Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus introduceert nieuwe techniek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus introduceert nieuwe techniek

    Olympus introduceert een nieuwe standaard in de digitale (spiegelreflex) wereld, de zgn "Four Thirds Standard". Dit is een oplossing is bedacht waar alle digitale spiegelreflex camera's mee kampen, is de vergrotingsfactor. Dit is omdat vroeger CCD/CMOS sensoren vrij kostbaar waren, werden de beeldregistratiesensoren kleiner gemaakt dan het originele 35mm film-formaat. Dit wil zeggen, je levert beeld in omdat de beeldchip niet alles kan zien wat door de lens aangeboden wordt. Olympus is met het idee gekomen, om een totaal nieuwe weg in te slaan. En vervolgens komen ze met de "Four Thirds Standard", bedacht om deze problemen uit de weg te ruimen.

    En dat heeft niet alleen met deze vergrotings factor te doen, maar ook bijvoorbeeld het gewicht kan drastisch verlaagd worden. De lenzen, het glas hoeft niet kolossaal te zijn. Deze zijn dus op hun beurt ook lichter, zo komt het concept van een spiegelreflex-kwaliteit op pocketformaat in beeld.



    De nieuwe in magnesium body uitgevoerde E-1. Die gebaseerd is op hun alom bekende E-10 en E-20 serie digitale camera's. Alhoewel deze eigenlijk meer leken op een spiegel reflex camera met een vast objectief. Bij deze twee modellen van Olympus was het ook mogelijk om net zoals bij een echte spiegelreflex door de lens te kijken. Het gros van de digitale camera's laat in het zoekertje een klein LCD bouwen, omdat dit compacter is en goedkoper. Als grote voordeel is natuurlijk dat wanneer door een echte optische zoeker gekeken word, dat scherpte beter te beoordelen is. En de juiste compositie, en vooral een beter gebruik bij zonlicht. Want zo'n klein LCD schermpje is met wat zon al snel onduidelijk.

    Natuurlijk zoals duidelijk moge zijn, bij een nieuwe beeldchip horen nieuwe verbeteringen. De zgn FFT-CCD, die met grotere foto-diodes en overdrachts-kanalen werkt heeft dit positieve invloed op natuurgetrouwe opnames. Ook zal er weinig beeldruis optreedt. Veel merken doen dat op hun eigen manier, Fuji werkt nu aan hun SuperCCD HR en andere gaan naar Full Frame (CCD/CMOS) wat dus voor de 'oude lenzen' bedoeld is. Wat de duurdere oplossing is voor hetzelfde probleem. Olympus gebruikt als 'introductie-glas' het merk ZUIKO DIGITAL. Persoonlijk heb ik nooit gehoord van het merk, maar dat zegt niks over de kwaliteit maar over bekendheid.

    Omdat de lenzen perfect zijn afgestemd op dit nieuwe sensorformaat zullen ze ook veel compacter zijn. De objectieven zullen worden gemerkt op hun eigen bereik. Als voorbeeld de ED 300mm met een lichtsterkte F2.8 komt effectief met het oude systeem overeen met het dubbele (!) Waar 2.8 een zeer scherp objectief is, naarmate lenzen achtereen worden geplaats zal het licht afzwakken. Om lenzen van elkaar te scheiden zijn deze sterktes aangegeven, er zijn ook F1.4 lenzen. Maar zoals mischien te begrijpen is dat na 13 glaselementen echt niet meer beneden de f2.8 te komen is.



    Stofproblemen teisteren de spiegelreflexcamera's het meest, Olympus heeft op dit vlak ook een techniek ingebouwd; Supersonic Wave Filter. Het lijkt bijna op een wasmiddelreclame, aan alles is gedacht. De werking is vrij eenvoudig, als de camera word ingeschakeld zal een hele snelle trilling veroorzaakt worden waardoor stof van de sensor valt. En dit vuil wordt opgevangen op een vuil absorberende strip. Als de foto's eenmaal op de kaart staan kunen deze op twee manieren de camera verlaten, via USB 2.0 of Firewire (IEEE 1394). De camera is uitgerust met 128MB buffergeheugen, dit is een grote speelruimte voor serieopnamen. Er kan dus vlot achtereen (3 frames per seconden tot 12 opnames achterelkaar) gefotografeerd worden, zonder dat de camera naar lucht hoeft te happen. Als geheugen wordt de Compactflash standaard gebruikt, natuurlijk ook de Microdrive die daarbij hoort.



    Verdere accesoires houden in, vijftal lenzen. Varierend tot extreem groothoek tot extreem tele-bereik. Flitsers, zowel ring als twin flitsers. Maar ook extra accu's met meer capaciteit. Vooralsnog moeten de eerste foto's afkomstig van een Olympus E-1 zijn nog komen, wat vrij ongewoon is hetgeen de camera al leverbaar moet zijn in september 2003. En dan kunnen we beoordelen of Olympus met deze standaard een kans gaat maken. Natuurlijk hoopt Olympus op vele volgers
    die zowiezo het Four Thirds Standard in hun eigen producten toepassen, en de lens-fabrikanten zoals Sigma, Tamron en anderen.

    bron: http://www.hardwareinfo.net Door Job Genders



    mvg
    Orc@
    http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

    Canon EOS 10D
    Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

  • #2
    En wat gaat dat kosten? Mijn geld is op dus niet dat ik em wil kopen,maar het ziet er allemaal zeer interessant en aanlokkelijk uit (als de fotokwaliteit natuurlijk goed is).Als het prijskaartje nu meevalt????
    Danny's Photosite

    Comment


    • #3

      Erm... een heel klein beetje old news .

      Henk


      Comment


      • #4
        De camera zal ik wel kunnen kopen..... Maar dan moet der nogeens een lens bij... en die kost nog eens zoveel. ppffff.
        En als dat dan zijn waarde bleef houden, dan was 't een mooie investering.
        Maar voor 't jaar om is, is het al met een derde in prijs gedaald en na twee jaar is er een opvolger, en kost dat dure ding nog maar de helft.
        Kijk maar naar de Canon's D30 , D60 en de Oly E-10... keiduur toen ze uitkwamen en nu...
        Voor een appel en een ei... pppffff.
        Ik zou hem graag kopen, die nieuwe E-1, vooral omdat hij zo KEIGOED in de hand ligt.
        Gelukkig hebben ze de Body van de E-10 en E-20 niet veranderd, want dat is de beste ooit gemaakt.
        Daarom ben ik ook zo verknocht aan m'n E-20, als je dat in je hand gehad hebt , is niks anders meer goed. Ondanks de mankementen van de trage E-20.
        En dan komt Oly met de nieuwe E-1 op de markt..... mmmm ik geef toe ik zit hier echt te watertanden.... maar zo duuuuuur, hehe.
        Zaterdag toch maar eens een Lotto binnendoen... Misschien kan ik er dan twee kopen

        Comment


        • #5
          Mooie camera kost wel 2300$ dat is hoop geld voor deze 5 Mp. body. Wachten,en nog eens wachten, over een half jaar heb je voor deze prijs er een goede lens bij!

          mvg. Chris drh Canon G2.
          http://pbase.com/chrisdrh
          Mvg, drh

          "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

          Comment


          • #6
            Zuiko is de naam die ze op Olympus huis lenzen plakken. Dat was 30 jaar geleden ook zoal toen ik mijn OM serie had.
            Ik hoop alleen dat Olympus deze keer niet weer al hun klanten in de steek laat door na enkele jaren het systeem af te schaffen.
            Ik had toen een OM 1 en OM 2 systeem en toen de autofocus op kwam zijn ze ermee gestopt.

            Nikon heeft ten minste al die tijd trouw gebleven aan de Nikkor vatting.

            35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

            Comment

            Working...
            X