Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

    Voor, tijdens en net na de lancering van de D800(E) zijn er heel wat topics geweest over de al-dan-niet beschikbaarheid van goede objectieven met voldoende "oplossend vermogen" om die 36MP sensor tot zijn recht te laten komen.

    Nu de D800 en de D800E meer en meer zijn weg beginnen te vinden naar de eindgebruikers, dringt zich volgende vraag op : "welke objectieven laten -in de praktijk- die 36MP sensor nu volledig tot zijn recht komen ... en welke niet ?"

    Ik ben dus niet op zoek naar fotos van test charts, stenen muurtjes en andere niets zeggende onderwerpen, maar puur naar praktijkervaringen.

    Dus ... mensen met de nieuwe Nikon monsters ... care to share ?

    Mvg,
    TravelToy
    www.christian-bailleul.be | Blog

  • #2
    Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

    Als dat maar goed komt heb ongeveer dezelfde vraag gesteld en kreegals reactie (er staat genoeg over op het forum geschreven) of ( gebruik de zoekfunctie) ben eens benoeuwd nu??

    In ieder geval ik heb mijn d 800 tot nu toe enkel gebruikt voor sport samen met nikon 70-200 2.8 vr en vind deze een zeer geslaagde combo terwijl de 800 toch wat snelheid mist voor sportfotografie maar dat wist ik bij aankoop.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

      Zoekfunctie ? Die D800 is amper uit, en er is écht wel geen uitgebreid topic te vinden dat over de lenzen gaat die er goed voor zouden zijn.....

      70-200 II is fantastisch, 50 1.8 niet echt, die is gelijk nooit echt scherpscherp, heb een 24 af ( non-D ) en deze is ook wel erg leuk op de D800 ...
      Ik twijfel alleen nog of ik nu nog voor een 14-24 afs of een 85 1.4 afs ga gaan, ga 1 van de twee moeten kiezen om niet buiten te vliegen thuis.. Ga hier ook effe meelezen wat anderen gebruiken en al dan niet content van zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

        Beste, er is bij de introductie van de D800/E toch zooooveel geneuzeld dat de lenzen het niet zouden aankunnen en patati en patata, het was echt niet mooi meer.Wat blijkt: geen enkele van mijn lenzen ( te weten de 50MM 1.8D; de 14-24mm; de macro 105mmVR; en ik heb nu ook de 28-300 doet in scherpte bijna niet onder voor de anderen) is door de mand gevallen . De 28-300 is merkbaar veel scherper en steviger dan zijn DX tegenhanger de 18-200, en je moet echt niet beschaamd zijn om hem mee te hebben in je tas, en je zal ook niet teleurgesteld zijn door de beeldkwaliteit.Zelfs Tom Hogan durfde er zich voorzichtigjes lovend over uit te laten. Zelfs mijn Sigma 50-500 presteert reuze op de D800.Met allerlei zelfgebrouwen theorieën kun je bewijzen dat de lenzen het niet aankunnen, alleen blijken die theorieën kromspraak te zijn.
        Excelleren in dit gezelschap: de 14-24 en de 105 macro.Deze laatste twee laten toe om zelfs op 100% een gestoken scherp beeld te genereren, mits gebruik van een milde unsharp mask.


        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

          Ik heb slechts 4 lenzen zijnde 3 Nikon's: 14-24 f2.8, de 24-70 f2.8 en de 500mm f4 VRII. Ook nog in de glascollectie is de Sigma macro 180mm lens.
          De Sigma heb ik nog niet op deze body geklikt dus kan ik er geen uitspraak over doen, de 3 nikons dan weer wel die geen problemen vertonen. Volgende week ben ik terug thuis en ga ik de 14-24 uitgevoerig testen op alle AF punten.
          Alle 3 de nikons ga ik ook via de FoCal software de AF finetuning doen (congé ).
          Ik volg Walter dat er veel is geschreven over welke lenzen er OK waren nog voor er eentje hier de D800(E) in handen heeft gehad en dat het in de praktijk dan weer allemaal prima meevalt.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

            Alvorens het nieuwe 'Nikon monster' (volgens TS) beschikbaar/leverbaar was, werd al gesuggereerd dat vele Nikkors ondermaats zouden presteren
            Ik ga hier geen lijst maken van de Nikkors en de CZ objectieven waarover ik beschik, maar na vele tests en vergelijkingen presteren mijn lenzen even goed op D800 als op D3s en oudere DX en FF camera's .
            Behalve één...en daar was ik wel behoorlijk van geschrokken.
            Mijn Micro AF-D 200/4 is subliem te noemen op een D3 en D3s…met D800 heb ik met finetuning moeten afstellen op - 8… toen werd die pas scherp (volopen).
            Met dezelfde exemplaar micro 200 tests gemaakt met mijn D800 en met de D800E van een vriend ; die was scherper, niet spectaculair maar scherper, zonder discussie.
            Het spreekt voor zich dat mijn maat dus wél tevreden is over zijn Micro 200 mm.
            Voor macrofotografie is/was deze lens mijn 'werkpaard' naast een Carl Zeiss Makro Planar 100/2.0.
            Ik heb dan nog eens een vergelijkende test gemaakt met D3s en D800…toegegeven op D800 is mijn exemplaar niet echt briliant te noemen… ik heb er van wakker gelegen, want het is een toplens.

            Het is dus een puur persoonlijke ervaring hoor.

            mvg,

            Roland

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

              altijd de 24mm 1.4 lol en ik denk 14-24mm van nikon die ik nooit heb gebruikt maar .......kan nooit verkeerd zijn he
              Doe ook 200mm 2.0 vr erbij

              Trouwens ik het geen 800d en ik vrees dat ik ook deze keer voor de concurent kies van nikon, niettemin denk ik dat mijn sugesties je niet zullen tegenvallen.

              Laten we niet overdrijven over resolutie etc ik ken een paar goed verdienende fotografen die met mindere spullen werken dan vele amateurs, velen tests zeggen leica is minder goed dan 1000 euro nikon/canons maar ik weet van een mode fotograaf die over is gestapt van canon 1d mark4 naar leica m9 en ik heb met zijn spullen gewerkt en begrijp hem compleet. Resolutie zou niet in de buurt komen van canons en nikons.................
              Last edited by aras; 6 juli 2012, 23:32.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

                De resolutie is wat ze is en een M9 heeft een 18Mpix sensor aan boord. Daar ga je dan uiteraard niet dezelfde resolutie uithalen als een 36Mpix.
                Over de kwaliteit van de sensor en hoe een cameramaker deze gebruikt kan er dan wel weer 1 en anderover gezegd worden maar dat is een discussie die ik niet kan voeren wegens geen Leica.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

                  ik heb er vandaag de Sigma 85 f/1,4 op gedraaid en snel een paar testshots gedaan (portretjes)

                  de AF fine tuning heb ik op -5 moeten zetten, maar wat er dan uitkwam was helemaal niet verkeerd

                  Mvg,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

                    Sinds zaterdag de gelukkige eigenaar van een D800. Als lens heb ik voor een Nikon 28-300mm gekozen. Het is voor mij puur hobby en heb geen zin om elke keer een hele glasbak mee te nemen. Dat heb ik jaren gedaan maar hoeft voor mij niet meer. De eerste indrukken zijn opvallend goed en voor een allrounder is hij mooi scherp. Wel ga ik de 50mm 1.8 D erbij nemen, presteert goed op de D800, klein, licht en gemakkelijk mee te nemen.

                    M.v.g. Rob

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Borito Bekijk bericht
                      Sinds zaterdag de gelukkige eigenaar van een D800. Als lens heb ik voor een Nikon 28-300mm gekozen. Het is voor mij puur hobby en heb geen zin om elke keer een hele glasbak mee te nemen. Dat heb ik jaren gedaan maar hoeft voor mij niet meer. De eerste indrukken zijn opvallend goed en voor een allrounder is hij mooi scherp. Wel ga ik de 50mm 1.8 D erbij nemen, presteert goed op de D800, klein, licht en gemakkelijk mee te nemen.

                      M.v.g. Rob
                      Uiteindelijk kom ik iemand tegen die een 28-300mm gebruikt!

                      Ik heb die zoom voor dezelfde redenen gekozen. Ik heb ook mijn D800 en door het feit dat mijn eerste Nikon is, kan ik niet vergelijken. Ik heb nergens iemand gezien die met die zoom werkt. Ik dacht dat minder goed was. Ik verlies natuurlijk een paar diafragma's, maar ik kan met de ISO-waarde compenseren. Ik vind de ruis, zelfs met met hoge ISO-waardes, heel beperkt. De sensor van de D800 is fantastisch.

                      Ik heb ook een groothoek aangeschaaft. Een 16-35mm f/4. Die gebruikt ook niemand. Iedereen spreekt over de beroemde 14-24mm. Ik verlies ook een paar diafragma's, maar de kwaliteit is zeer goed en bovendien kan filters dragen.

                      En als ik met weinig licht moet werken, heb ik daarvoor een 50mm f/1.4. Op grote openingen heb ik een beetje vignettering, maar ik kan dat in de camera zelf compenseren. Ik weet niet of het 50mm f/1.8 beter is.

                      Dat is mijn ervaring. Kan nog iemand iets vertellen over die lenzen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                        Ik heb ook een groothoek aangeschaaft. Een 16-35mm f/4. Die gebruikt ook niemand. Iedereen spreekt over de beroemde 14-24mm. Ik verlies ook een paar diafragma's, maar de kwaliteit is zeer goed en bovendien kan filters dragen.
                        Toch wel...ik gebruik de 16-35 ook, en met alle tevredenheid; presteert heel goed zelfs
                        Ik heb deze aangeschaft ivm gebruik van filters

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

                          Gezien met wat Nikon Belux hun toestellen zijn gaan voorstellen in de winkels ?

                          Bij Art&Craft waren dat een 24mm AF-s f1.4 en de vermaarde macro 105mm AF-s VR f2.8, wat natuurlijk niet wil zeggen
                          dat dat de enige goede objectieven zijn met voldoende scheidend vermogen, maar deze twee zullen zeker een grondige test
                          doorstaan.
                          Volgens mij zijn alle laatste generatie Nikon objectieven prima bruikbaar op de D800, wat ook een niet te versmaden objectief is, is de nieuwe
                          85mm AF-s f1.8, mijn vriend heeft deze van mij gebruikt op zijn D800, en volgens zijn zeggen overtreft deze zelfs zijn dure Carl Zeiss Planar T* 85 F1.4, en dat voor een toch wel zeer betaalbaar portret objectief.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

                            En zie eens wat deze man uit zijn D800E haalt met de 105mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

                              Ik hoor hier voor het eerst over de AF correctie.
                              het lijkt of mijn oude 80/200_2.8 er soms wel wat naast zit...
                              vond dat al vreemd..

                              waar vind ik daar iets over? hoe corrigeer je dat?

                              tx

                              Koen

                              heb de klassieke combo 14/24 en 24/70

                              Comment

                              Working...
                              X