Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d90 diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon d90 diafragma

    Hallo,

    Op mijn nikon d90 kan ik in de meeste modes (met mijn 18-105 lens) het diafragma aanpassen van 3.5 tot 5.6. Als ik echter in manuele mode ga kan ik tot 22 gaan...

    Iemand hier een verklaring voor?

  • #2
    Re: nikon d90 diafragma

    Oorspronkelijk geplaatst door sparkling Bekijk bericht
    Iemand hier een verklaring voor?
    Je totaal geen idee hoe de camera en instellingen werken. Lees de handleiding vanaf blz 77(voor dit onderwerp) maar eigenlijk vanaf blz 1.

    Ik kan in iedere stand PSAM(scene standen weet ik niks van) een diafragma 3,5-5.6 tot 22 instellen
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: nikon d90 diafragma

      Normaal kan je op de M en de A stand je diafragma regelen zonder problemen, die 3.5-5.6 kan je eigenlijk niet kiezen dat gebeurt gewoon omdat je verder inzoomt en je diafragma waarde niet constant is en groter word naarmate je meer tele hebt (op 18mm heb je 3.5 en op 105mm heb je 5.6).

      Comment


      • #4
        Re: nikon d90 diafragma

        Het diafragma 3.5 is het grootste diafragma bij brandpuntsafstand 18mm. Maar dit kun je opschroeven (eigenlijk verkleinen, dus groter diafragmagetal) tot 22.
        5.6 is het grootste diafragma bij de telestand van 105mm. Dit kan eveneens naar 22 gebracht worden.
        Dit doe je door eenvoudig aan de instelschijven te draaien, en op het bovenste lcd scherm te kijken (of in de zoeker) tot de juiste waarden aangegeven worden.

        Als ik je een tip mag geven...Volg een fotocursus, dan pas zal je het maximum uit je D90 halen. (spreek uit ervaring want ben ook een cursus aan't volgen)
        En lees vooral eerst eens aandachtig de handleiding.
        Veel succes.
        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

        Comment


        • #5
          Re: nikon d90 diafragma

          Oorspronkelijk geplaatst door sparkling Bekijk bericht
          Hallo,

          Op mijn nikon d90 kan ik in de meeste modes (met mijn 18-105 lens) het diafragma aanpassen van 3.5 tot 5.6. Als ik echter in manuele mode ga kan ik tot 22 gaan...

          Iemand hier een verklaring voor?
          Ja, dat je er eigenlijk geen bal van snapt.

          Zoals hjanssen zegt, lees je handleiding vanaf blz.1 en koop een boek fotografie voor dummies.

          Eigenlijk vind ik dat jammer, dat mensen een toestel kopen (of laten aansmeren) zonder enige kennis van fotografie, natuurlijk kan je het leren, maar daar moet je ook de moeite willen voor doen, simpelste eerst een boek, en eenmaal je de verhoudingen Sluitertijd/diafragma/iso begrijpt kan je verder met de verhouding diafragma/scherptedieptewerking tegenover afstand object enz.

          Wat je hierboven zegt klopt eigenlijk niet, ga eens met je toestel buiten bij helder weer, en kijk dan eens welk diafragma en sluitertijden je op je auto standen zal aflezen, je zal zien dat je hier reeds iets helemaal anders zal krijgen.

          Begrijp mij niet verkeerd, ik wil alleen maar zeggen, fotografie is een mooie hobby, maar je moet toch tenminste de basisregels begrijpen, anders wordt het hier een kleuterschool.

          Comment


          • #6
            Re: nikon d90 diafragma

            Hallo Sparkling,
            je zou hiermee kunnen beginnen.

            als je dan ook dit leest zal er al heel wat meer duidelijk zijn:

            Hopelijk heb je er iets aan.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: nikon d90 diafragma

              Inderdaad kan je in iedere stand het diafragma instellen van 3.5-5.6-22f...het geeft enkel aan hoe lichtsterk je lens is...dus een groter diafragma, kleiner getal dus bv 2.8f is niet mogelijk bij die soort lens. En de 3.5f is ook niet meer haalbaar op 105 mm dan heb je 5.6f.
              Een kleine Diafragma(groter getal) kun je bijna met elke lens instellen meestal tot 22f..maar dan zul je wel zeer goede weersomstandigheden en voldoende licht moeten hebben om op dat diafragma te fotograferen. Of op statief met lange sluitertijd.

              Dat maakt ook het verschil van lichtsterke duurdere lenzen tot de gewone kitlenzen die betaalbaar blijven maar minder mogelijkheden hebben...

              @Beertje2 Knappe links...zeer leerzaam als ge de moeite doet om het te lezen tenminste
              Grtz
              Dirk
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #8
                Re: nikon d90 diafragma

                Amaai jongens en meisjes... wat een verwelkoming voor de TS!
                Ik snap dat de vraag niet getuigt van veel inzicht in fotografie... maar iedereen moet ergens starten hè!

                Hold your horses!

                Comment


                • #9
                  Re: nikon d90 diafragma

                  [Mod]@Olivier1402: omdat jouw eerste post in dit draadje niets terzake doet, heb ik die verwijderd. De daaropvolgende discussie is meteen helemaal opgekuist wegens niet relevante en ongepaste opmerkingen.
                  Ter zake, mensen: alleen antwoorden die de TS kunnen helpen zijn hier gewenst.[/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon d90 diafragma

                    ja je hebt gelijk !! dit doet terzake en is een hart onder de riem

                    "Ja, dat je er eigenlijk geen bal van snapt.

                    Zoals hjanssen zegt, lees je handleiding vanaf blz.1 en koop een boek fotografie voor dummies.

                    wat een blaas!
                    Aan het werk kent men de meester

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon d90 diafragma

                      [Mod]Probeer toch aub je taal te matigen, of ik moet je er weer uitgooien.[/Mod]
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon d90 diafragma

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        [Mod]Probeer toch aub je taal te matigen, of ik moet je er weer uitgooien.[/Mod]
                        okidoki,
                        ik vond het juist jammer dat men beginnelingen te streng aanpakt.
                        Mvg
                        oli
                        Aan het werk kent men de meester

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon d90 diafragma

                          [Mod]Ik ook, en dus zijn we het eens.[/Mod]

                          En nu on topic:
                          @TS: heb je voldoende antwoord op je vraag gekregen. In principe kun je je diafragma "dichtknijpen" zoals men dat noemt, tot f/16 of f/22... ongeacht de modus (we hebben het niet over automatische standen, maar wel de z.g. PASM standen). Je kunt echter niet verder open dan de beperkingen van je objectief (b.v. f/3.5 op 18mm).
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X