Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

    Hallo allemaal ,

    Ik ben Sandy. Heb me sinds kort hier aangemeld, omdat ik wil beginnen met fotografie.
    Ja, ja, beginnen. Dit wil dus zeggen dat ik totaal nog niets af weet van fotografie en via deze weg veel hoop bij te leren

    Ik ben vorige week langs geweest in de winkel waar ik mijn toestel wil aankopen. Die man daar heeft zeker 1,5 uur zitten uitleggen.
    Ik kreeg het er warm van Hij was wel zelf een Nikon liefhebber, waardoor we iets meer uitleg hebben gekregen van Nikon dan van Canon.

    Ik ben er ondertussen uit dat het een Nikon D5200 of Canon EOS 60D moet worden.
    Maar er zijn zoveel verschillen...

    De meeste mensen die ik ken hebben allemaal Canon. Ze zijn er allemaal heel te vrede over, maar die Nikon lijkt toch ook wel interessant

    Ik wil zeker zijn dat ik een toestel koop dat mij aanstaat en waar ik geen spijt van krijg (ben namelijk niet van plan om na enkele maanden weer een nieuw te kopen, het kost uiteindelijk toch redelijk wat geld)

    de verschillen die mij doen twijfelen zijn de volgende
    - nikon hdr-modus, canon niet
    - nikon AF-tracking, canon niet (dus scherpstellen op een object en blijven volgen wanneer dit beweegt)
    - nikon 24,1MP , canon 18MP
    - canon snellere maximale sluitertijd , 1/8000 s vs 1/4000 s
    - canon hoger isobereik 12.800 tegenover 6.400 bij nikon, maar daar is het wel uitbreidbaar tot 25.600
    - nikon stelt op 39punten scherp en de canon maar op 9.

    Ik ben er dus echt wel mee bezig, maar daardoor twijfel ik nog harder.

    Veel van de info heb ik vooral van volgende links:

    - http://www.digicamshop.nl/product/23...5200-body.html

    - http://www.digicamshop.nl/product/10...-60d-body.html

    - http://versusio.com/nl/nikon-d5200-vs-canon-eos-60d

    (de websites zijn puur ter informatie)

    Zijn er hier dus mensen die ervaring hebben met één van de toestellen?
    Of mij wat kunnen vertellen over de toestellen?
    Alle tips zijn welkom!

    Al vast bedankt!

  • #2
    Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

    Ik ben niet onpartijdig want heb zelf de Canon 60D.
    Met de Canon 60D kan je ook HDR met Magic Lantern firmware. ( Het feit dat je Magic Lantern kon draaien en dus je eigen zin kon doen met je camera was voor mij wel belangrijk bij mijn keuze)
    Voor films gebruik ik nooit een focus tracking systeem maar altijd manueel.
    Canon / Ubuntu / MacOSX / GIMP

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

      Er zijn geen slechte toestellen meer... en zeker al niet in de twee toestellen die je op het oog hebt. Iso van 60D gaat misschien wel verder, maar ervaring leert me dat boven de 1600 iso gaan zonder nabewerking meestal tricky is.
      Verder zou ik het idee willen opperen dat als je omgeving werkt met canon, je van hun een hele hoop inlichtingen kan krijgen, en ook een beetje goede raad in verband met objectieven, bedieningen en dergelijke. Misschien kun je ook eens een objectief testen om een idee te hebben van wat je wil....

      In ieder geval: zoals altijd: neem eens beide modellen vast en voel zelf aan welk toestel je best in handen hebt.
      Welkom op de site.
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

        Heel korte rechtzetting voor het slapen gaan. Er is ook tracking mogelijk met de 60D. Gewoon de 60D in AI Servo mode zetten. En HDR kan ook manueel gedaan worden door exposure bracketing toe te passen en achteraf de losse foto's samen te voegen met de juiste software.
        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

          Ik zou voor de D5200 gaan in deze vergelijking, omdat die technisch beter is.
          Als je de reviews en technische testen er op naleest.
          En ook wel uit praktijk vergelijkingen.

          Maar dat komt natuurlijk ook deels omdat je een camera van bijna 3 jaar oud tegen een van enkele maanden oud plaatst .

          Die 1/8000ste seconde, dat lijkt me nu niet zo onoverkomelijk en wat de hoge ISO prestaties betreft is de Canon weer wat in het nadeel.
          Maar in die prijsklasse is hoge ISO prestaties nu eenmaal nog niet "super".

          De EOS 60D is wel iets handiger wat extra knoppen en dus bedienbaarheid betreft.
          Ook de kleine LCD bovenop is toch erg handig vind ik.
          Zijn "natuurlijke" Nikon concurrent was dan ook de D7000.

          Welke je ook kiest, het zijn beide goede camera's, maar als je ze even gaat bekijken, zoals al voorgesteld, denk ik dat je veel verschillen gaat merken tussen de 2.
          De 60D is toch wel top consumentengamma en de D5200 is eerder middenin.
          Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

            Ik zou als ik jou was beginnen met beide toestellen eens vast te nemen. Ikzelf heb Canon, maar heb afgelopen zomer op het punt gestaan om naar Nikon te switchen omdat ze de betere Sony EXMOR sensoren gebruiken. Nadat ik enkele modellen (D3100, D5100, D90 en D7000) had vastgehouden, was er geen haar meer op m'n hoofd dat nog aan switchen dacht. Ik vond de grip echt slecht, maar dat is uiteraard iets heel persoonlijk.

            Ik zal ook nooit meer kleine camera's kopen genre Canon xxxxD/xxxD reeks (bvb 1100D/650D) of wat Nikon betreft D3xxx of D5xxx reeks (bvb D3200 of D5200). Ik heb de 60D eens vastgehad en dat is, tot op heden, de camera die mij het best in de hand lag (wel nog geen Canon xD reeks vastgehad). Gewoon omdat mijn hand gevuld was, de camera precies naar mijn hand gevormd was en ik niet het gevoel had dat ik krampen zou krijgen als ik de camera een uur zou vasthouden (dat gevoel heb ik wel bij kleinere modellen).

            Wat het tracken van objecten betreft, zal de Nikon beter scoren omdat hij meer autofocuspunten heeft en vooral omdat ze dichter bij mekaar liggen (tenzij je enkel het middelste autofocuspunt wil gebruiken om te tracken, dan maakt het niet uit). Wat ik dan wel weer een nadeel vind aan de D5200 is dat alle 9 crosstype autofocuspunten (van de 39 autofocuspunten in totaal) in het midden liggen. Crosstype autofocuspunten zijn gevoelig in 2 richtingen (horizontaal en vertikaal). De 60D heeft 'slechts' 9 autofocuspunten, maar ze zijn allemaal crosstype autofocuspunten (het middelste autofocuspunt is zelfs dual crosstype) en ze zijn mooi voorspreid.

            Denk er ook aan dat je een systeem koopt en niet enkel een camera. Bij een systeem horen ook lenzen en accessoires. Een (goede) lens gaat doorgaans langer mee dan een camera. Wat wel een voordeel is, is dat de meeste mensen in je vriendenkring Canon hebben. Dat is handig als je eens een lens wil uitproberen/lenen of wanneer je hulp nodig hebt. Hoe dan ook, met beide camera's kun je prachtige foto's maken.

            En tot slot. Er zijn geruchten dat de Canon 70D deze maand uitkomt/aangekondigd wordt. Misschien is deze wel een pak interessanter of zal het er op z'n minst voor zorgen dat de prijs van de 60D (al dan niet tweedehands) zakt.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

              Hallo allemaal,

              Eerst en vooral al bedankt om even te reageren!

              Ik ben al heel wat slimmer geworden.. niet moeilijk al je nog niets weet

              Nu mijn volgende vragen...

              1. Is het een nadeel dat die Canon dan nu al 3 jaar oud is? Is deze technologie dan al '' verouderd''?
              2. Is de Canon echt zo gebruiksvriendelijker? Het schermpje bovenaan + de toetsen zien er mij in elk geval al heel handig uit om vlug instellingen te kunnen wijzigen.
              3. Dus moet ik de 9 autofocuspunten bij de Canon niet als nadeel zien als ik op Jocau zijn uitleg moet verder gaan
              Dit lijkt me dan wel weer een punt om voor de Canon te kiezen.
              4. Lijkt het jullie de moeite om te wachten op de Canon 70D? Deze zal waarschijnlijk wel een heel stuk duurder zijn dan?

              ALS ik voor de Canon zou gaan zou ik kiezen voor één van deze volgende lenzen:
              - Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS II Bulk
              - Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS Bulk

              ...maar mijn vriend zou liever hebben dan ik voor de Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM ga.
              Is deze lens haar 969euro waard, of beter gezegd is ze het waard om er 8 tot 10x zoveel voor te betalen?

              Ook hebben we van een kennis de tip gekregen om volgende lens zeker in achting te nemen
              -Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM Bulk

              Dit zou ook een zeer goede lens zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

                Kort even tussen 2 tv programma's door: de 700D is niet hetzelfde als de 70D. ;-)
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

                  Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                  Kort even tussen 2 tv programma's door: de 700D is niet hetzelfde als de 70D. ;-)

                  Ja , ik weet het, ik had het gepost en toen had ik het pas door.. te laat..
                  Ik kan momenteel de uitvlucht nog gebruiken dat ik leek ben!
                  Heb het bericht dan ook maar dadelijk verwijderd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

                    Oorspronkelijk geplaatst door SandyB Bekijk bericht
                    ...maar mijn vriend zou liever hebben dan ik voor de Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM ga.
                    Is deze lens haar 969euro waard, of beter gezegd is ze het waard om er 8 tot 10x zoveel voor te betalen?

                    Ik heb zelf de 60D met o.a. een EF-S 17-55mm F2.8 USM en dat is een prachtcombinatie.
                    Eerst wat de 60D betreft. Voor mij persoonlijk is er momenteel geen camera, welk merk dan ook, die beter in de hand ligt. Dat scheelt enorm wat je concentratie betreft als je foto's aan het trekken bent. De grip is uitstekend, de ergonomie ook. Of de techniek "verouderd" is? Wel ik zie het zo, als je een camera koopt, neem nu het laatst nieuwe model, dan moet je je haasten om thuis te geraken of er is wel wat nieuws op de markt. Dus ja. Is de camera daarom minder goed? Niet direct want de limieten bereik je pas als je echt hoge ISO gaat gebruiken of grote afdukken wil maken. Verder voor mij niks op aan te merken. Kortom, nog steeds een heel goed toestel.
                    Wat de 17-55 betreft, wel die lens staat ± 85% van de tijd op mijn fototoestel. Ze is retescherp, geruisloos en stelt onmiddellijk scherp, zelfs in mindere lichtomstandigheden. Zeker overwegen want de moeite waard.

                    Succes met je zoektocht

                    Ginne.
                    Not all who wander are lost ...
                    EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

                      Hey Ginne , ivm dat nieuw zijn heb je wel een punt..
                      Zo te horen zou dit dan een goede keuze zijn

                      bedankt voor de info

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

                        Mogelijke aankondiging van de 70D op 23 april 2013.

                        Bron: Canonrumors (*klik*)
                        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

                          Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                          Mogelijke aankondiging van de 70D op 23 april 2013.

                          Bron: Canonrumors (*klik*)
                          waar is hier die vind ik leuk knop ??

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

                            iemand enig idee rond welke prijsklasse we gaan zitten voor die Canon 70D ?
                            tussen de .... euro en .... euro.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

                              Moeilijk te voorspellen hoeveel hij juist gaat kosten. Ik vermoed als startprijs ergens tussen de 800 en 1.000 euro (899 of 999 euro), maar na pakweg een maand (misschien zelfs na enkele weken) verwacht ik al een (kleine) prijsdaling. Early adopters (mensen die iets meteen kopen als het net uit is) betalen altijd de volle pot. Eerst maar eens de specificaties afwachten of het verschil met de 60D de moeite gaat zijn.

                              Om een voorbeeldje te geven. De Canon EOS 6D is in december 2012 uitgekomen en kostte bij de lancering 1.999 euro. 1 à 2 weken later was daar al 100 euro vanaf (1.899 euro dus), terwijl hij nu nog 1.699 euro kost.
                              Last edited by jocau; 8 april 2013, 22:41.
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                              Comment

                              Working...
                              X