Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 vs Canon 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D90 vs Canon 550D

    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
    ISO wordt voor de shoot ingesteld of staat op auto.
    Meetmethode stel ik ook op voorhand vast, en wordt tijdens bijna nooit aangepast.
    single/burst/timer heb ik ook nog nooit tijdens willen aanpassen.
    exposure compensation aanpassen tijdens het shooten heeft weinig zin, want je moet toch naar het scherm/histogram kijken om te weten of je wilt compenseren.
    Witbalans staat altijd op auto (trek RAW).
    In AV, Tv of M mode werken de instelwielen nog altijd om de sluiter, diafragma aan te passen.

    Dus welke knop heb je nodig om aan te passen tijdens het schieten?
    Tja... ik pas toch zeker wel vaker mijn ISO aan zonder de camera van mijn oog te halen wanneer blijkt dat ik het qua sluitertijd niet red.... ik zou vooral mijn ISO knop dus niet willen missen. Maar ook voor al die overige instellingen wil ik niet steeds in een menu hoeven duiken... Maar ieder voor zich hè
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D90 vs Canon 550D

      Oorspronkelijk geplaatst door tagora Bekijk bericht
      Mijn voorkeur gaat momenteel naar de Nikon uit.
      In dat geval is het eigenlijk vrij simpel: ga voor de Nikon.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D90 vs Canon 550D

        Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
        Nodig hebben in theorie niet, maar als ik mijn foto's bekijk van vliegtuigen zijn het de uitzonderingen waar ik niet heb moeten croppen
        Niet meer pix nodig, maar een langere lens.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D90 vs Canon 550D

          Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
          Het is voor de levensduur van de batterijlading ook interessanter om het achterste display uit te laten. Dit is namelijk nogal een slokkop wat stroomverbruik betreft.
          Klopt wel, maar ik gebruik het display altijd en ook nog wel eens een keer als LV en info display en heb nog nooit energie te kort gehad en dat is ook weer op te lossen met een accutjein je broekzak.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D90 vs Canon 550D

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Niet meer pix nodig, maar een langere lens.
            Daar heb je gelijk, maar 't moet ook nog praktisch te doen zijn. Mijn armen doen nu al pijn na een paar uur, met een lens van 'maar' anderhalve kilogram. Laat staan met een 500 of 600mm, of een 300 f/2.8 met extender . Vliegtuigen spotten op statief of met een monopod is niet bepaald handig ...

            Ik gebruik ook alleen maar het achterste scherm (bij gebrek aan een ander), dit gaat toch automatisch uit als je door de zoeker kijkt ? Of is dat alleen maar door die EyeStart AF bij Sony/Minolta ?
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D90 vs Canon 550D

              De D90 komt beter uit de test dan de Canon 550D

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                Op http://www.digitalreview.ca/ vind je wat vergelijkende testen tussen de d90 (en d5000) en diverse Canons (500D, 550D, 50D, ...)
                Veel leesplezier!

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                  Toen ik door het lezen van reviews overtuigd was om een Canon 350D te kopen, ben ik met een Nikon D60 thuis gekomen omdat die voor mij véél gemakkelijker hanteerbaar was. Ik werk nu met een D300 en die is gewoon heerlijk qua ergonomie terwijl ik de 40D en 50D eerder 'bakstenen' vind.

                  Dat was mijn geval, je weet dat ze aan elkaar gewaagd zijn: kies op gevoel en na even testen in de winkel.

                  Iemand zij ook dat de D90 niet kan filmen, dat kan ie wel...

                  @FotoDirk: Ik zou mijn instelwieltjes nooit meer willen missen, net als de upper display. Ik verander constant de 'grote 3' instellingen en de exposure compensation terwijl ik fotografeer. Ik probeer mezelf de discipline op te leggen om die laatste steeds weer af te zetten maar soms vergeet ik dat. Op 1/10 van een seconde weet ik al wat ik moet weten over hoe mijn toestel ingesteld is. Als ik dat op de achterkant moet doen, ben ik véél langer bezig. Dat is trouwens de hoofdreden waarom ik de D60 heb gelaten: meer hardbuttons en dat schermpje... Ik kan je volgen als je vaak in de studio werkt, maar voor reportage, urbex of actiefotografie kan ik me niet voorstellen dat je geen shots mist door op je achterste scherm te kijken. (tenzij ik je niet goed begrijp en je tijdens het shooten in je oculair volgt wat er aangepast wordt?).

                  Grtn

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Het is veel handiger dan de juiste knop in te drukken en dan met de voorste of achterste wiel de instelling aan te passen.
                    Dat is nu het voordeel van de 2 wieltjes van Nikon: je hoeft voor diafragma en sluitertijd helemaal niet op een knopje te drukken en dat zijn toch de meest gebruikte instellingen.

                    Trouwens ooit eens in een Engels blad een test gezien van D2x, 1D xx en D60 en 400D, dus de top- en de instaprange(ben niet meer exact zeker van de types) en ging de test over de snelheid van het maken van wijzigen en dan waren de D2x dacht een fractie sneller dan 1D, verschillen van 6 tov 7 sec bv en de instapmodellen zaten daar altijd boven en liep gauw naar boven de 20 sec als er echt het menu in moets of zelfs 2 x voor bv AF en metering mode.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dat is nu het voordeel van de 2 wieltjes van Nikon: je hoeft voor diafragma en sluitertijd helemaal niet op een knopje te drukken en dat zijn toch de meest gebruikte instellingen.
                      Dat is bij Canons met twee wieltjes toch ook? Enkel voor ISO/flash comp., AF/Drive en metering/WB
                      moet je (eenmaal) een knopje indrukken.
                      Of bedoel je dat dit bij Nikon (ik heb nooit met Nikon gewerkt) op een andere (simpelere?) manier werkt?
                      Have fun!
                      EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Dat is nu het voordeel van de 2 wieltjes van Nikon: je hoeft voor diafragma en sluitertijd helemaal niet op een knopje te drukken en dat zijn toch de meest gebruikte instellingen.

                        Trouwens ooit eens in een Engels blad een test gezien van D2x, 1D xx en D60 en 400D, dus de top- en de instaprange(ben niet meer exact zeker van de types) en ging de test over de snelheid van het maken van wijzigen en dan waren de D2x dacht een fractie sneller dan 1D, verschillen van 6 tov 7 sec bv en de instapmodellen zaten daar altijd boven en liep gauw naar boven de 20 sec als er echt het menu in moets of zelfs 2 x voor bv AF en metering mode.
                        Jamaar mijn Canon 5D heeft ook 2 instelwielen en aparte knopjes voor de meeste instellingen en ik vind die nieuwe methode dus handiger. Niet noodzakelijk sneller, dat interesseert me niet om het een fractie van een seconde sneller te kunnen. Het is gewoon veel gebruiksvriendelijker.

                        En het is pas de nieuwe generatie Canons die deze optie hebben. De 400D heeft dat dus niet, het is pas vanaf de 550D bij de instapmodellen beschikbaar.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                          Dirk, welke nieuwe methode bedoel je?
                          De eos 550D heeft geen twee instelwieltjes en ik dacht dat jij dat bedoelde met "nieuwe methode".
                          Dus nu begrijp ik niet meer wat de oude en nieuwe methode inhoudt.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                            Wil je ook de optie video erbij,neem dan de Canon, Nikon - Canon elk zijn keuze maar ik blijf bij Canon gewoon omdat ze beter in de hand liggen en dan moet je ongeveer dezelfde type's met elkaar vergelijken,bv Nikon D90 of Canon 50D(heeft wel geen videofunctie),Canon durft zijn pixels ook omhoog trekken bij de nieuwe toestellen wat je van Nikon niet kan zeggen,ook de isowaarde kan je hoger instellen.
                            Wat jij je zelf nu moet afvragen is of je wil filmen of niet , zoja dan is de Canon beter tegenover de Nikon(in dat type toch) ze zijn beiden goed alleen vind ik dat Canon ietsje meer lef heeft aangaande ISO en Megapixels
                            correktie, ik heb een nikon D90 en ik kan daar dus mee filmen
                            maar ik gebruik die wel nooit, een reflexcamera dient in mijn ogen nog altijd om foto's te trekken, en als je echt wilt filmen koop dan een videocamera
                            maar voor al de misverstanden met een nikon D90 en een canon 500D kan je filmen
                            er is wel een groot verschil van beeld kwalitijd, canon geeft mooier beeld als je filmt, omdat hij HD geeft
                            maar als het op foto's aankomt zijn ze bijden even goed, zoals hier boven al gezegd, een goede lens kan wonderen doen
                            veel succes met je keuze

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                              Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                              correktie, ik heb een nikon D90 en ik kan daar dus mee filmen
                              maar ik gebruik die wel nooit, een reflexcamera dient in mijn ogen nog altijd om foto's te trekken, en als je echt wilt filmen koop dan een videocamera
                              maar voor al de misverstanden met een nikon D90 en een canon 500D kan je filmen
                              er is wel een groot verschil van beeld kwalitijd, canon geeft mooier beeld als je filmt, omdat hij HD geeft
                              maar als het op foto's aankomt zijn ze bijden even goed, zoals hier boven al gezegd, een goede lens kan wonderen doen
                              veel succes met je keuze
                              Ik bedoelde dat de 50D geen filmfunctie had,en als je wil filmen hoef je geen videocamera te kopen als je weet dat je met een spiegelreflex die de filmfunctie heeft ,nu meestal beter uit de verf komt dan vele videocamera's.
                              Dan heb je meteen de beide functies beschikbaar,foto's en filmen.
                              Ikzelf ben geen voorstander van het filmen anders had ik er wel eentje aangekocht
                              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon D90 vs Canon 550D

                                Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                                Dirk, welke nieuwe methode bedoel je?
                                De eos 550D heeft geen twee instelwieltjes en ik dacht dat jij dat bedoelde met "nieuwe methode".
                                Dus nu begrijp ik niet meer wat de oude en nieuwe methode inhoudt.
                                In het Nederlands noemt Canon het "scherm snel instellen".
                                Bij mij verschijnt het op het grote LCD scherm als ik op de "set" knop in het midden van het wiel achter druk. Maar het kan zijn dat dit op een 550D anders is.

                                Je krijgt dan op de LCD een overzicht van alle instellingen. Typisch uiteraard diafragma, sluiter, iso. Maar ook vele andere zoals opname kwaliteit, meetmethode, AF punt selectie, witbalans, one shot..., bulk mode...

                                Je kan met de joystick naar een van die instellingen gaan, en dan aan wiel draaien om die aan te passen.

                                Je hebt dus een volledig overzicht van alle instellingen, en je kan elke naar believen instellen.

                                Werkt voor mij handiger dan de top-lcd (zit niet op een 550D) want die moet je verlichten in donkere omstandigheden. De achterste LCD is veel leesbaarder.
                                Ik vind het ook handiger dan elke instelling via een aparte knop en dan 1 of 2 instelwielen te moeten gebruiken. Dit is meer gelijkaardig voor al uw instellingen.

                                En omdat meer instellingen zichtbaar zijn in het overzicht is de kans dat je iets speciaal dat je hebt ingesteld vergeet terug te zetten.
                                Tot sluitertijd, Dirk

                                Comment

                                Working...
                                X