Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olievlekken op D7100 beeldsensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olievlekken op D7100 beeldsensor

    Hey,

    Vorige week donderdag 25/7/2013 kocht ik mijn D7100 body. Na nog geen week gebruik en slechts 530 clicks merk ik dat mijn sensor al enorm vuil is. (zie bijlage) Nochtans heb ik nog maar 2 maal van lens verandert, en hierbij altijd opgelet dat dit in een stofvrije omgeving gebeurde dus daar zou het absoluut niet aan mogen liggen. Na wat opzoek werk vond ik dat het waarschijnlijk olievlekken zijn op mijn sensor, afkomstig van een teveel aan olie op het mechanisme van de spiegel. In mijn ogen dus een fabricagefout van Nikon!
    Zijn er nog mensen met hetzelfde probleem?

    Alvast bedankt,
    Vincent Van Kerckhove

    https://www.dropbox.com/s/g3lws1w5h65kwe0/_VVK0529.jpg
    Last edited by progvincent; 31 juli 2013, 15:22. Reden: link voor afbeelding verbeterd

  • #2
    Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

    Google een keer Vincent: olie vlekken + D7100

    Vind dit toch een triestige zaak....imho.
    Heb meer dan 30 reviews gelezen en géén kat die dit zegt. Ze zwijgen erover dus.
    Ben zelf de D7000 aan 't bekijken: die is goedkoper en ook omdat ik al die extra megabytes niet nodig heb.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Google een keer Vincent: olie vlekken + D7100

      Vind dit toch een triestige zaak....imho.
      Heb meer dan 30 reviews gelezen en géén kat die dit zegt. Ze zwijgen erover dus.
      Ben zelf de D7000 aan 't bekijken: die is goedkoper en ook omdat ik al die extra megabytes niet nodig heb.
      Was dat ook eerst van plan, maar toen las ik over de back/front-focus problemen met de D7000. Dacht daarom op veilig te spelen en voor de D7100 te gaan, ben zwaar teleurgesteld!

      Comment


      • #4
        Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

        Oorspronkelijk geplaatst door progvincent Bekijk bericht
        Was dat ook eerst van plan, maar toen las ik over de back/front-focus problemen met de D7000. Dacht daarom op veilig te spelen en voor de D7100 te gaan, ben zwaar teleurgesteld!
        't Is ambetant Vincent en ik zie dat je de camera pas hebt aangeschaft.
        Het enige wat ik kan aanraden is terug naar de winkel gaan en dat effe aan hun verstand brengen.
        (als je in de mogelijkheid bent want ik weet niet waar je camera gekocht hebt)
        De moed niet opgeven Vincent
        Alhoewel ik goed begrijp hoe je je nu voelt.

        En idd. die de back/front-focus heb ik ook over gelezen.
        Maar dat kan je per lens controleren een aanpassen. De camera onthoudt die instellingen per lens.

        Mijn D70 (ok al een ouder toestel) heeft dat niet.
        Bedoel dus dat ik daar niets van merk in mijn foto's.
        Dus blijft mijn vraag WAAROM dat bij deze camera moet aangepast worden.
        OF is het een extra optie en dus een positieve optie.

        Olievlek bij gloednieuwe camera, recht uit de doos.
        Here's a look at my new Nikon D7100 with spots on the sensor right out of the box.
        Last edited by theokus; 31 juli 2013, 15:52.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

          Ik kom ook van een D70, nooit problemen mee gehad.. Body is aangekocht bij Kamera Express te Wilrijk, zal er morgen eens terug mee naar de winkel gaan. T'is inderdaad gewoon niet te geloven dat een camera voor die prijs nog zulke problemen heeft..

          Comment


          • #6
            Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

            Oorspronkelijk geplaatst door progvincent Bekijk bericht
            Ik kom ook van een D70, nooit problemen mee gehad.. Body is aangekocht bij Kamera Express te Wilrijk, zal er morgen eens terug mee naar de winkel gaan. T'is inderdaad gewoon niet te geloven dat een camera voor die prijs nog zulke problemen heeft..
            Ja juist.
            't Zal wel liggen aan de kwaliteitscontrole of de eindcontrole in het fabriek.
            Hopelijk is het enkel een slechte "batch" zoals dat heet.
            Maar ja, als het jouw treft...kunde weer gaan lopen

            Je bent niet alleen:
            Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


            Ik wist het ook niet dus daarom ben ik gaan zoeken.
            Last edited by theokus; 31 juli 2013, 16:10.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

              Oorspronkelijk geplaatst door progvincent Bekijk bericht
              Ik kom ook van een D70, nooit problemen mee gehad.. Body is aangekocht bij Kamera Express te Wilrijk, zal er morgen eens terug mee naar de winkel gaan. T'is inderdaad gewoon niet te geloven dat een camera voor die prijs nog zulke problemen heeft..

              Probleem?
              Hoewel het uiteraard niet leuk is moet je er niet te zwaar aan tillen.
              Je zal in de toekomst wel eens vaker de sensor moeten reinigen.
              Indertijd had ik hetzelfde met m'n 50D, na de eerste keer op max. aantal fps leek de sensor wel een dalmatiër.
              Daarna maar eens een paar keer extra laten gaan op max. aantal fps om al het overtollige smeermiddel los te maken en vervolgens een wet clean gedaan.

              Comment


              • #8
                Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

                Dat had ik van Nikon niet verwacht, maar niet alleen Nikon heeft problemen met kwaliteit - ik zie wel meer van dat soort stoten voorkomen. Als er prijsdruk is, wordt de koper 't slachtoffer.
                We hopen dat men 't voor u kan en wil oplossen op een deugdelijke manier.

                Comment


                • #9
                  Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

                  Het is inderdaad heel vervelend als je al vrij snel constateert dat er spots op de sensor zitten die waarschijnlijk van wat smeermiddel komen. Ik heb dit ook gehad met mijn Nikon D700 body, en dit soort fenomenen staan los van de prijs van een body. Het hoort eigenlijk niet voor te komen, maar het kan toch wel eens gebeuren. En dan is de enige remedie...schoonmaken...!!! Soms kun je er mee terug gaan naar de winkel en wordt het daar voor je gedaan, maar je kan net zo goed zelf een "wet clean" uitvoeren. Het voordeel is dat je dan gelijk leert hoe je die schoonmaakacties uit moet voeren, want het zal nog wel eens meer voorkomen dat er vuil en stof op de sensor komen (logisch ook, we leven nu eenmaal niet in een steriele wereld)...
                  Maar neem in ieder geval contact op met de leverancier, dan weten ze wat er speelt...want ongeacht prijsklasse moet een toestel een acceptabele tijd probleemloos horen te functioneren en is het niet de bedoeling dat je al direct de poetslappendoos moet gaan opentrekken...
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

                    Eh, sensor kuisen, als je het één keer gedaan hebt zal je zeggen" was dat nou alles " en daarbij aan de sensor kom je niet, je kuist het stukje glas voor de laagdoorlaatfilter. En hier kan je kiezen nat en droog.FF of crop. Ik nam eens een nieuwe camera mee naar de appelbloesems, en was daar zeker 50m bij mij vandaan een appelboer zijn boompjes aan het besproeien, en ik van geen kwaad bewust (de wind) een lenswissel gedaan, maar jongens toch, het leek wel een speldenkussen. Als het kwaad wil mag je ook niet spreken tijdens een wissel.En voor 1.2.3 spotjes doe ik de moeite nog niet, en hoe dikwijls maak je foto's met een sterk geknepen diafragma. En zitten ze in de lucht of een ander egaal vlak, die zijn sneller weg met software dan te kuisen.grt
                    Last edited by guido.g; 2 augustus 2013, 12:26.
                    https://ggpics.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

                      Hoe zou het met Vincent zijn.
                      Ik hoor niets meer.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

                        Ik heb een D800, hetzelfde probleem, heb al 3 maal vetspatjes van de sensor moeten halen (swabs en eclips gekocht)
                        Als je het stof probeert weg te blazen krijg je een streep, dan weet je hoe laat het is. Natte methode is de enige manier om het weg te halen.

                        Ik denk dat we er mee moeten leren leven.
                        Mijn vermoeden is dat het niet van de spiegel komt, de sensor is toch nog afgedekt door de gordijnsluiter op het ogenblik dat de spiegel opklapt?
                        Mijn vermoeden is dat de olie van de gordijnsluiter komt,ofwel komt het eerst van de spiegel op de gordijnsluiter en daarna van de sluiter op de sensor terecht.

                        Mijn D70 had een flitssynchronisatiesnelheid van 1/200s (5ms), je hebt 1ms nodig om te flitsen, dat betekent dat het eerste en het 2de gordijn beide 4ms nodig hebben om volledig open en dicht te gaan (crop: hoogte=15.6mm).
                        De D800 heeft een flitssynchronisatiesnelheid van 1/320s (3.125ms) , je hebt dezelfde 1ms nodig om te flitsen, er blijft nog 2,125ms (212µs !!) om een FF mechanische sluiter te openen en te sluiten over een afstand van 24mm.
                        Dat moet een enorme snelheid zijn, dat er af en toe een spatje olie rond vliegt is dan ook niet te verwonderen.
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

                          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                          Ik heb een D800, hetzelfde probleem, heb al 3 maal vetspatjes van de sensor moeten halen (swabs en eclips gekocht)
                          Als je het stof probeert weg te blazen krijg je een streep, dan weet je hoe laat het is. Natte methode is de enige manier om het weg te halen.

                          Ik denk dat we er mee moeten leren leven.
                          Mijn vermoeden is dat het niet van de spiegel komt, de sensor is toch nog afgedekt door de gordijnsluiter op het ogenblik dat de spiegel opklapt?
                          Mijn vermoeden is dat de olie van de gordijnsluiter komt,ofwel komt het eerst van de spiegel op de gordijnsluiter en daarna van de sluiter op de sensor terecht.

                          Mijn D70 had een flitssynchronisatiesnelheid van 1/200s (5ms), je hebt 1ms nodig om te flitsen, dat betekent dat het eerste en het 2de gordijn beide 4ms nodig hebben om volledig open en dicht te gaan (crop: hoogte=15.6mm).
                          De D800 heeft een flitssynchronisatiesnelheid van 1/320s (3.125ms) , je hebt dezelfde 1ms nodig om te flitsen, er blijft nog 2,125ms (212µs !!) om een FF mechanische sluiter te openen en te sluiten over een afstand van 24mm.
                          Dat moet een enorme snelheid zijn, dat er af en toe een spatje olie rond vliegt is dan ook niet te verwonderen.
                          Komt blijkbaar van het sluitermechanisme.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

                            Ik heb het probleem ook, met D600 aangekocht op drie juli 2013. Blijkbaar heel veel klachten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Olievlekken op D7100 beeldsensor

                              Oorspronkelijk geplaatst door pkwy Bekijk bericht
                              Ik heb het probleem ook, met D600 aangekocht op drie juli 2013. Blijkbaar heel veel klachten.
                              't Is een zure appel maar bijt er maar door.
                              Ik lees ook hier en daar dat na twee reinigingen het beter wordt.
                              (en ik durf hier nog niet zeggen wat ik intussen gekocht heb )
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X