Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

    Hallo!
    Ik ben van plan een nieuw fototoestel te kopen, een Nikon omdat ik al meerdere Nikon objectieven heb, vroeger had ik een D70 en daarna een D200.
    De bedoeling is mijn toekomstig kleinkind te fotograferen vanaf geboorte en verder. Ik heb een aantal strobist attributen en wat studio ervaring waardoor ik denk toch enkele waardevolle opnamen te kunnen maken.
    Momenteel overweeg ik een Nikon D5500 te kopen en een nieuw 50 mm/1.4 objectief, omdat ik in fotoboeken ontzettend mooie foto's gezien heb van baby's met een heel beperkte scherptediepte.
    Mijn vraag is nu of iemand van jullie ervaring heeft met dergelijke combinatie, omdat ik niet geheel zeker ben of ik toch niet beter een full frame toestel zou kiezen die door de geringere opname afstand nog minder scherptediepte zou geven.
    Het tilt & touch screen van de D5500 zint mij wel omdat ik mij dan niet in allerlei bochten hoef te wringen om lage opnamen te maken (ik ben 63!), en volgens diverse bronnen zou de opnamekwaliteit van de 24MP Sony-sensoren toch aan elkaar gewaagd zijn, DX of FX.
    Klopt dit?
    Alle advies is welkom!

  • #2
    Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

    Hallo Photohero,

    Ik heb onlangs de Nikon D5300 aangeschaft als "paard voor alle werk" (naast mijn Nikon D7200 en Fuji X-T1) en ik ben erg blij en verrast met het prima resultaat.
    De 500 is een stapje nieuwer en dus zeker evenwaardig aan de 5300.
    Qua DOF zit je ook goed met de 50mm f1.4 op de D5500.
    Wat mij betreft, ik het héél lang gewerkt met FF's van Canon maar het hoeft nu niet meer.
    De recente Dx'en van Nikon presteren prima.

    Succes met je keuze,
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

      De D5500 heeft volgens mij geen scherpstelmotor in de body, sommige oudere objectieven zullen zich dan niet automatische scherpstellen.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

        Ik heb een vergelijkbare combinatie bij canon dan. (ook een crop toestel met een 50 1.4)
        Dat werkt zeer aangenaam maar moet er bij vertellen dat je de betere prestaties pas hebt vanaf F2.
        Wil je meer richting 1.4 gaan dan krijg je idd minder DOF maar dat werkt ook moeilijker. Onderschat het werken met een kleine DOF niet!
        En na een tijdje gaat het ook tegensteken.

        Je kan er nog meer uithalen uit een 50mm 1.4 lens door een FF toestel te kopen. Maar dan wordt het werken met een kleine DOF nog moeilijker.
        Ik herhaal: Onderschat het niet en na een tijdje ben je die kleine DOFs beetje beu.

        Als je die combo koopt dan ga je na verloop van tijd hoogstwaarschijnlijk meestal werken op F2, F2.8, F4 ... en af en toe eens eentje meepakken op F1.4
        Zo is het bij mij toch.

        Nu weet ik wel niet in hoeverre de 50 1.4 van Nikon gelijkaardig is aan de Canon tegenhanger. Bij Canon is er maar 1 systeem, bij Nikon zijn er meerdere systemen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

          Zoals Xafke al schreef: laat je niet verrassen door te werken met een kleine DOF! Ik heb me onlangs nog laten meeslepen en heb niet voldoende nagedacht, zodat een aantal heel mooie foto's mislukt zijn doordat de DOF net te klein was...

          Je kan eens spelen met een DOF-calculator, bv online http://www.dofmaster.com/dofjs.html
          Ikzelf gebruik op mijn Android DoF Calc, helaas bij mijn laatste shoot dus niet aan gedacht...

          Een voorbeeld (voor D5x00): een 50mm op 1.4 met scherpstelafstand 150cm geeft je een DoF van slechts 4,9 cm. Ga je naar 100cm dan blijft daar maar 2,15cm van over. Je hebt dan wel een héél kleine foutenmarge...

          Op 100cm is het scherp tussen 99 en 101cm (afgerond), op 90cm is het scherp tussen 89,1 en 90,9 cm. Als je de afstand tot het onderwerp/baby niet 100% goed meet zit je scherpte er kompleet naast. Op het schermpje van mijn D3100 is dat niet goed te zien, met de onaangename verassing bij thuiskomst...
          Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
          Mijn fotosite: www.verschaeren.org
          Mijn website: www.computerhersteller.be

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

            als je graag met een kleine dof werkt, is het wel (volgens mij toch)
            aan te raden voor een body met AF- micro adjust (zodat de AF perfect gezet kan worden)
            bv vanaf de 7***-reeks
            dan heb je er meteen een hoop gebruiksgemak bij (véél meer opties en minder in de menu's moeten door de vele knoppen en 2 instelwielen)
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

              Dag Jaja,

              Waarom ben je gestopt met FF's? Kwam het door het toestel zelf of de manier van werken met een FF? Zelfs als de DX'n van Nikon prima presteren heeft een FF toch nog een aantal voordelen?

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

                Klopt Marcle, maar mijn objectieven hebben bijna allemaal een interne motor. Enkel mijn macro lensje niet, maar omdat dat meestal op statief is denk ik dat het geen probleem zou zijn om dan manueel scherp te stellen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

                  Dag Xafke,
                  Ik moet natuurlijk nog beginnen met dat soort foto's te nemen, maar als ik de prachtige resultaten zie in professionele fotoboeken (ik heb er een tiental) dan is die kleine DOF toch mijn persoonlijke doelstelling.
                  De Nikon D5500 heeft een touch screen waarop je de AF punten duidelijk kan kiezen, dat lijkt mij alleszins een voordeel van dit toestel.
                  Maar zoals je zegt kan wat afwisseling geen kwaad, zeker als er bv. 2 personen op de foto staan is het beter om een kleiner diafragma te kiezen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

                    Hey Brunov,
                    Ja die site van Dofmaster is mij goed bekend, bij m'n D200 had ik zelfs kleine printjes gemaakt van een aantal veelgebruikte brandpuntafstanden en die onder vorm van een boekje in mijn fototas gestoken voor onderweg.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

                      Voor lage DoF blijft een FF toestel wel nog steeds een meerwaarde. De kwaliteit (ISO/Dynamic range/...) van de APS-C sensoren gaat elke keer weer omhoog, maar het blijft een kleinere sensor.
                      Maar voor een paar low DoF shots een FF toestel aanschaffen, is wat gek ;-)

                      Ik zou persoonlijk ook eerder de Nikon 50mm f1.8 aanschaffen. Die kost een stuk minder, presteert prima, en het DoF verschil is niet zo heel erg groot.
                      Het is 1 van mijn favoriete lenzen voor full body omgevingsportretten in natuurlijk licht (op FF).
                      Nikon shooter - Samyang fan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

                        Inderdaad Bulke, dat is een nadeel van dit toestelletje. Ga ik nog eens goed over nadenken. De D7200 heeft echter géén tiltscreen en dat is voor mij toch ook een belangrijk nadeel.
                        Ik wacht trouwens nog enkele weken af in de hoop dat Nikon met de opvolger van de D610 (FF) komt die al 2 jaar oud is, de langverwachte D400 hoop ik al lang niet meer op

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

                          Hallo,

                          Na het aanschaffen van de Fuji X-T1 en de resultaten ervan concludeerde ik dat ik voor mijn fotowerk geen FF nodig heb.
                          De kwaliteit van cropcamera's is er zodanig op vooruitgegaan dat FF geen must is.
                          En datzelfde geldt dus ook voor mijn Nikons.

                          Jaja

                          Oorspronkelijk geplaatst door Photohero Bekijk bericht
                          Dag Jaja,

                          Waarom ben je gestopt met FF's? Kwam het door het toestel zelf of de manier van werken met een FF? Zelfs als de DX'n van Nikon prima presteren heeft een FF toch nog een aantal voordelen?
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

                            als de beperkte scherptediepte een absoluut streefdoel is, en je wil foto's waar bokeh van afspat dan kan je uiteraard niet
                            omheen de fullframes, + de hogere beeldkwaliteit enz die hiebij aansluit...
                            mét tilt screen kijk je dan uiteraard direct naar de d750, die dan ook direct een recent toestel is.
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

                              Aangezien een lens nooit optimaal presteert op zijn grootste cq kleinste opening denk ik dat je met een 1.4 net iets meer marge hebt, en het is al bij al toch een vrij goedkope lens

                              Comment

                              Working...
                              X