of 'G' type lenzen, ook het D-TTL flitsen kan dan enkel met die lenzen, voor de rest geen probleem.

                      Centerweighted meten en manueel focussen kan steeds.

                      ik zou niet direct aan vervanging denken, test eerst je lenzen met het toestel, achteraf kan je altijd beslissen lenzen bij aan te schaffen.
                      Dat is al geruststellend dat de camera goed bruikbaar is tot 800 ISO (mijn coolpix is bij 400 al serieus op het randje en onbruikbaar tegen 800 ISO). Ik heb vandaag een beetje rondgekeken in het lenzenaanbod van Nikon en ik denk dat ik misschien mijn 24 en 50 mm ga vervangen door een 17-55mm f/2.8G AF-S DX lens (nieuw model) wel een zeer prijzige lens (±€1500) maar het lijkt me een zeer goede te zijn. Heeft er iemand enige ervaring hier met deze lens ?

                      Je zegt "ik zou niet direct aan vervanging denken" maar, mijn 24 en 50 mm lenzen zijn beide manuele lenzen en non-D lenzen dus. Deze lenzen hebben ook geen CPU ingebouwd zoals de AI-P lenzen (ik denk dat ze zo noemen, de manuele lenzen met CPU) en deze non-CPU lenzen zijn naar mijn weten incompatibel met de D100 wat wil zeggen dat de lichtmeter niet functioneert met deze lenzen... Ik ben niet 100% zeker maar dat is toch het gene wat ik opmaak uit de verscheidene dingen die ik er al over heb gelezen.

                      Bedankt alvast aan iedereen voor de reacties.
                      mijn website

                      Comment


                      • #12
                        ja, daar het je een punt, de lichtmeting moet je manueel doen en de instellingen in M-mode bij deze lenzen.

                        Ikzelf werk met de 17-55 mm een topklasse lens, en de 70-200 VR, beide objectieven zijn gewoon super.

                        Originally posted by Powaqqatsi
                        Originally posted by Phille
                        De Nikon D100 is een prima performer als je aan hogere iso wil werken. Het aangename is dat de ruis die optreed zeer regelmatige korrel is (zoals film). Tot iso800 werk je haast ruisvrij, en beelden tot 1600 zijn perfect mogelijk.

                        De meeste Lenzen werken met autofocus, de 3D multisegment matrixmeting werkt echter enkel bij 'D' of 'G' type lenzen, ook het D-TTL flitsen kan dan enkel met die lenzen, voor de rest geen probleem.

                        Centerweighted meten en manueel focussen kan steeds.

                        ik zou niet direct aan vervanging denken, test eerst je lenzen met het toestel, achteraf kan je altijd beslissen lenzen bij aan te schaffen.
                        Dat is al geruststellend dat de camera goed bruikbaar is tot 800 ISO (mijn coolpix is bij 400 al serieus op het randje en onbruikbaar tegen 800 ISO). Ik heb vandaag een beetje rondgekeken in het lenzenaanbod van Nikon en ik denk dat ik misschien mijn 24 en 50 mm ga vervangen door een 17-55mm f/2.8G AF-S DX lens (nieuw model) wel een zeer prijzige lens (±€1500) maar het lijkt me een zeer goede te zijn. Heeft er iemand enige ervaring hier met deze lens ?

                        Je zegt "ik zou niet direct aan vervanging denken" maar, mijn 24 en 50 mm lenzen zijn beide manuele lenzen en non-D lenzen dus. Deze lenzen hebben ook geen CPU ingebouwd zoals de AI-P lenzen (ik denk dat ze zo noemen, de manuele lenzen met CPU) en deze non-CPU lenzen zijn naar mijn weten incompatibel met de D100 wat wil zeggen dat de lichtmeter niet functioneert met deze lenzen... Ik ben niet 100% zeker maar dat is toch het gene wat ik opmaak uit de verscheidene dingen die ik er al over heb gelezen.

                        Bedankt alvast aan iedereen voor de reacties.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Phille
                          ja, daar het je een punt, de lichtmeting moet je manueel doen en de instellingen in M-mode bij deze lenzen.

                          Ikzelf werk met de 17-55 mm een topklasse lens, en de 70-200 VR, beide objectieven zijn gewoon super.
                          Zou je me kunnen zeggen waar ik het beste de 17-55 zou kunnen kopen ? (lees:goedkoopste) En wat is de prijs ongeveer ? Heeft er ook iemand een idee van beschikbaarheid/prijs van 2de hands D100s ?
                          mijn website

                          Comment


                          • #14
                            1. prijs 17-55 om en bij de 1500 euro
                            2. ik overweeg mij D100 te verkopen ...

                            Comment


                            • #15
                              Hallo Powaqqatsi,
                              ik denk je te moeten teleurstellen:
                              de batterij aan lenzen die je hebt zijn mechanisch wel compatiebel met de D100, maar daar blijft het dan ook bij: geen belichting (dwz dat je met een manuele lichtmeter zal moeten werken), geen automatische flitsbelichting, geen EXIF-gegevens,... kortom, je kan je lenzen wel op de body plaatsen en op 'het knopje drukken', maar dan hebben we het zo ongeveer gehad.
                              Alleen je AF 50/1.8 is 100 % bruikbaar op een digitale body, dat wordt dan een heel interessante 75mm portretlens, maar de andere zijn 'vuilbak' (als je mij deze uitdrukking even toestaat.)
                              Daarom zou ik je onmiddellijk de D70 aanraden (die is sowieso beter en goedkoper dan de D100) te samen met de 18-70 kitlens. Maak je niet druk om lichtsterkte, dat kompenseer je door een hogere ISO in te stellen...
                              http://www.digifotofreak.nl

                              Comment

                              Working...
                              X