Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherpe foto's?

    Ik zit met volgende "probleem". Ik werkte vroeger steeds met nikon D70 practisch zo goed als altijd op automatisch. Met goeie resultaten. Nu bij aanschaf nieuw toestel nikon D300 staat dat automatisch knopje daar natuurlijk niet op. En ondervind ik dat ik regelmatig onscherpe foto s heb. Wat me enorm frustreert want ik had dit vroeger nooit. Nu was mijn vraag waar ik terecht kan of er algemene regels zijn als je met A, S of M stand moet werken en het hoe en wanneer?
    Dus alle tips zijn meer dan welkom.
    Alvast bedankt!!

    Groetjes

    Marie-Rose
    Last edited by Marie-Rose; 27 juni 2009, 19:03.

  • #2
    Re: A, S, M stand leren gebruiken??

    Als je met een automatische stand wil blijven werken, gebruik dan de P-stand. Dit is hetzelfde als de automatische stand, maar nu kan je de combinatie van sluitertijd en diafragma al beïnvloeden als je aan het instelwieltje draait. Voor de andere standen is een basiskennis van fotografie vereist, maar de zoekfunctie levert ongetwijfeld voeldoende relevante topics daarover. ("basis fotografie" levert 500 resultaten op)
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: A, S, M stand leren gebruiken??

      Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
      Als je met een automatische stand wil blijven werken, gebruik dan de P-stand. Dit is hetzelfde als de automatische stand, maar nu kan je de combinatie van sluitertijd en diafragma al beïnvloeden als je aan het instelwieltje draait. Voor de andere standen is een basiskennis van fotografie vereist, maar de zoekfunctie levert ongetwijfeld voeldoende relevante topics daarover. ("basis fotografie" levert 500 resultaten op)
      Ik werk nu idd met de p stand wel maar daar heb ik wel regelmatig onscherpe foto s mee vandaar ik dan liever alles zelf in handen heb. Maar had er nu niet aan gedacht om basis fotografie in te geven ;-) Thx Zal direct ne keer op zoek gaan ze ;-)

      groetjes

      Comment


      • #4
        Re: A, S, M stand leren gebruiken??

        Kijk dan zeker eens naar dit topic (heb ze niet allemaal bekeken, maar deze leek me wel interessant).
        about.me/stijnv

        Comment


        • #5
          Re: A, S, M stand leren gebruiken??

          Oorspronkelijk geplaatst door Marie-Rose Bekijk bericht
          Ik werk nu idd met de p stand wel maar daar heb ik wel regelmatig onscherpe foto s mee vandaar ik dan liever alles zelf in handen heb. Maar had er nu niet aan gedacht om basis fotografie in te geven ;-) Thx Zal direct ne keer op zoek gaan ze ;-)

          groetjes
          Maar scherpte heeft in principe niets met je belichting te maken, en daar zijn de A, S en M standen toch voor? Waardoor zijn ze onscherp? Een verkeerd focuspunt? Zijn er delen van je foto wel scherp die niet scherp hadden moeten zijn?
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: A, S, M stand leren gebruiken??

            Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
            Maar scherpte heeft in principe niets met je belichting te maken, en daar zijn de A, S en M standen toch voor? Waardoor zijn ze onscherp? Een verkeerd focuspunt? Zijn er delen van je foto wel scherp die niet scherp hadden moeten zijn?
            Onscherpte kan natuurlijk ook komen door een te lange belichting (bewegingsonscherpte ).

            Comment


            • #7
              Re: A, S, M stand leren gebruiken??

              Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
              Maar scherpte heeft in principe niets met je belichting te maken, en daar zijn de A, S en M standen toch voor? Waardoor zijn ze onscherp? Een verkeerd focuspunt? Zijn er delen van je foto wel scherp die niet scherp hadden moeten zijn?
              Ja dat dacht ik ook, maar ik snap dan niet dat ik ineens onscherpe foto s heb terwijl ik dit met mijn D70 niet had....Het is effectief de gehele foto die onscherp is dan.

              groetjes

              Comment


              • #8
                Re: A, S, M stand leren gebruiken??

                Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                Onscherpte kan natuurlijk ook komen door een te lange belichting (bewegingsonscherpte ).

                Idd dat zou ook kunnen......

                Comment


                • #9
                  Re: A, S, M stand leren gebruiken??

                  Maar ze zegt dat ze het ook in de P stand heeft. En die zou toch in principe een combinatie van sluitertijd en diafragma moeten kiezen die het gunstigst is voor het gebruikte brandpunt. En of het bewegingsonscherpte is, is heel makkelijk in de exif te checken. Als je daar lange sluitertijden ziet is dat het probleem.
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: A, S, M stand leren gebruiken??

                    Bij de a-stand kan de camera volgens mij ook de iso omhoog doen en de flits openen integenstelling tot de p-stand, die alleen de a en s beïnvloed. Zorgen dat je sluiterijd korter blijft als 1/(1.5xf), dan ben je zo goed als zeker van de bewegingsonscherpte af. Ga ook eens op zoek naar info over de AF, ook niet het gemakkelijkste onderdeel van de D300. Zeker niet met alle punten actief gebruiken, het is dan altijd een raadsel waarop de camera scherpstelt.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: A, S, M stand leren gebruiken??

                      Een D300 is niet gemaakt om alles automatisch te doen. Ik gok dat doordat je meer focuspunten hebt, de camera gewoon de verkeerde neemt. Leer eens wat over de basis van fotografie (cursussen genoeg te vinden op internet), want een D300 kopen met een minimale kennis van fotografie komt op mij een beetje decadent over. Je mag hem altijd ruilen met mijn D50 als je wil, die maakt op auto minstens even goede fotos als je vorige D70

                      Comment


                      • #12
                        Re: A, S, M stand leren gebruiken??

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Bij de a-stand kan de camera volgens mij ook de iso omhoog doen en de flits openen integenstelling tot de p-stand, die alleen de a en s beïnvloed. Zorgen dat je sluiterijd korter blijft als 1/(1.5xf), dan ben je zo goed als zeker van de bewegingsonscherpte af. Ga ook eens op zoek naar info over de AF, ook niet het gemakkelijkste onderdeel van de D300. Zeker niet met alle punten actief gebruiken, het is dan altijd een raadsel waarop de camera scherpstelt.

                        Ik gebruik zeker niet allepunten actief en gebruik slecht 1 focuspunt dus daar kan het niet aan liggen misschien inderdaad te lange sluitertijden;-) zal ne keer bekijken bij dewelke ik die onscherpte heb. Maar wat medan wel verbaast is dat als je de o stand gebruikt wat min of meer de automatische stand is dat je dat dan toch hebt wat ikdan niet had bij mijn D70

                        Groetjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: A, S, M stand leren gebruiken??

                          post eens ergens wat van die onscherpe fotos met de exif data erbij ... zonder die info is het gewoon gokken en gissen en dat schiet niet op

                          Greetz,
                          TravelToy
                          www.christian-bailleul.be | Blog

                          Comment


                          • #14
                            Re: A, S, M stand leren gebruiken??

                            Blijf het vreemd vinden.

                            Dat iemand denkt een D300 nodig te hebben.
                            Maar dan zulke elementaire dingen niet begrijpt.
                            Ik ben op zoek naar een MB-20.

                            Comment


                            • #15
                              Re: A, S, M stand leren gebruiken??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                              Dat iemand denkt een D300 nodig te hebben.
                              Maar dan zulke elementaire dingen niet begrijpt.
                              Nogal kort door de bocht : als je D70 versleten is en je hebt geld voor een D300, waarom dan niet ?
                              Canikon 40D - D200, D300

                              Comment

                              Working...
                              X