Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 35

Standaard Nikon D70 autofocus ...

Hallo allemaal,

Vandaag de D70 alweer meegenomen tijdens een motoruitstap.
    Daar waar de D70 qua autofocus perfect presteerde bij bv. modellenshootings was de autofocus vandaag "ten velde" een kleine ramp ...
    Landschappen en vergezichten - het was echt zoeken naar een punt waarop hij wilde focussen met de 18-70mm kitlens (en ja, de autofocus stond aan).
    Andere focusinstellingen geprobeerd (1 punt - meerdere punten ...) - geen beter resultaat.
    Een boom in de verte - noppes - geen autofocus te verkrijgen ... .
    Dan maar andere objecten in de buurt gezocht ... tot uiteindelijk ... oef.
    Natuurlijk kan het aan de lens liggen, maar vermits ik geen andere heb is dat moeilijk . Ik heb wel de indruk dat op de 18mm stand de autofocus het moeilijker heeft dan bv. op 70mm (maar dat kan een idee zijn).
    Ik ben wel uiterst tevreden over de beeldkwaliteit en dergelijke van de D70, maar dat autofocussen vandaag was echt beneden alle maat.
    Dat doet de Canon 10D duizend keer beter (die autofocust altijd correct - ongeacht de threads die daarover al verschenen zijn).
    Let wel, dit is geen Nikon/Canon discussie (en het moet er ook geen worden hé) - gewoon een vaststelling vandaag bij de D70 - die ik erg graag gebruik.
    Misschien wat ervaringen van andere D70 gebruikers?

Jaja

Standaard

't is misschien een raar vraagje, maar merk je verschil met en zonder zonnekap. Tegen de zon in of van de zon weg? Je boom in de verte toch niet op 'focus on closest object' getrokken? (als je van mode veranderd bent, zal dat niet het geval zijn).

Ik was aan tegenlichtsituaties aan het denken, of een lensflare die ergens op de autofocusvlakken valt. Wat overigens geen excuus mag zijn.

Ik wacht echt wel op m'n D70, zodat ik al die rariteiten eens kan proberen te reproduceren

Hopelijk heeft de D70 geen last van moire op z'n autofocus-gebieden

Standaard

Bij focussen op oneindig of op effen achtergronden (vb. als instelling voor witballans), heb ik ook al problemen gehad met het autofocussen bij m'n Tamron 28-300.
    Ik denk dus niet dat dit lens gebonden is.

Groeten,
    Erik

Standaard

Originally posted by aqw0
    Bij focussen op oneindig of op effen achtergronden
    Bij focussen op effen achtergronden zullen de meeste cams problemen krijgen als er niet genoeg contrast terug te vinden is voor de AF-sensoren om op scherp te stellen.

Daarentegen vind ik dit probleem op oneindig best wel vervelend... Zou de D70 een ander AF-systeem gebruiken als de D100 (kwestie van hem goedkoper te maken???)
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Standaard

Ik merk weinig focusproblemen met de kitlens, altijd snel en direct, en over het ganse bereik. Het verhaal wordt anders met de 90mm Macro van Tamron, vooral als ie naar 1:1 gaat dan krijgt de Af het heel moeilijk, en verkies ik het om vaak handmatig te focussen of op z'n minst de lens in de limit positie te zetten zodat deze niet helemaal over en weer gaat.
    Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik de kitlens nog niet heel veel gebruikt heb, maar als je van de Minolta 7HI komt is dit toch wel een hele verbetering. De Tamronlens werkt ook prima, maar AF is moeilijker bij echte close-ups (1:1, 1:3)
    BD0055BE of te wel Krisv5
    http://users.pandora.be/kris.verhaegen/ E-mail: kris.verhaegen@pandora.be

Standaard

ik heb dit ook al ondervonden
    gewoon niet willen scherpstellen een beetje terug of bij gezoomd met de kitlens en ok
    raar en ook met landschappen
    NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800 Speedlite + Nikon 5700 + 1.5x lens + SB-50DX
    www.lauwersluc.be

Standaard

Aha Lucske,

Oef, ik begon al aan m'n eigen te twijfelen .
    En dan een paar mm naar boven of beneden, en dan lukt het wel.
    Maar nét niet op datgene wat ik voor ogen heb als scherpstelpunt ...

Jaja

Originally posted by Lucske
    ik heb dit ook al ondervonden
    gewoon niet willen scherpstellen een beetje terug of bij gezoomd met de kitlens en ok
    raar en ook met landschappen

Standaard

Het klopt jaja , ik heb deze ondervindingen al van het begin ik de D70 heb
    ik vind het ook een raar iets ,een beetje opzij of de zoom iets aanpassen en het probleem is opgelost
    maar in automatisch heb ik dit nog niet gehad daar gaat het precies altijd zonder problemen
    raar......
    NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800 Speedlite + Nikon 5700 + 1.5x lens + SB-50DX
    www.lauwersluc.be

Standaard

heb dit probleem nog niet ondervonden, de kitlens deed het hier altijd goed, AF is de zelfde CAM900 van Nikon als die in de D100, een zeer goede AF sensor.
    Kijk ZEKER na hoe je menu instellingen staan , EERST de menu's in 'UITGEBREID' zetten en dan kijken hoe je AF sensor staat, dan menu 3 (AF veld) zet je best op 'enkel' voor landschappen

Bij bewegende beelden zet ik 'm op 'dynamisch' maar ik zet NOOIT de derde keuze want dan kiest de sensor het dichtbijzijnde punt.

Persoonlijk heb ik zelfs het idee dat de D70 sneller focust dan de D100 maar dat is misschien gewoon een gevoel.

Ik denk dus zeker niet dat er een 'algemeen' probleemke zou zijn.
    I'm a happy customer

Standaard

Phille , ik heb de instelingen op de manier staan zoals jij ze zegt
    en toch moet ik bekennen dat ik soms een onderwerp niet scherp krijg dat je ziet dat de lens gewoon op en neer gaat en niet kan scherp stellen
    Ik dacht dat dit wel aan mij zou liggen aangezien dit mijn eerste dslr is
    En aan de afstand kan het niet liggen want het was gisteren bv een kerktoren ,en met een beetje terug zoomen en dan weer wat dichter ( raar) ging het van zelf ( met de kit lens)
    we bekijken het wel , hopenlijk houd jaja ons mee op de hoogte moest er een oplossing voor zijn
    groetjes en thx voor de reactie phille
    www.lauwersluc.be

Standaard

Hallo,

Ja hoor, de autofocusinstellingen zijn ook hier correct ...
    En een algemeen probleem zou ik het zeker niet willen noemen - gewoon een vaststelling en enkel bij dat onderwerp .

Jaja

Standaard

jaja dit heeft niks met de lens te maken ,ik heb juist hier binnen met de 80-200mm 2.8 getest van Nikon en deze heeft het ook
    op de stand automtisch geen enkel probleem wel op de P stand
    kan precies niet scherpstellen en een beetje naar links of rechts en terug in orde ( raar)
    moesten er nog zijn die deze ervaring hebben laat het ons weten hé
    anders , terug naar Nikon'
    www.lauwersluc.be

Standaard

Hallo Lucske,

Ik heb het dus ook eens even uitgetest.
    Als je naar de "gebruikersvriendelijke (of "speelmodi" )" gaat (landscape, portret, en dergelijke), dan is er geen enkel probleem - steeds snelle en perfecte autofocus ...
    Zet je de camera in P-A-S-M mode (voor ons toch wel gebruikelijk), dan zijn er dus de autofocusproblemen ...
    En dat uiteraard bij net hetzelfde onderwerp.
    Het zijn niet enkel "landschappen", maar ook net binnenshuis getest - en ook daar vaak dezelfde problemen.

Het begint er dus op te lijken dat er toch wel wat aan de hand is in sommige situaties met de autofocus in P-A-S of M mode en dat terwijl die problemen niet optreden in de "gebruiksvriendelijke programma's".
    Het zou dus wel eens een "softwarefoutje" kunnen zijn want de D70 is dus wel degelijk in staat perfect en snel te autofocussen.

Als andere D70 bezitters dit eens zouden kunnen uittesten?
    Dan wisten we alvast wat meer ...
    De camera kan dus snel en perfect autofocussen - maar blijkbaar niet steeds in P-A-S-M mode ...
    We gaan toch niet massaal gebruik moeten maken van de "gebruiksvriendelijke" programma's hé ...

Ik heb een mailtje verstuurd naar De Beukelaer en het probleem uitgelegd.

Jaja

jaja dit heeft niks met de lens te maken ,ik heb juist hier binnen met de 80-200mm 2.8 getest van Nikon en deze heeft het ook
    op de stand automtisch geen enkel probleem wel op de P stand
    kan precies niet scherpstellen en een beetje naar links of rechts en terug in orde ( raar)
    moesten er nog zijn die deze ervaring hebben laat het ons weten hé
    anders , terug naar Nikon'

Standaard

Originally posted by jaja
    Het zou dus wel eens een "softwarefoutje" kunnen zijn want de D70 is dus wel degelijk in staat perfect en snel te autofocussen.
    Jongens jongens, ik zal nog moeten geloven dat de consument gedegradeerd is tot beta-tester.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Standaard

Ik ben maar aan het testen zene maar op een egaal vlak krijg ik geen autofocus wel op automatisch maar niet in P
    Wat ik wel voor heb ( ligt aan mij denk ik)
    als je door de zoeker kijkt zie je 5 meterings velden) wel bij mij staat de onderste actief niet de middelste ( ik denk een instelling maar ik vind het niet)mischien kan iemand mij hier bij helpen hoe ik dit terug kan veranderen?
    Ik denk dat ik van de week eens langs de Beuckelaar ga passeren

www.lauwersluc.be

Standaard

Hallo,

Dit is bijvoorbeeld zo'n "probleemfoto":

Focuspunt ingesteld op het middenste punt (het rondje in het midden simuleert het focusgebied).
    In P-A-S-M mode dus geen autofocus mogelijk.
    De lens draait van links naar rechts en terug maar geen focus lock ...
    Effe overschakelen naar "landscape" mode - en pats - dadelijk perfecte autofocus ...
    (deze foto is genomen in landscape-mode maar zeg tegen niemand dat ik die gebruik hé)
    Hardwarematig lijkt me dus alles in orde vermits een autofocus dus wel degelijk kan.

Jaja

Standaard

Jaja hoe kun je dat focuspunt veranderen bij mij staat het vanonder en ik zou niet weten hoe ik dit aanpas terug naar het midden?
    en ik heb juist het zelfde soms voor
    ps probeer eens op een egale muur gaat ook niet?
    www.lauwersluc.be

Standaard

Hallo Lucske,

Het focuspunt veranderen doe je met de ronde "vierwegsknop" aan de achterzijde (dacht ik).
    Gewoon de knop indrukken tot het gewenste focuspunt oplicht.
    En een egale muur lijkt me niet zo zinvol omdat elke camera het daar moeilijk heeft (staat in alle handleidingen ). Daar hebben dus zowel de 10D als de D70 het moeilijk mee.

Jaja

Jaja hoe kun je dat focuspunt veranderen bij mij staat het vanonder en ik zou niet weten hoe ik dit aanpas terug naar het midden?
    en ik heb juist het zelfde soms voor

Standaard

Zoals hier eerder al door iemand aangehaald zal AF nooit werken op een egaal oppervlak.
    Een AF-sensor is eigenlijk een mini-CCD van 1 pixel breed en tientallen pixels lang. Door voldoende variatie tussen 2 opeenvolgende pixels (i.e. veel contrast) weet de camera dat die pixels scherp/in-focus zijn. Bij out-of-focus krijg je immers een wazig beeld dat o.a. inhoudt dat opeenvolgende pixels nagenoeg hetzelfde licht meten.
    Wanneer je dus meet op een egaal gekleurd oppervlak, ziet de AF-sensor gewoon op elke pixel hetzelfde en kan hij geen onderscheid maken tussen in-focus en out-of-focus.
    De oriëntatie van die rij pixels speelt dus ook een rol, maar de centrale AF-sensor bestaat typisch uit zowel een horizontale als vertikale rij. Met enkel een horizontale AF sensor ga je dus bvb ook niet kunnen focussen op horizontale patronen.

In de praktijk ga je sowieso dus soms moeten focussen op een contrastrijk punt om daarna te herkadreren.

Nu, wat Jaja voor heeft, heeft hier niets mee te maken en lijkt idd eerder een software-probleem.

Henk

Standaard

Het focuspunt veranderen doe je met de ronde "vierwegsknop" aan de achterzijde (dacht ik).
    Wel zien dat die knop niet gelockt is ! Bij mijn D100 is er immers dan nog een afzonderlijk knopje met een L en bolleke die aangeeft of die vierwegsknop gelockt is of niet. Normaal zet je die dus op de L (lock) om te vermijden dat je per ongeluk het AF punt verzet. De D70 zal zeker ook wel zulke lock hebben.

Henk

Standaard

bedankt jaja
    ik moest effe onder de knop het schakelaartje op het puntje zetten inpl van de L en dan met die knop er boven aanpassen en dan terug op L
    gelukt
    www.lauwersluc.be

Standaard

Hallo,

Nog effe snel een "update" bij m'n onderzoeken ...
    De D70 stond ingesteld op het middenste focuspunt.
    Ik heb de camera nu eens "gereset" (Ctrl-Alt-Del ), de hele winkel opnieuw ingesteld en terug dat middenste focuspunt geselecteerd.
    En wat blijkt? Nu doet de autofocus het dus wel prima in P-A-S-M mode ...
    Blijkbaar een "piefje" dat niet helemaal in orde was, maar nu dus blijkbaar wel ...
    Voorlopig geen paniek dus ... de D70 blijft een dijk van een camera.

Jaja

Standaard

Hallo,

Blijkbaar een "piefje" dat niet helemaal in orde was, maar nu dus blijkbaar wel ...
    Voorlopig geen paniek dus ... de D70 blijft een dijk van een camera.

Jaja
    Geef hem eens aan mij voor een weekske.Als hij dan nog marcheert en niet door mijn geklungel naar de vaantjes is geholpen is het inderdaad een geweldige camera (wat ik niet betwijfel)

Standaard

Ik heb de camera nu eens "gereset" (Ctrl-Alt-Del )
    Het lijkt de Nikon 10D wel.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Standaard

Door dat mijn focus punt nu op midden staat en ik ook eens een reset gedaan te hebben ziet het hier ook beter uit jaja
    dus hopenlijk niks oms ons zorgen over te maken
    dus de paniek is hier voorlopig overbodig
    www.lauwersluc.be

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Nikon D70 + welke lens??
    Door Extranjero in forum Camera's
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 30 maart 2004, 13:38
  2. Tokinia AT-X242 AF voor NIKON F-601 en D70 ???
    Door mvdr1 in forum Camera's
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 28 maart 2004, 19:36
  3. Mijn scherm is kapot....(denk ik)
    Door roadrunner in forum Camera's
    Reacties: 29
    Laatste bericht: 21 maart 2004, 20:47
  4. Nikon D70 HIJ IS ER!!!
    Door Hermien in forum Camera's
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 27 februari 2004, 09:41
  5. Nieuwe Nikon Coolpix 8700 en Nikon lenzen