Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 / D700 of D610

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D800 / D700 of D610

    Beste

    De laatste tijd heb ik reeds opzoekingswerk verricht over de verschillen tussen de Nikon D800 en D700.
    Probleem is dus dat ik gewoon geen keuze kan maken...
    En dan is er ook nog de Nikon D610

    Enkele voordelen van de D800 volgens mij:
    - Toestel is nieuwer
    - Grotere sensor
    - Meer megapixels (misschien wel te veel?)
    - 1080p filmen
    - Zeer gedetailleerd beeld
    - 100% viewfinder
    - SD + Compact Flash
    - Autofocus voor sport?

    Voordelen van de D700:
    - Tweedehands te koop voor ongeveer €950
    - Sneller dan de D800

    Nadelen:
    - Enkel Compact Flash (ik heb enkel SD-kaarten)
    - Zwaarder dan D800?
    - Minder goede kwaliteit dan de D800?
    - Geen filmmodus
    - Autofocus voor sport?

    Momenteel fotografeer ik met een D7000, maar ik zou dus de overstap naar FX willen maken.
    Eigenlijk fotografeer ik allround, bv. Straatfotografie, tijdens reizen en uitstapjes, macro, onlangs begonnen met strobist.
    Ook fotografeer ik geregeld sport (tafeltennis), dit vind altijd binnen plaats en is een vrij sneller sport, dus ISO en sluitertijd is wel belangrijk.
    Ik heb al gelezen dat de D800 nogal traag zou zijn?
    De D700 is tweedehands te koop voor ongeveer €950, en aangezien ik nog geen FX lens heb, komt deze aankoop er ook nog bij.
    Dus kwa budget is de D700 dan wel veel aantrekkelijker. Zo kom ik bij aankoop van D700 + lens aan de prijs van de D800 body. Als ik de D800 dan zou aanschaffen en daar nog een batterygrip + batterij en dergelijke bij wil, dan moet ik nog wel wat sparen.
    Enkel moet ik me voor de D700 dan wel Compact Flash aanschaffen, want ik heb enkel SD-kaarten.
    En dan is er dus ook nog de D610...

    Moest er iemand een D800, D700 of D610 tweedehands te koop hebben staan, dan mag je me altijd een seintje geven.
    Ook als je de Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD Nikon, Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED, Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR te koop hebt staan mag je me iets laten weten.

    Met vriendelijke groeten
    Sven

    Alle advies is dus welkom

    Groeten
    Sven
    Last edited by Svekke84; 9 januari 2014, 11:39.

  • #2
    Re: Nikon D800 / D700 of D610

    Waarom wil je naar FF gaan?
    Vergeet niet dat een FF bij Telewerk en macro eerder in je nadeel speelt tegenover een cropcamera.

    Persoonlijk vind ik de resolutie van de D800 overkill.
    De D800 is héél critisch op lenzen en scherpstelling.

    Wil je goedkoop proeven van FF probeer dan de D700 (snelle FF camera).
    Wil je echt het nieuwste en wil je ook filmen -> D610.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D800 / D700 of D610

      Ik heb zelf 2 D800's en ondervind ook soms problemen met 24-70 lens. Verliest soms zijn scherpstelpunt. Met een 70-200 is het een prachtige combinatie.
      Groeten Yves
      http://www.ds-photography.be/ - Nikon D800 - Nikon 70-200 2.8 - Nikkor 24-70 2.8 - Nikkor 50 F/1.8 D AD - Nikon SB-900 - Sekonic L-358 Flash Master - Elinchrom Studio

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D800 / D700 of D610

        Ik begrijp al die kritiek op de D800 niet. Het is een geweldige camera. En al die pixels laten je toe om meer met primes te werken, om dan achteraf uitsnedes te maken (vb een 24 mm gebruiken om daar dan een 50 mm uitsnede van te maken). In zo'n geval komen die 36 mijl pixels héél goed van pas.

        Ik erger me vooral aan verhalen rond het het 'heel kritisch zijn' rond lenzen mbt de D800. Het is idd zo, dat als je er alles wil uithalen dat er in zit, je serieuze lenzen nodig hebt. Maar het is niet zo dat een D800 met wat mindere lenzen ineens minder gaat presteren dan een D700 of D610.
        Nikon D800

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D800 / D700 of D610

          Ik heb een D700 en vind het nog elke dag een schitterende camera. Snel, goede prestaties bij hogere iso. Ik heb hem nieuw gekocht als de D800 ging uitkomen en heb hier nog steeds geen spijt van.
          Je kan er niet mee filmen en het is geen resolutiemonster als de D800, welke ongetwijfeld een super camera is. Daarentegen heb je wel het voordeel dat de bestanden nog een redelijke grootte hebben tov de grote bestanden van de 800.
          Nikon D700, wat glas en Sony RX100
          BD2424BE
          Klik voor meer!

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D800 / D700 of D610

            Oorspronkelijk geplaatst door ClSpeedy Bekijk bericht
            Ik heb zelf 2 D800's en ondervind ook soms problemen met 24-70 lens. Verliest soms zijn scherpstelpunt. Met een 70-200 is het een prachtige combinatie.
            Een goed objectief kopen of leren dat AF (bij geen enkele camera) niet onder alle omstandigheden goed werkt en je soms beter met de hand kunt instellen.
            De D800 geeft met mijn objectieven dus ook met de 24-70 haarscherpe beelden en zeer snelle autofocus.
            Ook met mijn primes van 25 jaar oud presteert hij subliem.
            Last edited by Eenbes; 9 januari 2014, 23:24.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D800 / D700 of D610

              Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium Bekijk bericht
              Ik begrijp al die kritiek op de D800 niet. Het is een geweldige camera. En al die pixels laten je toe om meer met primes te werken, om dan achteraf uitsnedes te maken (vb een 24 mm gebruiken om daar dan een 50 mm uitsnede van te maken). In zo'n geval komen die 36 mijl pixels héél goed van pas.

              Ik erger me vooral aan verhalen rond het het 'heel kritisch zijn' rond lenzen mbt de D800. Het is idd zo, dat als je er alles wil uithalen dat er in zit, je serieuze lenzen nodig hebt. Maar het is niet zo dat een D800 met wat mindere lenzen ineens minder gaat presteren dan een D700 of D610.
              Dat vind ik nu ook. Scherpstelling kritisch? Dat is iets dat al rondgaat sinds de introductie van de D2X. En daar sneed het nog wel hout, want die camera kon niet intern calibreren, zodat heel wat D2X gebruikers geplaagd werden met vervelende back-front focus problemen. Zeker met gestabiliseerde lenzen is het op de D800 een non issue. Ik blijf erbij: het enige "zwakke" punt van de D800/E is zijn fps. Voor de rest is het een droomcamera voor hen die van gedetailleerde beelden houden.

              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D800 / D700 of D610

                D800 is voor gewoon gebruik het beste dat je kan hebben denk ik, redelijk goed in de hoge iso, zéér goede DR waarde,
                en voor de meeste toepassingen meer dan snel genoeg.
                Vereist wel het betere glas.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D800 / D700 of D610

                  " Ik blijf erbij: het enige "zwakke" punt van de D800/E is zijn fps. Voor de rest is het een droomcamera voor hen die van gedetailleerde beelden houden.'' +1,
                  zet hem anders als je het niet nodig hebt van jpeg fine in medium , dan zit je op 20 mp of in RAW op 1.2 crop dan heb je 24 mp en 5 fps, keuze genoeg met de D800
                  je kan de grote van je bestanden zelf wat kiezen, daar hoor ik hier niet zoveel over, hij is 36 mp wanneer nodig of niet.
                  Last edited by wdwdlp; 10 januari 2014, 20:24.
                  Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
                  Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D800 / D700 of D610

                    Het is met de de D800 als met bv een Bentley. Je weet dat je het beste hebt, je hoeft er 94% van de dagen nooit het uiterste uit te halen en je weet dat je door bochten snelle hebt.
                    Voor een Bentley betaal je al gauw 10x zo veel als voor een Golf! Dan boffen we toch met deze hobby, alhoewel een Zeiss Otis dan weer 20x de prijs is van een goede "normale" 50mm.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D800 / D700 of D610

                      Persoonlijk zou mijn voorkeur naar een nieuwe D700 gaan (een 2de-hands camera zou ik nooit kopen, ik persoonlijk bedoel ik dus).
                      Ik denk dat er nog winkels zijn waar hij te koop staat, maar dat zal wel enig zoekwerk vergen.
                      Nikon Df

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D800 / D700 of D610

                        Studiowerk, gebruik met statief ... D800

                        Overige ... D700

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D800 / D700 of D610

                          Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
                          Studiowerk, gebruik met statief ... D800

                          Overige ... D700
                          Kon het niet beter gezegd hebben

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D800 / D700 of D610

                            Ik kom van een D3 waarvan ik héél tevreden was, zoveel zelfs dat ik twijfelde of het wel (veel) beter kon.....
                            Uiteindelijk een mooie prijs voor de D3 aangeboden gekregen en toch naar de D800 overgegaan.
                            Wel, het is niet enkel de resolutie die omhoog is gegaan, het dynamisch bereik is een stuk beter, AF is zeker even snel en accuraat, én wat ik de grootste verbetering vind is de jpeg output.
                            Ik trok met de D300 en daarna de D3 altijd in raw, jpg's waren gewoon nooit helemaal naar mijn zin en ik had al eens nood aan de reserve van dat raw. (vooral kleuren en dynamisch bereik.
                            Sinds ik de D800 heb trek ik meer en meer in jpg, en dan medium grootte, de kleuren en dynamisch bereik zijn gewoon in orde in 99% van de gevallen.
                            Enkel in héél moeilijke twijfelgevallen gebruik ik nog raw.
                            D800 en een goed glasservies

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D800 / D700 of D610

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                              Sinds ik de D800 heb trek ik meer en meer in jpg, de kleuren en dynamisch bereik zijn gewoon in orde in 99% van de gevallen.
                              Enkel in héél moeilijke twijfelgevallen gebruik ik nog raw.
                              Waarschijnlijk gebruik je dan Active D lighting? Ik heb dan dezelfde ervaring met jpg's.


                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X