Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7000 of D5200 of D600?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7000 of D5200 of D600?

    Hallo,

    Ik heb momenteel een Nikon D60 en vooral omwille van de ruis zou ik graag een nieuwe camera kopen. Ik zou daarbij ook wel liever een iets geavanceerdere camera kopen omdat ik ondertussen toch enkele fotocursussen gevolgd heb.

    De D7000 staat me zeker aan, maar ik vraag me af of hij veel nadelen heeft tov de nieuwere D5200 mbt beeldkwaliteit, ruis, meegaan batterij?

    Is het prijsverschil van de D600 het toch waard om over te stappen naar full-frame?
    Want heb enkel een 50mm 1.8 G lens die hierop goed werkt. Mijn 18-55 en 55-200 VR lens van de D60 zouden ook werken, maar dit zou niet zo interessant zijn?

    Alvast bedankt!

    Anneleen

  • #2
    Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

    Volgens mij is er - voor jou - maar 1 logische keuze: D7000.

    De D5200 is nieuwer, maar heeft geen AF met je 50mm 1.8 G (geen scherpstelmotor in de body).
    De D600 is subliem, maar je hebt lenzen nodig die geschikt zijn voor FX (full frame) om je toestel ten volle te benutten. Dus je 18-55 en 55-200 kan je dan wel vergeten. De D600 heeft wel een DX modus, maar dan ontgaat mij de logica van een FX body te kopen.

    Wil je al je huidige lenzen blijven gebruiken, is de D7000 dus de beste optie.

    Als geld geen probleem is: D600 met aangepaste lenzen (lees geschikt voor FX). Maar dan is de vraag hoe je het toestel gebruikt. Een D600 op "auto" stand gebruiken is ook een beetje (erg) zonde.
    Last edited by Gandalf; 9 januari 2013, 16:00.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

      welk soort fotografie beoefen je? welke foto's maak je of wil je maken?
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

        Op automatisch fotografeer ik zo goed als nooit meer. Eerder diafragma of sluitertijdvoorkeuze. Soms manueel als ik een panorama of zo wil maken. Soms op statief. Ik vind fotograferen in de natuur fijn. Maar voor de school waar ik lesgeef maak ik soms foto's van een conecert van de KSO afdeling of van de naschoolse sport (bv rugby).

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

          Ik zit met een soort gelijk dilemma...

          Een D600 met kitlens of een D7000 met een lichtsterke nikkor 24-70mm of 24-120mm.

          De prijs komt ongeveer overeen, maar ik vrees dat ik deze lenzen niet als allround lens kan gebruiken op DX... (niet breed genoeg)
          Iemand ervaring met deze lens op D7000?
          Last edited by C. Ruben; 9 januari 2013, 16:47.
          Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

            Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht

            De D5200 is nieuwer, maar heeft geen AF met je 50mm 1.8 G.
            Klopt niet.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

              Inderdaad, het is een 50mm 1.8 G
              Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
              Panasonic GH3 met 14-140

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

                Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
                Ik zit met een soort gelijk dilemma...

                Een D600 met kitlens of een D7000 met een lichtsterke nikkor 24-70mm of 24-120mm.

                De prijs komt ongeveer overeen, maar ik vrees dat ik deze lenzen niet als allround lens kan gebruiken op DX... (niet breed genoeg)
                Iemand ervaring met deze lens op D7000?
                Er bestaat een 17-55 2.8, dat is de dx equivalent van de 24-70, even goed als de 24-70! Ideaal is D600 met 24-70 .

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Anneleen_ Bekijk bericht
                  Is het prijsverschil van de D600 het toch waard om over te stappen naar full-frame?
                  geef eens alle redenen waarom je eerder voor een D600 zou kiezen?
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    geef eens alle redenen waarom je eerder voor een D600 zou kiezen?
                    Ik vraag me af of het sowieso veel mooiere scherpere foto's met minder ruis oplevert? En of het het prijsverschil waard is voor iemand die fotografie als hobby heeft.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

                      Het prijsverschil is iets dat je zelf moet bepalen, er zijn ook genoeg mensen met een heel dure koersfiets die niet koersen. Alles is niet objectief te verantwoorden.
                      Het grootste verschil is de iso prestatie, en dan niet alleen de ruis op zich maar ook het feit dat bij die hoge waarden het dynamisch bereik en kleuren beter blijven.
                      En vermits je dan minder ruis moet onderdrukken ga je op die hoge waardes scherpere foto's overhouden, die ook meer detail blijven bevatten in donkere vlakken.
                      Maar wat dikwijls vergeten wordt is dat je ook met een FF goed moet belichten, foto's achteraf moeten oplichten geeft meer ruis.
                      Allee ,dat vond ik zelf het grootste verschil toen ik overschakelde naar FF.
                      En je 50mm werkt op ALLE Nikon DSLR's. Het is zelfs een heel goed lensje dat beter tot zijn recht komt op een FF vind ik
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Anneleen_ Bekijk bericht
                        Ik vraag me af of het sowieso veel mooiere scherpere foto's met minder ruis oplevert? .
                        in wezen niet... Bij goede belichting werken ze allebei even mooi en scherp... enkel in moeilijke omstandigheden kan de D600 er nog wat er nog wat meer uitkrijgen.
                        Last edited by d_oracle; 9 januari 2013, 21:43.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

                          Oorspronkelijk geplaatst door StevenM Bekijk bericht
                          Klopt niet.
                          Inderdaad ik had enkel op de G gelet en niet op het feit dat het AF-S 50 1.8 G is.

                          Autofocus is available with AF-S and AF-I lenses; autofocus is not available with other type G and D lenses
                          Uiteindelijk maakt de keuze tussen D5200 en D7000 dus niet uit.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

                            [QUOTE=Gandalf;3763185
                            Uiteindelijk maakt de keuze tussen D5200 en D7000 dus niet uit.[/QUOTE]

                            Pro D5200: Lichter, meer pixels, verstelbare display
                            Pro D7000: Degelijker, meer instelmogelijkheden buiten menu, interne flash als master, finetuning objectieven
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D7000 of D5200 of D600?

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              in wezen niet... Bij goede belichting werken ze allebei even mooi en scherp... enkel in moeilijke omstandigheden kan de D600 er nog wat er nog wat meer uitkrijgen.
                              Met meer mp's lijken de beelden ook scherper en kan je nog steeds zeer goede crops maken. Ruis is zeker veel beter op de D600 (al gebruik ik mijn D7000 zonder probleem tot iso 6400 en behoud ik nog redelijke kwaliteit na wat nabewerking, zelfs met crops!).
                              Het is vooral het glas dat telt, een D7000 met 17-55 2.8 of 28mm prime of 50mm zal betere (kwalitatief dan hé ) foto's maken dan een D600 met de 24-85 kitlens.

                              Comment

                              Working...
                              X