Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

    Hallo iedereen,

    in 2014 heb ik de Nikon D5300 aangeschaft. Blijkt nu dat dit toestel toch niet helemaal is wat ik er van verwachtte en heb veel spijt gehad dat ik toen niet meteen voor een beter toestel ben gegaan. Mijn grootste beklag is dat er toch al wel snel ruis opduikt. Verder blijft het toestel dat ik heb regelmatig vasthangen, of wilt hij niet automatisch scherpstellen.

    Nu wil ik dus overstappen naar een full frame toestel. Momenteel heb ik mijn oog laten vallen op de Nikon D750, het lijkt mij een mooie camera voor een mooie prijs. Ik zou dan gaan voor de D750 samen met een AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR, omdat ik de zoom die ik bij mijn D5300 had dus niet meer zal kunnen gebruiken.

    Maar ik ken dus niet veel van full frames. Is de D750 nog steeds een goed toestel? Of hebben jullie andere voorstellen van full frame? Ik wil sowieso wel bij Nikon blijven, en de prijs van camera+lens liefst ook onder de €3000...

    Grts

  • #2
    Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

    Een D500.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

      Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
      Een D500.
      Die valt dus niet binnen mijn budget met een lens bij.

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

        D750 met de 24-120 is een erg goeie combo, idd aan een aantrekkelijke prijs...
        Het niet scherpstellen wijst eerder op defect of niet correcte instellingen...
        Snel ruis zeg je, tot welke iso ga je zonder je beeld als niet geslaagd te bestempelen?

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          D750 met de 24-120 is een erg goeie combo, idd aan een aantrekkelijke prijs...
          Het niet scherpstellen wijst eerder op defect of niet correcte instellingen...
          Snel ruis zeg je, tot welke iso ga je zonder je beeld als niet geslaagd te bestempelen?

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          Ik probeer echt wel zoveel mogelijk op ISO 100 te blijven, af en toe op 200. Bij ISO 400 begint de ruis op te vallen, en twijfel ik vaak of mijn foto nu onscherp is, of het gewoon de ruis is.

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

            Oorspronkelijk geplaatst door Deia Bekijk bericht
            Ik probeer echt wel zoveel mogelijk op ISO 100 te blijven, af en toe op 200. Bij ISO 400 begint de ruis op te vallen, en twijfel ik vaak of mijn foto nu onscherp is, of het gewoon de ruis is.
            Das er een beetje over toch hoor, die camera is goed bruikbaar tot iso 1600 en eens je beter je belichting leert afstemmen voor hoog in de iso's te werken kan je nog een stopje hoger gaan daarmee, zeker iso 3200
            je loopt duidelijk niet tegen de limieten van je camera aan, toch zeker niet qua iso
            Welke soort van fotografie beoefen je?
            Tip om betere hoge iso beelden te verkrijgen is om een beetje nazr rechts te belichten, nét niet overbelicht dus

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

              Het kan dat ik mis ben met ISO's enzo, maar dit is anyway niet het punt van dit topic. Ik zou gewoon graag wat meer kwaliteit hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

                Oorspronkelijk geplaatst door Deia Bekijk bericht
                Het kan dat ik mis ben met ISO's enzo, maar dit is anyway niet het punt van dit topic. Ik zou gewoon graag wat meer kwaliteit hebben.
                Wel, het was wel het punt he, je was oa niet tevreden omwille van de ruis op je foto's en als je zelfs als klaagt over ruis of onscherpte bij ISO400. Wel, neem eens een kijkje in deze 3 albums van JaJa:
                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


                en zeg me eens waar jij onscherpte of ruis ziet op ISO 1100:



                Het kan ook zijn dat je simpelweg geld hebt te spenderen voor een nieuwe body , en dat is helemaal OK hoor , maar zeg dat dan ook zo in je openingspost, niiks mis mee.
                Ben je echter een amateur en heb je je toestel nog niet helemaal onder controle dan zal een FF camera je hier echt niet helpen betere foto's te maken want dezelfde regels zullen gelden voor de D750.

                Comment


                • #9
                  Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  Wel, het was wel het punt he, je was oa niet tevreden omwille van de ruis op je foto's en als je zelfs als klaagt over ruis of onscherpte bij ISO400. Wel, neem eens een kijkje in deze 3 albums van JaJa:
                  Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


                  en zeg me eens waar jij onscherpte of ruis ziet op ISO 1100:



                  Het kan ook zijn dat je simpelweg geld hebt te spenderen voor een nieuwe body , en dat is helemaal OK hoor , maar zeg dat dan ook zo in je openingspost, niiks mis mee.
                  Ben je echter een amateur en heb je je toestel nog niet helemaal onder controle dan zal een FF camera je hier echt niet helpen betere foto's te maken want dezelfde regels zullen gelden voor de D750.
                  Het is ergens wel een beetje van beiden.

                  Ik ben ook echt niet tevreden met mijn D5300, hiervoor had ik een D5000 en die vond ik zelfs veel beter dan mijn D5300 en heb veel spijt gehad van mijn D5300, en ik ervaar wel problemen met ruis waar ik die bij mijn 5000 niet had.

                  Ik denk niet dat ik een amateur ben, al kan ik dat van mijzelf natuurlijk moeilijk zeggen. Maar ik ben een studente fotografie (middelbare school), en ik weet dus wel hoe ik moet belichten en hoe alles werkt etc. Ik zit in het 3e jaar van mijn studies, en fotografeer in totaal al 6 jaar met een spiegelreflex.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

                    Ikzelf fotografeer met Canon maar vaak gebruik ik ook de camera van mijn moeder op feesten als ik die van mij niet bij heb.
                    Zij had vroeger een d5100 en nu een d750.

                    D5100 vond ik niet echt een super toestel. Vooral door de het feit dat instap spiegelreflexcamera's niet zo gebruiksvriendelijk zijn als pro of semi-pro toestellen. Dit vind ik bij de d750 stukken beter. Het gewicht en groter formaat moet je natuurlijk liggen.
                    Ook op het vlak van autofocus is de d750 stukken beter.
                    De kwaliteit van de beelden is zeker super uit de d750. D5100 met een goeie lens is ook goed maar ik vind dat je het verschil in beeldkwaliteit echt wel ziet. Het zou er natuurlijk ook aan mankeren indien je het niet zou zien.

                    Indien je de investering in een goed toestel wil waar je geen spijt van zal hebben denk ik dat je goed zit.
                    Ligt tussen de d610 en d810 qua prijs en specificaties.

                    Groeten

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Deia Bekijk bericht
                      Het is ergens wel een beetje van beiden.

                      Ik ben ook echt niet tevreden met mijn D5300, hiervoor had ik een D5000 en die vond ik zelfs veel beter dan mijn D5300 en heb veel spijt gehad van mijn D5300, en ik ervaar wel problemen met ruis waar ik die bij mijn 5000 niet had.

                      Ik denk niet dat ik een amateur ben, al kan ik dat van mijzelf natuurlijk moeilijk zeggen. Maar ik ben een studente fotografie (middelbare school), en ik weet dus wel hoe ik moet belichten en hoe alles werkt etc. Ik zit in het 3e jaar van mijn studies, en fotografeer in totaal al 6 jaar met een spiegelreflex.
                      Beste Deia, dan zou ik idd voor een D750 gaan. Met de kennis die je al hebt gekregen moet het wel snor zitten . Je zal dan wel inderdaad noog hebben aan een nieuwe lens en zijn de opties groot, gaande van een set van body en lens die als geheel wordt aangeboden



                      Tot inderdaad het ongelooflijk grote gamma van lensen die Nikon heeft. Als student zal budget zeker belangrijk zijn maar hebben wij geen zaken mee . Ik weet dat sommigen hier zullen zeggen dat je voor primes moet gaan maar zelf ben ik een zoonlens fan oop de kleinere mm'ers (tot 200mm) maar durf mezelf dan ook geen fotograaf te noemen maar druk wel graag de knopjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Deia Bekijk bericht
                        Hallo iedereen,

                        in 2014 heb ik de Nikon D5300 aangeschaft. Blijkt nu dat dit toestel toch niet helemaal is wat ik er van verwachtte en heb veel spijt gehad dat ik toen niet meteen voor een beter toestel ben gegaan. Mijn grootste beklag is dat er toch al wel snel ruis opduikt. Verder blijft het toestel dat ik heb regelmatig vasthangen, of wilt hij niet automatisch scherpstellen.

                        Nu wil ik dus overstappen naar een full frame toestel. Momenteel heb ik mijn oog laten vallen op de Nikon D750, het lijkt mij een mooie camera voor een mooie prijs. Ik zou dan gaan voor de D750 samen met een AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR, omdat ik de zoom die ik bij mijn D5300 had dus niet meer zal kunnen gebruiken.

                        Maar ik ken dus niet veel van full frames. Is de D750 nog steeds een goed toestel? Of hebben jullie andere voorstellen van full frame? Ik wil sowieso wel bij Nikon blijven, en de prijs van camera+lens liefst ook onder de €3000...

                        Grts

                        ik zelf heb een D5200 gehad, deed vooral macrofotografie en als je constant in de M mode fotografeert is dit toestel niet gebruiksvriendelijk. Heb me dan een D7100 gekocht, een hele verademing in gebruiksgemak en AF tov de D5200. Dan heb ik mij een FX gekocht voor de -nog- betere AF en ISO. (vooral dat laatste)
                        ook de beperktere FOV was een voordeel voor portretten.

                        nu gebruik ik mijn D7100 samen met een D750, zo heb ik nog de voor- en nadelen van de DX en FX.

                        als je het geld hebt, zeker doen, zoniet koop een D7200.

                        Heb destijds de D610, D750 en D810 overwogen; de D610 is ongeveer een FX variant van een D7100, de D810 was een overkill voor mij en de prijs was nog eens +1000 EUR, hiervoor heb je een extra breedhoeklens, dusja.
                        Nikon Powah

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Deia Bekijk bericht
                          Ik probeer echt wel zoveel mogelijk op ISO 100 te blijven, af en toe op 200. Bij ISO 400 begint de ruis op te vallen, en twijfel ik vaak of mijn foto nu onscherp is, of het gewoon de ruis is.
                          Niet goed belichten met lage iso kan meer ruis geven dan goed belichten met hoge iso. Met een D70 heb ik foto's gemaakt met 1600iso in de volle zon en bijna geen ruis(een grapjas had met de wieltjes zitten spelen).
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

                            Welke lens gebruik je momenteel? Als je in slechte lichtomstandigheden zit en F4 is het grootste diafragma dat je lens aankan, dan ben je gedwongen om je ISO te gebruiken. Heb je een lens met F1.4, dan kun je ipv ISO 1600 te gebruiken plots naar ISO 200 gaan. Groot verschil dus. Of F1.4 een goeie keuze is om te fotograferen, laat ik even in het midden.

                            Is het mogelijk om eens een foto te delen waarvan je vindt dat de ruis teveel aanwezig is? Bij voorkeur het origineel naast de afgewerkte versie.
                            Zoals eerder aangehaald lijkt het me zeer straf dat je op ISO400 al last zou hebben van ruis.
                            Terzijde: als je helemaal inzoomt/uitsnijdt op je foto zal er altijd wel iets van ruis te zien zijn. Misschien liggen je eisen ook bijzonder hoog, dat kan ook.

                            Andere vraag: als je momenteel student fotografie bent, kun je dan niet eens informeren bij één van je leerkrachten?
                            http://kasper.photography & Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Op zoek naar een full frame (Nikon D750?)

                              Als je budget het toelaat dan is de D750 een schitterende keuze. Goedkoper en ook héél goed is de D610. Het geld dat je uitspaart kun besteden aan accessoires ;-)
                              Mvg Philip

                              Comment

                              Working...
                              X