Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3s vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3s vraagje

    Ben momenteel nogal serieus bezig de overstap te maken van de D300 naar de D3.... maar hoorde dat de D3s nogal wat voordelen heeft t.o.de D3.
    Zijn er lezers die mij dat wezenlijk verschil kunnen vertellen.?.
    Ook hoorde ik dat bij de D3s.... in "Bracketing" belichting ( vb. 3F ..en dan.. -1/+1 ) met één opname de gekozen aantal foto's krijgt ( dus -1...0...+1 ).
    Met mij D300 moet ik drie keer na elkaar afdrukken om de gehele serie foto's te krijgen.
    Bij de D3s zou dus met één enkele afdruk .....3 foto's tegelijk gemaakt worden.
    Is dat zo.?..
    Dank bij voorbaat
    Daniell

  • #2
    Re: Nikon D3s vraagje

    Ik weet dat het grootste voordeel van de D3s t.o.v. D3 toch zit in de ISO-prestaties. Dat van de BKT weet ik verder niet.

    Groeten van Willem
    Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
    Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
    Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3s vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk bericht
      Ben momenteel nogal serieus bezig de overstap te maken van de D300 naar de D3.... maar hoorde dat de D3s nogal wat voordelen heeft t.o.de D3.
      Zijn er lezers die mij dat wezenlijk verschil kunnen vertellen.?.
      Ook hoorde ik dat bij de D3s.... in "Bracketing" belichting ( vb. 3F ..en dan.. -1/+1 ) met één opname de gekozen aantal foto's krijgt ( dus -1...0...+1 ).
      Met mij D300 moet ik drie keer na elkaar afdrukken om de gehele serie foto's te krijgen.
      Bij de D3s zou dus met één enkele afdruk .....3 foto's tegelijk gemaakt worden.
      Is dat zo.?..
      Dank bij voorbaat
      Daniell
      Bracketing is bij de D300 identiek als de D3 en de D3S
      Je kan ze één per één doe door telkens de sluiter in te drukken of door in Continu mode te blijven drukken en telkens een reeks te doen.
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3s vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Bracketing is bij de D300 identiek als de D3 en de D3S
        Je kan ze één per één doe door telkens de sluiter in te drukken of door in Continu mode te blijven drukken en telkens een reeks te doen.
        Doe ik in wezen ook meestal zo, hoor... en dan gaat mijn sluiter in dit geval 3 keer snel open/dicht.

        Juist dát beweerde iemand ( overigens die zowel de D3s als de D3x bezit.... JAWEL BEIDE, ....je hoort het goed... ) ... dat bij hem ál de opnamen ( over en onderbelicht ) geregistreerd worden met één keer sluitertijd open/dicht. Hij gebruikt deze methode om vb. een onderbelichte opname met een overbelichte opname in één foto te verwerken waardoor zijn eindresultaat altijd mooi verzadigd is en niets overbelicht is.... ook de felste witten niet.
        Ik heb zijn landschappen gezien.. en ze zijn subliem.

        Nu heb ik dus 3 keer het geluid en mijn D300 heeft nog eens een bepaalde tijd nodig... waardoor de onderlinge foto's niet precies dezelfde zijn.
        Het zou mij dus ideaal uitkomen ( bij mijn vogeltjesfotografie ) als de D3s deed wat men beweerde... of zou hij dan de D3x bedoeld hebben.?..
        Ik neem aan dat je mijn probleempje begrijpt.. want de ene keer zit er bebossing achter het vogeltje... en een sec. later heb je de volle lucht ( tegenlicht ) achter het vogeltje ( als ik vb. even iets van positie verander ). Tijd om je camera even aan te passen en vb. even vlug naar +1 gaan is er meestal niet bij. Bracketing is hiervoor dan de ideale uitkomst... en 't zou natuurlijk fantastisch geweest zijn als met één opname de foto's opgeslagen werden. Soms hebben de vogeltjes zeer fel witte en zeer diep zwarte veertjes. Maar ala ... zal maar een beetje verder dromen.
        In ieder geval heel hartelijk dank
        Men kan geen wonderen verwachten, ....hoewel er nu even een sprankeltje hoop verloren gaat.
        Nogmaals hartelijk dank,
        Daniell
        Last edited by daniell; 5 april 2010, 23:30.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3s vraagje

          Er is bij mijn weten maar één sensor die zoiets nogelijk maakt en dat is de SR superCCD van Fuji, die 6mio grote pixels en 6mio kleine pixels heeft en door de info van de grote en de kleine pixels te combineren tot een beduidend hogere dynamiek komt dan een klasieke sensor.
          Nu wat je verteld kan je doen met bracketing maar enkel voor statische situaties. Als je vriend verteld dat de D3X en de D3S, met één sluiterklick, 3 opnames kan maken, dan neem je zijn uitspraken best met een zak zout.
          De D3 kan dit niet en de D3X, die kwa bediening identiek is, ook niet.
          De D3S is nieuwer en heeft wat extra snufjes maar kan dit ook niet.
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3s vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Als je vriend verteld dat de D3X en de D3S, met één sluiterklick, 3 opnames kan maken, dan neem je zijn uitspraken best met een zak zout.
            .

            Zeg maar 30kg zout .


            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3s vraagje

              Wat je vriend misschien bedoelde, is dat hij gewoon een RAW foto maakt, die inlaad in z'n computer, en dan softwarematig over- en onderbelicht. Met één keer sluiter open - toe drie verschillende belichte beelden krijgen in camera, is niet mogelijk.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3s vraagje

                Volgens mij is het gewoon een interpretatiefout. Als de sluiter geen 3 keer open gaat en sluit, heb je geen drie foto's - da's toch de belichting (van de sensor) die dan gebeurt, niet ?

                Ik denk dat het gewoon om het principe van bracketing gaat - je stelt het in in je transportfunctie (zo is het bij mijn A350 toch, misschien lichtelijk anders bij Sony), maakt drie foto's waarbij de sluiter drie keer opent en weer sluit, en het is gedaan.
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3s vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                  Volgens mij is het gewoon een interpretatiefout. Als de sluiter geen 3 keer open gaat en sluit, heb je geen drie foto's - da's toch de belichting (van de sensor) die dan gebeurt, niet ?

                  Ik denk dat het gewoon om het principe van bracketing gaat - je stelt het in in je transportfunctie (zo is het bij mijn A350 toch, misschien lichtelijk anders bij Sony), maakt drie foto's waarbij de sluiter drie keer opent en weer sluit, en het is gedaan.
                  Heren, allemaal erg bedankt.
                  Inderdaad kan het een interpretatiefout zijn.
                  Uit ervaring weet ik dat de witbalans-Bracketing wel vb. 3 foto's neerzet bij één enkele afdruk ( niet op NEF ). Daarop verder beredeneerd dacht ik ...dat de techniek misschien nu al zover was dat dat bij de nieuwste camera's ook bij belichting-Bracketing al mogelijk is.
                  Maar inderdaad kan " de vraag en antwoord " verkeerd overgekomen zijn.
                  Hij zei wel degelijk dat hij bij landschappen ( want daar ging het over ).... op statief werkte en één keer afdrukte..... en inderdaad, als de camera op " continu mode " staat druk je ook maar één keer terwijl je dan vb. toch 3 foto's achter elkaar neerzet.
                  Als ik hem nog eens zie vraag ik het wat meer gedetailleerder.
                  In ieder geval, allemaal bedankt voor jullie reachtie.
                  Groetjes Daniell

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3s vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk bericht
                    Heren, allemaal erg bedankt.
                    Inderdaad kan het een interpretatiefout zijn.
                    Uit ervaring weet ik dat de witbalans-Bracketing wel vb. 3 foto's neerzet bij één enkele afdruk ( niet op NEF ). Daarop verder beredeneerd dacht ik ...dat de techniek misschien nu al zover was dat dat bij de nieuwste camera's ook bij belichting-Bracketing al mogelijk is.
                    Maar inderdaad kan " de vraag en antwoord " verkeerd overgekomen zijn.
                    Hij zei wel degelijk dat hij bij landschappen ( want daar ging het over ).... op statief werkte en één keer afdrukte..... en inderdaad, als de camera op " continu mode " staat druk je ook maar één keer terwijl je dan vb. toch 3 foto's achter elkaar neerzet.
                    Als ik hem nog eens zie vraag ik het wat meer gedetailleerder.
                    In ieder geval, allemaal bedankt voor jullie reachtie.
                    Groetjes Daniell
                    Dat kan op sommige compactjes MAAR dat zijn geen echte 3 foto's dat is gewoon 1 foto in de camera omgezet naar 3 foto's met telkens 1 stop meer of 1 stop minder licht.
                    Als dit echt zou zijn dan moet je ALTIJD 3 echte foto's hebben en daarom moet de sluiter ook 3 keer open en toe gaan.
                    Nu ik snap waar je vriend die fout maakt (raar dat je zo'n fout maakt als je zo'n dure camera hebt), hij bedoelt gewoon dat de D3 zo snel foto's achter elkaar trekt dat het lijkt of het maar 1 foto is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3s vraagje

                      Voordelen D3s ten opzichte van D3.

                      - Betere sensor.
                      - Liveview knop op achterzijde camera.
                      - Info knop waarmee zeer snel aanpassingen zijn te maken in je instellingen.
                      - Bediening van diversen knoppen zijn verbeterd. (AF-ON)
                      - Klep van batterij is gemakkelijker te openen.

                      Ben je pro ?????? koop een D3s.
                      Geen pro ????? Lekker de D3 gaan kopen die tweedehands al erg goedkoop wordt.
                      Nikon spul

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3s vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
                        Voordelen D3s ten opzichte van D3.

                        - Betere sensor.
                        - Liveview knop op achterzijde camera.
                        - Info knop waarmee zeer snel aanpassingen zijn te maken in je instellingen.
                        - Bediening van diversen knoppen zijn verbeterd. (AF-ON)
                        - Klep van batterij is gemakkelijker te openen.

                        Ben je pro ?????? koop een D3s.
                        Geen pro ????? Lekker de D3 gaan kopen die tweedehands al erg goedkoop wordt.
                        Voeg er dan nog volgende bij:
                        - Video functie(ondermeer dank zij de betere sensor).
                        - Sensorreiniging(ondermeer dank zij de betere sensor).
                        - bijkomende 1,2 crop(zowat een trade-off tov 1,5 crop).
                        - tot ISO 102400(ondermeer dank zij de betere sensor).
                        - (dpreview zegt dat de D3S 60gr minder weegt maar volgens de Nikon handleiding wegen ze beiden 1240gr)
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment

                        Working...
                        X