Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

    Ik volg al enkele jaren dit forum met belangstelling, en ik wil nu eindelijk mijn eerste reflex aankopen. Termen als DOF en diafragma zijn zeker geen onbekenden voor mij. Ik wil dus iets meer dan "point-and-shoot", maar ik wil er ook niet TE veel geld aan geven. uit verschillende bronnen concludeer ik dat een investering in een goede lens belangrijker is dan een zware investering in de body. Vandaar mijn keuze:

    - Nikon D40
    - Nikkor AF-S 16-85mm DX F 3.5-5.6 G ED VR BE

    Mijn fotograaf vertelt mij dat deze twee niet zullen samenwerken. Ik snap niet waarom. Kan iemand mij dit uitleggen?

    Ik dacht dat de D40 alle functionaliteit van de AF-S lenzen kon gebruiken (de AF-S heeft z'n eigen focus motor), maar blijkbaar is er ook nog een verschil in de manier waarop het diafragma wordt aangestuurd, en de 16-85 heeft een eigen ring, terwijl de D40 verwacht het diafragma aan te sturen via de body. Klopt mijn interpretatie? Zoja, waarom vermeldt geen enkele review deze handicap?

    Alvast bedankt voor de uitleg
    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
    Flickr album Homepage

  • #2
    Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
    Ik volg al enkele jaren dit forum met belangstelling, en ik wil nu eindelijk mijn eerste reflex aankopen. Termen als DOF en diafragma zijn zeker geen onbekenden voor mij. Ik wil dus iets meer dan "point-and-shoot", maar ik wil er ook niet TE veel geld aan geven. uit verschillende bronnen concludeer ik dat een investering in een goede lens belangrijker is dan een zware investering in de body. Vandaar mijn keuze:

    - Nikon D40
    - Nikkor AF-S 16-85mm DX F 3.5-5.6 G ED VR BE

    Mijn fotograaf vertelt mij dat deze twee niet zullen samenwerken. Ik snap niet waarom. Kan iemand mij dit uitleggen?

    Ik dacht dat de D40 alle functionaliteit van de AF-S lenzen kon gebruiken (de AF-S heeft z'n eigen focus motor), maar blijkbaar is er ook nog een verschil in de manier waarop het diafragma wordt aangestuurd, en de 16-85 heeft een eigen ring, terwijl de D40 verwacht het diafragma aan te sturen via de body. Klopt mijn interpretatie? Zoja, waarom vermeldt geen enkele review deze handicap?

    Alvast bedankt voor de uitleg
    Je fotograaf weet er niets van. Beiden werken vlekkeloos met elkaar samen, en het is zelfs een prachtige combinatie

    MVG,

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

      deze combinatie werk zeker hoor.

      ik raad je wel aan om niet bij je fotograaf hem te kopen, want hij heeft er precies geen kaas van gegeten..

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

        Haha, bedankt voor de raadgevingen! Ik dacht al dat ik best wel eens een "second opinion" kon vragen :-)
        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
        Flickr album Homepage

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

          Mijn fotograaf vertelt mij dat deze twee niet zullen samenwerken.

          Je kan hem best eens de link van dit forum geven dan kan hem nog iets bijleren over de produkten die hij zelf verkoopt, das niet direkt reklame voor zijn zaak dat hij dat zelf niet weet.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

            Dat de 16-85 een diafragma ring heeft, lijkt mij stug want een DX is altijd een G-lens.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

              idd waar zit die vervelende diafragmaring toch????



              wie ziet hem??? ;-)

              soms vraag ik me toch af hoe sommige mensen ernog mee weg komen hoor.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

                Wanneer ik nog in bezit was van een D40 heb ik regelmatig zo'n gevallen meegemaakt. Regelmatig moest ik zeggen deze lens past er niet op.
                Wat moet je dan denken als klant!

                Als je een D80 zou kopen, gaat het dan te duur worden?

                Groeten,
                Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

                  Hoi,

                  Waarom geen D80 en een lens van Sigma of Tamron, 18/50 f2.8 ?
                  Nieuw kost deze combinatie maar een beetje meer en als je de lens hier op het forum vind, er staan er geregeld op, dan ben je hetzelfde kwijt .
                  Die lenzen zijn zeker even goed, ik prefereer zelf de lichtsterkte ipv de VR,
                  en de body is naar de toekomst toe uitgebreider en kan alle lenzen aan.
                  Je zal maar eens een mooie 80/200 2.8 tegenkomen of een mooie groothoek.
                  Ik ondervind met mijn 6 MP (D70s) ook al eens wat problemen als ik wil croppen en de D80 heeft veel meer MP's dan de D40.

                  Grtjs

                  Ps. in ieder geval veel plezier met je toekomstige Dslr
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

                    Allemaal bedankt voor de reactie!

                    Ondertussen ben ik van ambetantigheid de eerste beste (andere!) winkel binnengelopen en 'k heb de D80 + 16-85mm gekocht.

                    Waarom net deze lens? Vanwege het bereik (breder dan de meeste, genoeg tele om een portretje te doen) en de SWM. Als ik kon kiezen, had ik liever een lichtsterkere gehad ipv de VR, maar langs de andere kant lijkt de VR heel goed te helpen bij panning
                    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                    Flickr album Homepage

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                      Allemaal bedankt voor de reactie!

                      Ondertussen ben ik van ambetantigheid de eerste beste (andere!) winkel binnengelopen en 'k heb de D80 + 16-85mm gekocht.

                      Waarom net deze lens? Vanwege het bereik (breder dan de meeste, genoeg tele om een portretje te doen) en de SWM. Als ik kon kiezen, had ik liever een lichtsterkere gehad ipv de VR, maar langs de andere kant lijkt de VR heel goed te helpen bij panning

                      proficiat.;

                      je hebt een goede keuze gemaakt.!!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

                        veel plezier, een mooie set
                        D800 en een goed glasservies

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

                          Ik ben blij dat je deze keuze gemaakt heb!
                          D40 is heel goed maar...

                          Geniet ervan
                          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

                            Proficiat, goeie keuze en veel plezier ermee
                            "jouw" fotograaf zie je niet snel terug zeker?
                            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                            "Casu Consulto - Modo Fac"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D40 + Nikkor 16-85 ?

                              Proficiat, je gaat er zeer tevreden mee zijn. Heb ook sinds vorige week een D80. Ben nog veel aan het leren, maar gaat goed Al veel mooie foto's mee gemaakt.

                              Ik zelf ben begonnen met een 2e hands Nikkor 18-70 3.5-4.5. Goede koop geweest, maar zal toch op den duur gaan kijken naar een 17-50 2.8 (Tamron) of een 16-85 VR (Nikkor).
                              Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

                              Comment

                              Working...
                              X