Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3300

    Ik heb al een tijdje een Nikon D3300 en ik heb hierbij het gevoel dat er op sommige momenten overbelichting is, in de Auto-stand. Het gebeurd meestal aan of op zee (waar ik nu eenmaal veel foto's neem)

    Hierbij ook eens voorbeeld. Is dit resultaat normaal te noemen in de Auto-stand, zou dit bv met een Canon ook zo zijn?


  • #2
    Re: Nikon D3300

    Is dit resultaat normaal te noemen in de Auto-stand
    Principieel genomen wel, blijkbaar heb je nog niet helemaal door wat je camera doet (basis workshopje volgen?)

    met een Canon ook zo zijn
    Ja, maar dan in een iets andere maatstaf

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3300

      Dank je voor het antwoord, ik heb reeds een cursus gevolgd. Hierdoor heb ik dan gelukkig de reflex gehad om verschillende zaken manueel in te stellen. Maar ik vind het soms betreurend dat de Nikon soms zo overbelicht. Hiervoor had ik immers een Olympus E500, waarbij ik het gevoel dat dit probleem er niet was.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3300

        ik gebruik de auto-stand eigenlijk nooit (mijn vriendin af en toe) maar dit is toch wel een extreem slecht resultaat. mijn veel oudere D3000 doet beter dus ik veronderstel dat de D3300 ook wel beter moet kunnen.
        Last edited by babysnake; 16 mei 2016, 21:18.
        http://www.flickr.com/photos/rat_babysnake/

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3300

          Kan je in de auto stand ook geen belichtingscompensatie doen??
          Misschien heb je dat verzet en vergeten terug te zetten...

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3300

            Hallo,

            De belichtingscompensatie staat niet per ongeluk op + ....?
            Deze overbelichting vind ik niet normaal op de P-stand.
            Er moet ergens een pareameter niet goed ingesteld staan (denk ik).

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3300

              Als ik in de exif kijk staat er exposure bias -0.33, dus daaraan zal het niet liggen...
              Daarnaast:
              Exposure 1/80
              F 4.5
              Normal Program Mode
              ISO100
              Pattern Metering Mode

              Dus alles lijkt ok te staan?

              Wel zag ik ook iets staan van Capture NX-D 1.2.1...
              Is dit soms een RAW (NEF) foto die je zelf bewerkt hebt?
              Nikon D300 & een beetje glas...
              Iets kleiners als carry everywhere

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3300

                Eens proberen op A stand diafragmavoorkeuze en f8 of belichting op iets minder zetten
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3300

                  Ik heb Capture NX gebruikt om de foto om te zetten naar JPG en dan te kunnen verkleinen. Anders was de foto wel heel erg groot :-)

                  Meer heb ik er niet aan aangepast. Ik breng woensdag mijn toestel binnen ter controle...deze is immers nog in garantie
                  Last edited by Trainferry; 17 mei 2016, 06:07.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3300

                    Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, maar ik ga het mij toch maar wagen om hier een reactie op te geven.

                    Er is behoorlijk wat tegenlicht aanwezig, en er is veel detail in de rotsen/water. Zou het niet kunnen dat de camera heeft gekozen om de grootste partij (rotsen - 3/4 beeld) goed te belichten, en het overige volledig te negeren, wat dus resulteert in een overbelichte zee/lucht?
                    Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3300

                      Oorspronkelijk geplaatst door rumble101 Bekijk bericht
                      Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, maar ik ga het mij toch maar wagen om hier een reactie op te geven.

                      Er is behoorlijk wat tegenlicht aanwezig, en er is veel detail in de rotsen/water. Zou het niet kunnen dat de camera heeft gekozen om de grootste partij (rotsen - 3/4 beeld) goed te belichten, en het overige volledig te negeren, wat dus resulteert in een overbelichte zee/lucht?
                      Dat lijkt mij ook een mogelijkheid als ik de foto zie, als die rotsen in tegenlicht getrokken erg donker en in de schaduw liggen... in combinatie met de automatische stand...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3300

                        Mijn idee: scherpgesteld op de plaats waar de rotspartij en het water samenkomen, daarbij de belichting vergrendeld door de ontspanknop half ingedrukt te houden, en dan camera een stuk naar boven gericht om de foto te maken.
                        Op zich zie ik hier geen abnormaal gedrag. Ok, het is allemaal wat overbelicht, maar dit kan gebeuren bij automatische lichtmeting. (Zeker voor Nikon is dit vrij extreem - ik vind dat dit gemakkelijker gebeurt bij Canon.)
                        Als je hier het toestel hoger zou houden bij het vergrendelen van de belichting, is de kans groot dat de rotsen onderbelicht zijn en het landschap erachter correct belicht.

                        Oplossing? Het verschil leren tussen verschillende meetmethodes voor belichting (matrix, center-wieghted, spot) en correct leren toepassen.
                        Bij het maken van een foto met dergelijke variatie in licht (schaduw en zon in dezelfde foto) altijd het histogram bekijken na het nemen van de foto en desnoods enkele foto's maken met belichtingscompensatie om nadien de beste eruit te halen.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D3300

                          in auto mode wordt de belichtingsmeting ook automatisch gekozen? of is t gewoon standaard matrix?
                          en focus kiest hij waarschijnlijk ook zelf?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D3300

                            In automode worden de default settings gebruikt, dus matrix en alle focuspunten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D3300

                              Ik heb hierna inderdaad op de lucht gericht, waarbij de rotsen donker overkwamen. Ik heb daarna gericht op een grijze wolk, waarna de foto ok was. De lichtmeting ga ik mij toch eens moeten in verdiepen.

                              Je zegt dat dit bij Canon makkelijker gebeurt: zou Canon dan effectief sneller overbelichten? Ik vind namelijk alle foto's bij de Nikon wat overbelicht in de auto-stand, niet gigantisch, maar toch een beetje.

                              Comment

                              Working...
                              X