Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon lenzen en toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon lenzen en toestel

    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum.
    Zelf heb ik (nog) niet veel kennis van de fotowereld.

    Dus een vraag aan jullie:

    Ik beschik pas over de volgende lezen:

    1. NIKON HN-7 Nikkor 85 mm 1:1.8
    2. NIKON HN-3 Nikkor 35 mm 1:2
    3. NIKON AF Nikkor 35 - 70 mm 1:3.3 - 4.5
    4. NIKON Micro Nikkor 55 mm 1: 3.5


    Nu ben ik opzoek naar een digitale reflexcamera om vooral op reis te gebruiken.
    Is het mogelijk om deze lenzen daarvoor te gebruiken?
    Of zijn deze waardeloos geworden in de tijden van de digitale fotografie?

    Als ik ze nog kan gebruiken, welk toestel koop ik dan best?
    Ik beschik over een budget rond de 600 euro...

    Alvast bedankt !

  • #2
    Re: Nikon lenzen en toestel

    Je 35mm en 85mm zijn uitstekende lenzen die wel vragen om een D80 of hoger (AF motor in de camera).
    Wil je de 55mm micro lens goed en handig kunnen benutten dan zou je een D200 of hoger moeten hebben (instellen niet CPU lenzen).
    Misschien is je budget voldoende voor een D200 met 18-70 kitlens o.i.d.(of een Fuji S5), dan heb je gelijk een schitterende set.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikon lenzen en toestel

      Als dat je budget is, zoek je best een 2e hands FUJI of een Nikon D200, betere optie D300.

      Natuurlijk, met deze lenzen is je beste keuze een D700, momenteel met cashback te koop voor 2000 euro.

      Deze toestellen geven je sturing van diafragma ook met AI manuele lenzen.

      D80/90 kan ook, maar dan mis je wide angle zoals met de D200 en je manuele gebruik van de 55 Micro .

      D60 D5000 moet je echt overslaan, heb je met deze lenzen niets aan.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon lenzen en toestel

        Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht

        D80/90 kan ook, maar dan mis je wide angle zoals met de D200 en je manuele gebruik van de 55 Micro .
        ???? D200 is net als D80/90 geen fullframe, dus geen verschil met wide angle toch????
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Nikon lenzen en toestel

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Je 35mm en 85mm zijn uitstekende lenzen die wel vragen om een D80 of hoger (AF motor in de camera).
          Volgens mij zit daar geen enkele AF lens tussen spanjaart, die HN-7 en HN-3 staan bij Nikon voor de zonnekappen die er worden gebruikt.

          Maar deze objectieven zijn perfect bruikbaar, manueel scherpstellen is de boodschap.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon lenzen en toestel

            Je hebt gelijk: de HN7 hoort bij de 85mm manuele lens (schroefdraad 52mm).
            Advies blijft hetzelfde: D200,300 of 700, fuji S5.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Nikon lenzen en toestel

              is de 35-70 geen AF? staat in elk geval toch in de naam. Of dat een lens is om je merkkeuze op te bazeren weet ik niet, maar de rest is dat zeker wel

              nog een vraagje waar nog geen antwoord op gegeven is, maar wat ik al wel gemerkt heb bij de oudere MF lenzen: komt de lichtmeting door? als je ook nog met externe meter of op de gok moet gaan werken, is dat natuurlijk niet echt praktisch. Mij zeggen die lettertjes weinig of niets, vandaar dat ik de vraag stel ook al heb ik er niet meteen iets aan.
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

              **=ol

              Comment


              • #8
                Re: Nikon lenzen en toestel

                Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                is de 35-70 geen AF? staat in elk geval toch in de naam. Of dat een lens is om je merkkeuze op te bazeren weet ik niet, maar de rest is dat zeker wel

                nog een vraagje waar nog geen antwoord op gegeven is, maar wat ik al wel gemerkt heb bij de oudere MF lenzen: komt de lichtmeting door? als je ook nog met externe meter of op de gok moet gaan werken, is dat natuurlijk niet echt praktisch. Mij zeggen die lettertjes weinig of niets, vandaar dat ik de vraag stel ook al heb ik er niet meteen iets aan.
                Sorry niet goed opgelet, de 35-70 is inderdaad een AF.

                Lichtmeting zou normaal moeten werken, wel geen D terugkoppeling bij gebruik van een flits.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon lenzen en toestel

                  Bedankt voor jullie reacties !

                  Ik merk wel dat het niet eenvoudig is om een tweedehands Nikon D200 of D300 op de kop te tikken en dat het bovendien toch prijzig is.
                  (budget rond de 600 euro)

                  Ik namelijk zoek een toestel dat ik makkelijk op reis kan gebruiken, niet te zwaar weegt en niet te veel plek in neemt (voor fietsreizen in 'moeilijke' landen)


                  Koop ik dan toch niet beter een nieuw kleiner toestel zoals D60 of D90?
                  Of is er een bepaalde plek waar ik een ruime keuze heb in tweedehandstoestellen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon lenzen en toestel

                    Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                    ???? D200 is net als D80/90 geen fullframe, dus geen verschil met wide angle toch????

                    Dat is toch wat hij schreef toch???

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon lenzen en toestel

                      Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                      ???? D200 is net als D80/90 geen fullframe, dus geen verschil met wide angle toch????
                      Ik zeg toch, dan mis je wide angle ZOALS met de D200. EN bijkomend, bij een D80 en D90 het je geen ''NIET CPU objectief'-instellingen waardoor je geen 'diafragmasturing' krijgt.

                      D200 rond de 500 euro is veelvoorkomend. Valt maw perfect binnen je budget.

                      Comment

                      Working...
                      X