Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 + welke lens??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70 + welke lens??

    Hallo,

    Het is met grote belangstelling dat ik her en der een paar reviews gelezen heb over de Nikon D70. Ook hier op het forum kon ik enkele interessante topics over deze nieuwkomer volgen. Genoeg pluspunten opgenomen intussen om een aankoop van de Nikon D70 serieus te overwegen. Sommige verdelers bieden dit toestel aan in combinatie met de Nikon 18-70mm AF-S G en anderen met de Nikon 28-80mm AF G. Deze laatste combinatie komt er doorgaans wel uit als de goedkoopste, dus ik leid daaruit af dat de Nikon 18-70mm AF-S G een betere lens zou zijn dan de ander vernoemde.

    Wat ik opteer is een goede Nikon all-round-lens, die betrouwbaar is, lichtsterk is en redelijk snel is.
    Ik heb al gemerkt op dit forum dat er hier mensen zijn die behoorlijk wat af weten van lenzen. Ik zou het ten zeerste op prijs stellen mocht iemand mij goede raad kunnen geven omtrent een goede aankoop van lens voor de Nikon D70. Mag ik veronderstellen dat de Nikon 18-70mm AF-S G toch een mooie start zou zijn?? Of bestaat er mits een "klein" supplement toch nog een veel beter alternatief?

    Groeten,
    Extranjero.

  • #2
    Je moet vooral ook rekening houden met de 1.5x crop factor. Dat wil zeggen dat een 28-80 lens zich op een D70 gaat gedragen als zou een 40-120 lens op een kleinbeeld-toestel.

    Vrij nutteloos me dunkt dus. Zelfs de 18-70 kit-lens lijkt me nog niet diep genoeg (27-105). Ik heb daarom de body alleen besteld en heb nog een 15-30 van Sigma gekocht. Deze lens gaat dan tot 22mm kleinbeeldequivalent en dat kan al beginnen tellen.
    Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

    Comment


    • #3
      Extranjero,

      Als de 18-70 jouw eerste aankoop van een verwisselbare lens wordt, dan zou ik niet twijfelen. Koop deze D70-kit.
      Ik heb net Amerikaanse prijzen gezien van alleen de lens en deze zou ongeveer 600 dollar gaan kosten
      Afgaande op alleen de kostprijs van de body, dan zou je "slechts" 300 dollar moeten opleggen voor de kit.
      (kit= body + 18-70 lens)

      Vriendelijke groeten,
      Theo
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Steven welke lens is dat precies en wat heeft ie gekost. En wat koop je er dan verdere bij als grotere lens. De sigma gaat tot 45 (=x1,5) als je dan een b.v. 70-200 koop mis je toch een heel stuk. Dus dan maar een 28-200? En zo ja welke dan?

        Comment


        • #5
          Ik heb me de kitlens aangeschaft, en meer bepaald voor de 18mm aan de kleinste kant, zodat je toch nog wat breedhoek overhoudt. Echt lichtsterk kan je ze niet noemen, daarvoor heb ik zelf het zeer goedkope, maar super scherpe nikkor 50mm/f1.8 lenske voor gekocht. Samen met m’n Sigma 70-200mm/f2.8 (+ 1.4 convertor) heb ik een vrij goede range om te beginnen.

          Greetz

          Sam Jae

          Comment


          • #6
            Originally posted by Sam Jae
            daarvoor heb ik zelf het zeer goedkope, maar super scherpe nikkor 50mm/f1.8 lenske voor gekocht
            Een goede standaard-lens dus, als ik het goed begrijp. De kit-lens 18mm heb je dan voornamelijk voor groothoek opnames aangeschaft? In welk opzicht ondervind je weinig lichtsterkte op de Nikon kit-lens?

            Groeten,
            Extranjero

            Comment


            • #7
              Ik heb de 18-70 vorige week eens vluchtig kunnen testen en deze lens is zeker de moeite waard (op het eerste zicht).
              Ik denk dat 'm wel te vergelijken is met de 24-85 (G?)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Extranjero
                Originally posted by Sam Jae
                daarvoor heb ik zelf het zeer goedkope, maar super scherpe nikkor 50mm/f1.8 lenske voor gekocht
                Een goede standaard-lens dus, als ik het goed begrijp. De kit-lens 18mm heb je dan voornamelijk voor groothoek opnames aangeschaft? In welk opzicht ondervind je weinig lichtsterkte op de Nikon kit-lens?

                Groeten,
                Extranjero

                Heb de lens enkel kort buitenshuis kunnen testen, dus voldoende licht voor deftige foto's. Ik ging enkel wat af op de laagste f-waarden. Voor een standaardzoom noem ik 2.8 lichtsterk.

                Greetz

                Sam Jae

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de reacties. Misschien omdat de camera nog maar net uit is dat er nog niet zoveel tips voor goede lenzen zijn?

                  Comment


                  • #10
                    Ik zou niet twijfelen, ga gewoon voor de 18-70. Het is een AF-S, dus een snelle autofocus, dan de licht sterkte, ok, het is geen 2.8 maar de prijs is er ook naar.
                    Verder kan je eventueel aanvullen met de 70-300, ook een goede handige travel lens.
                    Als je deze set goed kent, moet je de Nikon toplenzen maar eens ergens gaan uittesten op jou toestel en dan maar uitmaken of ze zoveel meerwaarde bieden.
                    Kwaliteit van lenzen is een eindeloze discutie en moet ieder voor zich uitmaken naargelang het gebruik dat hij / zij er aan geeft.

                    Jean
                    35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Plimsol
                      Ik zou niet twijfelen, ga gewoon voor de 18-70. Het is een AF-S, dus een snelle autofocus, dan de licht sterkte, ok, het is geen 2.8 maar de prijs is er ook naar.
                      Verder kan je eventueel aanvullen met de 70-300, ook een goede handige travel lens.
                      Als je deze set goed kent, moet je de Nikon toplenzen maar eens ergens gaan uittesten op jou toestel en dan maar uitmaken of ze zoveel meerwaarde bieden.
                      Kwaliteit van lenzen is een eindeloze discutie en moet ieder voor zich uitmaken naargelang het gebruik dat hij / zij er aan geeft.

                      Jean

                      Bedankt voor de tip.

                      Groeten,
                      Extranjero

                      Comment


                      • #12
                        Nog een vraagje: Welke fisheye zou het op de D70 goed doen?
                        Anders nog aanraders op gebied van lenzen voor de Nikon D70?

                        Groeten,
                        Extranjero

                        Comment


                        • #13
                          ben toch content van die 18-70
                          focust snel
                          maar ja 'k kan nog ni vergelijken aangezien dat mijn eerste lens is
                          maar ze reageert toch goe zenne
                          en 't is inderdaad een goeie lens om mee te starten
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb wat testopnames gemaakt om te zien of de kitlens een 'sweet spot' heeft, een bepaald diafragma dat bij een bepaalde brandpuntsafstand merkbaar betere scherpte geeft. Het begon al wat te schemeren en dus was ik beperkt tot f8.

                            Bij 18 mm en 45 mm zag ik geen verschil tussen de grootste diafragma opening, f 5.6 en f8.

                            Bij 70 mm was f8 merkbaar scherper.

                            Iemand anders met meer DSLR ervaring al vergelijkbare testen gedaan? Moet je naar f11 of zo gaan om over het volledige zoombereik een verschil te zien?
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                            Comment


                            • #15
                              Welke breedhoeklens met vast brandpunt kan je aanraden? Vanaf welke waarde krijg je vervormingen bij een digitale reflex? Speelt de crop-functie hierbij een rol?
                              D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

                              BD0323BE

                              Comment

                              Working...
                              X