Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

    Hallo,

    Ik zou graag een nieuwe reflexcamera kopen.

    Ik heb bijna geen ervaring.
    Gedurende 1 jaar heb ik met een Sony T700 gewerkt,
    maar wil nu graag overschakelen op reflex.

    Ik heb nu men keuze gemaakt tussen deze 3 modellen:
    - Nikon D5000,
    - Nikon D90,
    - Sony A550.

    Kan er iemand vertellen met welke je het beste start?

  • #2
    Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

    Volgens mij een D90->techniek uit de D300 en nog redelijk veel bediening op de camera en de focusmotor, indien nodig, beschikbaar in de body, 2 instelwieltjes(een zegen), topdisplay en de mogelijkheid om met de pop-up flits CLS compatibele flitsers aan te sturen. De D5000 heeft ook die techniek uit de D300, maar bijna alles in te stellen via het menu.

    Waarom dan geen Sony: geen topdisplay, knopjes bovenop onhandig en als voornaamste reden: je leent makkelijker een Nikkor lens of iets anders van Nikon dan van Sony/Minolta. Geldt denk ik ook voor 2de hands materiaal.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

      Zie ook de topic : Nikon D90 of Canon 500D. Daar gaan ook de meeste mensen de D90 naar voor brengen.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

        De Nikon D90 is tegenwoordig relatief goedkoop, en een heel degelijke camera. Moest ik opnieuw beginnen met Nikon werd dat mijn toestel .
        Prima prestaties (ook bij de wat hogere ISO's), twee instelwieltjes en een grote zoeker.

        Als je live-view heel belangrijk vindt dan is Sony wel in het voordeel (snellere autofocus).
        about.me/stijnv

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

          de d5000 zou ik schrappen.
          blijft over de a550 en de d90, maar ik zou er een nieuwe bijnemen, namelijk de pentax-K-x

          de d90 is laag geprijsd (einde reeks en concurrentie a500/a550) voor wat het toestel te bieden heeft. Heel klassiek van concept.


          persoonlijk zou ik in jouw geval kiezen tussen de pentax-k-x en de a550/a500
          de a550 heeft als voordeel zijn snelheid en volledige autofocus functie tijdens live view een beter LCD scherm
          hebben beide ingebouwde beeldstabilistie en HDR functie
          de a550 heeft een zeer efficiënt face detection systeem
          de pentax K-x is het toestel dat beter presteert op hoge ISO (slechte lichtomgeving) dan alle andere. Gebruikt zelfde sensor als de sony A500 en deze sensor zal waarschijnlijk ook terug te vinden zijn in de opvolger van de d70 binnen een maand of zoiets.

          Begrijp niet waarom iedereen de a550 verkiest boven de a500, verschillen zijn minimaal
          12mp -> 14mp is verwaarloosbaar
          a550 beter LCD scherm maar A500 is ook niet slecht en even groot
          iets minder beeldjes per seconde

          wat gebruikers plezier betreft verwacht ik dat de a500/a550 de uitschieters zijn.
          wat beeldkwaliteit betreft is de pentax k-x zeer goed, en dit toestel heeft ook veel gebruiksmogelijkheden.
          als je belang hecht aan live view zijn de a500/a550 de absolute aanraders.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

            Zonder twijfel voor de D90 gaan.

            Heeft alles waar anderen in deze prijsklasse te kort schieten.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Zonder twijfel voor de D90 gaan.

              Heeft alles waar anderen in deze prijsklasse te kort schieten.
              ja wat zoal ?

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                ja wat zoal ?
                Werk er eens mee, gewoon een toestel van een hoger niveau, zo simpel is het Puerte.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Werk er eens mee, gewoon een toestel van een hoger niveau, zo simpel is het Puerte.
                  Heb dat toestelleke als is gebruikt, is niet slecht is zelfs zeer goed, maar ja wat beeldkwaliteit betreft al achterhaald door goedkopere toestellen, en dit geld ook wat live-view en snelheid betreft.

                  De persoon in kwestie wilt een toestel voor algemeen gebruik, veronderstel ik toch, dat hem veel plezier geeft, gemakkelijk te bedienen is zonder teveel franjes maar kwalitatief toch zeer goed is, en dan kom ik bij de pentax k-x en de a500/50.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    Heb dat toestelleke als is gebruikt, is niet slecht is zelfs zeer goed, maar ja wat beeldkwaliteit betreft al achterhaald door goedkopere toestellen, en dit geld ook wat live-view en snelheid betreft.

                    De persoon in kwestie wilt een toestel voor algemeen gebruik, veronderstel ik toch, dat hem veel plezier geeft, gemakkelijk te bedienen is zonder teveel franjes maar kwalitatief toch zeer goed is, en dan kom ik bij de pentax k-x en de a500/50.
                    Over Pentax zal ik mij niet uitspreken Puerte, maar wat ik wel weet, is dat het flitssysteem bij Sony op geen ballen trekt, (ook zelf ervaren) ook op gebied van AF hebben ze hier nog heel wat te leren van Canon en of Nikon.

                    Hierbij wil ik TS bij zijn keuze alleen maar Nikon aanraden, daar hij Canon niet vernoemd, Canon en Nikon blijven voor mij ruim op voorsprong qua kwaliteitstoestellen, daarbij spreek ik niet over de prijs.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

                      Ik heb tot nu toe enkel de 550 en de D90 vergeleken.

                      A550: betere live view, en zeer snel en beeldstabilisatie in de body, ik vond de beeldkwaliteit echt goed

                      D90: zelfde beeldkwaliteit , live view is veel minder goed (dit is echt een kamera om door de zoeker te werken), heeft geen beeldstabilisatie dus die moet in de lens zitten (wat bij de kitlenzen al het geval is en het aanbod lenzen met IS is groot genoeg) . Voor mij persoonlijk zit het groot verschil in de bediening. Een aantal functies op de D90 zijn snel toegankelijk dankzij toegewijde knoppen en twee instelwielen.


                      Het is waar je zelf de voorkeur aan geeft denk ik (de beeldkwaliteit is mijns inziens gelijk, dus niet achterhaald bij Nikon, het is eerder sony die gewoon een inhaalbeweging deed vooral bij hoge ISO met hun nieuwe reeksen).

                      Beide toestellen zijn goed. De pentax kan ik niet beoordelen nog niet vast genomen.

                      Mvg,

                      Gilles

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

                        Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                        Ik heb tot nu toe enkel de 550 en de D90 vergeleken.

                        A550: betere live view, en zeer snel en beeldstabilisatie in de body, ik vond de beeldkwaliteit echt goed

                        D90: zelfde beeldkwaliteit , live view is veel minder goed (dit is echt een kamera om door de zoeker te werken), heeft geen beeldstabilisatie dus die moet in de lens zitten (wat bij de kitlenzen al het geval is en het aanbod lenzen met IS is groot genoeg) . Voor mij persoonlijk zit het groot verschil in de bediening. Een aantal functies op de D90 zijn snel toegankelijk dankzij toegewijde knoppen en twee instelwielen.


                        Het is waar je zelf de voorkeur aan geeft denk ik (de beeldkwaliteit is mijns inziens gelijk, dus niet achterhaald bij Nikon, het is eerder sony die gewoon een inhaalbeweging deed vooral bij hoge ISO met hun nieuwe reeksen).

                        Beide toestellen zijn goed. De pentax kan ik niet beoordelen nog niet vast genomen.

                        Mvg,

                        Gilles
                        hetgeen je schrijft klopt, maar de beeldkwaliteit van pentax-k-x (zelfde sensor als de a500) springt eruit in JPEG, zekers op hoge ISO.
                        en de live-view van de sony's is uniek, en de sony's, dat blijft uiteraard subjectief, is heel aangenaam om te gebruiken.

                        Waar voel ik mij het beste goed mee, dat wordt meer en meer belangrijk in dit segment omdat de kwaliteit zo dicht bij elkaar licht van de verschillende toestellen, op een paar punten na.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          flitssysteem bij Sony op geen ballen trekt, (ook zelf ervaren) ook op gebied van AF hebben ze hier nog heel wat te leren van Canon en of Nikon.
                          Geen idee wat ik zou moeten missen hoor...
                          a700 + F58 werkt gewoon perfect en AF is precies en snel. Meer hoeft dat voor mij echt niet te zijn.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                            De Nikon D90 is tegenwoordig relatief goedkoop, en een heel degelijke camera. Moest ik opnieuw beginnen met Nikon werd dat mijn toestel .
                            Prima prestaties (ook bij de wat hogere ISO's), twee instelwieltjes en een grote zoeker.

                            Als je live-view heel belangrijk vindt dan is Sony wel in het voordeel (snellere autofocus).
                            Ja, en voor mij blijft ook de altijd aanwezige beeldstabilisatie een dikke plus bij Sony en Pentax...
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D5000 of Nikon D90 of Sony A550?

                              Ik ben ook een beginner en twijfelde lang tussen de de nieuwe van Canon (500D) & Nikon (D90). Onder meer op www.dpreview.com heb ik beide toestellen vergeleken en via tweakers.net de pricewatch in het oog gehouden.
                              De bedoeling was wel om niet de standaardlens te gebruiken maar eentje met iets meer zoombereik, helaas met als gevolg een flink duwtje omhoog van de prijs...
                              Na nog een review in PC Magazine & Test-Aankoop kwam er plots een nieuwe speler opdagen: de Nikon D5000... eigenlijk het kleine broertje van de D90 (zoals vroeger de D3000 tov. D80).
                              Na de review op http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000 en het zoeken van de beste prijs (kamera-express Nederland) heb ik hem binnengehaald: de D5000 met 18-105 Nikkor lens voor slechts 640 euro, verzendkosten incluis!
                              Ik moet zeggen, het is zoals ze zeggen in de reviews: verbluffende kwaliteit, goede snelheden, semi-professionele instellingsmogelijkheden en bovenal het gebruiksgemak: mijn vrouw kan er ook goede foto's mee nemen in de auto-voorinstelling

                              Comment

                              Working...
                              X