Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

    Hoi allen,

    Ik ben al een tijdje bezig met stilaan over te stappen naar Full Frame, met name, mijn objectieven uitbreiden met EF (L) lenzen.
    Dat staat stilaan op punt (ik mis alleen nog de breedhoek, maar dat is voor later) maar nu nog een camera.

    Ik heb hier niet zo'n hoog budget voor, ik ben tenslotte een hobby'iest en zeker na het vervangen van de objectieven....

    Ik had dus gedacht, of ik ben aan het twijfelen tussen, een 5DMII of de eerste versie van de 6D. De eerste heeft zijn release in 2009 en de tweede uit 2012.

    Loop ik met een 5D MII hopeloos achter op alle vlak en is het zoiets van, nee, niet meer kopen en ben ik toch beter af dan bv de 6D MI? Een 5D MIII valt buiten het budget.

    Wat voor fotografie? All round, landschap, nu en dan een model, ik durf wel eens urbexen als ik iets leuks tegen kom, wat straatfotografie en vrij veel urban (steden, havens, industrie....). Kwa iso moet 3200 toch wel een goede kwaliteit leveren en richting 6000 (ongeveer) bewerkbaar zijn kwa resultaat. Snelheid (aantal foto's/seconde) is niet zo belangrijk (kan je wel afleiden uiteraard uit bovenstaande), dynamisch bereik daarentegen is niet onbelangrijk. Goede resultaten bij zeer lange belichting is wel een belangrijk punt. (1-2 minuten is wel het langst).

    Thanks
    Jan

  • #2
    Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

    Voor zoveel het waard is. Ik kan het niet meer staven met de bronnen van destijds. Ik heb toen de 6D uitkwam ook voor die keuze gestaan tussen 6D en 5DII. Ik heb toen alles zitten uitpluizen. Mijn keuze werd de 6D, vooral het hogere dynamisch bereik, hogere ISO's. Ik ben zeer tevreden over de 6D. Het ambetantste punt is het enige crosspoint-scherpstelpunt. Dat is het middenste. Je moet dus altijd scherpstellen op het middenste punt en dan herkadreren. Dat is wel vervelend.

    Comment


    • #3
      Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

      Moest ik van jouw zijn dan zou ik gaan voor een recenter model op de tweedehandsmarkt.
      Een 5DII of 6D nu nog nieuw aankopen zou ikzelf niet doen
      Maar dat terzijde als je toch nieuw wil aankopen zou ik voor het recentste toestel gaan

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

        Uiteraard zijn deze camera's niet nieuw meer te koop. Het is kopen op de tweedehandsmarkt.
        Mijn budget (aankoop is trouwens voor na nieuwjaar) is niet zo verschrikkelijk groot, maar wat ik wel weet is, dat zelfs top level camera's uit die tijd, best top foto's maken en best nog mee kunnen als het gaat om de foto. Ik weet uiteraard ook wel dat je deze niet moet vergelijken met bv de R5 of R6 of de 5D MK4. Maar dit zijn camera's die allemaal al lang bezit, in mijn dromen wel te verstaan en spijtig genoeg gaan die daar ook gewoon blijven als ik mijn budget zie. Vooral, het is een hobby en dat zal het ook blijven, dus ik werk met tweedehands materiaal. Als ik nieuw ga, moet ik naar de consumer-camera's en daar heb ik nu eens geen zin in. :-)

        Comment


        • #5
          Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Moest ik van jouw zijn dan zou ik gaan voor een recenter model op de tweedehandsmarkt.
          Een 5DII of 6D nu nog nieuw aankopen zou ikzelf niet doen
          Maar dat terzijde als je toch nieuw wil aankopen zou ik voor het recentste toestel gaan

          grts
          Sieg
          Ik veronderstel dat Sieg met "nu nog nieuw aankopen" bedoelt "nu het model in kwestie nog tweedehands kopen".

          De techniek is fel verbeterd, een crop 90D van nu is op alle punten beter dan een full frame 5DII van toen (zoals geweten ben ik geen aanbidder van FF maar dat kan misschien nog veranderen ).

          Hou er rekening meer dat sinds de RF-vatting en mirrorless bodies EF-lenzen en DSLR bodies geen investering meer zijn.
          Wat niet belet dat je er nog lang plezier kan van hebben.
          Nieuw is ook niet in alle gevallen beter, of niet in verhouding met de veel hogere prijs.

          5DIII gaat bij fotowinkels tweedehands ong €900, 5DIV €1500.
          Van een privé zou daar nog een stuk moeten af gaan, maar blijkbaar is dat tot meeste verkopers nog niet doorgedrongen.
          Let wel op de shuttercount (rated 150.000 dacht ik ).

          Een 50mpx 5Ds kan je hebben voor €1200. Wel grote files dus zie of je computer het aan kan.

          Comment


          • #6
            Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

            Welke camera heb je nu?

            Als je er nog geen hebt zou ik een betere instap APS camera tweedehands kopen. Bv uit de reeks 450, 500, 600,... Met wat geluk kan je die kopen voor pakweg 100 a 200 euro. Dan nog een nieuwe batterij erbij (namaak 15 euro) en je kan prima uit de voeten.
            Centjes sparen en dan later tweedehands kopen wat nu recent is. Bv 5D4 of 5D3.
            Maar geld uitgeven aan een 5D2 of 6D zou ik niet meer doen. Is iets te ver verouderd naar mijn mening.
            Last edited by buurmanBert; 13 oktober 2020, 17:03.

            Comment


            • #7
              Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

              Een 50D en een 700D.
              Lenzen, EF 24-105 f/4 L IS en EF 70-200 f/4 L IS (klaar voor de overstap naar FF begin volgend jaar)
              en dan nog
              Canon EF-S 10-18 IS usm en de EF-S 18-135 IS usm
              De 50D zou stilaan naar het museum verhuizen en de 700D als een backup en voorlopig voor ultra-breed. Nu, de nieuwe camera is sowieso voor begin volgend jaar, het wordt sowieso een full-frame, maar vooral, de 5DM2 ga ik toch stilaan verlaten als optie, de 6D nog niet en de 5DM3 komt bij in het vizier. Kost wat meer, maar dan moet de EF 16-35 L of Sigma 12-24 maar nog efkes wachten. Dat kan per slot van rekening, indien nodig, nog met de 700D.

              @buurmanBert, 5DM2 vind je al voor een 300€ hoor, met een beetje zoeken. Dat zou zelfs een tussenstap kunnen zijn om de 50 eruit te wippen. Maar dat is niet echt het plan. De 50D is helemaal nog niet naar de wuppe, zelfs niet na een val deze zomer, zeer kort weliswaar, in de Semois. Het is een dijk van een camera, maar vooral de ISO werkt op mijn systeem (dat is, behalve geen FF, de belangrijkste reden waarom hij vervangen moet worden). Je hebt al duidelijk ruis op ISO 400 en bij ISO 800 moet je al serieus aan het bewerken slaan voor een deftige foto te hebben.

              Ik hoop dat de prijzen van de 5DM3 wat dalen tegen of in het eerste trimester van 2021, dan is de R5 en R6 al serieus gerodeerd en veronderstel ik toch dat er wat meer 5DM3's op de markt gaan komen (of 6DM2) tegen een wat lagere prijs dan nu. :-) Je hebt dan toch de 5DM4, die door de R5 toch ook weer verouderd is hé. :-)

              Nu, als ik mijn lage eisen zo eens bekijk, ISO goed maar hoeft niet boven 6000, resolutie is absoluut voldoende bij 20-22 Mpx, filmen doe ik zeer weinig en daar kan mijn 700D nog perfect voor dienen als ik mijzelf nog eens film, dan schieten er eigenlijk 3 opties over. 5DM3, als die betaalbaarder is binnen pakweg 4-5 maand, 6D of de 6DM2 (maar zelfde prijscategorie als de 5DM3). Dus 6D is nog niet afgeschreven.

              Het denken en overwegen kan beginnen.

              Comment


              • #8
                Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

                Ik kan me de ruis van de 50D niet meer goed herinneren, maar wat ik wel weet is dat full-frame gebruikers toen en nu - verwend door de luxe van hun zogezegd ruisvrije sensors - weinig of geen moeite deden om die te verbeteren.
                Terwijl de gefrustreerde cropfotografen alle moeite deden om die ruis weg te werken.
                Als je dan ziet dat tussen vergelijkbare FF en croptoestellen van dezelfde generatie ongeveer 1,5 stop voordeel te halen is, zal het uiteindelijke resultaat niet zoveel verschillen als algemeen wordt aangenomen.
                Bovendien is voor veel onderwerpen ISO 200 of 400 voldoende en is het probleem niet aan de orde.

                PS: @BuurmanBert: Die oude DXXX toestellen hadden belabberde zoekers en AF-systemen, als je ze kan krijgen tot daar toe, maar elke 100 EUR hieraan uitgegeven spaar je beter voor iets beters.
                Last edited by palombian; 13 oktober 2020, 20:24.

                Comment


                • #9
                  Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

                  Oorspronkelijk geplaatst door NuchterJan Bekijk bericht
                  Uiteraard zijn deze camera's niet nieuw meer te koop. Het is kopen op de tweedehandsmarkt.
                  Mijn budget (aankoop is trouwens voor na nieuwjaar) is niet zo verschrikkelijk groot, maar wat ik wel weet is, dat zelfs top level camera's uit die tijd, best top foto's maken en best nog mee kunnen als het gaat om de foto. Ik weet uiteraard ook wel dat je deze niet moet vergelijken met bv de R5 of R6 of de 5D MK4. Maar dit zijn camera's die allemaal al lang bezit, in mijn dromen wel te verstaan en spijtig genoeg gaan die daar ook gewoon blijven als ik mijn budget zie. Vooral, het is een hobby en dat zal het ook blijven, dus ik werk met tweedehands materiaal. Als ik nieuw ga, moet ik naar de consumer-camera's en daar heb ik nu eens geen zin in. :-)
                  Ik heb het misschien wat onduidelijk uitgelegd en daarmee dat je het niet snapt.
                  Met nieuw bedoel ik een oudere camera aankopen in de winkel, dat zou ik niet doen omdat die nog eens extra minimum 200 a 300 euro meer vragen.
                  Daarmee dat ik zei om op de tweedehandsmarkt te kijken, dus bij particulieren, tenminste als je iemand vind die er niet wil van profiteren.
                  Met het uitkomen van de RF vatting is de vraag naar EF toestellen en lenzen al redelijk wat gestegen, de reden is gewoon het enorm dure glas voorlopig voor RF vatting.

                  hopelijk nu wat duidelijker

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Ik kan me de ruis van de 50D niet meer goed herinneren, maar wat ik wel weet is dat full-frame gebruikers toen en nu - verwend door de luxe van hun zogezegd ruisvrije sensors - weinig of geen moeite deden om die te verbeteren.
                    Terwijl de gefrustreerde cropfotografen alle moeite deden om die ruis weg te werken.
                    Als je dan ziet dat tussen vergelijkbare FF en croptoestellen van dezelfde generatie ongeveer 1,5 stop voordeel te halen is, zal het uiteindelijke resultaat niet zoveel verschillen als algemeen wordt aangenomen.
                    Bovendien is voor veel onderwerpen ISO 200 of 400 voldoende en is het probleem niet aan de orde.

                    PS: @BuurmanBert: Die oude DXXX toestellen hadden belabberde zoekers en AF-systemen, als je ze kan krijgen tot daar toe, maar elke 100 EUR hieraan uitgegeven spaar je beter voor iets beters.
                    De praktijkervaring leert mij, tot op de dag van vandaag, dat zelfs bij 400 ISO er al flink wat ruis zit. Een van mijn voorwaarden is, op 3200 ISO nog steeds een scherpe foto kunnen maken en op 6000 een aanvaardbare. Voor mijn hobby heb ik echt geen state of the art toestel van nu nodig, maar zo eentje van een tijd geleden wil ik best smaken, zolang die aan mijn voorwaarden voldoet is het prima. :-) Ik ben daar echt niet moeilijk in (mijn budget laat moeilijk niet toe)

                    De voorwaarden even snel op een rijtje :
                    - Full Frame
                    - Goede kwaliteit tot ISO 3200
                    - Aanvaardbare kwaliteit tussen 3200 en 6000. Daarboven interesseert mij niet, daar kom ik nooit, zelfs ISO 6000 +/- is al uiterst zeldzaam.

                    Ik heb intussen wel begrepen dat de 5DM2 mijn waarschijnlijk niet zal bevredigen, maar de 6DM1 blijft wel nog steeds in de running.

                    Niet onbelangrijk, ik zal daar, dus eerste kwartaal 2021 ongeveer 700 a 800 eurotjes voor ter beschikking hebben. Daar kan ik wss wel een 5DM3 voor versieren.

                    Voor de rest is de tweedehandsmarkt verzadigd van commerciële bedrijven die daar nog serieus veel geld uit willen slaan. Dus, het zal uitkijken worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

                      Ik heb de 6D gehad en vond het een fijn toestel. Al mijn urbex foto's op ISO3200 genomen en in jpeg ga je weinig ruis zien.
                      Ook vogels mee getrokken op ISO3200 en ik vond het prima. Bij mijn crop camera's ga ik tot max ISO800.

                      Bij de jpegs van Canon wordt de ruis mooi weggewerkt zonder artefacten maar wel ten koste van fijne details.

                      Het middelste AF punt is prima en kan je zeker wat actie mee schieten.
                      Het dynamisch bereik op hogere ISO is best goed, alleen op de laagste ISO waarden kan die niet mee met de Sony sensors maar wel nog beter dan de 5DIII. De nieuwe R5 en R6 staan nu eindelijk op gelijke hoogte met de beste Sony sensors.
                      Last edited by alex606; 14 oktober 2020, 14:34.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

                        Die 700D is best wel een prima toestel hoor. Nog behoorlijk recent ook trouwens.
                        Je zal je niet veel verbeteren in de huidige tweedehandsmarkt (aan die prijzen).
                        Tenzij je opties nodig hebt die je enkel kan vinden op die pro grade toestellen.

                        Maar even terzijde. Zowat 90% van het werk dat ik maak (beauty, fashion, fine-art,..) kan ik prima doen met de 700D.
                        Enkel voor huwelijken zou ik in het nadeel zijn met de 700D. Daar heb ik dan weer mijn 5D voor.

                        Is het geen optie om gewoon wat door te sparen en dan pakweg binnen enkele maanden volgend jaar of zo eens te kijken naar een 5D3? 6D2?
                        Nu met de opkomst van de systeemcamera beginnen er veel hun DSLR van de hand te doen. Met gevolg dat de prijs sterk daalt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

                          Nu, het is sowieso voor binnen een paar maanden.
                          Mijn eisen zijn echt niet hoog. FF, degelijk ISO tot 3200 en doenbaar op 6000. Vergeet dat met de 700D en ik spreek dus uit ervaring. Zelfs de 5DM2 scoort op dat vlak vele malen beter. Ik mis op de 700D net dat ietsje meer dynamiek. Ik merk dat zelfs de 50D het beter doet dan de 700. Met de 700 moet ik veel vaker teruggrijpen naar blenden van meerdere (meestal gewoon 2 met een klein verschil) foto's dan dat ik dat moet doen met de 50. Dat is realiteit hé, mijn directe ervaring. Zelfs de 5DM2 scoort ook op dat vlak veel beter (volgens schema's net iets beter dan de 50D) maar de 6D gaat hier dan weer serieus boven.

                          En hoe je het draait of keert, als ik de specs van de 6D bekijk dan voldoet die op veel meer vlakken dan ik zelfs vraag. Niet dat ik niet weet dat een super 5DM3 of 4 of een 6DM2 veel meer kan en uiteraard nog beter scoort op bijna elk vlak, en de R5 en R6 nog meer en nog een groter dynamisch bereik hebben, maar daar heb ik nu eenmaal geen budget voor. En inderdaad, de prijzen van de nieuwere toestellen gaan dalen (al verwacht ik daar niet zoveel van op korte termijn, gezien de commerce op de tweedehandsmarkt), maar zo kan je blijven doorgaan hé.

                          Ik teer nu eenmaal op hetgeen andere weg doen. Fotografie is niet mijn beroep, zelfs geen bijberoep, het is een hobby. En ik stel bepaalde verwachtingen aan wat ik in mijn hobby wil, veelal heb ik daar goeie redenen voor, of beter, beredeneerde redenen en ik stel daar bepaalde budgetten tegenover. Ik pas mij aan aan dat budget en probeer het beste uit dat budget te halen en dat af te stemmen op mijn verwachting/doelstelling. Hiervoor doe ik veel opzoekwerk, stel ik gerichte vragen, besteed ik uren aan, youtube-tijd, pro's-cons afwegen, artikels opzoeken, reviews en dit forum. Dat is wat je nu eenmaal met een beperkt budget moet doen hé.

                          Ik ben al volop bezig met het uitbreiden en het veel geld uitgeven aan top-glas, weliswaar ook tweedehands dus, nu nog een upgrade van het fototoestel. Er is nog geen besluit genomen, dat gaat gebeuren ergens eerste maanden 2021, met dat bepaald budget. En dan is het uitkijken wat er in die periode op de markt is en uiteraard voldoet aan mijn wensen, uitgebreid met alle kennis die ik de maanden ervoor heb opgedaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

                            Met goede ruisreductie (zoals Topaz DeNoise AI, was € 45) kan je met een APS-C toestel tot ISO 3200 gaan (ook met de 50D, ik heb het gisteren geprobeerd op oude opnamen ).

                            Wat mij het meest opviel toen ik door meer dan 10 jaar oude foto's met de 50D bladerde was het aantal missers van de AF, veel meer dan de beeldkwaliteit.
                            Het hangt natuurlijk volledig af van wat je fotografeert.
                            Maar als je naar de AF ziet van een toestel van € 500 zoals bv een M50 zijn die 9 punten met 1 centraal punt van de 5DII en de 6D echt niet meer van deze tijd.
                            En aan de test van dpreview te zien is de beeldkwaliteit op ISO 3200 beter dan de 5DII.
                            (en de M50 Mark II is uit, de oude heb je met Kerstmis voor € 350)

                            Voor een FF wacht je ook een paar maanden en je kan een RP (zelfde sensor als de 6DII) kopen voor minder dan € 1000.
                            Chinese adapter erop (geen verschil met de dure van Canon) en je lenzen werken beter dan tevoren.

                            Dat "goede glas" van toen riskeert trouwens door de mand te vallen op de huidige sensors met veel meer mpx.
                            Zeker voor APS-C zijn er tegenwoordig heel scherpe lensjes voor een betaalbare prijs.

                            Tenzij je echt houdt van grote, zware, trage en weinig accurate apparatuur, sensors met weinig resolutie en dynamic range, is het toch misschien nuttig om even te zien of je niet beter voor een vergelijkbaar of iets hoger budget naar meer recente APS-C toestellen gaat. Alhoewel FF ook goedkoper wordt.
                            Last edited by palombian; 15 oktober 2020, 17:14. Reden: zinswending

                            Comment


                            • #15
                              Re: Open deur, Canon EOS 5DM2 of de Canon EOS 6D

                              In de veronderstelling dat je nog steeds voor full frame gaat...
                              Ik had de 6D en ben voor voor buitenwerk overgestapt op een tweedehands 5D3.
                              Toen ik besloot om een van de 2 te verkopen heb ik lang in twijfel gestaan. Uiteindelijk heb ik gekozen om mijn werkpaard te behouden (5D3)
                              Soms mis ik de scherpstelling in duistere omstandigheden en de minieme ruis van de 6D
                              De AF van de 5D3 compenseert dat gemis voor een groot stuk.
                              Om kort te zijn: met een 6D doe je niets verkeerd. Met een 5D3 ook niet, maar een 5D2 is toch behoorlijk minder qua AF.
                              Ga gerust voor de 6D, je zult niet teleurgesteld zijn. De 5D3 heeft een uitgebreidere AF, is robuuster en (spat-)waterdicht, maar kost misschien net iets meer tweedehands.

                              Succes
                              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                              Comment

                              Working...
                              X