Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Z + FTZ : vraag over scherpstelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Z + FTZ : vraag over scherpstelling

    Hoi,

    ik heb momenteel een Nikon D750 en toch wel aardig wat glaswerk.
    Ik overweeg een overstap naar een Z-mount toestel en dan zal de FTZ-adapter ervoor zorgen dat ik mijn lenzen kan blijven gebruiken.
    Ik vermoed dat er hier wel een aantal mensen zitten die op deze manier werken. Aan hen is vooral mijn vraag gericht...

    Wat is jullie ervaring met betrekking tot het scherpstellen? Snelheid en nauwkeurigheid hiervan?
    De autofocus zou "iets" trager werken. Stoort jullie dit of is de kwaliteit / snelheid nog aanvaardbaar ?

    Zijn er mensen die deze vergelijking al gemaakt hebben voor hun lenzen ?
    Ik gebruik voornamelijk onderstaand glas :
    - Nikon 24-70mm f2.8 VR
    - Nikon 70-200mm f2.8 VR II
    - Nikon 85mm f1.4
    - Sigma 35mm f1.4 Art

    Het grote voordeel van de mirrorless Z-mount zou net het betere autofocus-systeem zijn en bredere dekking van de focuspunten in beeld.
    Maar als de snelheid hiervan (door F-mount lenzen in combinatie met de FTZ-adapter) te laag zou liggen, kan je je vragen beginnen stellen...
    Ik doe voornamelijk huwelijken en communicanten. Af en toe eens een sport-event.

    Persoonlijk ben ik benieuwd naar de opvolger van de Z7 die er dit jaar zou aankomen (Z7s?) :
    - voordelen tov D750 : meer MP, EVF, betere AF, meer fps
    - nadelen tov D750 : aantal shots per batterij ligt beduidend lager
    - voordelen tov Z7 : dual-card slot, batterijgrip mét bediening beschikbaar

    Graag reacties of meningen van mensen die hier ervaring mee hebben.
    Eventuele andere opmerkingen, voor- of nadelen waar niet veel over gesproken wordt, mag uiteraard ook.

    Alvast bedankt !

  • #2
    Re: Nikon Z + FTZ : vraag over scherpstelling

    Oorspronkelijk geplaatst door Phille81 Bekijk bericht
    Hoi,

    ik heb momenteel een Nikon D750 en toch wel aardig wat glaswerk.
    Ik overweeg een overstap naar een Z-mount toestel en dan zal de FTZ-adapter ervoor zorgen dat ik mijn lenzen kan blijven gebruiken.
    Ik vermoed dat er hier wel een aantal mensen zitten die op deze manier werken. Aan hen is vooral mijn vraag gericht...

    Wat is jullie ervaring met betrekking tot het scherpstellen? Snelheid en nauwkeurigheid hiervan?
    De autofocus zou "iets" trager werken. Stoort jullie dit of is de kwaliteit / snelheid nog aanvaardbaar ?

    Zijn er mensen die deze vergelijking al gemaakt hebben voor hun lenzen ?
    Ik gebruik voornamelijk onderstaand glas :
    - Nikon 24-70mm f2.8 VR
    - Nikon 70-200mm f2.8 VR II
    - Nikon 85mm f1.4
    - Sigma 35mm f1.4 Art

    Het grote voordeel van de mirrorless Z-mount zou net het betere autofocus-systeem zijn en bredere dekking van de focuspunten in beeld.
    Maar als de snelheid hiervan (door F-mount lenzen in combinatie met de FTZ-adapter) te laag zou liggen, kan je je vragen beginnen stellen...
    Ik doe voornamelijk huwelijken en communicanten. Af en toe eens een sport-event.

    Persoonlijk ben ik benieuwd naar de opvolger van de Z7 die er dit jaar zou aankomen (Z7s?) :
    - voordelen tov D750 : meer MP, EVF, betere AF, meer fps
    - nadelen tov D750 : aantal shots per batterij ligt beduidend lager
    - voordelen tov Z7 : dual-card slot, batterijgrip mét bediening beschikbaar

    Graag reacties of meningen van mensen die hier ervaring mee hebben.
    Eventuele andere opmerkingen, voor- of nadelen waar niet veel over gesproken wordt, mag uiteraard ook.

    Alvast bedankt !
    Over AF snelheid hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Ik kan alleen maar vergelijken met de D700 (+ powergrip) en de "tragere" AF-S 50mm & 85mm f/1.4G voelen bij een test van kortste scherpstelafstand naar een onderwerp veraf zelfs marginaal sneller aan. Enkel werken de verschillende AF-modi ietsje anders en is de AF-C tracking minder goed opgewassen tegen grillig bewegende onderwerpen dan de nieuwste Nikon top 3 DSLR. Dit laatste "zou" grotendeel opgelost moeten worden wanneer Nikon een extra processor voor AF toevoegt. Verder wordt het even uitzoeken welke AF modus het beste werkt in een bepaalde situatie en je bent heel snel vertrokken.

    Nog voordelen:
    Geen AF calibratie meer nodig. AF is zeer accuraat.
    Zeker bij mensen werkt de Eye-AF voortreffelijk waardoor je je handen meer vrij hebt met de compositie.
    Je hebt beeldstabilisatie op alle objectieven.
    Je kan met zwart-wit picture control RAW fotograferen en daarna terug omzetten naar kleur. Door het zwart-wit beeld in de zoeker kan je de lichtopbouw van je foto beter inschatten.

    Ik heb nu al bijna 2 jaar de Z7 met kitlens en buiten de betere scherpte en vloeiender AF voor video van de Z-objectieven, heb ik nog maar weinig aandrang gevoeld om mijn F-mounts te verkopen, zo tevreden ben ik van de FTZ adapter Enige minpunt is de ontbrekende AF voor AF-D objectieven, maar buiten een stokoude AF 35-70mm f/2.8 heb ik er geen meer.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Z + FTZ : vraag over scherpstelling

      Ik kan zeker Frank207be bijtreden, heb ook de Z7 met kitlens en gebruik zelfs mijn "oude" Tamrom 70-300mm met FTZ adapter en dat werkt prima. Heb zelf met mijn macrolens 105mm plus afstandsringen en FTZ gewerkt en ging ook zeer goed. Z- camera is zeker een aanrader en is zeker snel genoeg voor de meeste onder ons.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Z + FTZ : vraag over scherpstelling

        Alvast bedankt voor deze reacties !

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Dit laatste "zou" grotendeel opgelost moeten worden wanneer Nikon een extra processor voor AF toevoegt.
        Er is sprake dat er een bijkomende EXPEED-processor voorzien zal worden om de snelheid van de autofocus te garanderen. Dus over de AF-snelheid ga ik me alvast minder zorgen maken.

        Bijkomende vraag : mijn D750 gebruikt als batterij een EN-EL15.
        De Z6/Z7 gebruikt een EN-EL15b
        De opvolger zou een EN-EL15c gaan gebruiken : die zou dan oplaadbaar zijn via usb-kabel in de body.

        Ik veronderstel dat de (gewone) EN-EL15 van mijn D750 toch ook bruikbaar zal zijn? Kan iemand dit bevestigen of dit nu al gaat met de Z6/Z7 ?

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Z + FTZ : vraag over scherpstelling

          Oorspronkelijk geplaatst door Phille81 Bekijk bericht
          Alvast bedankt voor deze reacties !



          Er is sprake dat er een bijkomende EXPEED-processor voorzien zal worden om de snelheid van de autofocus te garanderen. Dus over de AF-snelheid ga ik me alvast minder zorgen maken.

          Bijkomende vraag : mijn D750 gebruikt als batterij een EN-EL15.
          De Z6/Z7 gebruikt een EN-EL15b
          De opvolger zou een EN-EL15c gaan gebruiken : die zou dan oplaadbaar zijn via usb-kabel in de body.

          Ik veronderstel dat de (gewone) EN-EL15 van mijn D750 toch ook bruikbaar zal zijn? Kan iemand dit bevestigen of dit nu al gaat met de Z6/Z7 ?
          Ik heb de EN-EL15 batterijen van mijn toenmalige D7200 in de Z7 gebruikt dus no problemo Enkel een EN-EL15 third-party batterij uit die tijd werkte niet in de Z7.

          Edit: van https://www.pictureline.com/blogs/pr...n-el15bhttp://

          Along with the recent launch of the Nikon Z 5 came a new version to the full-frame battery—the EN-EL15c. The EN-EL15c is a Rechargeable Lithium-ion battery for use with select Nikon cameras. This battery allows 470 shots and 120 minutes of video with the Z 5. It can be charged using either the MH-25a battery charger or the EH-7P charging AC adapter when used with Nikon cameras that have the capability to charge batteries in-camera.

          The power of the battery is the same but the method of releasing the power is more efficient than previous versions. The Z 5 consumes power more efficiently than the Z 6 and Z 7. The Z 6 and Z 7 can be charged via USB-C using the 15c battery. The Z 5 is currently the only camera to use USB-C as a power adapter so that it does not consume power from the battery at all when using the correct USB-C to USB-C cable. The EN-EL15c is backward and forward compatible.

          The slightly modified EN-EL15b battery was released to coincide with the launch of Nikon’s new mirrorless Z 6 and Z 7 cameras in the latter half of 2018. Nikon explains that all three Rechargeable Li-ion batteries are cross-compatible; however, electrical performance is improved with later versions. Using an earlier battery in a camera designed for use with a later battery will result in fewer pictures taken with a single charge.

          One major difference between the Nikon EN-EL15b and its older counterparts is that the EN-EL15b can be charged in the Z series cameras via a USB connection while the older EN-EL15a and EN-EL15 cannot. All three batteries can be charged with the MH-25 or MH-25a battery charger
          Last edited by frank207be; 2 augustus 2020, 10:14.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Z + FTZ : vraag over scherpstelling

            Oorspronkelijk geplaatst door Phille81 Bekijk bericht
            Bijkomende vraag : mijn D750 gebruikt als batterij een EN-EL15.
            De Z6/Z7 gebruikt een EN-EL15b
            De opvolger zou een EN-EL15c gaan gebruiken : die zou dan oplaadbaar zijn via usb-kabel in de body.

            Ik veronderstel dat de (gewone) EN-EL15 van mijn D750 toch ook bruikbaar zal zijn? Kan iemand dit bevestigen of dit nu al gaat met de Z6/Z7 ?
            De EN-EL15 en EN-EL15a zijn perfect bruikbaar in de Z 6 en Z 7.
            De EN-EL15b laat je toe deze te laden in de camera.
            De EN-EL15c laat dat ook toe maar heeft een grotere capaciteit dan de vorige EN-EL15 versies.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Z + FTZ : vraag over scherpstelling

              Ok, dan kan ik mijn 4 batterijen nog goed gebruiken

              Thx voor de duidelijke reacties!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Z + FTZ : vraag over scherpstelling

                Hier het hele verhaal over de serie EN-EL15 batterijen.
                We get a lot of questions about the Nikon EN-EL15b, the update to Nikon's standard DSLR battery. So, what’s the difference between this updated battery and the older EN-EL15a and EN-EL15 versions? Read on to find out!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Z + FTZ : vraag over scherpstelling

                  Hoi,

                  De batterijen zijn geen probleem...
                  Ik heb 3 originele EN-EL15b batterijen in gebruik.
                  Ik maak zo'n 300 foto's per batterijvulling... Ík vind dit geen probleem.
                  Bij een airshow met veel foto's op één dag, kon ik er aanzienlijk meer maken.

                  Het scherpstellen via de FTZ adapter is absoluut geen probleem (daar ging dit topic eigenlijk over...).
                  Ik heb de Tamron's 24-70 F2.8 G2 en de 28-300 PZD lenzen op mijn Z7 gebruikt.
                  Ook gebruik ik met regelmaat de Sigma 150-600 C, ook in combinatie met de Sigma TC-1401 1.4x extender erop.
                  Absoluut geen problemen.
                  AF is gewoon snel en accuraat zoals op mijn vorige D750 en D850.
                  Ik heb niet kunnen ondervinden dat gebruik via de FTZ adapter een langzamere AF tot gevolg had.
                  Ik had de Z7 éérst een midweek gehuurd, voordat ik deze kocht... Daardoor kon ik goed vergelijken met mijn toenmalige D850.
                  De Tamron 24-70 G2 lens heeft reeds geruime tijd een andere eigenaar omdat ik de Z 24-70 F4 meer dan voldoende voor mij vind.
                  De Tamron 28-300 gaat binnenkort van eigenaar veranderen omdat ik de nieuwe Z 24-200 lens heb aangekocht.

                  Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn omschakeling van spiegelreflex naar systeemcamera.
                  Grootte, gewicht, geluid waren en zijn de grootste beweegredenen.
                  Na enige gewenning vind ik de elektronische zoeker fijner dan de optische van voorheen.
                  Ik zie alle gegevens door de zoeker en zie alle veranderingen die ik qua belichting door wil voeren meteen gebeuren.

                  Ik denk, dat uw omschakeling naar een systeemcamera een mooie ervaring op kan leveren.
                  Bij te grote twijfeling, huur er eerst een...

                  Comment

                  Working...
                  X