Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus C-300 en panorama mode

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus C-300 en panorama mode

    Hoi,

    Binnen enkele maanden ben ik van plan me een digitaal toestel aan te schaffen. In die wereld gaat het razendsnel, en lijkt het me dus beter om me nu reeds al te informeren, aangezien het mijn eerste digitaal toestel wordt...

    Ik heb al vele berichten gelezen, maar mijn vraag heb ik niet teruggevonden...

    Momenteel ben ik geïnteresseerd in het toestel vermeld in Subject. Nu lees ik op de website van Olympus:

    One 16 MB card with panorama function is supplied with camera.

    Bij andere merken vind ik die panorama mode niet onmiddellijk terug. Mag ik veronderstellen dat enkel dit Olympus toestel dit biedt in de prijsklasse van ong. 500 euro? Of zijn er nog andere merken?

    Als ik het goed begrijp, heb je dus een speciale Smartmedia card nodig om die panorama mode te kunnen gebruiken? Wordt een 128M model dan een dure grap?

    Nog iets... Ik ben een leek op gebied van fotografie en vraag me het volgende af... Iemand neemt een landschapsfoto met een 28 mm lens. De andere neemt dezelfde foto maar met die panorama modus. Welk toestel zal het meest landschap kunnen opnemen op de foto?

    Groeten,
    550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
    http://www.photos-by-gianni.be

  • #2
    De panoramafunctie laat je in dit geval meerdere foto's aan elkaar plakken, je schakelt de modus in, neemt een foto, draait een stuk neemt nog een foto enz... De camera zoekt dan vaste punten en bevestigt de foto's aan elkaar. Je kunt deze functie alleen gebruiken met Olympus SmartMedia kaarten. Het lijkt me niet dat je deze functie vaak zult gebruiken, koop dus gewoon een goedkope 128 MB kaart van een ander merk, als je eens een panorama wilt maken gebruik je de Olympus kaart. Ook is het mogelijk met een cardreader iedere SM kaart zo te maken dat de camera denkt dat het een Olympus kaart is, op internet kun je vinden hoe dat in z'n werk gaat.

    Ook andere merken hebben een soortgelijke functie, de wat duurdere Canon camera's hebben het ingebouwd, bij alle andere Canon camera's wordt het programma PhotoStich meegleverd waarmee foto's naadloos aan elkaar kunnen worden geplakt.

    Op internet zijn ook andere panorama programma's te vinden die allemala hetzelfde doen: foto's aan elkaar hechten.

    Je laatse vraag is wat onduidelijk, gaan we er vanuit dat het andere toetsel een 35 mm lens heeft? In dat geval zal de 28 mm lens meer kunnen waarnemen dan de 35 mm, omdat er nog een stuk oner- en bovenaknt bijkomt, bij de 35 mm zul je echter meerdere foto's moeten maken, maar dit kan met de 28 mm ook.
    <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

    Comment


    • #3
      Hi Johnny,

      Originally posted by Johnny
      Je laatse vraag is wat onduidelijk, gaan we er vanuit dat het andere toetsel een 35 mm lens heeft? In dat geval zal de 28 mm lens meer kunnen waarnemen dan de 35 mm, omdat er nog een stuk oner- en bovenaknt bijkomt, bij de 35 mm zul je echter meerdere foto's moeten maken, maar dit kan met de 28 mm ook.
      Ik had dus een verkeerd beeld van die panorama mode. Ik dacht dus dat je met één shot een breed beeld ging hebben. En daarom dat ik me afvroeg wat het verschil met een 28mm dan wel is...

      Groeten,
      550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
      http://www.photos-by-gianni.be

      Comment

      Working...
      X