Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nogmaals sensorcleaning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: nogmaals sensorcleaning

    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
    Kevlar, ik heb ook zo'n lenspen (zelfs laatste generatie; driehoekige kop).
    IK heb hem alleen nog maar gebruikt voor lenzen te reinigen en niet mijn sensor.
    Mijn vraag is: hoe gebruik je de lenspen voor de sensor? Je maakt de 'kop' proper met een microfiber en dan maar wrijven over de sensor, of heb ik het verkeerd?
    Ik zou eerst en vooral wel aanraden van een aparte lenspen te kopen die je enkel voor sensorcleaning gebruikt.

    De kop proper maken is juist maar daarmee wil ik eigenlijk enkel zeggen het teveel aan "carbon"(of wat het ook is) erafhalen. Je moet niet alles van die kop halen want dan ben je denk ik verkeerd bezig. Alleen het teveel zodat dit niet op de sensor kan achterblijven en dan mag je daarmee je sensor kuisen. Niet enorm veel kracht enzo op zetten he gewoon voorzichtig kuisen zoals je anders ook zou doen. Werkt zonder problemen en veel handiger dan de meeste methodes vind ik. En ik zou ook aanraden eerst een blower te gebruiken alvorens de lenspen gewoon om het loszittend stof reeds weg te hebben.

    Ik doe dit nu toch al een jaar of 2 zonder problemen. En ik kuis mijn sensor toch heel regelmatig. Gelijktijdig met mijn lenzen meestal.

    Comment


    • #32
      Re: nogmaals sensorcleaning

      Ik heb zonet een variant van de scotchtape-methode geprobeerd, namelijk met een post-it. Kleeft minder dan de scotchtape en neemt ook de stofjes mee. Het resultaat is positief: de 2 vlekken die me al een tijd dwars zaten zijn nu verdwenen. Gewoon een strookje van de post-it afsnijden dat ietsje smaller is dan de breedte van de sensor en dan er enkele malen me 'deppen' op de sensor.
      Groeten, Hans
      http://hanstravelnotes.blogspot.com/
      Canon EOS 60D + 17-85mm IS + 70-300mm IS + Canon Powershot S90

      Comment


      • #33
        Re: nogmaals sensorcleaning

        Oorspronkelijk geplaatst door hro Bekijk bericht
        Ik heb zonet een variant van de scotchtape-methode geprobeerd, namelijk met een post-it. Kleeft minder dan de scotchtape en neemt ook de stofjes mee. Het resultaat is positief: de 2 vlekken die me al een tijd dwars zaten zijn nu verdwenen. Gewoon een strookje van de post-it afsnijden dat ietsje smaller is dan de breedte van de sensor en dan er enkele malen me 'deppen' op de sensor.
        Kunt u ook vertellen wat een post-it is?

        Comment


        • #34
          Re: nogmaals sensorcleaning

          Het wordt gekker en gekker. Nu al met post-it notes (die gele kleefbriefjes om aan je computermonitor te hangen). Straks kunnen we onze sensor gaan reinigen met Alldays ultra! (enfin, no offence, als het werkt voor jou, dan is dat goed voor mij).
          "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
          Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
          Uit: Apocrief

          Comment


          • #35
            Re: nogmaals sensorcleaning

            Een 'Post-It' is een (meestal) geel papiertje dat je kan kopen op blok. Oorspronkelijk van het merk '3M', maar bestaat ook van andere merken. Je gebruikt het om zowat overal op te kleven om iets niet te vergeten. De achterzijde heeft een kleefstrookje van ongeveer 1 cm breed.

            Ik weet het, het klinkt gek, maar het is simpel en het werkt !
            Groeten, Hans
            http://hanstravelnotes.blogspot.com/
            Canon EOS 60D + 17-85mm IS + 70-300mm IS + Canon Powershot S90

            Comment


            • #36
              Re: nogmaals sensorcleaning

              Ik heb nog nooit iets anders gebruikt dan de blaaspeer , en tot nu toe (na bijna 1 jaar en 10.000 foto"s) gaat alles goed.
              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
              Web-Albums

              Comment


              • #37
                Re: nogmaals sensorcleaning

                Oorspronkelijk geplaatst door hro Bekijk bericht
                Een 'Post-It' is een (meestal) geel papiertje dat je kan kopen op blok. Oorspronkelijk van het merk '3M', maar bestaat ook van andere merken. Je gebruikt het om zowat overal op te kleven om iets niet te vergeten. De achterzijde heeft een kleefstrookje van ongeveer 1 cm breed.

                Ik weet het, het klinkt gek, maar het is simpel en het werkt !
                Klinkt nog niet eens zo slecht; Post-it papiertjes laten inderdaad geen lijm achter en zijn net kleverig genoeg om het vuil mee te grijpen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #38
                  Re: nogmaals sensorcleaning

                  Oorspronkelijk geplaatst door hro Bekijk bericht
                  Ik heb zonet een variant van de scotchtape-methode geprobeerd, namelijk met een post-it. Kleeft minder dan de scotchtape en neemt ook de stofjes mee. Het resultaat is positief: de 2 vlekken die me al een tijd dwars zaten zijn nu verdwenen. Gewoon een strookje van de post-it afsnijden dat ietsje smaller is dan de breedte van de sensor en dan er enkele malen me 'deppen' op de sensor.
                  Dit ga ik onthouden voor het geval de blaaspeer niet meer voldoet !
                  Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                  Web-Albums

                  Comment


                  • #39
                    Re: nogmaals sensorcleaning

                    Oorspronkelijk geplaatst door hro Bekijk bericht
                    Ik heb zonet een variant van de scotchtape-methode geprobeerd, namelijk met een post-it. Kleeft minder dan de scotchtape en neemt ook de stofjes mee. Het resultaat is positief: de 2 vlekken die me al een tijd dwars zaten zijn nu verdwenen. Gewoon een strookje van de post-it afsnijden dat ietsje smaller is dan de breedte van de sensor en dan er enkele malen me 'deppen' op de sensor.
                    Prachtig idee .
                    Dit ga ik volgende keer ook eens proberen
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

                    Comment


                    • #40
                      Re: nogmaals sensorcleaning

                      Vergeet die Post-It's !! Die laten weldegelijk een film achter. Ik heb dat getest met een blinkend voorwerp (zwarte ruit van de microgolf waarop de zon scheen - echt wetenschappelijk verantwoord dus ) en kon met het blote oog zien dat er een film achterbleef.

                      Trouwens de Scotch tape deed het bij mij ook niet optimaal, misschien omdat hij wat te warm geworden was onder de lampen ? Je hebt nu eenmaal veel licht nodig met dat werkje...

                      Pecpads op een op maat gesneden pannelikker en enkele druppels Eclipse doet het bij mij wel.

                      Comment


                      • #41
                        Re: nogmaals sensorcleaning

                        Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                        Ik heb nog nooit iets anders gebruikt dan de blaaspeer , en tot nu toe (na bijna 1 jaar en 10.000 foto"s) gaat alles goed.
                        Same here!

                        Comment


                        • #42
                          Re: nogmaals sensorcleaning

                          Ik heb me wat proberen in te houden, maar verdorie mensen, dit is toch wel iets te ver van de pot gerukt.

                          Twee methodes zijn veilig:
                          1) Het gebruik van de blaaspeer. (gewoon zien dat je de sensor niet "aantikt")
                          2) Methode "Copperhill" : http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

                          Even opsommen wat allemaal te dom is om dood te doen:
                          Scotchtape: je LD-filter en sensor kunnen wel druk verdragen, maar geen trekkracht!!! LD kan wel degelijk buigen waardoor er de volgende keer stof tussen sensor en CCD/CMOS.
                          Post-It: zal minder aan de filter "trekken" maar film achterlaten
                          Bosteltjes en andere statisch geladen dingen: absoluut weghouden van alle electronica. Je CCD/CMOS heeft een beperkte ESD-protectie, schrik er dus niet van dat de ruisdrempel van je sensor stijgt nadat je er het stof hebt vanaf gehaald. ESD-beschadigingen zijn moeilijk te detecteren en onherstelbaar zonder de sensor te vervangen. Dat winkels met ervaring dit toch doen of zelfs aanraden durf ik gerust een malafide praktijk noemen en ik vrees dat de camerafabrikanten er niet mee zouden kunnen lachen.
                          Lenspen: reinigen zonder strepen? in 't verleden getest op lenzen van m'n pentax, daar had ik al strepen mee ( was gelukkig de frontlens ) ik ga dat dus niet avonturen op m'n sensor.
                          Perslucht: te krachtig voor gebruik in een camera
                          Perslucht in spuitbus: mensen met ervaring kunnen dat best gebruiken in een camera, vóór de methode "Copperhill". Met mensen met ervaring bedoel ik mensen die weten wanneer die bussen beginnen spuwen en weten in welke richting je moet spuiten.
                          Stof blaas je echt niet makkelijk tussen de LD en de sensor, als dat wel gebeurt was er wss al ies mis met de montage en ben je toch op een hersteldienst aangewezen.

                          Tip1: monteer de camera gewoon op een statief, zo'n 45° naar de grond gemikt. Zo valt er niks extra in als je de randen toucheert.
                          Tip2: begin een relatie met een verpleger/verpleegster, de manier waarop je een wonde reinigt is dezelfde als deze van een CCD/CMOS. Geef hen gewoon de juiste tools en de juiste producten in handen. (perfectionnisten kunnen er ook een chirurg bijhalen)
                          Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

                          Comment


                          • #43
                            Re: nogmaals sensorcleaning

                            "Bosteltjes en andere statisch geladen dingen: absoluut weghouden van alle electronica"

                            Zie site canon
                            http://portal.etbass.nl/crp/frmActions.aspx

                            Tis daar allemaal met borstelkes
                            Vinny
                            Canon EOS 1000D, Canon 18-55 IS, Canon 55-200 II USM, Canon EF 50 mm 1.8 II

                            Comment


                            • #44
                              Re: nogmaals sensorcleaning

                              Oorspronkelijk geplaatst door OneyedK Bekijk bericht
                              Ik heb me wat proberen in te houden, maar verdorie mensen, dit is toch wel iets te ver van de pot gerukt.

                              Twee methodes zijn veilig:
                              1) Het gebruik van de blaaspeer. (gewoon zien dat je de sensor niet "aantikt")
                              2) Methode "Copperhill" : http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

                              Even opsommen wat allemaal te dom is om dood te doen:

                              (...)

                              Bosteltjes en andere statisch geladen dingen: absoluut weghouden van alle electronica. Je CCD/CMOS heeft een beperkte ESD-protectie, schrik er dus niet van dat de ruisdrempel van je sensor stijgt nadat je er het stof hebt vanaf gehaald. ESD-beschadigingen zijn moeilijk te detecteren en onherstelbaar zonder de sensor te vervangen. Dat winkels met ervaring dit toch doen of zelfs aanraden durf ik gerust een malafide praktijk noemen en ik vrees dat de camerafabrikanten er niet mee zouden kunnen lachen.

                              (...)
                              Nu snap ik er niets meer van na 2 pagina's lezen; op die pagina die je citeert staan toch ook borsteltjes op?

                              De facto stel je dat Konijnenberg zich bezondigd aan een malafide praktijk. Voor iemand die nog nooit zijn sensor heeft gereinigd (beginner) wordt het nu wel héél moeilijk om door het bos nog de bomen te zien...

                              Het kan goed zijn dat je gelijk hebt, maar kan er dan aub ergens een bron worden vermeld?
                              Last edited by Corrado; 7 november 2006, 20:59.
                              www.corradomac.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: nogmaals sensorcleaning

                                Op de 350D gebruik ik de Pecpads, sensorswabs en 2 druppels Eclipse bij teveel stof, anders de blaaspeer.
                                Op mn 400D nog geen last gehad dankzij de automatische sensorcleaner
                                Vinny
                                Canon EOS 1000D, Canon 18-55 IS, Canon 55-200 II USM, Canon EF 50 mm 1.8 II

                                Comment

                                Working...
                                X