Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 autofocus ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70 autofocus ...

    Hallo allemaal,

    Vandaag de D70 alweer meegenomen tijdens een motoruitstap.
    Daar waar de D70 qua autofocus perfect presteerde bij bv. modellenshootings was de autofocus vandaag "ten velde" een kleine ramp ...
    Landschappen en vergezichten - het was echt zoeken naar een punt waarop hij wilde focussen met de 18-70mm kitlens (en ja, de autofocus stond aan).
    Andere focusinstellingen geprobeerd (1 punt - meerdere punten ...) - geen beter resultaat.
    Een boom in de verte - noppes - geen autofocus te verkrijgen ... .
    Dan maar andere objecten in de buurt gezocht ... tot uiteindelijk ... oef.
    Natuurlijk kan het aan de lens liggen, maar vermits ik geen andere heb is dat moeilijk . Ik heb wel de indruk dat op de 18mm stand de autofocus het moeilijker heeft dan bv. op 70mm (maar dat kan een idee zijn).
    Ik ben wel uiterst tevreden over de beeldkwaliteit en dergelijke van de D70, maar dat autofocussen vandaag was echt beneden alle maat.
    Dat doet de Canon 10D duizend keer beter (die autofocust altijd correct - ongeacht de threads die daarover al verschenen zijn).
    Let wel, dit is geen Nikon/Canon discussie (en het moet er ook geen worden hé) - gewoon een vaststelling vandaag bij de D70 - die ik erg graag gebruik.
    Misschien wat ervaringen van andere D70 gebruikers?

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    't is misschien een raar vraagje, maar merk je verschil met en zonder zonnekap. Tegen de zon in of van de zon weg? Je boom in de verte toch niet op 'focus on closest object' getrokken? (als je van mode veranderd bent, zal dat niet het geval zijn).

    Ik was aan tegenlichtsituaties aan het denken, of een lensflare die ergens op de autofocusvlakken valt. Wat overigens geen excuus mag zijn.

    Ik wacht echt wel op m'n D70, zodat ik al die rariteiten eens kan proberen te reproduceren

    Hopelijk heeft de D70 geen last van moire op z'n autofocus-gebieden

    Comment


    • #3
      Bij focussen op oneindig of op effen achtergronden (vb. als instelling voor witballans), heb ik ook al problemen gehad met het autofocussen bij m'n Tamron 28-300.
      Ik denk dus niet dat dit lens gebonden is.

      Groeten,
      Erik

      Comment


      • #4
        Originally posted by aqw0
        Bij focussen op oneindig of op effen achtergronden
        Bij focussen op effen achtergronden zullen de meeste cams problemen krijgen als er niet genoeg contrast terug te vinden is voor de AF-sensoren om op scherp te stellen.


        Daarentegen vind ik dit probleem op oneindig best wel vervelend... Zou de D70 een ander AF-systeem gebruiken als de D100 (kwestie van hem goedkoper te maken???)
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Ik merk weinig focusproblemen met de kitlens, altijd snel en direct, en over het ganse bereik. Het verhaal wordt anders met de 90mm Macro van Tamron, vooral als ie naar 1:1 gaat dan krijgt de Af het heel moeilijk, en verkies ik het om vaak handmatig te focussen of op z'n minst de lens in de limit positie te zetten zodat deze niet helemaal over en weer gaat.
          Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik de kitlens nog niet heel veel gebruikt heb, maar als je van de Minolta 7HI komt is dit toch wel een hele verbetering. De Tamronlens werkt ook prima, maar AF is moeilijker bij echte close-ups (1:1, 1:3)
          BD0055BE of te wel Krisv5
          http://users.pandora.be/kris.verhaegen/ E-mail: kris.verhaegen@pandora.be

          Comment


          • #6
            ik heb dit ook al ondervonden
            gewoon niet willen scherpstellen een beetje terug of bij gezoomd met de kitlens en ok
            raar en ook met landschappen
            NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

            Comment


            • #7
              Aha Lucske,

              Oef, ik begon al aan m'n eigen te twijfelen .
              En dan een paar mm naar boven of beneden, en dan lukt het wel.
              Maar nét niet op datgene wat ik voor ogen heb als scherpstelpunt ...

              Jaja

              Originally posted by Lucske
              ik heb dit ook al ondervonden
              gewoon niet willen scherpstellen een beetje terug of bij gezoomd met de kitlens en ok
              raar en ook met landschappen

              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Het klopt jaja , ik heb deze ondervindingen al van het begin ik de D70 heb
                ik vind het ook een raar iets ,een beetje opzij of de zoom iets aanpassen en het probleem is opgelost
                maar in automatisch heb ik dit nog niet gehad daar gaat het precies altijd zonder problemen
                raar......
                NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

                Comment


                • #9
                  heb dit probleem nog niet ondervonden, de kitlens deed het hier altijd goed, AF is de zelfde CAM900 van Nikon als die in de D100, een zeer goede AF sensor.
                  Kijk ZEKER na hoe je menu instellingen staan , EERST de menu's in 'UITGEBREID' zetten en dan kijken hoe je AF sensor staat, dan menu 3 (AF veld) zet je best op 'enkel' voor landschappen

                  Bij bewegende beelden zet ik 'm op 'dynamisch' maar ik zet NOOIT de derde keuze want dan kiest de sensor het dichtbijzijnde punt.

                  Persoonlijk heb ik zelfs het idee dat de D70 sneller focust dan de D100 maar dat is misschien gewoon een gevoel.

                  Ik denk dus zeker niet dat er een 'algemeen' probleemke zou zijn.
                  I'm a happy customer

                  Comment


                  • #10
                    Phille , ik heb de instelingen op de manier staan zoals jij ze zegt
                    en toch moet ik bekennen dat ik soms een onderwerp niet scherp krijg dat je ziet dat de lens gewoon op en neer gaat en niet kan scherp stellen
                    Ik dacht dat dit wel aan mij zou liggen aangezien dit mijn eerste dslr is
                    En aan de afstand kan het niet liggen want het was gisteren bv een kerktoren ,en met een beetje terug zoomen en dan weer wat dichter ( raar) ging het van zelf ( met de kit lens)
                    we bekijken het wel , hopenlijk houd jaja ons mee op de hoogte moest er een oplossing voor zijn
                    groetjes en thx voor de reactie phille
                    NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

                    Comment


                    • #11
                      Hallo,

                      Ja hoor, de autofocusinstellingen zijn ook hier correct ...
                      En een algemeen probleem zou ik het zeker niet willen noemen - gewoon een vaststelling en enkel bij dat onderwerp .

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        jaja dit heeft niks met de lens te maken ,ik heb juist hier binnen met de 80-200mm 2.8 getest van Nikon en deze heeft het ook
                        op de stand automtisch geen enkel probleem wel op de P stand
                        kan precies niet scherpstellen en een beetje naar links of rechts en terug in orde ( raar)
                        moesten er nog zijn die deze ervaring hebben laat het ons weten hé
                        anders , terug naar Nikon'
                        NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

                        Comment


                        • #13
                          Hallo Lucske,

                          Ik heb het dus ook eens even uitgetest.
                          Als je naar de "gebruikersvriendelijke (of "speelmodi" )" gaat (landscape, portret, en dergelijke), dan is er geen enkel probleem - steeds snelle en perfecte autofocus ...
                          Zet je de camera in P-A-S-M mode (voor ons toch wel gebruikelijk), dan zijn er dus de autofocusproblemen ...
                          En dat uiteraard bij net hetzelfde onderwerp.
                          Het zijn niet enkel "landschappen", maar ook net binnenshuis getest - en ook daar vaak dezelfde problemen.

                          Het begint er dus op te lijken dat er toch wel wat aan de hand is in sommige situaties met de autofocus in P-A-S of M mode en dat terwijl die problemen niet optreden in de "gebruiksvriendelijke programma's".
                          Het zou dus wel eens een "softwarefoutje" kunnen zijn want de D70 is dus wel degelijk in staat perfect en snel te autofocussen.

                          Als andere D70 bezitters dit eens zouden kunnen uittesten?
                          Dan wisten we alvast wat meer ...
                          De camera kan dus snel en perfect autofocussen - maar blijkbaar niet steeds in P-A-S-M mode ...
                          We gaan toch niet massaal gebruik moeten maken van de "gebruiksvriendelijke" programma's hé ...

                          Ik heb een mailtje verstuurd naar De Beukelaer en het probleem uitgelegd.

                          Jaja

                          Originally posted by Lucske
                          jaja dit heeft niks met de lens te maken ,ik heb juist hier binnen met de 80-200mm 2.8 getest van Nikon en deze heeft het ook
                          op de stand automtisch geen enkel probleem wel op de P stand
                          kan precies niet scherpstellen en een beetje naar links of rechts en terug in orde ( raar)
                          moesten er nog zijn die deze ervaring hebben laat het ons weten hé
                          anders , terug naar Nikon'
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jaja
                            Het zou dus wel eens een "softwarefoutje" kunnen zijn want de D70 is dus wel degelijk in staat perfect en snel te autofocussen.
                            Jongens jongens, ik zal nog moeten geloven dat de consument gedegradeerd is tot beta-tester.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Ik ben maar aan het testen zene maar op een egaal vlak krijg ik geen autofocus wel op automatisch maar niet in P
                              Wat ik wel voor heb ( ligt aan mij denk ik)
                              als je door de zoeker kijkt zie je 5 meterings velden) wel bij mij staat de onderste actief niet de middelste ( ik denk een instelling maar ik vind het niet)mischien kan iemand mij hier bij helpen hoe ik dit terug kan veranderen?
                              Ik denk dat ik van de week eens langs de Beuckelaar ga passeren

                              NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

                              Comment

                              Working...
                              X