Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon z50 of d500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon z50 of d500

    Toen de D500 uitkwam wist ik dat dit een waardige opvolger zou zijn voor mijn D90. Maar met komst van z50 begin ik meer en meer te twijfelen.
    Wat me vooral tegenhoudt om de z50 te kopen, is dat het een klein toestel is.
    Ik heb graag iets zwaars in de hand, voor stabiliteit en degelijkheid. En daarom heb ik nu voorlopig de D500 weer in het vizier.
    Wat zijn jullie meningen. De z50 die een nieuwe processor heeft of toch de ferme D500?



    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

  • #2
    Re: Nikon z50 of d500

    Oorspronkelijk geplaatst door Lollie-be Bekijk bericht
    is dat het een klein toestel is.
    Ik heb graag iets zwaars in de hand, voor stabiliteit en degelijkheid.
    Dan is een Hasselblad de beste keus......
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon z50 of d500

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Dan is een Hasselblad de beste keus......
      beter: Fujifilm 680III tilt en shift gratis bij de kilo's
      https://efbeo.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Nikon z50 of d500

        Ik zou zeggen, het hangt van je manieren fotograferen af. Als je er mee moet rondzeulen zijn de moderne systeemcamera's een uitkomst. En als je echt iets vast wilt houden zou ik de D90 met de Tamron lens verkopen en er een Nikon D800 voor terug kopen met eventueel een zoomlens 24-70 waarmee je binnen budget blijft.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Nikon z50 of d500

          Het is en zal moeilijk blijven voor camerafabrikanten om veel geld te vragen voor een klein en licht toestel .
          Reden waarom Canon niet gehaast is om zijn nieuwe lensvatting naar APS-C te brengen.

          Ik heb geen Nikon maar ik denk dat in de Canonwereld de 7DII en M6II redelijk overeenkomen met de D500 en Z50.
          Het (nonsens) argument van gewicht terzijde, in sommige gevallen heeft een recente mirrorless voordelen, in andere situaties ben je nog altijd beter met een 5-6 jaar oude DSLR (in alle gevallen de APS-C topklasse). Dat heeft alles te maken met de verschillen in AF en viewer tussen beide technologieën.

          Of een nog oudere FF de oplossing is begin ik niet over.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon z50 of d500

            Ja Nikon maakt het me niet makkelijk haha. Ik ben zo een twijfelaar he, niet normaal.

            Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
            Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

            Comment


            • #7
              Re: Nikon z50 of d500

              Oorspronkelijk geplaatst door Lollie-be Bekijk bericht
              Ja Nikon maakt het me niet makkelijk haha. Ik ben zo een twijfelaar he, niet normaal.

              Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
              Inderdaad, als je al zolang wacht om een D500 te overwegen .
              Ik veronderstel dat het voor wildlife of sport is ?

              Comment


              • #8
                Re: Nikon z50 of d500

                Een beetje van alles eigenlijk. Landschap, portret, strobisme, wildlife, macro, sport
                Heb al veel videos gezien die mikken op de toekomst en mirrorless gaan.
                Maar ik blijf me afvragen of het nu het gepaste moment is om over te schakelen ernaar. Volgens mij wordt die technologie beter en beter met de jaren die komen.

                Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon z50 of d500

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lollie-be Bekijk bericht
                  Een beetje van alles eigenlijk. Landschap, portret, strobisme, wildlife, macro, sport
                  Heb al veel videos gezien die mikken op de toekomst en mirrorless gaan.
                  Maar ik blijf me afvragen of het nu het gepaste moment is om over te schakelen ernaar. Volgens mij wordt die technologie beter en beter met de jaren die komen.

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                  Als je op technologie zit wachten ben je verkeerd bezig. Je zal er -GEEN- maar -GEEN- enkele interessantere foto mee maken.
                  Men zeurt hier constant over 10bits, megapixels, FPS, backfocues, men geeft fortuinen uit aan whatever om dan de foto 'te gaan bewerken' en te reduceren tot 3-4% om het hier ergens te posten Eh ?
                  Als ik zie dat er cameras gaan komen met AI met van alles en nog wat en 1000fps, hang het aan een drone en laat 'em sturen door googel en ga iets anders doen. Whats the point van fotografie dan nog ?
                  Kijk naar drone fotografie. Vroeger waren luchtfoto's zelden. Nu maakt iedereen (technologie driven) foto's. Totdat de hype over is.
                  Net als 5 jaar terug iedereen opeens HDR moest gaan beginnen doen.
                  Of 10 jeer terug iedereen 'macro' moest beginnen doen.
                  Iedereen mag natuurlijk doen wat ie wil, maar als ik enkel technologie zie en geen creativiteit zie, haak ik af.

                  YMMV
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon z50 of d500

                    Als de keuze D500 of Z50 is, dan zou ik voor de Z50 gaan... alleen omdat hij lichter is en erg goedkoop. De D500 is nog behoorlijk aan de prijs.
                    De sensor is nagenoeg dezelfde met dezelfde kwaliteit. Hoge iso geeft bij de Z50 eerder 'kleurruis' en bij de D500 eerder 'grijsruis'. Voor wat het waard is!
                    Beide zijn zeer goed.
                    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon z50 of d500

                      ik heb ook de D500 gehad , heel goed toestel. Sinds 1 jaar overgeschakeld naar mirrorless met Z6 en Z50 : heel tevreden ( ook de Z50 tov de D500 ...maar ja ; small is beautifull)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon z50 of d500

                        De mirrorless technologie is al matuur genoeg dus daar moet je je geen zorgen over maken.
                        Maar die D van een D500, staat die niet voor 'Dinosaurus'?
                        Nee, grapje hoor.
                        Het hangt er wat van af waar je belang aan hecht en wat je er mee wil doen.
                        Als je belang hecht aan een optische zoeker en je doet geen type fotografie waarbij het geluid van de klappende spiegel een storende factor is dan kan je net zo goed voor een D500 gaan.
                        Maar als je het gemak van een electronische zoeker wil, stil wil fotograferen en van plan bent om een aantal lenzen bij te kopen dan ga je misschien beter voor een Z reeks.
                        Een spiegelloze camera heeft ook wel het voordeel dat je honderden manuele lenzen van alle merken op je camera kan gebruiken.
                        Ik werk al heel wat jaren met mirrorless cameras en ik wil niet meer terug naar een dslr, maar ik moet wel zeggen dat ik altijd een grip op mijn cameras gebruik (en sommige hebben de grip geintegreerd) omdat ik ze anders wat te klein vind ( by the way, ik gebruik geen Nikon maar Olympus, maar het formaat van de spiegelloze cameras van verschillende merken verschilt niet zo veel)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon z50 of d500

                          Het best wat u nu kan doen - met al deze info - is naar de winkel gaan, desnoods neem je een lens mee die je op beide camera's wil testen, en de toestellen vastnemen.
                          Bekijk ook even als de Z50 te klein mocht zijn of er een battery-pack voor bestaat, dan wordt de camera ietsje groter, en mogelijks de grip nog wat beter - en de autonomie stijgt dan ook.
                          Zelf gebruik ik nu 75% Systeemcamera - 25% SLT. Maar m'n SLT gaat niet weg, omdat er bepaalde lenzen iets minder presteren op de Systeemcamera, en we dat glas willen blijven gebruiken.
                          Dit maar ter illustratie hoe het van fotograaf tot fotograaf kan verschillen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon z50 of d500

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Als je op technologie zit wachten ....
                            Dit noem ik een TOUCHDOWN!

                            Echt wel. De beste investering die je kan doen is in onderwijs, vorming, experiment en expertise opbouwen.

                            De meeste toestellen die pakweg de laatste jaren gemaakt zijn voldoen prima om er top werk mee te kunnen maken. Tenminste als je niet in het super laag segment gaat.
                            Zelf ben ik erg voorstander van de DSLR. Het ding doet gewoon wat het moet doen. De rest ligt in handen van de fotograaf.
                            Als er teveel snufjes op zitten dan ben je niet meer bezig met sterke beeldopbouw.
                            Tevens werken de snufjes in uw nadeel. Ze zijn eerder hinderlijk bij het maken van kunstzinnige beelden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon z50 of d500

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              Dit noem ik een TOUCHDOWN!

                              Echt wel. De beste investering die je kan doen is in onderwijs, vorming, experiment en expertise opbouwen.

                              De meeste toestellen die pakweg de laatste jaren gemaakt zijn voldoen prima om er top werk mee te kunnen maken. Tenminste als je niet in het super laag segment gaat.
                              Zelf ben ik erg voorstander van de DSLR. Het ding doet gewoon wat het moet doen. De rest ligt in handen van de fotograaf.
                              Als er teveel snufjes op zitten dan ben je niet meer bezig met sterke beeldopbouw.
                              Tevens werken de snufjes in uw nadeel. Ze zijn eerder hinderlijk bij het maken van kunstzinnige beelden.
                              Dat is goed gesproken!

                              Comment

                              Working...
                              X