Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ook Nikon in zwaar weer?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ook Nikon in zwaar weer?

    Nikon has just released its 2020 financial results alongside its medium-term management plan. How does the manufacturer see its future in the wake of last year's financial results? Nikon, like all Japanese camera manufacturers, works on a financial year that runs to the end of March, so May is when annual results for the previous year are reported. Nikon has now released 2019/20 results, and it makes for grim reading. Viewed over a 5-year financial segment, income has dropped from nearly 800B Yen (about $8B) in 2015 to the just-announced 591B Yen.
    Last edited by Guest42; 29 juni 2020, 10:05.

  • #2
    Re: Ook Nikon in zwaar water.

    Geert,
    Ik denk dat dit een verhaal is dat alle fotomerken aan past.
    1) Veel firma's maakten een volledig setup in functie van de Olympische spelen, wereldspelen, ... Men propageert nieuwe lenzen, nieuwere toestellen en dat gebeurt steeds een hele poos voor de uiteindelijke wedstrijden, ... plaats vinden.
    2) Corona heeft een halt toegeroepen naar de economische wereld, sociale wereld ... Corona is begonnen in China en snel volgden buurlanden de lock-down-problematiek. Bedrijven werden eveneens gesloten en dat betekent dat tal van producten niet meer buiten, geproduceerd kunnen worden. Eigen bedrijf dicht, maar ook de toeleveringsbedrijven waar men afhankelijk van is....
    3) In het Westen, ... volgt de impact later, waar, tal van mensen uit keken naar de nieuwe aangekondigde speeltjes, camera's, lenzen ....
    Helaas, Nikon was verplicht te stoppen met productie en de aangekondigde lenzen, camera's komen er wel, maar later ... veel later en is beter laat dan nooit in dit geval een goede zet ? Ik betwijfel het.
    ie weet. Veel fotografen hadden een glashonger, hadden een honger naar vernieuwing tot plots ook hun inkomen merkbaar kleiner en kleiner werd. Bij velen is de hobby, ..., zijn de hobby's op een lager pitje komen te staan en werden andere bezigheden al dan niet gedwongen gevonden ... Priotriteiten voor de bruine portemonee werden plots helemaal anders gelegd.
    De camera en de lenzen hebben in deze periode nogal vaak enkel de binnenkant van meubilair gezien. Dit is op vele fora merkbaar en her en der merk je pogingen om toch tot fotografie over te gaan met allerlei subtiele wedstrijden, testjes ... Maar ook helaas, dit werd vaak niet opgevolgd, gedaan.
    Mijn idee is dat Corona ook de fotograaf naar andere methodes heeft gestuurd. Het gebruik van smartphones, tablets scoorde; scoort in deze periode enorm hoog. De verkoop lag nog nooit zo hoog. Voor velen het communicatiemiddel bij uitstek. Niet groot, je hebt enkel een abonnement en een toestel nodig en je kan met elkaar babbelen, mekaar zien en je kan à volonté foto's nemen die ogenblikkelijk beschikbaar zijn, kan door sturen ... Ook ik volgde dit. Toen ik de apotheek benaderde waar ik moest zijn, stonden een 30-tal mensen aan te schuiven voor handgel, ontsmettingsproducten, Dafalgan ... Daar vlug een foto van genomen (smartphone natuurlijk) en door gestuurd naar de Inspecteur met melding dat mensen die echt medisch materiaal nodig hebben voor voldongen feiten werden gesteld. Toen ik binnen kwam was alle handgel, ontsmettingsproducten weg ... EN laat nu juist dit iets zijn dat ik ECHT nodig had. Een fototoestel om dit te fotograferen ? Nooit aan gedacht en ik had het trouwens niet mee/
    In deze lock-down voor velen de enige methode om contacten met het thuisfront, vrienden ... te houden. Bij velen is de smartphone, ... (her)ontdekt als communicatiemiddel maar ook als fototoestel...

    Waar wil nu toe komen ? Ik vrees dat veel merken het vorige kwartaal met slechte cijfers voor de proppen zullen komen en dat het een heel eind zal duren eer velen de weg naar het fototestel, lenzen zullen hebben terug gevonden. Bij velen is het spaarpotje voor andere zaken aan gewend, bij velen is er zelfs geen spaarpotje meer.

    Fotografie zit niet alleen met deze afschuwelijke cijfers, boekhouding. Alle bedrijven, kleine éénmanszaken zitten het faillisement nabij. Ik heb veel eerbied voor hen en voel me machteloos. Bij velen zullen nu pas de volgen zichtbaar worden. Sluiting van bedrijven, massaal afdenken van personeel, En helaas, vaak is dit de kleine sneeuwvlok teveel voor het sneeuwbaleffect.
    Last edited by Wim.Vanmaele; 25 juni 2020, 13:33.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Ook Nikon in zwaar water.

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      Geert,
      Ik denk dat dit een verhaal is dat alle fotomerken aan past.
      1) Veel firma's maakten een volledig setup in functie van de Olympische spelen, wereldspelen, ... Men propageert nieuwe lenzen, nieuwere toestellen en dat gebeurt steeds een hele poos voor de uiteindelijke wedstrijden, ... plaats vinden.
      2) Corona heeft een halt toegeroepen naar de economische wereld, sociale wereld ... Corona is begonnen in China en snel volgden buurlanden de lock-down-problematiek. Bedrijven werden eveneens gesloten en dat betekent dat tal van producten niet meer buiten, geproduceerd kunnen worden. Eigen bedrijf dicht, maar ook de toeleveringsbedrijven waar men afhankelijk van is....
      3) In het Westen, ... volgt de impact later, waar, tal van mensen uit keken naar de nieuwe aangekondigde speeltjes, camera's, lenzen ....
      Helaas, Nikon was verplicht te stoppen met productie en de aangekondigde lenzen, camera's komen er wel, maar later ... veel later en is beter laat dan nooit in dit geval een goede zet ? Ik betwijfel het.
      ie weet. Veel fotografen hadden een glashonger, hadden een honger naar vernieuwing tot plots ook hun inkomen merkbaar kleiner en kleiner werd. Bij velen is de hobby, ..., zijn de hobby's op een lager pitje komen te staan en werden andere bezigheden al dan niet gedwongen gevonden ... Priotriteiten voor de bruine portemonee werden plots helemaal anders gelegd.
      De camera en de lenzen hebben in deze periode nogal vaak enkel de binnenkant van meubilair gezien. Dit is op vele fora merkbaar en her en der merk je pogingen om toch tot fotografie over te gaan met allerlei subtiele wedstrijden, testjes ... Maar ook helaas, dit werd vaak niet opgevolgd, gedaan.
      Mijn idee is dat Corona ook de fotograaf naar andere methodes heeft gestuurd. Het gebruik van smartphones, tablets scoorde; scoort in deze periode enorm hoog. De verkoop lag nog nooit zo hoog. Voor velen het communicatiemiddel bij uitstek. Niet groot, je hebt enkel een abonnement en een toestel nodig en je kan met elkaar babbelen, mekaar zien en je kan à volonté foto's nemen die ogenblikkelijk beschikbaar zijn, kan door sturen ... Ook ik volgde dit. Toen ik de apotheek benaderde waar ik moest zijn, stonden een 30-tal mensen aan te schuiven voor handgel, ontsmettingsproducten, Dafalgan ... Daar vlug een foto van genomen (smartphone natuurlijk) en door gestuurd naar de Inspecteur met melding dat mensen die echt medisch materiaal nodig hebben voor voldongen feiten werden gesteld. Toen ik binnen kwam was alle handgel, ontsmettingsproducten weg ... EN laat nu juist dit iets zijn dat ik ECHT nodig had. Een fototoestel om dit te fotograferen ? Nooit aan gedacht en ik had het trouwens niet mee/
      In deze lock-down voor velen de enige methode om contacten met het thuisfront, vrienden ... te houden. Bij velen is de smartphone, ... (her)ontdekt als communicatiemiddel maar ook als fototoestel...

      Waar wil nu toe komen ? Ik vrees dat veel merken het vorige kwartaal met slechte cijfers voor de proppen zullen komen en dat het een heel eind zal duren eer velen de weg naar het fototestel, lenzen zullen hebben terug gevonden. Bij velen is het spaarpotje voor andere zaken aan gewend, bij velen is er zelfs geen spaarpotje meer.

      Fotografie zit niet alleen met deze afschuwelijke cijfers, boekhouding. Alle bedrijven, kleine éénmanszaken zitten het faillisement nabij. Ik heb veel eerbied voor hen en voel me machteloos. Bij velen zullen nu pas de volgen zichtbaar worden. Sluiting van bedrijven, massaal afdenken van personeel, En helaas, vaak is dit de kleine sneeuwvlok teveel voor het sneeuwbaleffect.
      Goeie uitleg Wim waar ik deels kan in volgen, zker wat betreft de economie
      Wat smartphones en camera's betreft is er niks verandert, degenen die daarvoor al hun smartphone gebruikten om wat kiekjes te maken zullen dat blijven doen.
      Degene die fotografie echt als een hobby zien die zullen toch nog steeds de camera nemen, net zoals een hobby wielertoerist niet opeens een goedkopere of totaal andere fietske neemt na deze crisis
      De meeste mensen in onze contreien hebben niet te klagen gehad qua inkomen tijdens de crisis, daar is genoeg voor vergoed en extraatjes uitgedeeld,
      maar dat geluk hebben wij hier in België, wereldwijd is dat een ander ding uiteraard. Als je alleen al kijkt naar The States hoeveel mensen hun job gewoon kwijt zijn zonder vergoeding en dan wordt het moeilijker. Maar ook dat zal zich herstellen, alleen zal er wat meer tijd over gaan en we zijn nog niet van dat virus verlost als je de cijfers wereldwijd bekijkt.
      Trouwens kijk eens naar de vakantie, iedereen was bang, hotels, b&b's in zuid-frankrijk, Spanje en noem maar op. Nu opeens dat weer is toegelaten is alles al overal volboekt, probeer nog maar eens iets vast te krijgen wat de moeite is.
      Ik zie in het najaar-winter of voorjaar waarschijnlijk nog eens hetzelfde gebeuren, dat wordt pas echt een ramp dan voor de economie, ik hoop echt dat ik ongelijk heb wat dat betreft

      Het probleem is ook dat enkele grote spelers op de cameramarkt ferme dingen aan het doen zijn voor betaalbare prijzen, wil je daar in mee als producent dan zal het zeer doen.
      Sommige geven de pijp aan maarten, zoals Oly spijtig genoeg want hoe minder spelers hoe meer die enkelen dan de markt kunnen bepalen.
      Ik weet zeker dat alle camerabedrijven het nu wat moeilijker hebben, maar toch worden vele nieuwe toestellen en lenzen voorgesteld in Juli !
      En elk merk doet daar aan mee, Juli wordt een uitzonderlijke maand voor de fotografie zowel voor pro en hobbyist, wait and see

      grts
      Sieg
      Last edited by Sieg; 25 juni 2020, 15:39.
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Ook Nikon in zwaar water.

        De professionele fotograaf ziet sterretjes. Vrees ik. Bedrijven die fotoreportages bestellen blijven weg, geen bedrijfsfeestjes meer, geen reportages in het buitenland meer, huwelijksfeesten worden uitgesteld...

        De producenten van camera's en lenzen die teveel op fotografie leunen of in één marktsegment zitten en geen plan-B hebben zullen er misschien wel onderdoor gaan.

        De occasionele consument haakt af. Werkloosheid. Toerisme dat wegvalt. De 20'ers en 30'ers die er al centjes voor hebben, zijn in het algemeen niet meer geïnteresseerd om met een camera met verwisselbare lenzen rond te lopen.

        Maar evengoed...

        De hobbyist doet door. Elke dag is er een gouden uur. De vogels blijven vliegen. De kinderen blijven groeien. De sterren blijven schijnen. Sociale thema's genoeg. Een mooie hobby in slechte tijden is een geschenk.

        Wie wil verkopen, moet het nu doen. De prijzen zijn ok, het is toch (een beetje) verlof , mensen hebben wat meer tijd, en sommigen beseffen plots dat ze een paar duizend euro meer hebben (dalend restaurantbezoek, beperkt reizen).
        Wie koopjes wil doen, moet even wachten.
        Wie primes heeft in de normale merken en brandpuntsafstanden moet zich ook niet teveel zorgen maken. In de kast leggen. Dat behoudt zijn waarde.
        Wie een nieuwe body of een commerciële mainstream lens wil kopen... ik zou dat niet doen, dat wordt weggegooid geld.
        Last edited by JuLi; 25 juni 2020, 17:21.
        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

        Comment


        • #5
          Re: Ook Nikon in zwaar water.

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

          ..... Juli wordt een uitzonderlijke maand voor de fotografie zowel voor pro en hobbyist, wait and see

          grts
          Sieg
          Ik ben benieuwd ....
          http://www.paulvanrooy.be

          Comment


          • #6
            Re: Ook Nikon in zwaar water.

            Veel van de namen die hier met uitsluitend fotografie geassocieerd worden, daar is de fotografie vaak maar 1 onderdeel(tje) van het hele bedrijf. Ik vrees dat foto websites en forums vaak niet het hele plaatje zien en teveel staren nar de camera's en lenzen.

            Comment


            • #7
              Re: Ook Nikon in zwaar water.

              Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
              .......
              Wie een nieuwe body of een commerciële mainstream lens wil kopen... ik zou dat niet doen, dat wordt weggegooid geld.
              Als je zo denkt is het uiteraard niet moeilijk dat deze bedrijven het moeilijk gaan krijgen
              En elke hobby waar je geld aan besteed is weggegooid geld als je het zo bekijkt, want je verdiend er niks mee
              Gelukkig denkt niet iedereen op deze manier en zullen de cameramerken enkele leuke toestellen en lenzen uitbrengen in Juli

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Ook Nikon in zwaar water.

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Als je zo denkt is het uiteraard niet moeilijk dat deze bedrijven het moeilijk gaan krijgen
                En elke hobby waar je geld aan besteed is weggegooid geld als je het zo bekijkt, want je verdiend er niks mee
                Gelukkig denkt niet iedereen op deze manier en zullen de cameramerken enkele leuke toestellen en lenzen uitbrengen in Juli

                grts
                Sieg
                Ik hoop dat ze nu eens genereus zijn en wat meer features lossen in plaats van druppelsgewijs zoals (vooral Canon) de gewoonte heeft.

                Comment


                • #9
                  Re: Ook Nikon in zwaar water.

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik hoop dat ze nu eens genereus zijn en wat meer features lossen in plaats van druppelsgewijs zoals (vooral Canon) de gewoonte heeft.
                  De meeste specs van de uitkomende toestellen zijn al bekend hoor Jan, zelfs de prijzen
                  Het is trouwens de eerste keer dat Canon druppelsgewijs de specs van een bepaald uit te komen toestel op deze manier bekendmaakt
                  En het heeft geholpen, een nieuwe manier maar gans de fotografiewereld zit vol ongeduld af te wachten op deze twee nieuwe toestellen.
                  In The States en Azië loopt de voorlopige reserveerlijst enorm op, nog nooit zijn er zoveel reserveringen geweest en vooral enorm veel interesse geweest voor een bepaald toestel.
                  Dus blijkbaar een nieuwe wind op de marketing en het lijkt zeker en vast te werken
                  Hopelijk voor hen en uiteraard ook de andere merken loopt de verkoop ook goed zodat er niet nog meer merken in de miserie komen

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ook Nikon in zwaar water.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Als je zo denkt is het uiteraard niet moeilijk dat deze bedrijven het moeilijk gaan krijgen
                    En elke hobby waar je geld aan besteed is weggegooid geld als je het zo bekijkt, want je verdiend er niks mee
                    Gelukkig denkt niet iedereen op deze manier en zullen de cameramerken enkele leuke toestellen en lenzen uitbrengen in Juli

                    grts
                    Sieg
                    Mijn mening is ook maar een mening natuurlijk. En hardware is ook maar een deel van het verhaal. Materiaal van 7 jaar oud doet voor veel mensen nog 100% van wat het moet doen.

                    Degenen die om de drie jaar een upgrade plannen en bv. systematisch 2 generaties skippen, die mensen gaan meestal wel hun nieuw toestel kopen, dat lijkt me wel logisch. Maar is de overheersende stemming op de markt er nu echt één van "Oh kijk, wat een leuk toestel, laten we vlug een bestelling plaatsen"? Ik denk dat niet. Het feit dat nog volop nieuwe camera's en lenzen op de markt worden gebracht, dat is nog de pre-corona planning die uitgevoerd wordt. En het feit dat er nog nooit zo'n lange reserveringslijsten waren, ligt misschien meer aan een tekort aan productiecapaciteit dan aan de toegenomen vraag.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ook Nikon in zwaar water.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      De meeste specs van de uitkomende toestellen zijn al bekend hoor Jan, zelfs de prijzen
                      Het is trouwens de eerste keer dat Canon druppelsgewijs de specs van een bepaald uit te komen toestel op deze manier bekendmaakt
                      En het heeft geholpen, een nieuwe manier maar gans de fotografiewereld zit vol ongeduld af te wachten op deze twee nieuwe toestellen.
                      In The States en Azië loopt de voorlopige reserveerlijst enorm op, nog nooit zijn er zoveel reserveringen geweest en vooral enorm veel interesse geweest voor een bepaald toestel.
                      Dus blijkbaar een nieuwe wind op de marketing en het lijkt zeker en vast te werken
                      Hopelijk voor hen en uiteraard ook de andere merken loopt de verkoop ook goed zodat er niet nog meer merken in de miserie komen

                      grts
                      Sieg
                      Als consument heb ik ook liever een producent die er warmpjes in zit zodat hij niet moet gaan beknibbelen.
                      Ik heb een meer dan gemiddelde uitrusting voor een amateur en ben erg trouw aan het merk.
                      Ook voor printers die ik echter systematisch bijvul omdat Canon de enige is die dit nog door de vingers kan zien - niet zoals Epson en HP die daar moeten van leven.
                      Uiteindelijk verdient Canon misschien niet zoveel aan mij.
                      Maar wees gerust, omdat ik waarschijnlijk niet naar het buitenland ga dit jaar heb ik budget voor een R6 of R5.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ook Nikon in zwaar water.

                        Je zit in zwaar weer en bij zwaar water zit je in een kerncentrale.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ook Nikon in zwaar water.

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Je zit in zwaar weer en bij zwaar water zit je in een kerncentrale.
                          Precies! Het moet juist zijn. Er was hier net een onweer, een zwaar onweer. Ondertussen hoor ik de vogeltjes alweer fluiten. Na regen komt zonneschijn. Ook bij NIkon.
                          Last edited by cuco; 28 juni 2020, 20:31.
                          https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ook Nikon in zwaar water.

                            Toen ze pas begonnen met DSLR's zag je gewoonlijk nog een verbetering als er een nieuw model op de markt kwam (toch zeker als je telkens één generatie oversloeg), en dat zorgde ervoor dat er gemakkelijker beslist werd door de kopers om een nieuw toestel aan te schaffen.
                            De laatste jaren zijn de verbeteringen bij de nieuwere toestellen dikwijls maar heel miniem ten opzichte van de voorgaande modellen, en dan kan je eigenlijk even goed wat langer met dezelfde camera blijven fotograferen.
                            Nu zijn ze wel volop bezig met de omschakeling naar mirrorless, de ene fabrikant staat daar al verder mee dan de andere, maar je moet dan niet verwachten dat iedereen meteen de DSLR zal vervangen door een van die nieuwe camera's.
                            In het begin waren er nog serieuze beperkingen aan het mirrorless systeem, vooral de autofocus had het moeilijk bij actiefotografie, maar dat is ondertussen ook al flink verbeterd bij de meeste merken.
                            Ik denk dat er nu wel meer fotografen willen overstappen, maar ze wachten toch nog wat af tot er iets op de markt komt dat aan de meeste van hun eisen voldoet.
                            Vooral de specificaties van de mirrorless camera's die binnenkort op de markt komen zien er veelbelovend uit, als die hun beloftes ook werkelijk waar maken, dan zullen er weer wat meer zijn die hun DSLR vervangen.
                            Maar op dit ogenblik denk ik dat de meesten nog wat afwachten om te zien wat er allemaal nog aan zit te komen, zolang hun DSLR nog doet wat die moet doen kunnen ze ook nog verder, en niet iedereen heeft zomaar een voldoende groot budget ter beschikking om elke keer dat er iets nieuws komt naar de winkel te rijden voor weer een nieuwe camera.
                            Ik hou ook in het oog wat er allemaal op de markt komt, maar voorlopig zie ik nog geen grote meerwaarde in de mirrorless toestellen ten opzichte van de camera's die ik nu gebruik.
                            Het fotomateriaal dat ik heb voldoet eigenlijk nog voor de foto's die ik gewoonlijk maak, dat zal niet spectaculair beter gaan met een nieuwere camera.
                            Daar komt nog bij dat ik normaalgezien vooral evenementen fotografeer, dat heb ik dit jaar nog niet veel kunnen doen (er zijn er gewoon geen...), en dan ga ik geen geld uitgeven aan nieuw materiaal dat toch maar in de kast blijft liggen.

                            En in deze periode zijn er ook heel wat die zwaar hebben moeten inleveren, als je een paar maanden tijdelijk werkloos bent, dan zie je dat wel aan de bankrekening.
                            Gelukkig hebben we dat systeem van tijdelijke werkloosheid hier nog, op andere plaatsen in de wereld zijn er die geen inkomsten meer hadden (of hebben, het is nog niet overal terug beter aan het worden, we zijn nog niet meteen van dat virus af...).
                            Het zijn nu dus niet alleen voor de fabrikanten moeilijke tijden, maar ook heel wat van hun klanten hebben het nu moeilijk...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ook Nikon in zwaar water.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Vooral de specificaties van de mirrorless camera's die binnenkort op de markt komen zien er veelbelovend uit, als die hun beloftes ook werkelijk waar maken, dan zullen er weer wat meer zijn die hun DSLR vervangen.
                              Maar op dit ogenblik denk ik dat de meesten nog wat afwachten om te zien wat er allemaal nog aan zit te komen, zolang hun DSLR nog doet wat die moet doen kunnen ze ook nog verder, en niet iedereen heeft zomaar een voldoende groot budget ter beschikking om elke keer dat er iets nieuws komt naar de winkel te rijden voor weer een nieuwe camera.
                              Ik hou ook in het oog wat er allemaal op de markt komt, maar voorlopig zie ik nog geen grote meerwaarde in de mirrorless toestellen ten opzichte van de camera's die ik nu gebruik.
                              Het fotomateriaal dat ik heb voldoet eigenlijk nog voor de foto's die ik gewoonlijk maak, dat zal niet spectaculair beter gaan met een nieuwere camera.
                              Eerlijk gezegd, zolang mijn camera foto's maakt vervang ik die niet. Als professioneel kan ik erin komen dat je niet het risico wil lopen met een 12 jaar oude camera om midden in een betaalde shoot in panne te vallen. Langs de andere kant heb je als het zo belangrijk is een backup mee. Maar waarom zou ik dat doen? Wees eerlijk, zelfs vakantiefoto's... moest de camera het begeven dan ga je de volgende dag naar de shop en desnoods koop je een compactje om de reis uit te doen. Of je gebruikt je telefoon dan maar. Ok, als je op het topje van de Everest zit dan lukt dat niet maar daar is een aangepaste camera een onderdeel van het budget zou ik denken.

                              Comment

                              Working...
                              X