Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nogmaals sensorcleaning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nogmaals sensorcleaning

    Er is hier al veel over gezegd, maar ik hoop dat iemand me kan zeggen of ik dit mag doen of niet:
    Ik heb al enige tijd last van stof op de sensor, en ik heb het er al af proberen krijgen met een blaaspeer (met een zacht borsteltje aan). Gisteren was ik het zodanig beu dat ik dan toch maar een spuitbusje perslucht heb gepakt (ik herstel tv en video dus 'k heb dat staan ). Eerst even een foto genomen van een witte lucht op f/22, dat laat best zien waar er stof zit (en er zat nog veel meer op dan ik dacht). Dan maar geprobeerd met de spuitbus (eerst even naast de camera gespoten om eventueel naar boven gekomen drijfgas uit te laten), en dan eens goed op de sensor geblazen. Nieuwe foto gemaakt, een beetje verschil maar bij lange na niet alles weg.
    Eens goed gevloekt.
    Dan heb ik een kuisstaafje voor videokoppen genomen; dit zijn plastic staafjes met vilt op het uiteinde. Daarmee heb ik dan de sensor van onder naar boven afgekuist (zonder producten of zo), en het resultaat is een héél pak beter. Nu vraag ik me af of ik dat mag doen of niet... enfin, het toestel heeft voor het eerst sinds lang propere foto's afgeleverd zonder één stofvlek, maar als er (grondige!!) redenen zijn om deze manier niet toe te passen doe ik het niet meer natuurlijk.
    't Lijkt soms in de discussies alsof dat laagdoorlaatfilter een maagdenvliesje is, je mag er schijnbaar met moeite aankomen... Is daar iets van of is dat overdreven voorzichtigheid?

  • #2
    Re: nogmaals sensorcleaning

    Ik denk dat je er niet verkeerd heb aan gedaan. Ik heb ook nog zo'n staafje (met een soort zeemvelletje) thuis en ze zijn inderdaad zacht genoeg om de sensor niet te beschadigen. Ik zou je wel aanraden om steeds een nieuw staafje te gebruiken bij elke reiniging. A propos waar heb je je staafjes vandaan?
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: nogmaals sensorcleaning

      Ik vind het wel grappig om lezen, dat je eerst doet, en je dan pas afvraagd of je dat wel mag doen, lijkt me een beetje omgekeerde gang van zaken.
      Of het nu mag of niet, daar ga ik geen uitspraken over doen, ik doe het met de blaaspeer voor losse stofjes, en met eclipse en sensorswabs voor hardekkig vuil, voor één enkel hardnekkig stofje is de speckgrabber ook al van pas gekomen.

      Comment


      • #4
        >>>>>>>>>>>>&g t;>>>>>>>>>>>> >>>><

        <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
        Last edited by luc56; 4 januari 2007, 04:26.

        Comment


        • #5
          Re: nogmaals sensorcleaning

          tja, 'k was 't zodanig beu dat ik geen zin had om te wachten op veel discussie (enfin 't ziet er naar uit dat dat nog gaat meevallen)... Ik ben voorzichtig geweest (enige ervaring aan fijne mekaniekskes)
          Die staafjes koop ik bij nedis (www.nedis.be) - elektronica- en witgoedonderdelenonderdelengroothandel (enfin tegenwoordig doen ze klein huishoud, lakskes, nietjesmachines en binnenkort wellicht ook teaken tuinmeubels en bloempotten )... de referentie is VP-1110 geloof ik.
          't Heeft geen zin van daar iets te proberen bestellen zonder btw-nr, maar voor wie dat wel heeft is 't mss wel handig.
          Elke keer een nieuw staafje is idd wel een aanrader, al viel het hier na die sensorclean wel mee (los stof). Bij het kuisen van videokoppen is dat wel wat anders (van al die vettige filmkes no doubt...)

          Luc56, misschien wil je eens wat uitweiden over wat je daar allemaal geleerd hebt? 't Interesseert mij ook wel, en ik hoop dat je een beetje tijd vindt om een bondige samenvatting te formuleren... waarvoor alvast bij voorbaat dank.

          Comment


          • #6
            Re: nogmaals sensorcleaning

            Goed: eerst stof eraf blazen met blaaspeer
            Fout: droog reinigen
            "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
            Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
            Uit: Apocrief

            Comment


            • #7
              Re: nogmaals sensorcleaning

              als je nooit je lens wisselt, kan je dan stof op je sensor krijgen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: nogmaals sensorcleaning

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                als je nooit je lens wisselt, kan je dan stof op je sensor krijgen.
                grt,bouk.
                Absoluut, zelfs in een cleanroom is er stof aanwezig. Een stofvrije atmosfeer bestaat niet, ook niet binnen in je camera.
                "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                Uit: Apocrief

                Comment


                • #9
                  Re: nogmaals sensorcleaning

                  Ik heb het gevoel dat ze ons maar bang genoeg kunnen
                  wat betreft sensorcleaning ze meer dan behoorlijk er
                  geld aan kunnen verdienen.
                  Mvg
                  Kamiel
                  www.kamielkelders.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: nogmaals sensorcleaning

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
                    Absoluut, zelfs in een cleanroom is er stof aanwezig. Een stofvrije atmosfeer bestaat niet, ook niet binnen in je camera.
                    ok, maar heb mijn 17-40mmL erop gezet en is er ook nooit meer af geweest, toch zie ik een rond vlekje op mijn opnamen sinds een week of drie(die ik eraf shop), of zit het dan op de lens zelf en kan je het verschil zien tussen een vlekje op de lens of dat het op de sensor zit.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: nogmaals sensorcleaning

                      De enige manier om dat vast te stellen is door de lens eraf te halen, je spiegel op te klappen en eens met een zaklamp(je) op je sensor te schijnen (wel niet te lang schijnen). Maar ik zou me nog niet te veel zorgen maken om één vlekje.
                      "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                      Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                      Uit: Apocrief

                      Comment


                      • #12
                        Re: nogmaals sensorcleaning

                        Heeft iemand ooit een "Lenspen" gebruikt? Geeft in elk geval op lenzen perfecte resultaten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nogmaals sensorcleaning

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          ok, maar heb mijn 17-40mmL erop gezet en is er ook nooit meer af geweest, toch zie ik een rond vlekje op mijn opnamen sinds een week of drie(die ik eraf shop), of zit het dan op de lens zelf en kan je het verschil zien tussen een vlekje op de lens of dat het op de sensor zit.
                          grt,bouk.
                          Schijnt dat er zelfs lenzen zijn die stof inzuigen door het in/uitzoomen. vandaar dus dat er stof kan binnenkomen.
                          (ben gn expert hoor), 't is van te lezen enzo...
                          square lens produces round picture. or was it ...

                          KeeJoZ

                          Comment


                          • #14
                            Re: nogmaals sensorcleaning

                            Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
                            Heeft iemand ooit een "Lenspen" gebruikt? Geeft in elk geval op lenzen perfecte resultaten.
                            Ja ik doe dat regelmatig. Werkt perfect alleen opletten dat wanneer je de lenspen refresht(of hoe noem je dat?) je het teveel aan middel op de lenspen er effe afhaalt met een microfiber doekje. Ik gebruik wel aparte lenspennen voor mijn lenzen en voor mijn sensor.

                            Ik gebruik natuurlijk ook een blower en zelf een sensorbrush. Maar de moeilijkere daarvoor gebruik ik mijn lenspen.

                            @Bouk: Stof krijg je sowieso op je sensor of je nu de lens er nooit afhaalt of wel. Al mijn compacts en prosumers hebben op een bepaald ogenblik last gekregen van stof op de sensor. En bij deze kan je de lens er zelfs niet afhalen. Dit is voor mij een groot voordeel van de DSLR's daar kan je tenminste zelf het stof eraf halen zonder een kostelijke reparatie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: nogmaals sensorcleaning

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                              Ja ik doe dat regelmatig. Werkt perfect alleen opletten dat wanneer je de lenspen refresht(of hoe noem je dat?) je het teveel aan middel op de lenspen er effe afhaalt met een microfiber doekje. Ik gebruik wel aparte lenspennen voor mijn lenzen en voor mijn sensor.

                              Ik gebruik natuurlijk ook een blower en zelf een sensorbrush. Maar de moeilijkere daarvoor gebruik ik mijn lenspen.
                              Kevlar, ik heb ook zo'n lenspen (zelfs laatste generatie; driehoekige kop).
                              IK heb hem alleen nog maar gebruikt voor lenzen te reinigen en niet mijn sensor.
                              Mijn vraag is: hoe gebruik je de lenspen voor de sensor? Je maakt de 'kop' proper met een microfiber en dan maar wrijven over de sensor, of heb ik het verkeerd?
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X