Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opvolger EOS 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opvolger EOS 40D

    Al enkele jaren ben de tevreden eigenaar van een Canon EOS 40D. Dit is een serieuze no nonsense camera, uitermate geschikt voor sportfotografie (9 fps), ruim voldoende Mp (10), een robuust semi-pro werkpaard. Ik geloof dat de body voordat de 40 D uit de handel genomen werd iets van 600 Euro moest kosten. Na verschillende objectieven te hebben gekocht lijkt het me nu tijd om eens te zien naar een andere body, zeg maar de opvolger van de EOS 40D. Wat is er op de markt onderhand veranderd? Meer megapixels en meer zogenaamde "Mogelijkheden". 10 Mp was toch ruim voldoende en meer Mp betekent domweg meer ruis, welke met hoogstaande techniek weer onderdrukt moet worden. Meer mogelijkheden? Alles wat ik in hoef te stellen zijn diafragma, sluitertijd, witbalans en autofocus. De vraag om onzinnig veel Mp en onzinnige extra instellingen heeft de prijs van camera's behoorlijk omhoog gedrukt. Wil je als amateur of semi-pro een serieuze Canon body aanschaffen, zeg maar de opvolger van de Good Old EOS 40D dan lijkt mij de EOS 7D de enige optie. De EOS 50D kon nog beschouwd worden als een ware opvolger van de 40D, de 60 D kost met zijn plastic (ja,ja polycarbonaat, maar toch) al tegen de 1000 Euro en heeft in vergelijking met mijn oude 40 D een speelgoedachtige uitstraling. Nee wil ik echt met tevredenheid overstappen dan moet het toch al een EOS 7D worden, waar ik dan maar liefst zo'n 1300 Euro voor neer moet tellen. Laat ik er dan nog maar een paar honderd EURO bij doen voor een EOS 5 D mark 2 met alle voordelen van een ff. O ja voor sportfotografie is de 5 D niet echt geschikt, mijn EOS 40 D is wat aantal foto's per seconde betreft veel sneller. Voorlopig blijf ik maar lekker met mijn EOS 40D fotograferen en misschien kan ik nog eens een goede tweedehands 50D als tweede body op de kop tikken.

    Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die van een EOS 40D overgestapt zijn naar een nieuwer type Cropcamera van Canon
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: Opvolger EOS 40D

    Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht

    Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die van een EOS 40D overgestapt zijn naar een nieuwer type Cropcamera van Canon
    Dat zal dan de 7D zijn, en binnenkort de 7D mkII (of iets anders maar er volgt wel altijd iets). Waarom zou je veranderen als je tevreden bent? Er is nog altijd niets mis met de 40D en de 50D, had ik het geld had ik die naast mijn FF gehouden.

    Comment


    • #3
      Re: Opvolger EOS 40D

      In heel je verhaal lees ik: veranderen om het veranderen.....
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Opvolger EOS 40D

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        In heel je verhaal lees ik: veranderen om het veranderen.....
        Tja, misschien wel. Maar zo erg is dat toch niet? De meesten kopen een andere wagen voor ze echt aan vervanging toe zijn, de meesten kopen een nieuwe gsm/smartphone voor ze aan vervanging toe zijn.

        Wat IK lees, is dat TS vindt dat er bij Canon geen toestel te vinden is dat in dezelfde lijn ligt als de 40D, tenzij je 50 tot ruim 100% meer wil uitgeven dan wat de 40D kostte...
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: Opvolger EOS 40D

          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Tja, misschien wel. Maar zo erg is dat toch niet? De meesten kopen een andere wagen voor ze echt aan vervanging toe zijn, de meesten kopen een nieuwe gsm/smartphone voor ze aan vervanging toe zijn.

          Wat IK lees, is dat TS vindt dat er bij Canon geen toestel te vinden is dat in dezelfde lijn ligt als de 40D, tenzij je 50 tot ruim 100% meer wil uitgeven dan wat de 40D kostte...
          Heb toch ook mijn twijfels over die "meesten"...Als je vindt dat je huidig ding het nog perfect doet, en de opvolgers je ofwel niet bevallen of te duur zijn : waarom zou je dan veranderen ?
          Hier koop ik toch maar een andere GSM als de vorige de geest heeft gegeven (of de huidige zou een slechte aankoop moeten geweest zijn). En mijn auto's gaan toch ook langer mee dan de gemiddelde leasingtermijn...
          Ik denk dat de geldbeugel daar trouwens ook een aardig mondje in meespreekt. Hier lopen een wel een aantal rond die vinden dat je maar goeie foto's kan nemen met het nieuwste, maar soms krijg je je twijfels dat dat nieuwste ook het beste is...

          Mijn Olympus e-30 zal toch ook nog even moeten meegaan. Ook omdat er geen opvolger meer komt en de e-5 pakken te duur is... Maar vooral gewoon omdat het een goeie camera is.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Opvolger EOS 40D

            Mijn persoonlijk mening: eigenlijk is de EOS 7D de échte opvolger van de 10-20-30-40-50D reeks en niet de 60D.
            Deze kost inderdaad een pak meer dan de 40D, maar je moet zelf uitmaken of de prijs-kwaliteitsverhouding voor jou interessanter is.
            De EOS 5D MkIII kost ook een pak meer dan de MkII.

            Ik ben nog steeds best tevreden met mijn 20D al zal dit bij sommigen op hoongelach worden onthaald.
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #7
              Re: Opvolger EOS 40D

              @ kalahari,
              de 60D is ondanks zijn polycarbonaat shell zeker geen te versmaden toestel. Vergeet niet dat bijvoorbeeld een van de beste hedendaagse automatische handvuurwapens, de Glock, ook uit polycarbonaat is gemaakt, met uitzondering van de slagpin en de loop. Niet onderschatten dat materiaal. Licht en sterk. Dit even terzijde
              P.
              Not all who wander are lost ...
              EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

              Comment


              • #8
                Re: Opvolger EOS 40D

                Ik heb de 5D gekocht goed wetende dat enkele weken later de MKII in de winkels zou liggen.
                Nu zijn we aan de 5D MKIII toe en nog ben ik absoluut niet geneigd die te kopen.
                Waarom zou ik?
                De 5D voldoet ruimschoots aan mijn eisen.

                Dus, als TS tevreden is van zijn 40D (ik ook trouwens) waarom veranderen?
                Een goed toestel blijft een goed toestel, toch?


                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Opvolger EOS 40D

                  Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                  ... meer Mp betekent domweg meer ruis, welke met hoogstaande techniek weer onderdrukt moet worden.
                  Is het niet geweldig dat er techniek bestaat die ruis ongedaan kan maken?
                  Als ik me niet vergis kan die techniek ook in de sensor zelf zitten, waardoor er niet meer maar zelfs minder ruis is.
                  Zijn de huidige Canon sensors in vergelijking met die van de vorige generatie daar trouwens geen goed voorbeeld van?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opvolger EOS 40D

                    Oorspronkelijk geplaatst door GinnFizz Bekijk bericht
                    @ kalahari,
                    de 60D is ondanks zijn polycarbonaat shell zeker geen te versmaden toestel. Vergeet niet dat bijvoorbeeld een van de beste hedendaagse automatische handvuurwapens, de Glock, ook uit polycarbonaat is gemaakt, met uitzondering van de slagpin en de loop. Niet onderschatten dat materiaal. Licht en sterk. Dit even terzijde
                    P.
                    Eigenlijk is slagvast polymeer meer aangewezen voor de Glock, en de slede is ook niet uit kunststof gemaakt maar uit staal. Enne... automatisch is hij ook niet, tenzij je de Glock 18 bedoeld, maar vermits die hier niet toegestaan is zijn het eigenlijk allemaal semi-automatische pistolen. En dan nog van het systeem DAO (Double action only), wat Glock dan weer 'Safe action' noemt. Dat het een 'knaller' van formaat is kan ik alleen maar bevestigen.
                    Mijn 40D ook trouwens!

                    Greetz!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opvolger EOS 40D

                      Nu mijn 50D total loss/perte totale is sta ik voor de keuze van een opvolger.
                      De 7D is voor mij overdreven en de 60D vind ik het geld niet waard.
                      Niet omdat de 60D niet goed is maar ik heb enkele jaren geleden € 620,- betaald voor de 50D en ga nu geen € 200 a € 250,- meer betalen voor een camera waar ik minder aan heb.
                      Filmen doe ik bijvoorbeeld niet en een uitklapschermpje heb ik nooit gemist maar AF-micro-adjustment is fijn om achter de hand te hebben.

                      Voorlopig maar eens een 400D proberen te vinden om me wat bedenktijd te geven.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opvolger EOS 40D

                        voo hetzelfde geld kun ( of ietsje meer ) kun je je 40d ruilen voor een 550d of 600d
                        de 650d komt ook binnenkort zegt men dus misschien kun je nof ff wachten
                        7d is niet goedkoop en in mijn bescheiden mening is het te duur tenzij je 2x zoveel wilt betalen voor een veel betere af en een robuustere camera
                        dacht dat de d60 ook een betere af heeft dan de 500-600d, dat zou ook een optie moeten zijn

                        succes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opvolger EOS 40D

                          Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
                          voo hetzelfde geld kun ( of ietsje meer ) kun je je 40d ruilen voor een 550d of 600d
                          de 650d komt ook binnenkort zegt men dus misschien kun je nof ff wachten
                          7d is niet goedkoop en in mijn bescheiden mening is het te duur tenzij je 2x zoveel wilt betalen voor een veel betere af en een robuustere camera
                          dacht dat de d60 ook een betere af heeft dan de 500-600d, dat zou ook een optie moeten zijn

                          succes
                          Ik heb het gevoel dat hij graag zijn magnesium body wilt behouden, dan heb je tegenwoordig enkel nog de 7D als crop sensor dslr.
                          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opvolger EOS 40D

                            Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                            ...een uitklapschermpje heb ik nooit gemist ...
                            Onbekend is onbemind?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opvolger EOS 40D

                              Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                              Onbekend is onbemind?
                              Zo is dat Zahra,
                              ik ben nog steeds hardstikke blij dat ik de 60D heb gekocht vorig jaar, lekker scherp, goeie AF, en gelukkig een venstertje bovenop. Leuk voor paddestoelen enz. het uitklapbare venster.
                              En hij voelt vrij zwaar aan, en natuurlijk ook een grotere zoeker dan de 50D, de 550D, en de 600D.
                              Groetjes,
                              Paul

                              Comment

                              Working...
                              X