Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon of Sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nikon of Sony

    Sorry typfoutje, 1989... en SLR slechts natuurlijk . Een Minolta 7 verschilde trouwens weinig van een 7D.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #47
      Re: Nikon of Sony

      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
      Fotografie zal altijd een kwestie blijven van ….gevoel....zin voor detail...weg van de oppervlakkigheid....individueel aanvoelen....goesting....smaak.....En digitalisering, automatisering, al die 'nieuwe' technieken staan daar lijnrecht tegenover. Het is gewoon prettiger werken met een dsrl, mét OVF, in manuele stand, met maximale zorg voor elke foto.... Voor mij is de voorbereiding van een foto minstens even 'plezant' als het nemen van de foto zelf of de nabewerking. Ik haat het ook om tijdens het fotograferen naar een of ander menu te moeten gaan om dingen te veranderen. Bij de betere reflexcamera's (ik heb enkel ervaring met Nikon) zitten de meeste functies achter een knopje en dat is zalig werken ! Vooruitgang moet er zijn hoor, zeker weten, maar ik denk niet dat de echte liefhebber zomaar zal overstappen naar de systeemcamera.... Zo denk ik er tenminste over....
      Ik ga grotendeels akkoord, maar dat is juist de reden waarom ik voor de Sony A7 heb gekozen, veel makkelijker manueel te focussen en de belichting direct te zien in de zoeker en véél meer beschikbare manuele lenzen!
      Zo zie je maar, zelfs met dezelfde insteek kom je op verschillende toestellen terecht
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #48
        Re: Nikon of Sony

        Nikon is momenteel volop bezig met mirrorless teasers de wereld in te sturen. Benieuwd waar ze mee op de proppen gaan komen op 23/08. Hopelijk wordt het een uitgerijpt systeem zonder uitgesproken nadelen tov DSLR waarbij de oude F-mount objectieven via een adapter nog even goed presteren als voorheen?

        Comment


        • #49
          Re: Nikon of Sony

          Voor reportagewerk vind ik een Nikon met goed flitssysteem nog steeds ideaal, maar ook dan kun je nog best met een Sony behelpen, maar probeer maar eens een oude Minolta, Canon, Helios of Leica lens op een Nikon te gebruiken... Daar blinkt de Sony echt uit omdat alles zo nauwkeurig is in te stellen. Ook bij de eigen Sony optiek zijn er zeer goede en voldoende keuze.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #50
            Re: Nikon of Sony

            Ik lees hier al jaren dat de dslr gedaan heeft en is er toch nog.De voorsprong blijft op gebied van autofocus en vooral de tracking van bewegende onderwerpen,vooral bij weinig licht!!!.Ligt beter in de hand,batterijen gaan langer mee enz,want ben het ook moe om dit al jaren te moeten uitleggen.Het verschil wordt kleiner maar is er nog steeds.Nikon heeft pas een nieuwe super tele van 12.000€ op de markt gebracht en er zijn er nog op komst.Omdat ze er gaan mee stoppen zeker???Jaja.Sony is zus en zo en revolutionair en wat lezen we hier nog.Toch zie ik vele nieuwe dslr's van andere merken.Raar hé!Dus niemand weet wat de toekomst brengt.Dus iemand zijn keuze is niet voor iedereen de beste en moet NIET opgedrongen worden!Bij mij nooit Sony dus.Deze liggen me echt niet.Mag dit,is dit toegelaten?Dank.Rafke maak nu maar je eigen keuze.

            Comment


            • #51
              Ik heb dezelfde mening als Summum…. Ben trouwens ook absoluut geen Sony liefhebber wat DSLR toestellen betreft.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #52
                Re: Nikon of Sony

                Wil nog wel eens even inpikken hier. Ik ben iemand die altijd het laatste nieuwe wil, een Gear freak. En ik ben nu ook al een poosje weg van dslr, mirroless,in allerlei merken en varianten. (Favoriet is de fuji x-h1)
                Hierdoor begon ik de dslr ook als passé te beschouwen, en dacht dat de mirrorless het allemaal overgenomen had, dat de dslr gebruikers nog wat zonderlingen waren.
                Heb een paar dagen voor mijn verlof een Nikon D850 gekocht (had een A7 mkIII in bestelling die ik kon afzeggen, reden vooral de bouw van de body en het mij niet liggende lenzenaanbod) en moet ik mijn mening toch bijstellen / herzien.
                Deze Nikon kamera is een verademing in het gebruik, de body ligt goed in de hand, de knoppen zijn heerlijk groot, en de menu’s zijn overzichtelijk. De beeldkwaliteit is subliem met die 45mpixel, je krijgt zoveel detail, kan bijna blijven inzoomen, maar dat vind je bij Sony ook al.
                Dus ik zie die dslr nog wel een tijd blijven bestaan, zeker in het hogere segment.

                Comment


                • #53
                  Re: Nikon of Sony

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Deze Nikon kamera is een verademing in het gebruik, de body ligt goed in de hand, de knoppen zijn heerlijk groot, en de menu’s zijn overzichtelijk. De beeldkwaliteit is subliem met die 45mpixel, je krijgt zoveel detail, kan bijna blijven inzoomen, maar dat vind je bij Sony ook al.
                  Dus ik zie die dslr nog wel een tijd blijven bestaan, zeker in het hogere segment.
                  Eigenlijk allemaal voordelen die niks met een DSLR te maken hebben, maar met een goed camera ontwerp en dat zou ook gewoon kunnen met een syscam.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nikon of Sony

                    Het is wel juist in het hogere segment dat de systeemcamera's DSLR's het meest verdringen.

                    Een A9 met 400mm F2,8 lens weegt ongeveer 2 kilo minder dan zelfde config met high-end DLSR.

                    Waarom heb je nog een menu nodig? Gewoon de nodige tijd nemen om je toestel
                    te personaliseren en in het begin op basis van ervaring wat bijsturen, dan kun je ontzettend vlug werken.
                    www.polartha.com

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nikon of Sony

                      Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                      Het is wel juist in het hogere segment dat de systeemcamera's DSLR's het meest verdringen.

                      Een A9 met 400mm F2,8 lens weegt ongeveer 2 kilo minder dan zelfde config met high-end DLSR.
                      Als ik goe kan tellen weegt een systeem camera dan twee kilogram minder dan een spiegelreflex.
                      De lens blijft toch de lens he.


                      Johan

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nikon of Sony

                        Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                        Als ik goe kan tellen weegt een systeem camera dan twee kilogram minder dan een spiegelreflex.
                        De lens blijft toch de lens he.


                        Johan
                        snel online zoeken geeft:

                        Nikon D850 = 1.005kg (incl batterij )
                        Sony A9 = 0.673kg
                        -> verschil body = 0.332kg

                        Sony 400mm f/2.8 = 2.9kg
                        Nikon 400mm f/2.8 = 3.8kg
                        -> verschil lenzen = 0.9kg

                        -> verschil totaal = 1.2kg

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nikon of Sony

                          Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                          Als ik goe kan tellen weegt een systeem camera dan twee kilogram minder dan een spiegelreflex.
                          Dan zou ik hem maar goed vastbinden, want anders stijgt die op naar grote hoogtes....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nikon of Sony

                            Het gaat hier toch over de body en niet over de lens.In de body is er maar 332gr verschil.
                            Ik vind een 400mm niet interessant ik wil een 600mm f4 . Hoe zit het daar?

                            Johan

                            Comment


                            • #59
                              Re: Nikon of Sony

                              Volgens mij kan u de 400mm nog niet betalen laat staan de 600mm.Enkel mijn mening uiteraard

                              Comment


                              • #60
                                Re: Nikon of Sony

                                Of de discussie nu gaat om "Nikon of Sony" (titel), of dslr vs. systeemcamera vs. bridge vs. compact vs. smartphone, ieder van ons heeft zijn eigen voorkeur en eigen manier van werken (OVF, EVF, menu of veel directe knoppen, enz), eigen onderwerpen en vereisten wat output betreft (foto's en/of filmen, facebook vs. grote prints, enz.), eigen smaak en gewoonten qua gebruikt en dus ook camera-ontwerp, enz.

                                Na 20 jaar dslr verkies ik ondertussen een systeemcamera, van Sony. Betekent dat dat andere oplossingen slechter zijn ? Neen. Het betekent dat Sony voor mij net dat biedt was ik leuk vind. Qua knoppen: ze staan nog altijd ongeveer zoals ze 10 jaar geleden op de KM7D stonden, en menu's: ze zijn gewoon een evolutie van de Minolta-menu's. Voor mij helemaal in orde. Ik vind bij alle Sony's blindelings mijn weg, en ze leveren de output die ik wil. De A7-II is een echt kleine FF als ik het wil (zonder grip, enkel een FE35 erop), of groter als ik wil (met grip en 70-200). Het voornaamste voordeel vind ik dat je er alle kanten me op kan.

                                Blijf ik voor altijd bij een systeemcamera, FF of aps-c ? Geen idee. Ik ben nu voor het eerst op vakantie geweest met een RX10-III, en dat was meteen de camera die het meeste gebruikt werd. Is deze perfect, zonder enig potentieel voor verdere verbetering ? Nee hoor. Er zijn wel een paar kleine dingen die ik de ontwerpers zo willen aanbevelen. Maar voor mij was het een plezier om mee te werken de voorbije twee weken. Ongelooflijk veelzijdig. Uitstekende beeldkwaliteit, rekening houdend met het feit dat er uiteindelijk slechts een 1" sensor in steekt. Maar wat een lens zit er op deze camera ! Ben ik flink van verschoten.
                                Gaat deze RX10 mijn A7-II vervangen ? Nee, natuurlijk niet. Het is geen FF-beeldkwaliteit, en qua detail, dynamisch bereik, en zo speelt de RX10 natuurlijk in een andere categorie. Maar bij gepast/correct gebruik is de output fenomenaal ! De RX10 gaat enkel nog weg om hem te vervangen door een RX10-IV, V, of VI... :-)

                                Ga ik ooit alles met een smartphone doen ? Ik denk het niet. Maar laten we zien wat een smartphone (of de opvolger ervan) binnen 10 jaar zal kunnen.

                                Is Nikon voor mij nu minder omdat ik altijd Sony koop, of dslr minder omdat ik er geen meer heb ? Nee, absoluut niet. In tegenstelling tot Rudy ben ik alleen niet iemand die even gemakkelijk van camera en merk wisselt als van broek (zolang het merk mij geeft wat ik verlang), en vandaag vind ik meer mijn goesting bij iets kleinere en meer flexibele oplossingen ("flexibel" vanuit mijn oogpunt en gebruik alweer).
                                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                                Comment

                                Working...
                                X