Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon of Sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon of Sony

    Het is hier hoogstens zijdelings ter sprake gekomen: EVF of OVF is voor mij een belangrijk issue ! Ik heb beide, ik heb de mogelijkheid gehad om de Fuji's uit te proberen, zeer goeie toestellen, maar ik ben verknocht aan mijn optische zoeker in al mijn camera's, en enkel om die reden zou ik nooit een camera kopen met EVF als mijn 'eerste keuze camera'. En al helemaal bij de 'semi-pro' reeksen van Nikon: die liggen zo goed in de hand, veel, zoniet de meeste functies te bedienen met een knopje....intuïtief...ik zou het niet anders willen.
    Dus voor mij: vinkje bij NIkon !

    Comment


    • #17
      Re: Nikon of Sony

      En als je nu deze zou krijgen van je vrouw?
      Sony A7 mark III

      Zou dat iets zijn?

      Comment


      • #18
        Re: Nikon of Sony

        't is al eerder geschreven - testen - in de winkel - desnoods huren.
        Neem de tijd - een platform switch nadien is meestal prijzig.

        Comment


        • #19
          Re: Nikon of Sony

          Ik heb sinds een jaar of drie het dslr-verhaal helemaal achter me gelaten. Uit nostalgie heb ik nog een Sony a100 met een kleine prime.

          Als het in de jaszak moet passen, heb ik een A6000 mee (of Nex-5N zelfs nog). Superhandig. Of je nu kiest voor een A6000, A6300 of A6500, je hebt er in elk geval een prima toestel mee in handen. De extra's of verbeteringen van de latere versies waren voor mij marginaal, dus geen upgrade gedaan tot nu toe.

          De andere helft van de tijd heb ik een A7-II mee: ook een fantastisch toestel voor mij, uitstekende beelden met de typische extra's die een full frame biedt, ruim voldoende snelle AF voor wat ik nodig heb, goed bij weinig licht, enz.
          Wanneer ik er een grotere lens op zet, plaats ik er gewoonlijk meteen ook de batterijgrip op. Met grip is er voor mij nauwelijks merkbaar verschil in gebruiksgemak ten opzichte van mijn vroegere a900's of a700's. Alle knoppen en wieltjes van die vroegere dslr's heb ik nu ook, en staan op zowat dezelfde plaats als vroeger, dus perfect geplaatst wat mij betreft.
          Ivm de opmerkingen over de plaatsing of grootte van de knoppen hierboven: ik heb hetzelfde met om het een welke Nikon of Canon: een toestel dat je niet gewoon bent, vraagt redelijk wat tijd om eraan te wennen. Zelfde als met auto's: wie naar een ander merk over stapt zal even moeten wennen aan knoppen, instellingen, weggedrag, zetels, ruimte, enz..., ook al zijn het beide uitstekende auto's.
          Het leuke aan de A7-II voor mij is dat ik er dus een type dslr van maak met de grip als het echt nodig is, of dat ik er een compacte body met bv. CZ 35/2.8 van maak als ik het echt compact en lekker licht wil maar toch de FF-beelden wens. Deze kleine combo past trouwens gewoon in de zakken van mijn winterjas of mijn vrouw haar handtas , dus heel leuk om mee op stap te gaan.
          Komt daar nog beide dat ze alle drie (ook de Nex-5N nog steeds) heel regelmatig gebruikt worden voor film, en daar ook heel handig en goed in zijn.

          Voilà, tot zover mijn conclusie na de start met DSLR in 1987 en vervolgens de eerste stap naar systeemcamera met Nex-5 in 2011.
          Ik heb vooral graag bezig met portret, landschap, steden, nachtfoto's, macro, een af en toe film en sport (indoor meestal, jujitsu bv.). Voor wat ik graag doe heb ik de perfecte set, maar voor anderen kan dat dus anders liggen. Er is immers geen toestel dat in alles het beste is .
          Last edited by K-2; 7 juni 2018, 09:45.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #20
            Re: Nikon of Sony

            Verschil tussen a6500 en a6300 is juist dat de a6500 zeer geschikt is voor sport, laat staan reportage fotografie.
            A6300 daarentegen is eerder een toestel voor algemeen gebruik.

            Meer en meer worden trouw reportage gecombineerd met video dus een zeer goede videofunctie is ook niet onbelangrijk den dag van vandaag,
            en daar moet DSLR toch ook weeral de duimen leggen.

            Zijn allemaal wilde verhaaltjes dat DSLR beter zou zijn, beide hebben voor en nadelen alhoewel dat de voordelen van DSLR zeer beperkt zijn toz van systeemcamera. Systeemcamera zijn nu eenmaal meer geavanceerd en bieden daardoor meer functionaliteit.
            De gap tussen DSLR en a7iii is toch niet meer verwaarloosbaar. Volgens mij zal Nikon en Canon trachten
            van een systeemcamera op de markt te brengen nog beter dan de a7iii.
            Maar Sony is waarschijnlijk al aan een antwoord aan het werken en dit zal de gap tussen DSLR en systeemcamera nog vergroten, waardoor DSLR in de hoek zal geduwd worden

            In het kort DSLR is aan zijne zwanenzang begonnen, als je nu nog instapt is de kans zeer groot dat je dit spijt binnen een paar jaar.
            Veel hangt af van wat je wil doen, is het voor huis keuken en tuin gebruik, dan maakt het weinig uit wat je koopt,
            alhoewel systeemcamera is veel compacter en handiger voor evenementen of feestjes.
            Zie je fotografie als hobby dan moet je niet zozeer naar toestel kijken maar naar een systeem, en vooral naar hoe het systeem zal evolueren
            in de toekomst en dan kom je automatisch bij de systeemcamera’s.
            www.polartha.com

            Comment


            • #21
              Re: Nikon of Sony

              Dit verhaal hoor je ondertussen al meer dan 5 jaar en toch zijn er nog altijd nieuwe en betere Dslrs uitgekomen, ik denk dat heteinde van de DSLR nog niet voor direct is, ga maar eens kijken bij sportevenementen en concerten en andere events waar de pers het moment niet mag missen daar heerst de DSLR nog altijd. Waar de systeemcamera vaak minder presteert is de batterijduur, misschien dat dat er wel voor iets tussen zit.

              De enige tip die de TS de juiste keuze zal doen maken is die van 'testen' Bekijk de 2 toestellen, neem ze in de hand en ervaar welke het best in jouw hand past. Ga door het menu en ervaar welk menu jou het meest logisch lijkt. Leg de voor en nadelen naast je prioriteiten.

              Comment


              • #22
                Re: Nikon of Sony

                Verkoop DSLR zakt de laatste jaren gemiddeld met 12 a 15%, bekijk de financiele rapporten van Canon en Nikon eens ( https://www.nikon.com/about/ir/ir_library/ar/ )
                dan zie je dat er niet veel winst meer te rapen valt met DLSR, en als die er al is meer een gevolg is van koersschommelingen en optimalisatie van het productieproces
                maar niet als gevolg van een betere verkoop. Systeemcamera en high-end toestellen moeten voor ommezwaai zorgen.

                Als ze mij 1000000€ geven en ik mag die inzetten op DSLR of systeemcamera, en als ik daarbij de winst mag houden en eventueel verlies betalen, dan weet ik wel wat te kiezen
                en ik denk de meeste onafgezien van wat men hier komt te schrijven. Ze hadden me beter die kans 5 jaar terug al gegeven.

                Pas vorig jaar is eerste FF systeemcamera's bedoeld voor pro sport..... op de markt gebracht met name de a9, en als 5 a 6000€ toestellen je referentie is good luck my friend.
                Er zijn er al die na het verschijnen van de a7iii (instap segment) spijt hebben van zoveel geld verkwast te hebben aan die duurdere toestellen.

                Een toestel kun je niet meer beoordelen door eens vast te nemen, is hetzelfde als een auto kopen op basis van er is gaan in te zitten.
                Ik heb minsten een week van 2 uren per dag nodig om toestel min of meer te leren te kennen. En de finesse leer je pas door verder gebruik. Maar ja ik ben misschien nogal traag van begrip.
                www.polartha.com

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon of Sony

                  Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                  Verkoop DSLR zakt de laatste jaren gemiddeld met 12 a 15%, bekijk de financiele rapporten van Canon en Nikon eens ( https://www.nikon.com/about/ir/ir_library/ar/ )
                  dan zie je dat er niet veel winst meer te rapen valt met DLSR, en als die er al is meer een gevolg is van koersschommelingen en optimalisatie van het productieproces
                  maar niet als gevolg van een betere verkoop. Systeemcamera en high-end toestellen moeten voor ommezwaai zorgen.

                  Als ze mij 1000000€ geven en ik mag die inzetten op DSLR of systeemcamera, en als ik daarbij de winst mag houden en eventueel verlies betalen, dan weet ik wel wat te kiezen
                  en ik denk de meeste onafgezien van wat men hier komt te schrijven. Ze hadden me beter die kans 5 jaar terug al gegeven.

                  Pas vorig jaar is eerste FF systeemcamera's bedoeld voor pro sport..... op de markt gebracht met name de a9, en als 5 a 6000€ toestellen je referentie is good luck my friend.
                  Er zijn er al die na het verschijnen van de a7iii (instap segment) spijt hebben van zoveel geld verkwast te hebben aan die duurdere toestellen.

                  Een toestel kun je niet meer beoordelen door eens vast te nemen, is hetzelfde als een auto kopen op basis van er is gaan in te zitten.
                  Ik heb minsten een week van 2 uren per dag nodig om toestel min of meer te leren te kennen. En de finesse leer je pas door verder gebruik. Maar ja ik ben misschien nogal traag van begrip.
                  Nou ik heb al al mijn auto's gekocht door er gewoon in te gaan zitten, rijden is bij elke auto hetzelfde hoor.
                  Net zoals ik eigenlijk al elke camera (en dat zijn er ondertussen toch al heel veel geweest) gekocht heb zonder deze te proberen, eens je een merk gewend bent is het makkelijk overstappen naar een ander toestel in hetzelfde merk.

                  Het is gewoon een feit dat er al zolang "gezegd" wordt dat de DSLR binnen korte tijd niet meer zal bestaan, zal nog wel effe duren hoor.
                  Er zal nog veel moeten gebeuren om de echte die hard te laten overschakelen op systeemcamera, gewoon al het gemak van in de hand te liggen toestellen en zeker het gebruiksgemak
                  Als je trouwens gaat kijken naar de Systeemcamera's die moeten dienen als vervanging van de PRO DSLR body's dan zijn die nagenoeg bijna even groot, dus veel winst wordt daar ook niet uitgehaald.
                  Dat een systeemcamera zijn voordelen heeft zal ik zeker niet ontkennen maar zo heeft ook een DSLR zijn voordelen
                  De systeemcamera valt zeker in de smaak bij de jongere generatie, alhoewel die groep zich meer en meer toespitst op hun smartphone, en dat lijkt me dan nog meer de toekomst te zijn.

                  Ik heb eens een test gedaan met een systeemcamera via convertor op mijn 200, 300 en 600mm te plaatsen, compleet uit balans was het hele systeem, topzwaar krijg je dan.
                  Dus voor het wildlife gebeuren en het sportgebeuren zal het nog wel een tijdje duren alvorens de DSLR zal vervangen worden
                  Voor de landschapsfotografie en de gewone fotografie waarbij geen lange en zware lenzen nodig zijn zie ik die omschakeling sneller gebeuren.

                  Tevens een EVF moet je toch wel gewend zijn, geef mij maar de betere OVF

                  En wat je schrijft dat je zoveel tijd nodig hebt om een toestel te leren kennen, dat komt omdat het menu bij de huidige systeemcamera's onnodig moeilijk in elkaar zit.
                  Mss zal het inderdaad ook wel persoonsgebonden zijn, ik moet zeggen dat ikzelf steeds onmiddellijk kon werken met de nieuwe toestellen die ik kocht

                  By the way, als ze mij 1.000.000 € geven dan zou ik die niet inzetten op camera's ;-)

                  grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 8 juni 2018, 15:13.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon of Sony

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Nou ik heb al al mijn auto's gekocht door er gewoon in te gaan zitten, rijden is bij elke auto hetzelfde hoor.

                    De systeemcamera valt zeker in de smaak bij de jongere generatie, alhoewel die groep zich meer en meer toespitst op hun smartphone, en dat lijkt me dan nog meer de toekomst te zijn.

                    Ik heb eens een test gedaan met een systeemcamera via convertor op mijn 200, 300 en 600mm te plaatsen, compleet uit balans was het hele systeem, topzwaar krijg je dan.

                    Tevens een EVF moet je toch wel gewend zijn, geef mij maar de betere OVF

                    En wat je schrijft dat je zoveel tijd nodig hebt om een toestel te leren kennen, dat komt omdat het menu bij de huidige systeemcamera's onnodig moeilijk in elkaar zit.
                    Mss zal het inderdaad ook wel persoonsgebonden zijn, ik moet zeggen dat ikzelf steeds onmiddellijk kon werken met de nieuwe toestellen die ik kocht
                    Ik heb nog nooit een auto gekocht zonder er eerst mee te rijden. Ze rijden allemaal verschillend.

                    Systeemcamera valt bij veel meer mensen in de smaak dan enkel de jeugd. Het grote voordeel dat jongere mensen hebben is dat ze er met veel minder vooroordeel naar kijken dan ouderen die dikwijls al een heel pak centen in een hun materiaal gestopt hebben en/of een jaren/decennia aan gewoonten verzameld hebben.

                    Topzwaar is enkel lastig met de kleinste camera's. Een A7-reeks met grip en 80-200 is een perfecte combinatie. De A9 is nog handiger op dat vlak, en ondertussen ook perfect voor sport geschikt.

                    Eenmaal je EVF gewoon bent, wil je niets anders meer. Althans, dat is mijn ervaring.

                    Tijd om een toestel te leren kennen heeft niet zoveel met menu's op zich te maken, maar wel met het feit dat elk toestel mogelijk anders omgaat met kleur, contrast, ruis, dynamisch bereik, AF-precisie en -snelheid, lichtmeting, AF-gedrag tijdens filmen, enz. En veel ervan hangt af van de instellingen, dus ook wel wat je in de menu vindt maar niet alleen dat. Wat voor verschillende situaties, zeker de moeilijkste, de ideale instellingen zijn ondervind je pas na een tijd gebruik, proberen en leren... Menu van een Canon DSLR is daarom voor mij het lastigste. Ik vind er mijn weg niet in om bij de instellingen te geraken die ik vermoed nodig te hebben, net omdat ik er nog maar zelden mee gewerkt heb. Is die menu daarom fout ? Nee, ik heb er gewoon te weinig ervaring mee...

                    Dus ja, rijden op straat kan ik met elke auto, onlangs ook met een Trabant, maar om te weten wat voor mij de leukste en meest gepaste is, zal ik er toch altijd eerst mee rijden [emoji6].

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon of Sony

                      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Ik heb nog nooit een auto gekocht zonder er eerst mee te rijden. Ze rijden allemaal verschillend.

                      Systeemcamera valt bij veel meer mensen in de smaak dan enkel de jeugd. Het grote voordeel dat jongere mensen hebben is dat ze er met veel minder vooroordeel naar kijken dan ouderen die dikwijls al een heel pak centen in een hun materiaal gestopt hebben en/of een jaren/decennia aan gewoonten verzameld hebben.

                      Topzwaar is enkel lastig met de kleinste camera's. Een A7-reeks met grip en 80-200 is een perfecte combinatie. De A9 is nog handiger op dat vlak, en ondertussen ook perfect voor sport geschikt.

                      Eenmaal je EVF gewoon bent, wil je niets anders meer. Althans, dat is mijn ervaring.

                      Tijd om een toestel te leren kennen heeft niet zoveel met menu's op zich te maken, maar wel met het feit dat elk toestel mogelijk anders omgaat met kleur, contrast, ruis, dynamisch bereik, AF-precisie en -snelheid, lichtmeting, AF-gedrag tijdens filmen, enz. En veel ervan hangt af van de instellingen, dus ook wel wat je in de menu vindt maar niet alleen dat. Wat voor verschillende situaties, zeker de moeilijkste, de ideale instellingen zijn ondervind je pas na een tijd gebruik, proberen en leren... Menu van een Canon DSLR is daarom voor mij het lastigste. Ik vind er mijn weg niet in om bij de instellingen te geraken die ik vermoed nodig te hebben, net omdat ik er nog maar zelden mee gewerkt heb. Is die menu daarom fout ? Nee, ik heb er gewoon te weinig ervaring mee...

                      Dus ja, rijden op straat kan ik met elke auto, onlangs ook met een Trabant, maar om te weten wat voor mij de leukste en meest gepaste is, zal ik er toch altijd eerst mee rijden [emoji6].

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                      Zoals ik schreef, ieder z'n mening hé en dat zal nog wel even blijven duren
                      Trouwens versta me niet verkeerd hoor, ik sta open voor vernieuwing maar blijf wel realistisch
                      En trouwens een 80-200 lens is geen zware lens hé ;-)
                      Maar aan je reactie te lezen ben jij al overgeschakeld op systeemcamera

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon of Sony

                        Net als Sieg omarm ik technologie en vernieuwing wat zorgt dat ik heel mogelijks de Nikon mirrorless zal kopen volgend jaar maar laat ons wel wezen dat voor sport en wildlife je toch beter gediend bent met een zwaardere body.
                        Het cliche dat je beter af bent met een mirrorless voor het gewicht mag wel eens ophouden en al zeker voor een FF systeemcamera.

                        Met mijn DSLR's heb ik nooit gevoel een shot gemist te hebben door mijn materiaal, of het nu een snelle D500 of D5 dan wel een "trage" D850. Bij elke nieuwe body duurt het mij letterlijk nog geen 10min om die klaar te hebben met de settings die ik wil voor wildlife en dat is dan het voordeel om in blind vertrouwen een nieuwe body te kopen van een vertrouwd merk.
                        Is, in mijn geval, Nikon dan het beste merk? Helemaal niet en ken ook de tekortkomingen maar is wel het merk die gear maakt die me toelaten foto's te maken die ik mooi vind.
                        Sony, Fuji en Olympus hebben ongetwijfeld fantastische camera's (heb zelf een Oly M5-II) maar ik ga niet overstappen voor mijn fotografie om 100g uit te sparen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon of Sony

                          De voordelen van een systeemcamera onder de mat onder de mat vegen met clichés zoals slechts 100 gr. verschil of OVF is altijd beter, dat slaat natuurlijk evenmin ergens op als zeggen dat een DSLR geen nut meer heeft. Als er inderdaad slechts 100 gr. verschil is, dan is er dus geen noemenswaardig verschil in balans bij gebruik met zware lenzen. Sommigen zullen er niet wakker van liggen, en anderen zullen dit verschil in gewicht dicht proberen fietsen met een iets groter model systeemcamera plus batterijgrip, maar verschil is er altijd. Ieder moet zijn ding maar doen, en bij mij heeft ervaring met 2 of 3 sets naast elkaar uitgewezen dat de DSRL ongebruikt in de kast bleef liggen.

                          Maar ik ben het ermee eens dat een vertrouwd merk minder tijd vraag om te leren. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat bv. overstap naar een ander merk of systeemcamera altijd een stuk leren is. Puur op het zicht ga je niet weten of je iets koopt dat voor jou gepast is (denk ik althans).
                          Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen, en dan heb ik het niet over merken maar over systemen. Ik zit toevallig bij Sony, eerder met Minolta/Sony DSLR's, nu met A6000, A7-reeks, maar het had vroeger net zo goed Olympus, Pentax of Nikon kunnen worden...
                          Ieder moet voor zichzelf uitmaken wat het beste is.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon of Sony

                            IK heb de twee. zowel een sony als een nikon. Alle twee met dezelfde sensor er in, het verschil is dus hoofdzakelijk alles er rond. IK het momenteel een nikon d750 en een sony a7II (tweedehands gekocht). Er zijn dingen die het ene toestel beter kan als het andere en omgekeerd. In tegenstelling tot wat de fans van systeem of dslr zeggen. Het is eigenlijk allemaal het zelfde, fototoestel. Welke het beste voor jou werkt kan moeilijk door iemand anders bepaald worden.
                            vb mijn a7 met 551.8 verkies ik om gewoon mee te sleuren, naar het werk, uitstapjes, zomaar. Het is compact en relatief licht. veel scheelt het niet meteen d750 en 50 1.8 maar de body is wel compacter en past dus beter in mijn tas met werkspullen. IK heb de luxe om de twee tegelijk te hebben. Ik wissel graag af, want een deel van het plezier is het werken met de toestellen zelf. ik kies eigenlijk eerder voor een lens dan voor een camera merk.
                            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon of Sony

                              a7ii is nog een toestel van vorige generatie, er is toch wel een aanzienlijk verschil tussen a7ii en a7iii.

                              Geldt zowel voor DSLR als systeemcamera dat je toch wel wat tijd nodig hebt om de meeste functies
                              ten gronde te leren kennen maar systeemcamera beschikken nu eenmaal over meer functies dan DLSR.

                              Krijg het gevoel dat de meeste de helft van de mogelijkheden van hun toestel niet kennen, jammer want dit
                              maakt het leven veel eenvoudiger en het fotograferen veel aangenamer.
                              www.polartha.com

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon of Sony

                                Ik ben het eens met Sultana (ik werk al 40 jaar met enkel de topreeks van Nikon). Ze hebben idd al smerige trucs uitgehaald met met de consumermodellen op het gebied van lenzen maar het "gevoel" en de logica in de bediening zijn formidabel. Geef me een D5 en ik heb geen 5 minuten nodig om er mee weg te zijn. Waarmee ik niet de pretentie wil hebben om me uit te spreken over een ander merk. Ik heb nog al mijn glaswerk van 40 (en meer) jaar geleden en die kan ik nog probleemloos gebruiken. Maar iemand anders die voor de keuze staat heeft daar weinig boodschap aan.
                                In elk geval : ik wil die spiegel niet missen. in het kort : Nikon. Ik ken Sony gewoon NIET.

                                Comment

                                Working...
                                X