Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opladen BP - 511

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opladen BP - 511

    Hallo,

    Ik heb (voorlopig nog) maar één batterij BP-511 voor mijn 300D.

    Is het noodzakelijk voor de levensduur van de batterij dat hij (zo) leeg (mogelijk) is alvorens opnieuw op te laden of maakt dit geen verschil bij deze soort batterijen? In de gebruiksaanwijzing vind ik geen vermelding hierover.

    Alvast bedankt. Ga hem alleszins morgenvroeg nog eens flink opladen voor ik naar Alden-Biesen kom
    Is this the real life? Is this just fantasy?
    Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

  • #2
    Die batterijen zijn gemaakt voor x laadbeurten, een herlaadbeurt telt daar bij mijn weten ook voor mee...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Integendeel je doet er beter aan om ze niet volledig te ontladen.
      Door dit type van batterij volledig te ontladen beperk je de levensduur.
      Effe dit nog opgezocht http://www.batteryuniversity.com/partone-21.htm
      Tot morgen Karel ;-)
      Groetjes,

      Rudi Petitjean

      NATURE GALLERY

      Comment


      • #4
        Bedankt, handig te weten.
        Ik vind ze trouwens best lang mee gaan.

        Jolanda
        Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

        Comment


        • #5
          Ik dacht ook dat de baterij niet hoefde leeg te zijn vooralleer te herladen.

          @cooma : Hoeveel is x ?

          Originally posted by CooMa
          Die batterijen zijn gemaakt voor x laadbeurten, een herlaadbeurt telt daar bij mijn weten ook voor mee...
          Ik weet alleszins dat mijn 300D heel wat batterijvriendelijker is dan mijn coolpix (vreete AA'tjes en herlaadbare was ook niet ideaal). Heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat je bij een DSLR niet voorturend via de LCD gaat werken en dat ik een externe flits gebruik nu.

          Iemand urls waar een BP 511 te kopen (voorlopig zie ik alleen www.digicamshop.be)
          BD0251BE
          Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

          Comment


          • #6
            Volgens mij zijn deze batterijen veel beter geschikt voor digicams. Ik moest met mijn E10 ook heeeel vaak opladen.
            Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

            Comment


            • #7
              Allemaal verschillende antwoorden dus. Volgens de gegevens die ik overal gelezen heb over lithium-ion akku's moeten die inderdaad niet helemaal leeg zijn om die bij te laden, maar af en toe moeten die toch wel eens helemaal opgebruikt worden, want anders krijgen die wel degelijk last van het zogenaamde geheugen-effekt. Daardoor verliezen die akku's een deel van hun capaciteit. Die uitleg werd ergens gegeven op de vraag van iemand die last had met akku's van een laptop. Dat waren ook lithium-ion akku's, en meestal worden die toch op de lader aangesloten als een laptop gebruikt wordt. Die technieker gaf de raad om af en toe die laptop aan te laten staan, tot de akku's leeg waren. Dat zou veel beter zijn voor de levensduur.
              Voor mijn Nikon Coolpix 880 had ik ook maar 1 akku (ook een lithium-ion), en die maakte ik ook geregeld helemaal leeg, voor ik ze in de lader stak.
              Als die akku's lange tijd leeg blijven, dan is dat ook weer niet goed, staat in de handleiding, maar ze leveren die akku's toch ongeladen

              Die Canon-akku moet trouwens langer in de lader zitten dan de ledjes aangeven, om volledig geladen te zijn. Het rode ledje blijft branden als de akku 90% of meer geladen is. Dus gebruik je de laatste 10% niet als de akku dan direkt uit de lader genomen wordt. Nadat de rode led blijft branden moet de akku nog een uur in de lader blijven zitten (de lader zal dan waarschijnlijk overschakelen op druppelladen) (blz 19 van de handleiding van een 300D).

              De beste oplossing is wel om een tweede akku te bestellen, zodat je nooit zonder stroom zit.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Ik dacht dat een akku soms half of toch voor een deel geladen was ...

                Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

                Comment


                • #9
                  Bedankt allemaal voor jullie reacties.

                  @Black bandit: Die tweede batterij zal er inderdaad snel komen. Ik zie bij PIN een batterij BP-511 voor Canon (dus niet VAN canon, neem ik aan) te koop staan voor 15€. In een vorig topic is nooit echt een antwoord gekomen op de vraag of de batterijoplader van de Canon 300D hiermee problemen heeft. Ik lees wel dat oudere types opladers geen problemen maken van andere merken batterijen, maar of bij de 300D problemen kunnen optreden is niet duidelijk. Iemand ervaring met de combinatie 300D - BP511 van PIN?

                  @Casey: Ook Top-foto in Duitsland verkoopt een 'alternatieve' batterij, voor 29,90€, de originele van Canon kost daar 79.90€. Ik vind alleen nergens het vermogen (mAh) van de originele canon terug.
                  Is this the real life? Is this just fantasy?
                  Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Black B@ndit
                    Allemaal verschillende antwoorden dus. Volgens de gegevens die ik overal gelezen heb over lithium-ion akku's moeten die inderdaad niet helemaal leeg zijn om die bij te laden, maar af en toe moeten die toch wel eens helemaal opgebruikt worden, want anders krijgen die wel degelijk last van het zogenaamde geheugen-effekt. Daardoor verliezen die akku's een deel van hun capaciteit. Die uitleg werd ergens gegeven op de vraag van iemand die last had met akku's van een laptop. Dat waren ook lithium-ion akku's, en meestal worden die toch op de lader aangesloten als een laptop gebruikt wordt. Die technieker gaf de raad om af en toe die laptop aan te laten staan, tot de akku's leeg waren. Dat zou veel beter zijn voor de levensduur.
                    Voor mijn Nikon Coolpix 880 had ik ook maar 1 akku (ook een lithium-ion), en die maakte ik ook geregeld helemaal leeg, voor ik ze in de lader stak.
                    Als die akku's lange tijd leeg blijven, dan is dat ook weer niet goed, staat in de handleiding, maar ze leveren die akku's toch ongeladen

                    Die Canon-akku moet trouwens langer in de lader zitten dan de ledjes aangeven, om volledig geladen te zijn. Het rode ledje blijft branden als de akku 90% of meer geladen is. Dus gebruik je de laatste 10% niet als de akku dan direkt uit de lader genomen wordt. Nadat de rode led blijft branden moet de akku nog een uur in de lader blijven zitten (de lader zal dan waarschijnlijk overschakelen op druppelladen) (blz 19 van de handleiding van een 300D).

                    De beste oplossing is wel om een tweede akku te bestellen, zodat je nooit zonder stroom zit.
                    dat is nou één van de verschillen van lithium-ion akku's ze hebben geen last vast van het geheugen effect,daar in tegen lopen ze wel leeg.alleen hoe snel weet ik niet

                    "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb er van CANON, HAMA en ZONDER merk, ik merk nooit verschil in het laden of de gebruiksduur. Bij aanschaf van de reservebatterijen schafte ik me ook een HAMA lader aan, dit is een must, je kunt altijd je batterijen opladen terwijl je rustig verder fotografeert.
                      De lader werkt eveneens op de stekker in de auto, dus ook onderweg geen probleem. Bovendien is hij zeer schappelijk van prijs.
                      fredje.

                      Comment


                      • #12
                        dat is nou één van de verschillen van lithium-ion akku's ze hebben geen last vast van het geheugen effect,daar in tegen lopen ze wel leeg.alleen hoe snel weet ik niet
                        Dit denk ik niet frevaro, ik heb lithiums voor mijn toestel en cadniums voor mijn flitsers. Als ik de cadniums na enkele weken terug nodig heb moet ik ze eerst bijladen in tegenstelling tot de lithiums die na weken ongebruikt nog propvol zijn.
                        fredje

                        Comment


                        • #13
                          Inderdaad, lithium-ion akku's hebben veel minder last van zelfontlading dan nikkel-cadmium of nimh-akku's.

                          Nog over die vraag over akku's die werken op een lader van een 300D.
                          Ik heb mijn tweede akku hier besteld: http://www.stuntprijzen.be/
                          En die werkt prima. Ze heeft zelfs een grotere capaciteit dan de originele. (en is veel goedkoper )
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            @K@rel: ik heb dan wel geen 300D, maar wel ervaring met PIN-batterijen i.c.m. een Canon-lader en mijn D60. En dat werkt vooralsnog uitstekend. Geen enkel probleem, batterijen hebben zelfs iets grotere capaciteit dan de originele BP511 van Canon.
                            Probeer er vanmiddag anders een keer één van mij uit, dan weet je het zeker...

                            @Fredjefriet: wat was ongeveer de prijs van die Hama-lader? Ik zoek nog iets betaalbaars voor in de auto....
                            www.lowspark.nl

                            Comment


                            • #15
                              @Fredjefriet: wat was ongeveer de prijs van die Hama-lader? Ik zoek nog iets betaalbaars voor in de auto....
                              Ik heb destijds 60 euro betaald bij topfoto.
                              HAEHNEL MCL-103 Canon - toegeleverd met aansluiting sigaretteaansteker, stroomadapter 220V en keuzeplaatjes voor verschillende batterijen. De lader geeft laden aan met brandende rode led, knipperende led = 90% geladen en bruikbaar, led uit is volgeladen.
                              Ik heb even gekeken op de site van topfoto en vind hem niet direct terug, misschien een mailke sturen.
                              fredje

                              Comment

                              Working...
                              X