Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

optische zoom vs Mpixels

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • optische zoom vs Mpixels

    Wat ik me net afvraag - excuseer mijn simplisme: ben je beter af met een krachtigere optische zoom, of met meer pixels ? Concreet: kan je beter een camera met 2Mpixels en 3x optische zoom, of 3Mpixels en 2x optische zoom kiezen ?

    dank bij voorbaat voor alle commentaar...

    Walt

  • #2
    Originally posted by wvandere
    Wat ik me net afvraag - excuseer mijn simplisme: ben je beter af met een krachtigere optische zoom, of met meer pixels ? Concreet: kan je beter een camera met 2Mpixels en 3x optische zoom, of 3Mpixels en 2x optische zoom kiezen ?

    dank bij voorbaat voor alle commentaar...

    Walt
    Welkom bij BD
    Megapixels geven de grootte van de opnamechip aan, een 3 MP chip geeft dus meer pixels = meer details dan 2 MP chip, 4 en 5 MP dus nog meer. Optische zoom is de vergrotingsfactor van de lens, met een 3x zoom haal je dus beeld meer dichterbij dan met 2x zoom.
    De digitale zoom is eigenlijk een kunstje - dit is gewoon deel van de opname, kan je ook met je software doen.

    Comment


    • #3
      3m en 2x zoom

      3Mpixels weegt meer op tegen 2x zoom dan omgekeerd.
      Als je dichter bij je onderwerp staat heb je meer zoom, maar omgekeerd , met de pixels, is niet haalbaar.

      Comment


      • #4
        Je bedoeling is waarschijnlijk via die 3mp digitaal toch in te kunnen zoemen tot 2mp en het gemis van een 3x zoom zo teniet te doen.
        Nadeel hierbij is dat 3mp beelden meer plaats in nemen op je chip en dat digitale zoom zowiezo minder scherp zal zijn als optische zoom. De witte ruis die je (al is het maar heel weinig) zowiezo hebt zal mee digitaal ingezoomd worden. Met een optische zoom heb je dus minder ruis en is in mijn ogen dus nuttiger om ver foto's te kunnen trekken.

        koen dc

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de eerste inzichten

          Het klopt inderdaad dat ik zat te denken dat je ofwel met een 2mp en 3x optische zoom waarschijnlijk beter af bent dan met 3mp en 2x optische zoom... als ik het goed begrijp is ruis eigenlijk het enige verschil ?

          Als ik dit naar camera's vertaal, en specifiek naar de Canon Digital Ixus familie dan heb je:
          - een model 330 met 2mp en 3x zoom
          - een model 230 (of V3) met 3mp en 2x zoom

          Dewelke van beide is te prefereren denken jullie ?

          alweer bedankt !

          Walt

          Comment


          • #6
            Originally posted by wvandere
            Bedankt voor de eerste inzichten

            Het klopt inderdaad dat ik zat te denken dat je ofwel met een 2mp en 3x optische zoom waarschijnlijk beter af bent dan met 3mp en 2x optische zoom... als ik het goed begrijp is ruis eigenlijk het enige verschil ?

            Als ik dit naar camera's vertaal, en specifiek naar de Canon Digital Ixus familie dan heb je:
            - een model 330 met 2mp en 3x zoom
            - een model 230 (of V3) met 3mp en 2x zoom

            Dewelke van beide is te prefereren denken jullie ?

            alweer bedankt !

            Walt
            V3 natuurlijk, die heeft anderhalf keer zoveel beeldpunten en is bovendien nieuwer en daardoor beter en sneller.

            Comment

            Working...
            X