Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 / D700 of D610

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D800 / D700 of D610

    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Waarschijnlijk gebruik je dan Active D lighting? Ik heb dan dezelfde ervaring met jpg's.


    Walter
    idd, zoals ik al zei, een prachttoestel dat eindelijk goede jpegs maakt.
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D800 / D700 of D610

      Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
      idd, zoals ik al zei, een prachttoestel dat eindelijk goede jpegs maakt.
      Beter dan de jpg's van de D700? Deze heeft immers ook dat Active D lighting....
      Zijn de kleuren van die jpg's van de D800 beter ook dan?
      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D800 / D700 of D610

        Ze zijn vooral beter qua dynamisch bereik en resolutie. Bij downscaling naar 12MP zijn ze ook nog eens gevoelig beter qua ruisbeheersing. Dat zijn feiten die ieder voor zich zo kan vinden overal op het net, en die de D800 gebruiker dagdagelijks kan ervaren.

        Walter
        D850

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D800 / D700 of D610

          Als je geen snelheismonster qua fps nodig hebt is de D800 het beste op deze aarde. Snelheid van autofocus en shutterlag behoren tot de beste en je hebt 36mp. Voor reportagewerk zet ik de body gewoon op 10-18mp jpg en dan mis je met een vlot objectief zelden iets, terwijl je nog steeds voor de meeste doeleinden een prima uitsnede kunt maken.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D800 / D700 of D610

            nog steeds content van D700, geen ervaring met D800/D610
            k heb em nu al 4 1/2 jaar wel met redelijk goed glas
            bijna altijd in RAW voor de marge en gemak in nabewerking (via NX2)
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D800 / D700 of D610

              Dankzij de hoge resolutie van de D800, hou je bij het gebruik van een DX lens nagenoeg hetzelfde aantal Mpix over als op een D7000.
              Ik meen dat de D800 deze zelfs automatisch herkent en je krijgt dus ook meteen het juiste formaat (en minder pixels = minder grote bestanden)
              Je haalt uiteraard niet het maximum uit de D800, maar je gaat t.o.v. de D7000 er wel in vooruit op vlak van kleurdynamiek, contrast en iso-ruis prestaties.
              Aangezien je opnames maakt op DX formaat, ga je spijtig/gelukkig geen wijziging zien op vlak van brandpuntsafstand of dof.

              M.a.w. ovestappen naar een D800 heeft het grote voordeel dat je met je oude lenzen kan voortwerken tot je weer wat gespaard hebt.
              Ondertussen ga je er al wel op vlak van beeldkwaliteit op vooruit. Anderzijds is er mischien al een D900 uit tegen dat je voldoende gespaard hebt om ook enkele FX lenzen aan te schaffen (en is de D800 occasie aan een prijsje te krijgen - ik kijk daar alvast naar uit).

              Hetzelfde geld uiteraard ook voor de D700 (ik weet wel niet hoe die met DX lenzen omgaat) maar je houdt dan slechts 5.3Mpix over.
              Dat is echter maar 120 dpi voor een 40x60 afdruk (20x30@240 dpi). Extra croppen wordt dus onmogelijk, tenzij je opnames op een beeldscherm bekijkt (HD-formaat=2,1Mpix)

              Indicatief:
              Formaat Kijkafstand Resolutie Beeldgrootte Megapixels
              10,2 x 15,2 cm 30 cm 300 ppi 1200 x 1800 2,2
              20,3 x 30,0 cm 60 cm 225 ppi 1800 x 2660 4,8
              40,6 x 60,9 cm 120 cm 140 ppi 2240 x 3360 7,5
              81,0 x 120,6 cm 240 cm 80 ppi 2550 x 3800 9,7
              Last edited by cojon; 19 januari 2014, 00:58.
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D800 / D700 of D610

                Ik volg even mee deze discussie. Heb ook de D7000 momenteel, twijfel bij aankoop nieuwe body aan de D7100 of toch overstap naar FF. Mijn D7000 wil ik als backup toestel gaan gebruiken.
                Ik zie veel comments over de D700 + D800, maar wat met de D600 en D610?
                Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D800 / D700 of D610

                  Oorspronkelijk geplaatst door _Gwen Bekijk bericht
                  ...Ik zie veel comments over de D700 + D800, maar wat met de D600 en D610?
                  Effe een doordenkertje lanceren.
                  Als je met een D600/D610 geen goede foto's maakt ga je dat met een D800 ook niet doen. (hiermee bedoel ik dat je foto's niet zichtbaar beter gaan zijn)
                  En wat verwacht je van een eventuele overstap van D7000/D7100 naar FF ?
                  Voor velen zit het eventuele verschil tussen de oren. Kies gewoon een toestel waar je je goed meevoelt en wat je blindelings kan bedienen.

                  gewoon mijn snel advies.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon D800 / D700 of D610

                    Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                    En wat verwacht je van een eventuele overstap van D7000/D7100 naar FF ?
                    Momenteel ben ik eigenlijk behoorlijk tevreden van m'n D7000, enkele jaren geleden van de D3000 overgestapt naar D7000 en toen was het voor mij een wereld van verschil, hogere ISO mogelijkheden, betere kwaliteit, mooiere kleuren, sneller autofocus en frames per sec. -> maar het verschil tussen die toestellen is natuurlijk ook zeer duidelijk.
                    Ik werk graag met de D7000, manier van instellen, menu's knoppen... MAAR het enige wat is mis (en dit is enkel indoor of bij zeer bewolkt weer) is de mogelijkheid om m'n ISO's op te trekken zodat ik binnen bij normale lichtomstandigheden toch zonder flitser kan werken.
                    Ik probeer me wat bij te lezen, maar er zijn overdonderd veel artiekels/topics te lezen over DX of FX -> ik vraag me af of ik opnieuw zo een wereld van verschil zou ervaring bij een overstap naar Full Frame.
                    Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon D800 / D700 of D610

                      @Gwen: ik beweerde vroeger ook dat ik de overstap nooit zou maken, maar heb hem toch gemaakt... Een wereld van verschil is er wel hoor! Zeker de moeite qua dynamiek en qua ISO. De 6D is wel iets trager dan de snelle 7D maar valt best mee.

                      Ik ben een Canon gebruiker maar in de avondschool zitten een paar Nikon gebruikers (ook full framers).

                      Als je in heel hoge resolutie wil trekken om nadien te croppen om zo te besparen op een (dure) telelens (natuurfotografie) ben je goed met een D800. Een paar van de nadelen: de camera is duur, de bestanden heel groot wat belastend is voor nabewerking, en hij is blijkbaar iets trager.

                      Zoals je zegt kost een goede D700 tweedehands geen 1000 euro en het is het nog altijd een heel goede camera. D600, D610 is de instap FF en zal ongetwijfeld niet slecht zijn maar zal wss inboeten als je kijkt naar de bouwkwaliteit e.d.

                      Voor 1000 euro heb je met de D700 een pro-camera die een kleine twee jaar geleden top was, ik denk niet dat deze op die twee jaar tijd totaal verouderd en van slechte kwaliteit zal zijn.
                      Koop daarbij een goed objectief en je hebt voor een aanvaardbare prijs een goede fullframe combinatie met een stevige body die weathersealed is en waarmee je lekker gaat kunnen experimenteren.
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon D800 / D700 of D610

                        Ben eveneens van D3000 naar D7000 overgestapt omwille van de merkbaar betere beeldkwaliteit (en extra knopjes en instelmogelijkheden).

                        Het nadeel van de D700 is dat je door het beperkte aantal pixels, absoluut FX glas nodig hebt. Voor groothoek gaat dat nog relatief meevallen, maar voor tele ga je diep moeten gaan.
                        Neem een D700 met wat meer pixels, film-mogelijkheden en 2 opslag slots en je hebt de basis-specificaties van de D600.

                        Mijn standpunt is dan ook dat een overgang naar FX merkbaar betere beeldkwaliteit geeft en een kleinere dof indien je met een FX lens werkt.
                        Voor meer scherpte moet je het enkel doen als je afdrukken van minimaal 40x60 maakt. Met een degelijke DX lens op een FX body werken lijkt me dan ook geen tang op een varken.

                        Anderzijds denk ik dat het verschil kleiner zal zijn dan van D3000 (SSD sensor) naar D7000 (CMOS) en dus heb ik er geen 2000 tot 3000€ voor over.
                        Maar zodra ik een D800e aan 1000€ op de kop kan tikken .. euh ... tik ik (of zoiets).
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon D800 / D700 of D610

                          Vergeet ook niet dat je enkel de kwaliteit van een D800 zal apprecieren als je er de juiste lenzen bij koopt.
                          Ik ben van D700 + D7000 naar een D800 overgestapt en nog geen moment teruggekeken.

                          wat je met je crop kan voor macro en telewerk kan je gewoon croppen uit je 36Mpix... dus het macroargument is er niet echt mijns insziens... je kan ook tubes of zelfs een 1.4TC er tussen zetten als je echt dicht wil en je de kwaliteit wat kan laten zakken, wil...

                          maar koop hem aub niet om dan met één of andere cheapass superzoom te gebruiken... of met de goedkope sigma's.. koop dan die D610 maar en investeer in glas... het resultaat zal er veeeeel meer door beinvloed worden.

                          en ts 600 en 610 : de laatste lost problemen op die de eerste had dus niet twijfelen en de 610 kopen.
                          www.aeri-photography.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon D800 / D700 of D610

                            Ben tevreden van de D700 en wacht nog steeds op de opvolger. (soms zou ik liever iets meer pixels hebben) Moest ik nu een nieuwe body moeten komen, het zou waarschijnlijk de D610 zijn, al zou ik in theorie liever de D800 hebben. Maar heb de D800 eens mogen testen en was niet tevreden over de focus die er dikwijls naast zat. Misschien een slecht exemplaar? Maar blijkbaar zijn er nog met dit probleem klik
                            Flickr

                            Comment

                            Working...
                            X