Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

    Hallo,

    Ik ben echt een amateur op gebied van fotografie, en bezit nu een hele simpele Olympus Mju 7010, maar wil toch wel wat meer qua resultaten van mijn foto's. Ik heb al verschillende reviews gelezen van de E-PL1 én van de NEX-5 maar ik kom er gewoon maar niet uit. Mijn hoofddoel van foto's zijn echt gewoon vakantiefoto's, maar ook foto's van mijn hond (is een windhond dus de camera moet echt wel snel foto's achter elkaar kunnen nemen - dit is eigenlijk mijn hoofdvereiste).

    Een vriendin van me heeft de Canon 450D en is echt een heel mooi toestel, met prachtige resultaten, maar ik denk een spiegelreflex iets te complex voor mij gaat zijn om ten volle alle functies te gaan kunnen gebruiken.

    Kan iemand mij raad geven aub?

    Hartelijk dank!

    Vriendelijke groetjes,
    Sofie

  • #2
    Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

    Heb de Pen E-PL1 nu reeds 1.5 maand in gebruik. Ben er echt tevreden over, zeker na firmware update is de AF te vergelijken met een DSLR, geen vertraging bij het afdrukken, snelle serie opname's en dat samen met een uitstekende Image Quality en het lichte gewicht en de gemakkelijke bediening. Kortom goede keuze voor een all-round cameraatje. meer info: the PEN community

    Comment


    • #3
      Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

      Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
      Heb de Pen E-PL1 nu reeds 1.5 maand in gebruik. Ben er echt tevreden over, zeker na firmware update is de AF te vergelijken met een DSLR, geen vertraging bij het afdrukken, snelle serie opname's en dat samen met een uitstekende Image Quality en het lichte gewicht en de gemakkelijke bediening. Kortom goede keuze voor een all-round cameraatje. meer info: the PEN community

      Heb ze beiden uitgetest en mijn voorkeur gaat uit naar de Sony NEX-5. De kleuren van de Sony hebben mijn voorkeur en die NEX-5 is iets unieks.
      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

      Comment


      • #4
        Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

        Oorspronkelijk geplaatst door ezradc Bekijk bericht
        Hallo,


        Een vriendin van me heeft de Canon 450D en is echt een heel mooi toestel, met prachtige resultaten, maar ik denk een spiegelreflex iets te complex voor mij gaat zijn om ten volle alle functies te gaan kunnen gebruiken.

        Kan iemand mij raad geven aub?

        Hartelijk dank!

        Vriendelijke groetjes,
        Sofie
        Daar vergis je je in!
        Om dezelfde foto te kunnen maken moet je op beide toestellen hetzelfde instellen, de knopjes en menu's mogen dan anders zijn, maar de een is niet complexer dan de ander!

        Comment


        • #5
          Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Daar vergis je je in!
          Om dezelfde foto te kunnen maken moet je op beide toestellen hetzelfde instellen, de knopjes en menu's mogen dan anders zijn, maar de een is niet complexer dan de ander!
          Wel ik denk dat omdat ik nu gewoon ben met een compact toestelletje te werken, juist het instellen moeilijk voor me gaat zijn. En dacht gelezen te hebben dat het bv. bij die E-PL1 dat weer makkelijker gemaakt wordt door middel van het simpele menu...

          Comment


          • #6
            Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

            als je zo'n camera koopt en ook enkel de auto stand gebruikt blijf je steken hoor.
            de betere foto krijg je door af te stappen van auto-mode!
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              Daar vergis je je in!
              Om dezelfde foto te kunnen maken moet je op beide toestellen hetzelfde instellen, de knopjes en menu's mogen dan anders zijn, maar de een is niet complexer dan de ander!
              Bwaaaa...ben ik toch niet erg mee akkoord.

              Een DSLR is toch wel wat complexer om goed te gebruiken dan zo'n Nex (ik spreek dan ook enkel over de nex).
              Zo'n nex laat de gebruiker heeft een meer "stap voor stap" benadering. Ik ken genoeg mensen die betere foto's wilden nemen en een reflex hebben gekocht op mijn aanraden en nu na enkele jaren vinden ze het nog altijd te complex en trekken ze enkel in de auto modus. Sommige mensen willen niet liggen nadenken over F-getallen en het effect daarvan op de foto maar gewoon met de foto bezig zijn.

              Zo'n nex geeft meer uitleg in de camera zelf over de verschillende functies (=ingebouwde gids) en bv F-getal veranderen is dan niet louter met "nietszeggende" cijfertjes (wat wel kan als je dat wil en er dus kaas van gegeten hebt) maar met het zogenaamde "defocus control". Je draait aan het wieltje richting "meer wazige achtergrond" of "minder wazige achtergrond" en dat begrijpt iedereen.
              Anti-blur mode gaat de iso's verhogen, F-getal verkleinen (en andere trucjes) om een scherpere foto te krijgen. Met een DSLR moet je dat zelf bedenken...

              In deze zin is een camera zoals de nex toch minder complex en spreekt een breder publiek aan die wel de kwaliteit van een DSLR wil, maar niet per se alle kennis daarrond heeft.

              Logisch ook aangezien zo'n nex eerder mikt op mensen die ook van compactjes komen en daarmee rekening houdt.

              Comment


              • #8
                Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                als je zo'n camera koopt en ook enkel de auto stand gebruikt blijf je steken hoor.
                de betere foto krijg je door af te stappen van auto-mode!
                Dat is een cliche dat voor 90 procent wel geldt, maar wat als je een auto modus hebt die je helpt bij het maken van een beslissing? Veel van de "presets" doen wat een fotograaf met meer kennis zelf zou doen...en die presets zijn in zekere zin ook auto-modi.

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

                  Hebt u ook al eens "gelokt" naar de Panasonic FG1?
                  Zou niet misstaan in uw keuzelijst.


                  Sen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

                    Nadat ik deze week vijf minuten heb zitten spelen met een NEX-3 en -5, zeg ik resoluut:

                    Koop je de Olympus...

                    't Is niet dat de NEX een slechte camera zal zijn, maar de bediening: ik vraag me altijd opnieuw af waarom de toestellen waarvan geclaimed wordt het gebruikvriendelijkst te zijn net niet gebruiksvriendelijk zijn...?
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                      Nadat ik deze week vijf minuten heb zitten spelen met een NEX-3 en -5, zeg ik resoluut:

                      Koop je de Olympus...

                      't Is niet dat de NEX een slechte camera zal zijn, maar de bediening: ik vraag me altijd opnieuw af waarom de toestellen waarvan geclaimed wordt het gebruikvriendelijkst te zijn net niet gebruiksvriendelijk zijn...?
                      Misschien omdat je er maar 5 min mee gespeeld hebt?

                      Had the Camera for a day now and this is just some thoughts on the biggest complaint from reviews - the interface. Also some other thoughts on it, including ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                        Misschien omdat je er maar 5 min mee gespeeld hebt?

                        http://www.youtube.com/watch?v=th2FjouvgOs
                        Als die video het bewijs moet zijn van gebruiksvriendelijkheid, dan stel ik voor dat je geen camera's bouwt... Gemerkt hoeveel maal hij in menu's moet delven om een simpel instellingske te doen?
                        http://www.digifotofreak.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

                          Anti-blur mode gaat de iso's verhogen, F-getal verkleinen (en andere trucjes) om een scherpere foto te krijgen. Met een DSLR moet je dat zelf bedenken.
                          yep, en als je dan niet beseft dat door het F-getal te verkleinen en de ISO zwaar op te schroeven enkel nonkel Jean aan de kop van de feestdis scherp gaat zijn, voor zover de ruis dat niet in de soep stuurt... sta je even ver. Verder weg nog, want je ziet een "minder blur" geeft onscherpe gespikkelde foto effect...
                          Slecht argument voor een gebruiker, mooie verkoperspraat, dat wel.
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                            Als die video het bewijs moet zijn van gebruiksvriendelijkheid, dan stel ik voor dat je geen camera's bouwt... Gemerkt hoeveel maal hij in menu's moet delven om een simpel instellingske te doen?
                            Gemerkt hoe snel hij een instelling kan veranderen?

                            5 min met een camera spelen en dan iemand een camera afraden?
                            Je veralgemeent de Nex voor alle Sony DSLR's...nooit een andere Sony gebruikt? (langer dan 5min...)

                            Bekijk het menu eens vanuit het perspectief van een compactgebruiker die upgrade...dat zijn over het algemeen niet de mensen die veel instellingen veranderen en helemaal kierewiet worden als ze 10-tal knoppen op een DSLR zien staan. Dat komt intimiderend over...Dat DIT model niet über-DSLR gebruikers gericht is, akkoord, maar 5 min ermee spelen en dan zoiets eruit flappen...geloofwaardigheid?

                            Het lijkt mij duidelijk dat de TS een niet-intimiderend toestel zoekt, dit lijkt MIJ zo'n toestel...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                              yep, en als je dan niet beseft dat door het F-getal te verkleinen en de ISO zwaar op te schroeven enkel nonkel Jean aan de kop van de feestdis scherp gaat zijn, voor zover de ruis dat niet in de soep stuurt... sta je even ver. Verder weg nog, want je ziet een "minder blur" geeft onscherpe gespikkelde foto effect...
                              Slecht argument voor een gebruiker, mooie verkoperspraat, dat wel.
                              Ik gaf maar een voorbeeld...de iso is dan ook gelimiteerd tot iso 1600 en waarbij dat allemaal nog best meevalt en beter een foto met wat ruis dan geen of een onbruikbare foto. En je doet met je F-getal wat je wil natuurlijk, voor mij part gebruik je F32 op je slecht verlichte feestje

                              Ik wil maar illustreren dat dergelijke instelling met een zekere logica gekozen zijn, beter dan keuzes die de doorsnee niet-fanatiekeling (ja die bestaan ook...ze zijn niet allemaal zoals op dit forum ) zou maken.

                              Er is niets mis met wat hulp van de camera als de gebruiker dat wil naast de meer klassieke middelen. Het moet niet altijd "instelling über alles". Ik ken mensen die heel mooi foto's maken omdat ze onderwerp en het verhaal maken, niet omdat ze aan hun instellingen bezig zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X