Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

    Sensor Z zelf reinigen, fluitje van een cent.

    INSTAGRAM: PerlaImages / TheMonochromeMemoirsPORTFOLIO: http://www.perlaimages.comPODCAST: https://podcasts.apple.com/us/podcast/the-monochrome-memoirs/id147...

  • #2
    Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Sensor Z zelf reinigen, fluitje van een cent.
    Is toch altijd zo Geert

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Sensor Z zelf reinigen, fluitje van een cent.

      https://www.youtube.com/watch?v=rh4osyOfgJ4
      Ik frons mijn wenkbrauwen hoor.
      Met een blaaspeer recht naar je sensor toe in het toestel blazen ? Er is me altijd verteld, geleerd nooit naar een open body, de sensor te blazen met lucht. Je verwijdert eventueel rommel op de sensor, maar je blaast het geheel de body in. Wanneer je goed kijkt naar de constructie dan komt de luchstroom toch aardig wat obstakels tegen wanneer die de body wil verlaten.
      Het gebruik van kleine swaps, ok, dat gebruik ik ook al jaren.
      Vroeger gebruikte ik ook nog wel een Scotch 3M-tape en deze laatste gaf steeds een uitstekend resultaat.
      de Z6 is voor mij op en top en voldoet voor 95% aan mijn wensen. Besef goed dat bij om het even welk merk, toestel, er een paar % zullen zijn die niet de wensen na komen, maar dat is nu eenmaal zo.
      Waar de Z6 een werktuig, werkpaard is geworden ageert hij helaas ook als stofzuiger.
      In tegenstelling met de andere Nikon's die ik gebruikt heb, moet ik nagenoeg om de 14 dagen aan sensorcleaning doen. Meer nog, vaak merk ik al een pak stof terug na een dag gebruik. Nu, ik doe ook veel aan lenzenwissel en daar zijn de omstandigheden niet vaak echt geschikt voor.
      Zelf gebuik ik naast de swaps een borsteltje (dank voor de info Geert) met kunsthaar gebaseerd op het principe van statische electriciteit. Dit geeft voldoening en is handig om tijdens een shoot snel even het geheel te kuisen indien je plots ongewenst bezoek hebt.
      Stel me toch de vraag indien je ook hier geen gebruik kan maken van de befaamde Scotch 3M-techniek ?
      Last edited by Wim.Vanmaele; 8 juni 2020, 07:41.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

        Ik heb een half jaar een Z7 en heb (tot hier toe) nog niet gereinigd. Ik zou niet weten hoe ik er moet aan beginnen. Heb bovenstaand filmpje ook bekeken en wat Wim zegt daar kan ik inkomen, maar de vraag is dan hoe moet het dan wel. De buitenkant is niet zo moeilijk maar de sensor... Met mijn vorige camera's ging ik 1-2 per jaar naar winkel en die deden dat dan voor mij. Ik zou er wel durven zelf aan te beginnen maar dan met de juiste uitleg.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Ik frons mijn wenkbrauwen hoor.
          Vroeger gebruikte ik ook nog wel een Scotch 3M-tape en deze laatste gaf steeds een uitstekend resultaat.
          Stel me toch de vraag indien je ook hier geen gebruik kan maken van de befaamde Scotch 3M-techniek ?
          Ik blaas sinds jaar en dag mijn sensor schoon met perslucht Wim, hier ligt perslucht van in mijn werkplaats tot in mijn fotokamer,
          (wel beperkt tot 3 bar op de fotokamer), blies ik vroeger mijn negatieven mee droog.
          Wat betreft Sensors heb ook het systeem van Artic Butterfly (super voor droog stof) maar bij spatten o.i.d. hou ik het tegenwoordig bij nat reinigen,
          vooral bij de Z vrees ik voor de aftrek krachten die de ibis zouden kunnen beschadigen, ik weet niet hoe die vergrendeling vast houdt......

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ik blaas sinds jaar en dag mijn sensor schoon met perslucht Wim, hier ligt perslucht van in mijn werkplaats tot in mijn fotokamer,
            (wel beperkt tot 3 bar op de fotokamer), blies ik vroeger mijn negatieven mee droog.
            Wat betreft Sensors heb ook het systeem van Artic Butterfly (super voor droog stof) maar bij spatten o.i.d. hou ik het tegenwoordig bij nat reinigen,
            vooral bij de Z vrees ik voor de aftrek krachten die de ibis zouden kunnen beschadigen, ik weet niet hoe die vergrendeling vast houdt......
            Ja Geert, ik heb ook die Artic Butterfly en mooi ding. Alleen, de perslucht waar jij van spreekt zal zuiverder zijn dan die door de handblaaspeer en vind dat eerder een verplaats-mij-stof-tooling. Als je in huis effen kijkt en als je stof weg blaast, dan merk je dat daar waar de windkracht plots vermindert, de draagkracht voor stof ook vermindert en je dus ophoping krijgt van stof.
            Ik vrees ook dat je met blazen ongewild soms stof blaast naar plaatsen waar dit beter niet komt en dan plots muurvast komt te zitten.
            Drogen van negatieven, ja, dat kan ik me perfect voor stellen, bij mij hingen die aan de 'was'-draad in de donker kamer en vaak hingen er de foto's ook wel. Pas wanneer die bijn 100% droog waren op een hete gebogen inox-plaat waar je van een aanspandoek had.
            En ja, dat IBIS-ding kan voor problemen zorgen, zelf heb ik het nog niet gewaagd om de tape te gebruiken, maar het jeukt, vooral omdat het enorm efficient en gemakkelijk was.
            Ik ben snip jaloers van mensen die beweren dat ze nog nooit de sensor hebben moeten reinigen. Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen ... maar bij een shoot in de natuur wordt veel gewisseld, ik neem vooral veel foto's) en dan spreek ik van een 95mm-macro, een 20mm-macro, tussenringen ... en dus wisselen en afschroeven, opschroeven ... en bij de minste zucht is een reine sensor dan wel de grootste klucht.

            Als reiniging (nat, gebruik ik bijna 100% zuiver iso-propyl-alcohol en vaak gebruik ik ook nog 100% gedestilleerd water en cellulose-vrij papier, dit is speciaal papier om lenzen van microscopen, ... te kuisen en is vermeodelijk ook dat stukje papier dat op de swap zit, maar is stukken goedkoper wanneer je de swap zelf maakt).
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Ik blaas sinds jaar en dag mijn sensor schoon met perslucht Wim, hier ligt perslucht van in mijn werkplaats tot in mijn fotokamer,
              (wel beperkt tot 3 bar op de fotokamer), blies ik vroeger mijn negatieven mee droog.
              Wat betreft Sensors heb ook het systeem van Artic Butterfly (super voor droog stof) maar bij spatten o.i.d. hou ik het tegenwoordig bij nat reinigen,
              vooral bij de Z vrees ik voor de aftrek krachten die de ibis zouden kunnen beschadigen, ik weet niet hoe die vergrendeling vast houdt......
              Daar zit dan toch een deftige ontvochtiger op de compressor Geert ?

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Daar zit dan toch een deftige ontvochtiger op de compressor Geert ?

                grts
                Sieg
                Ja hoor, compressor is sinds 5 jaar een kleine Atlas Copco GX-2 schroef op een 150 liter vat die staat op de zolder van mijn werkplaats er zit een ontvochtiger op de compressor zelf, dan een 10mm leiding van meer dan dertig meter naar de garage in het huis, daar hangt een 20 liter verticaal buffer vat waar ook nog eens een automatische ontvochtiger op staat, van daar uit vertrekt een leiding naar mijn fotokamer boven waar ook nog eens een kleine drukregelaar met vochtafscheiding op staat.
                Dat staat er nu bijna 20 jaar en als ik de Festo automatische spuwer op het buffervat in de garage eens manueel bedien is daar nog nooit één druppel water uit gekomen, heb deze ook nog nooit automatisch weten spuwen, ook vroeger niet toen er tot vijf jaar geleden nog een Abac zuiger compressor stond.
                Voordeel van die schroef compressor is dat je deze amper hoort draaien.
                Last edited by Guest42; 8 juni 2020, 19:28.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

                  Knap systeem Geert

                  Heb ooit zo eens iemand geweten die rechtstreeks vanuit compressor (uiteraard met drukregelaar) zijn computer aan het schoonblazen was
                  Kwam redelijk wat vocht mee naar buiten, of het schade aan de computer heeft toegebracht weet ik niet.
                  Maar zou datzelfde toch niet riskeren om in een camera te blazen

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Knap systeem Geert

                    grts
                    Sieg
                    En duur als je het nieuw moet kopen, ik heb die compressor kunnen kopen aan een vriend die falingen opkoopt, zat nog nieuw in de kist,
                    maar om een of andere reden blijken sommige mensen daar bang voor te zijn heb ik de indruk en zijn allemaal drie fasen machines.
                    En ik weet ook wel dat niemand een dure compressor zal kopen om zijn camera te reinigen.
                    Maar terug ter zake, wat is er mis met perslucht uit een spuitbus? Heb het zelf nog nooit gebruikt, maar wel zien gebruiken bij Procirep.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      En duur als je het nieuw moet kopen, ik heb die compressor kunnen kopen aan een vriend die falingen opkoopt, zat nog nieuw in de kist,
                      maar om een of andere reden blijken sommige mensen daar bang voor te zijn heb ik de indruk en zijn allemaal drie fasen machines.
                      En ik weet ook wel dat niemand een dure compressor zal kopen om zijn camera te reinigen.
                      Maar terug ter zake, wat is er mis met perslucht uit een spuitbus? Heb het zelf nog nooit gebruikt, maar wel zien gebruiken bij Procirep.
                      Ik heb een compressor van Aldi gekocht die heel nuttig is om de computer te kuisen (op ong 6 Bar). Ik heb nooit problemen gehad. Die dient eveneens om andere apparaten te blazen (soms t/m 8 bar), maar ik heb nooit gebruikt voor de camera.
                      Een spuitbus is doeltreffend voor de camera. Je moet altijd verticaal houden en eerst op de hand blazen om zeker te zijn dat geen vloeistof (water) eruit spuit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        ....................
                        Maar terug ter zake, wat is er mis met perslucht uit een spuitbus? Heb het zelf nog nooit gebruikt, maar wel zien gebruiken bij Procirep.
                        Niks gezegd over een spuitbus hoor Geert

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Niks gezegd over een spuitbus hoor Geert

                          grts
                          Sieg
                          Dat bedoel ik niet Sieg, u hebt niets gezegd over een spuitbus, ik wil enkel zeggen dat ze deze bij Procirep gebruikten toen ik er was.
                          En ik weet eigenlijk niet goed wat de mensen zo afschrikt om zelf hun sensor te kuisen, hoort bij mij gewoon bij de job.
                          Maar waarschijnlijk is het ontstaan uit de Nikon D2 serie, bij mijn D2h moest ik een speciale externe voeding kopen om de spiegel op te klappen en sluiter
                          te kunnen open zetten, enkel op de batterij kon je deze niet openen, maar als die eenmaal open stond mocht je eigenlijk de voeding afkoppelen,
                          dan bleef alles open staan op de batterij, niet dat dat de bedoeling was, maar waarschijnlijk een soort tweede beveiliging.
                          Last edited by Guest42; 10 juni 2020, 16:47.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon Z algemeen reinigen + sensor reinigen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Maar terug ter zake, wat is er mis met perslucht uit een spuitbus? Heb het zelf nog nooit gebruikt, maar wel zien gebruiken bij Procirep.
                            Ik heb het ooit eens met een perslucht spuitbus gedaan, zoals jullie beschrijven, eerst buiten de camera blazen dat er niks v vloeistof meekomt
                            Maar khad prijs zenne, alles was goed, richt op sensor en zie ik toch een zweempje meekomen zeker!
                            Maar na 10 seconden zag ik niks meer op de sensor... gelukkig
                            Dan naar priocirep gemoeten om te laten kuisen want stof op aparte autofocus sensor
                            Daar hadden ze met vergrootglas toch die zweem op de sensor nog gezien zeker!
                            Was direct opgelost met te kuisen maar vertrouwen in zo een dingen toch direct weg zo hé


                            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment

                            Working...
                            X