Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 vs Canon 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D90 vs Canon 550D

    Ik zit in de laatste fase om dan eindelijk een reflex camera aan te schaffen. Ik zat wat te wachten op de nieuwe van Canon maar toen ik hem éénmaal in de hand had viel hij toch wel klein en licht uit in vergelijking met de Nikon D90 die maar enkele tientallen euro's duurder is.

    Vraag is wat ik mij nu het beste aanschaf ? Klopt het dat de Nikon D90 eigenlijk een niveau hoger is ? Mijn voorkeur gaat momenteel naar de Nikon uit.

  • #2
    Re: Nikon D90 vs Canon 550D

    Er zijn hier genoeg draadjes die deze 2 DSLR's met elkaar vergelijken en steeds komt het neer op persoonlijke keuze.
    Ikzelf ben een Nikon shooter maar dat heeft nu eens niks te maken met mijn volgende raad:
    Je gevoel zegt voor Nikon te gaan dan moet je dat doen (ik heb dezelfde raad reeds aan een Canon persoon gegeven).
    Koop je de Canon zal je steeds het gevoel hebben: zou het met de Nikon nog beter zijn? Zou de ergonomie van de Nikon niet beter zijn geweest? Is de menustructuur niet beter bij de Nikon?
    Zoals het cliché gaat zijn er geen slechte reflex camera's meer en is het verschil tss de merken kleiner geworden. Elk merk heeft zijn sterkte en zwakte.
    Op het gevaar af om voor een fanboy versleten te worden zou ik zeggen: kies in jou geval voor de Nikon.

    Niet enkel de camera laat je toe mooie foto's te nemen maar ook de lenzen zijn belangrijk. Denk daarom ook goed na welk type lens je wil bijkopen. Apart van al het mooie materiaal is het trouwens nog steeds de man/vrouw achter de knopjes die het succes van je materiaal bepaald .

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D90 vs Canon 550D

      Oorspronkelijk geplaatst door tagora Bekijk bericht
      Ik zit in de laatste fase om dan eindelijk een reflex camera aan te schaffen. Ik zat wat te wachten op de nieuwe van Canon maar toen ik hem éénmaal in de hand had viel hij toch wel klein en licht uit in vergelijking met de Nikon D90 die maar enkele tientallen euro's duurder is.

      Vraag is wat ik mij nu het beste aanschaf ? Klopt het dat de Nikon D90 eigenlijk een niveau hoger is ? Mijn voorkeur gaat momenteel naar de Nikon uit.
      Wil je ook de optie video erbij,neem dan de Canon, Nikon - Canon elk zijn keuze maar ik blijf bij Canon gewoon omdat ze beter in de hand liggen en dan moet je ongeveer dezelfde type's met elkaar vergelijken,bv Nikon D90 of Canon 50D(heeft wel geen videofunctie),Canon durft zijn pixels ook omhoog trekken bij de nieuwe toestellen wat je van Nikon niet kan zeggen,ook de isowaarde kan je hoger instellen.
      Wat jij je zelf nu moet afvragen is of je wil filmen of niet , zoja dan is de Canon beter tegenover de Nikon(in dat type toch) ze zijn beiden goed alleen vind ik dat Canon ietsje meer lef heeft aangaande ISO en Megapixels
      Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D90 vs Canon 550D

        Wat de MP's betreft neemt Canon inderdaad het voortouw door steeds meer MP's op de sensor te hebben, wat de ISO's betreft durf ik hier het tegendeel gaan beweren .
        De Canon ligt JOU beter in de hand en dat zal voor BD'er X dan de Sony zijn en voor Y dan de Pentax en voor Z de Nikon. Hoe een toestel in de hand ligt is individueel en kan niemand hier de raad geven voor een ander, ergonomie is iets persoonlijks.
        Is iemand geneigd om voor merk A te kiezen dan zal ik steeds zeggen dat dit voor hem de beste keuze is omdat er nadien de twijfel kan zijn of hij wel niet verkeerd heeft gekozen om voor merk B te kiezen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D90 vs Canon 550D

          Ze stoppen er zoveel in, dat bij nader inzicht er in het volgende model weer minder zitten.

          Wie heeft op DX meer dan 12MP nodig?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D90 vs Canon 550D

            Nodig hebben in theorie niet, maar als ik mijn foto's bekijk van vliegtuigen zijn het de uitzonderingen waar ik niet heb moeten croppen (ik heb het wel over kleine toestellen zoals een Lysander, geen airliners)...en daar komen de megapixels dan weer van pas.

            Met 12,3 MP zoals bij de D90 zal het ook wel gaan, maar je hebt dan toch een lagere resolutie op het einde als je uitsnijdt ?
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D90 vs Canon 550D

              De 550 zit een trapje lager dan de D90. De prijs is nu nog hoog omdat die pas geïntroduceerd is. Die prijs zal de komende maanden wel zakken voor de 550D.

              Een eerlijkere vergelijking zou 50D versus D90 zijn. Deze zijn ook meer gelijk wat prijs betreft.

              Maar je moet niet alleen de bodies vergelijken. Je hebt ook lenzen nodig en die zijn eigenlijk nog belangrijker dan de body.

              Nu dan ook bij geen van beide merken maak je echt een slechte keuze.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                Zoals Dirk al zei: bij beide merken zit je snor. Maar ik begrijp het niet goed. Als die D90
                je beter ligt, waarom dan nog twijfelen? Per slot van rekening is het een heel goed toestel
                dat je meer vreugde zal verschaffen dan de hoofdpijn nu om de knoop door te hakken.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                  Ik zit op avondschool digitale fotografie met een spiegelreflex.
                  Er zijn nogal wat cursisten met een Canon 450d/500d, zelf één met een 550d.
                  Hetgene ze het meeste missen op hun toestellen, en wat ik op mijn D90 wel heb, is het kleine LCD scherm bovenaan, en de vele directe knoppen. Ik hoef voor gewone instellingen zoals het diafragma, de iso waarde, de witballans,... en de meeste andere aanpassingen die je kan doen niet in het menu te duiken.
                  Daar zijn apparte knoppen voor.
                  Dit resulteert meestal dat ik mijn veranderingen al heb gedaan terwijl die xxxD gebruiker nog hun menu's aan het doorlopen zijn.
                  Ook het tweede instelwiel is een dik pluspunt voor de D90.
                  De xxxD modellen van Canon zijn dan ook 'instapmodellen'.
                  Eigenlijk zou je de D90 beter vergelijken met de Canon 50D. Deze toestellen zijn erg aan elkaar gewaagd. Ik zou zelf durven stellen dat de schaal dan iets meer naar de Canon zal overhellen. (Magnesium body, wheather proof door de afdichtingen).
                  Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                    Ok dat schermpje is zeker een plus puntje , ikzelf heb de 450D gehad en die heeft toch ook knopjes apart om witbalans en ISO te verplaatsen ,zelf een wieltje voor de diafragma , vond het een zeer handig toestel wat de menu instellingen betreft. kweet niet waar je het haalt dat ze meteen in het menu moeten duiken om instellingen te veranderen,kijk het maar eens na in één van de volgende lessen
                    Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                      Dat schermpje mag er van mij nu vanaf. Ik werk met een 5Dii die heeft ook dat bovenste schermpje en de mogelijkheid om 2 wielen te gebruiken om instellingen aan te passen. Ook al die andere aparte knoppen om bepaalde dingen (iso, witbalans, ...) aan te passen mogen dus vanaf nu van het toestel af, want die zijn niet meer nodig (voor mij).

                      Ik weet niet hoe je instellingen met een 550D kan aanpassen. Maar op de 5Dii is dat tig-keer handiger met het grote scherm. Ik gebruik geen andere methode meer. Dus dat extra schermpje en de 2 instelwielen heb ik niet meer nodig.

                      Ik druk op de middelste knop van het ronde instelwiel achteraan. Op het grote scherm komt er een overzicht van alle parameters. Met de joystick ga je naar de instelling die je wilt aanpassen (opening, sluiter, iso, witbalans, meet methode, licht compensatie...).
                      Dan draai je aan de knop om die geselecteerde instelling aan te passen.

                      Het is veel handiger dan de juiste knop in te drukken en dan met de voorste of achterste wiel de instelling aan te passen.

                      Dat achterste scherm is ook veel leesbaarder vooral in donkere situaties handiger.
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                        Ik dacht dat de 5Dii nu net dat feature van de instapmodellen had overgeërfd. En het klopt dus. Het is lichtjes anders maar analoog.

                        De 550D heeft een knop waarmee je de Quick Control functie kan oproepen. Dan de cursor keys om er eentje te selecteren. En dan het bovenste wieltje om het in te stellen.

                        Dus de D90 is niet beter, sneller of handiger om te gebruiken dan een 550D. Ik denk zelfs dat de 550D hier een streepje voorheeft. Dit is echt handiger dan de oude methode met aparte knopjes en een apart scherm.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Ook al die andere aparte knoppen om bepaalde dingen (iso, witbalans, ...) aan te passen mogen dus vanaf nu van het toestel af, want die zijn niet meer nodig (voor mij).
                          Ik kan me hier niets bij voorstellen eigenlijk. Dat bovenste schermpje zou je misschien nog zonder kunnen (ik zeker niet overigens) maar zonder die aparte knopjes kun je immers nooit bepaalde instellingen aanpassen zonder de camera van je oog weg te halen...
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                            Ik kan me hier niets bij voorstellen eigenlijk. Dat bovenste schermpje zou je misschien nog zonder kunnen (ik zeker niet overigens) maar zonder die aparte knopjes kun je immers nooit bepaalde instellingen aanpassen zonder de camera van je oog weg te halen...
                            ISO wordt voor de shoot ingesteld of staat op auto.
                            Meetmethode stel ik ook op voorhand vast, en wordt tijdens bijna nooit aangepast.
                            single/burst/timer heb ik ook nog nooit tijdens willen aanpassen.
                            exposure compensation aanpassen tijdens het shooten heeft weinig zin, want je moet toch naar het scherm/histogram kijken om te weten of je wilt compenseren.
                            Witbalans staat altijd op auto (trek RAW).
                            In AV, Tv of M mode werken de instelwielen nog altijd om de sluiter, diafragma aan te passen.

                            Dus welke knop heb je nodig om aan te passen tijdens het schieten?
                            Tot sluitertijd, Dirk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                              Ik stel alleen maar vast he.
                              In onze avondles hebben er 2 een D90, één iemand een 40D en nog één met een 50D. Dan is er nog één met een D300s.
                              De rest werkt met instapmodellen van Canon (1000D 450D 500D 550D) Nikon (D60, D3000, D5000) en nog enkele Sony camera's.
                              Het valt toch op dat de mensen die meer directe knoppen op hun toestellen hebben(D90,40D, 50D, D300s)sneller de instellingen hebben gemaakt.
                              En ook dat wanneer het toestel is uitgerust met een bovenste display, er voor het maken van de instellingen praktisch niet meer naar het grote achterste display gekeken wordt.
                              Het kan natuurlijk wel hé. Voor het werken op statief vanuit een relatief hoog standpunt is het achterste display dan weer handiger.
                              Het is voor de levensduur van de batterijlading ook interessanter om het achterste display uit te laten. Dit is namelijk nogal een slokkop wat stroomverbruik betreft.
                              Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken wat hij het handigste vind he.
                              Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                              Comment

                              Working...
                              X