Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon z50 of d500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon z50 of d500

    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Dit noem ik een TOUCHDOWN!

    Echt wel. De beste investering die je kan doen is in onderwijs, vorming, experiment en expertise opbouwen.

    De meeste toestellen die pakweg de laatste jaren gemaakt zijn voldoen prima om er top werk mee te kunnen maken. Tenminste als je niet in het super laag segment gaat.
    Zelf ben ik erg voorstander van de DSLR. Het ding doet gewoon wat het moet doen. De rest ligt in handen van de fotograaf.
    Als er teveel snufjes op zitten dan ben je niet meer bezig met sterke beeldopbouw.
    Tevens werken de snufjes in uw nadeel. Ze zijn eerder hinderlijk bij het maken van kunstzinnige beelden.
    Daar sluit ik mij helemaal bij aan. Ik probeer mijn hobby te beoefenen met een oude (maar onverwoestbare) Nikon D700 en enkele oude manuele (en spotgoedkope) prime-lenzen. Wanneer ik de specs lees van al die nieuwe toestellen (al dan niet mirrorless), dan krijg ik al schrik van al die snufjes. Ik besef dat manuele primes en oude DSLR's zeker niet geschikt zijn voor alle types fotografie (met name sport, actie en wildlife) en uiteraard loop ik ook regelmatig tegen beperkingen op en mis ik shots, maar ik hou wel van dat ouderwetse gevoel dat de controle volledig in mijn handen ligt en dat je moet 'werken' voor een goede foto. Het genot van een geslaagde foto is er nadien des te groter door. Ik heb de ratrace van betere specs & modellen al lang aan mij voorbij laten gaan en beschouw mezelf als genezen van het G.A.S.-syndroom ...
    Nikon D700 en een paar oude AI-primes

    Comment


    • #17
      Re: Nikon z50 of d500

      Je kan je verschuilen achter "artisanaal gemaakte kunstzinnige beelden", de vraag is: waarom zou je het jezelf niet gemakkelijker/sneller maken?
      Volledig manueel scherpstellen, lichtmeter in de hand, eventueel grijskaart, ... Je doet maar. We zijn ondertussen 2021.
      Witbalans wordt door de camera in 95% van de gevallen juist bepaald. Scherpstellen ook. Heel wat bewerkingen gebeuren in de camera. Zalig!

      Een gemiste foto is voor mij een gemiste foto. Tegenwoordig eigenlijk niet echt meer nodig...
      Heb zelf leren fotograferen zonder AF, zonder ingebouwde lichtmeter etc. Leuk, maar hoeft echt niet meer. Ik geniet nu veel meer van mijn omgeving, de natuur, de compositie en de geslaagde foto achteraf.

      Mirrorless geeft je de geweldige mogelijkheid om al je veranderingen aan instellingen effectief te zien op het scherm. Misschien leer je daar meer van dan wachten tot "het filmpje ontwikkeld is".

      Juist nu heb je meer keuze, tijd en mogelijkheden om je ten volle te focussen op compositie, belichting, kunstzinnige spullen...
      Ouderwets is fijn, maar om het nu te verheerlijken...
      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

      Comment


      • #18
        Re: Nikon z50 of d500

        Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
        de vraag is: waarom zou je het jezelf niet gemakkelijker/sneller maken?
        Omdat dat voor mij heel veel van het plezier wegneemt, maar dat is natuurlijk louter persoonlijk. Waarom blijft de verkoop van vinyl stijgen, terwijl je toch zoveel gemakkelijker muziek in CD-kwaliteit kan streamen? Omdat sommigen nu eenmaal houden van dat ietwat omslachtige proces van het plaatsen van een naald op een LP en het lichte gekraak.

        Daar waar de ene kiest voor gebruiksgemak van het nieuwe, kiest de andere eerder voor de charme van het wroeten met het oude. Met geen van beiden is iets mis. To each his own. Dat heeft niets te maken het verheerlijken van het één of het ander. Leven en laten leven, is mijn devies. En vooral: geniet van je hobby!

        Mijn punt is vooral : dat sommigen om de haverklap hun materiaal inwisselen voor nieuwere modellen (waarmee ik zeker U niet bedoel en ook niet de originele poster van dit topic, voor alle duidelijkheid) omdat er dat ene nieuwe snufje opstaat, zal ik wel nooit begrijpen. Dat doet me denken aan amateur-wielrenners met een stevige bierpens die elk jaar een nieuwe peperdure racefiets kopen in de hoop een klein tikje sneller te rijden en om niet onder te doen voor hun kameraden. Terwijl ze beter eerst aan hun pens zouden werken en daardoor op hun oude fiets véél sneller zouden rijden

        Maar on topic : ik zou eerder zoeken naar een tweedehands D500.
        Nikon D700 en een paar oude AI-primes

        Comment


        • #19
          Re: Nikon z50 of d500

          Vinyl geeft een andere klank. Dat is meer dan het ritueel.

          On topic: een tweedehandse D500 gaat nog meer dan een nieuwe Z50.
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

          Comment


          • #20
            Re: Nikon z50 of d500

            Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
            Vinyl geeft een andere klank. Dat is meer dan het ritueel.

            On topic: een tweedehandse D500 gaat nog meer dan een nieuwe Z50.
            We moeten ook een beetje serieus blijven ook e.
            De D500 is gericht op de professionele markt.
            De Z50 is een instaptoestel.

            Je kan ze niet vergelijken.

            Comment


            • #21
              Re: Nikon z50 of d500

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Net als 5 jaar terug iedereen opeens HDR moest gaan beginnen doen.
              Of 10 jeer terug iedereen 'macro' moest beginnen doen.
              Iedereen mag natuurlijk doen wat ie wil, maar als ik enkel technologie zie en geen creativiteit zie, haak ik af.

              YMMV
              En toen 180 jaar geleden iedereen vond dat er foto's gemaakt moesten worden, toch belachelijk: we hadden toen toch goede schilders en tekenaars.

              Comment


              • #22
                Re: Nikon z50 of d500

                Oorspronkelijk geplaatst door Peter Prong Bekijk bericht
                Mijn punt is vooral : dat sommigen om de haverklap hun materiaal inwisselen voor nieuwere modellen (waarmee ik zeker U niet bedoel en ook niet de originele poster van dit topic, voor alle duidelijkheid) omdat er dat ene nieuwe snufje opstaat, zal ik wel nooit begrijpen. Dat doet me denken aan amateur-wielrenners met een stevige bierpens die elk jaar een nieuwe peperdure racefiets kopen in de hoop een klein tikje sneller te rijden en om niet onder te doen voor hun kameraden. Terwijl ze beter eerst aan hun pens zouden werken en daardoor op hun oude fiets véél sneller zouden rijden
                Vroeger was ik die mening ook toegedaan, maar ik koers ook sinds een jaar of 6. Enne... wat je in ons groepje medecoureurs ziet:

                - zeer goede fietsers met het nieuwste materiaal (3 op 16 die zich elk jaar één of meerdere fietsen kopen, met speciale wielen, enz...)... de freaks
                - zeer goede fietsers met goed & soms redelijk oud materiaal (2 op 16, één die met een stokoude Pinarello rijdt overgeërfd van nonkel, en één die alu-Trek heeft van 16 jaar oud)
                - goede fietsers met gewoon goed & soms redelijk oud materiaal (de overgrote meerderheid die normale "koersvelo in de speciaalhandel" hebben gekocht) --> daar zit ik in

                En heu, we hebben geen slechte fietsers... ;-)

                Wat je niet of nooit ziet, niet bij ons en niet anderen, is een dikke krabber met een koersfiets van 8.000 euro.
                Of éne die 200 euro betaald heeft voor een zadelpen en een zadel die dan 50gr lichter zijn terwijl hij zelf 10kg te zwaar is.
                Volgens mij bestaat zoiets niet.

                Ik veronderstel dat dit in de fotografie ook zo is? Ik zou me met m'n beperkte tijd en kunde in fotografie toch niet lichtjes belachelijk voelen mocht ik met een body van 3.000 euro rondlopen.

                Dit gezegd. On topic.
                Niet van Nikon kennis terzake gestoord.
                De periode dat ik occassiemateriaal van 2 of 3 jaar oud kocht is voor mij ook voorbij.
                Liever recente modellen, dan heb je ook het genot en de compatibiliteit, enz enz...
                Daarbij een goede prijs afwachten (cash-back, een recente occassie (miskoop), of kopen van de één van de zovele "stopzetting hobby" ;-) )
                Gewicht en grip zijn voor mij bijzaak (en te corrigeren).
                Conclusie: het kleinste en nieuwste toestel.
                Last edited by JuLi; 5 juni 2021, 07:47.
                There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon z50 of d500

                  Wat een 'leuke' discussie alweer Niemand hoeft zich toch te verantwoorden voor zijn materiaalkeuze zeker?

                  @Lollie-be: Ben je zeker dat al je objectieven compatibel zijn met de Z-mount via de adapter?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon z50 of d500

                    Ik heb geen ervaring met Nikon, maar wat ik in deze discussie nogal mis zijn getuigenissen van gebruikers van deze toestellen in bepaalde situaties.
                    De techniek doet er wel toe, nieuwe spullen kunnen het gemakkelijker maken om je doel te bereiken. Net zoals je met een goede beheersing van je bestaande materiaal ook ver komt (zoals de aangehaalde wielrenners).
                    Een fototoestel kiezen omdat het in de fotowinkel "goed in de hand ligt", dat meen je toch niet . Maak je huiswerk op voorhand en stel dan doelgerichte vragen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon z50 of d500

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      KNIP Een fototoestel kiezen omdat het in de fotowinkel "goed in de hand ligt", dat meen je toch niet . Maak je huiswerk op voorhand en stel dan doelgerichte vragen KNIP
                      Zal nooit dé hoofdreden zijn maar ik zie het wel als een bijkomende factor. Al is dat wel op te lossen met een frame er rond /handgreep ertegen/... of dat dan logisch is is een andere vraag Soms ziet iets er ook gewoon goed uit... zo'n hebbeding waarmee met "klikt" ( aaagggrrrrrhhhh) , dan neem je andere dingen op de koop toe... als je er maar lol in hebt...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon z50 of d500

                        Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                        beter: Fujifilm 680III tilt en shift gratis bij de kilo's
                        Is die dan nog ergens te koop?
                        https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon z50 of d500

                          Wanneer het uitsluitend voor de fotofunctie gaat kun je beter kiezen voor de D50O of D800. Voor Video is de Z serie veel beter. Ik werk met de D800 voor foto's en met de Z6 11 voor video, voor foto's moet je te veel in het menu duiken en van al die AF scherpstelpunten in de zoeker wordt je knettergek en lijdt te veel af van je compositie.

                          Comment

                          Working...
                          X