Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 (810?) - sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D800 (810?) - sportfotografie

    Kan iemand me vertellen of de Nikon D800 ook inzetbaar is voor sportfotografie (specifiek: motorsport)?
    Ik beschik momenteel over een Nikon D7000 en ben aan het grasduinen over een full frame-camera. Ik weet dat de Nikon D4s dé sportcamera is, als het op de snelle specificaties aan komt.
    Maar de prijs van de D4s is ook niet-je-dat, toch zeker voor een amateur zoals ik...

    Ik gebruik bijna nooit de burst-modus tijdens sportfotografie, dus het is geen probleem dat de D800 geen 10-11 fps maakt. De group-focus op de D4s is misschien wel een must en de hoge resolutie van de D800 misschien een nadeel?
    De D800 kan wel worden omgezet naar een crop-camera, maar daarvoor koop je geen full-frame, niet?

    Iemand op- of bemerkingen? Ik hoor het graag.

  • #2
    Re: Nikon D800 (810?) - sportfotografie

    D800 is perfect bruikbaar voor sport fotografie, hier een link naar een paar foto's die ik er verleden jaar mee maakte.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D800 (810?) - sportfotografie

      Met die D7000 heb je kwaliteit in handen die 5-10 jaar terug nog niet voor te stellen was en toen konden professionals ook prima uit de voeten. Natuurlijk is er altijd beter; maar het mannetje achter de camera is altijd de beperking; niet de apparatuur, je kunt namelijk vrijwel altijd om een 'probleem' heen werken. Daarbij met een D7000 hoef je nergens omheen te werken want die autofocus is prima. Een D4s is ongetwijfeld beter. En een Hasselblad is ongetwijfeld beter dan een D4s wat betreft beeldkwaliteit en een Sinar of Linhof is ongetwijfeld beter dan een Hasselblad en een Arca-Swiss is ongetwijfeld hetzelfde een Sinar of Linhof; als je dezelfde digitale achterwand of film gebruikt...

      Ik wil je een nieuwe aankoop niet onthouden als je er zelf iets mee op denkt te schieten; maar ik wil alleen maar aanhalen dat je met een D7000 echt geen trage camera in handen hebt qua autofocus. En als je zelf al opmerkt dat je weinig in brust-modus schiet. Een Agfa Clack is zelfs een prima camera dan.

      Ik denk als ergens de bottleneck zit het je 70-300 VR is, als je het afleidt uit huidige standaarden en snelheid (des ondanks kun je daarmee ook prima sport fotograferen).

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D800 (810?) - sportfotografie

        Bedankt demeyereg en luukt voor de info.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D800 (810?) - sportfotografie

          Kan prima waarschijnlijk, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een tweedehands D3(s) / D4, eventueel bij een winkel als occasion. Bespaart je een hoop geld en levert je een goede camera die in staat is om meer beelden per seconde te schieten.
          2x Nikon D3 en wat glas :)

          Comment


          • #6
            De D800 is een prachtige camera en ik werk er met heel veel plezier mee (in studio, reportagewerk of portretten). Maar voor sport vind ik hem toch minder geschikt (was D300 gewend en gebruikte die er weer steeds meer voor).
            Reden:
            -nauwkeurigheid bij scherpstellen bij scheprst van de snede. Je moet er echt veel preciezer mee omgaan vanwege de hoge scherpte. En da's lastig bij bewegende onderwerpen (maar gaat wel)
            -de snelheid van wegschrijven. Het zijn grote bestanden en voordat die op je kaart staan. En ik heb de snelste schrijfsnelheid van kaart!!!

            Ik zou je aanraden om idd nig even te blijven werken met je oude body en mss je 70-300 omruilen voor 2.8 lenzen. Scheelt je snelheid voor je autofocus (meer licht) of kijk naar een 2e hands D3s. Die zit nog in dezelfde prijsklasse. Een D4 ligt al weer hoger.

            'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

            Comment

            Working...
            X