Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

optredenfotos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • optredenfotos

    Ik heb pas een G3 gekocht en hem gisteren voor de eerste keer mee naar een optreden genomen. Hij doet het heel wat beter dan mijn Fuji 6800 die ik eerst had, maar ik zit toch nog met een probleempje. Wanneer ik de flash gebruik gaat alle sfeer (lees: de belichting van het podium) weg uit de foto. Wanneer ik het diafragma volledig open zet en geen flits gebruik dan is er niet genoeg licht en moeten de sluiter te lang open staan ... iemand tips?

  • #2
    Heb je de 'Slow Sync' optie van de G3 al eens geprobeerd? Die combineert het gebruik van de flits met een lange sluitertijd voor het achtergrondlicht. Trouwens ook dan heb je waarschijnlijk een statief o.i.d. nodig.

    Frans

    Comment


    • #3
      Ik heb me dit ook al afgevraagd. Ik denk dat je onmogelijk de podiumbelichting goed kunt hebben en toch geen bewegingsonscherpte.
      Ofwel heb je flits en zie je detail, ofwel geen flits en veel sfeer.
      Met 'Slow Sync' heb je flits en langere exposure, maar daardoor krijg je volgend mij bewegingsonscherpte omdat de mensen niet speciaal stilstaan voor jouw foto...
      Ik hoop dat iemand het tegendeel kan bewijzen.

      Comment


      • #4
        hoge ISO-waarde gebruiken, 400 of 800, op die manier blijft de sluitertijd klein, maar dan krijg je meer ruis in je foto
        enkel de dure DSLR's geven bijna geen ruis zelfs op 1600
        op mijn CP5700 is 400 nog te doen
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          Ik heb een olympus C720 en Ik heb hetzelfde probleem.
          Ik heb nog een extra probleem want de belichting in deze club is meestal heel veel rood of heel blauw.
          Ik gebruik geen flits want ik wil absoluut sfeer en zodoende zijn de foto's van mindere kwaliteit maar goed genoeg voor mij.
          Ik experimenteer er nog steeds op los en kan ook nog veel tips gebruiken.Kijk mmar op mijn photopage
          http://users.pandora.be/buildy/

          Comment


          • #6
            Wat ik vroeger al gemerkt heb bij het trekken van foto's tijdens optredens, is dat de spots de lichtmeter behoorlijk misleiden. Meestal krijg je sterk overbelichte foto's als je je baseert op de aanduidingen van de camera. Als jouw leven niet meteen afhangt van het welslagen van de foto's, zou ik mijn toestel gewoon instellen op bv. gevoeligheid 200 iso - diafragma volledig open - sluitertijd 1/30 sec. Bij eventuele onderbelichting kan je in Photoshop of dergelijke de belichting nog enkele stops ophalen. Succes ermee .
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

            Comment


            • #7
              Ja, ik neem sfeerfoto's met iso 400 en f/2.0 en sluitertijd +/-1/60. Met je diafragma volledig open heb je weinig dieptescherpte. En om dansende/bewegende mensen mooi te nemen met sluitertijd 1/60 is niet makkelijk. Ruis komt er ook nog bij...

              Comment


              • #8
                nochtans is er een oplossing...
                kijk maar :


                de truuk is flitsen EN een lange sluitertijd combineren....liefst met een statief natuurlijk....wel flitsen op het eerste gordijn....

                Stef

                Comment


                • #9
                  Hey Stef,

                  Weet je nog welke sluitertijd en f-waarde je nam?

                  Ik heb hier een voorbeeld:

                  http://student.vub.ac.be/~mfpeeter/101_0146.jpg
                  Na ruis weggenomen te hebben en geresized naar 1024x768 voor op het net:
                  http://www.farmavub.be/Fotos/20030220_Farma-TD_09.jpg

                  Exif:
                  Photo Effect Mode: Off
                  Tv( Shutter Speed ): 1/6
                  Av( Aperture Value ): 2.0
                  Metering Mode: Evaluative
                  Exposure Compensation: 0
                  ISO Speed: 400
                  Focal Length: 7.2mm
                  Flash: Off
                  White Balance: Auto
                  AF Mode: Continuous AF


                  Op jouw foto staan de mensen niet te dansen, ofwel?
                  Bij mijn foto staan ze alleszinds vrij statisch, behalve als er mensen bewegen zie je dat natuurlijk in de foto.

                  Comment


                  • #10
                    Gisteren nog naar een optreden geweest. Met iso 400 en diafragma 2.0 was het net te doen zonder flits. Sluitertijd was telkens tussen 1/30 en 1/50, wat dus regelmatig onscherpe foto's gaf. Maar toch waren er ook een heel aantal aanvaardbare bij. Qua ruis is het ook nog wel goed te doen. Nog iemand tips om het nog iets beter te doen lukken?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by sporty
                      Hey Stef,

                      Weet je nog welke sluitertijd en f-waarde je nam?

                      Ik heb hier een voorbeeld:

                      http://student.vub.ac.be/~mfpeeter/101_0146.jpg
                      Na ruis weggenomen te hebben en geresized naar 1024x768 voor op het net:
                      http://www.farmavub.be/Fotos/20030220_Farma-TD_09.jpg

                      Exif:
                      Photo Effect Mode: Off
                      Tv( Shutter Speed ): 1/6
                      Av( Aperture Value ): 2.0
                      Metering Mode: Evaluative
                      Exposure Compensation: 0
                      ISO Speed: 400
                      Focal Length: 7.2mm
                      Flash: Off
                      White Balance: Auto
                      AF Mode: Continuous AF


                      Op jouw foto staan de mensen niet te dansen, ofwel?
                      Bij mijn foto staan ze alleszinds vrij statisch, behalve als er mensen bewegen zie je dat natuurlijk in de foto.
                      iso400, f 4.7 en sluiter 1sec...

                      de mensen staan inderdaad te dansen...

                      Stef

                      Comment


                      • #12
                        Persoonlijk vind ik dat ISO 400 wel ERG veel ruis geeft. Zoals je zelf al aangeeft heb je regelmatig onscherpe foto's. Dat vind ik nou zo mooi aan de digtale fotografie! Schiet maar raak! er zitten altijd wel een paar goeie bij!

                        Onderstaande foto is één van de 5 geslaagde foto's uit een serie van 40, geschoten met een belichting van 1/10 sec, vanuit de hand. (adem in, en ergens tegen aan leunen)



                        • Focuslengte 25mm
                        • F-Nummer F/3,5
                        • Belichtingstijd 1/10 sec.
                        • ISO-snelheid ISO 100


                        Tot slot nog 1 tip. Experimenteer een beetje met de lichten op de achtergrond. Zo geeft ieder licht een heel andere foto. Kijk welke jou bevalt, en probeer hier dan ook op te schieten!
                        Album: http://www.webmeester.com/

                        Comment

                        Working...
                        X