Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

    Daarstraks wilde ik in Photoshop de raw-bestanden openen die getrokken zijn met een nikon D3200. Dit is wat ik te zien krijg:



    Iemand die een korte termijnoplossing heeft? (dus geen aankoop van photoshop CS6) Bestaat er bijvoorbeeld een plugin?

  • #2
    Re: Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

    Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
    Daarstraks wilde ik in Photoshop de raw-bestanden openen die getrokken zijn met een nikon D3200. Dit is wat ik te zien krijg:



    Iemand die een korte termijnoplossing heeft? (dus geen aankoop van photoshop CS6) Bestaat er bijvoorbeeld een plugin?
    Kijken of je de meest recente ACR hebt die compatibel is met de CS5, maar dan kan het nog zijn dat de D3200 recenter is en dan worden die nog niet ondersteund. Je kan dan je NEF's eerst omzetten met de adobe DNG converter, die gratis kan downloaden.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

      ik merk dat je langs de ene kant wel al foto's aan het verkopen bent en er professionele prijzen voor wil vragen en langs de andere kant weinig tot geen investeringen wil doen. En hier blijkt dat je ook niet beschikt over redelijke basiskennis van fotobewerkingsprogramma's en met een instapmodel van camera werkt.
      Ik wil je alleen maar waarschuwen dat als je aan fotografie iets wil gaan verdienen je ook een voldoende en constante kwaliteit moet kunnen leveren, en niet denken dat je er snel een 'cent' mee gaat bijverdienen.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

        Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
        ik merk dat je langs de ene kant wel al foto's aan het verkopen bent en er professionele prijzen voor wil vragen en langs de andere kant weinig tot geen investeringen wil doen. En hier blijkt dat je ook niet beschikt over redelijke basiskennis van fotobewerkingsprogramma's en met een instapmodel van camera werkt.
        Ik wil je alleen maar waarschuwen dat als je aan fotografie iets wil gaan verdienen je ook een voldoende en constante kwaliteit moet kunnen leveren, en niet denken dat je er snel een 'cent' mee gaat bijverdienen.
        Pfff, wat een conclusies... Geen redelijke basiskennis fotobewerkingsprogramma's? Hoe kom je erbij? Moet ik hier nu echt op reageren? En wat heeft dit te maken met deze topic?
        • Met mijn instapmodel - een nikon D60 - die ik al meer dan 7 jaar heb, benader ik nog altijd de kwaliteit van velen met hun grote kanonnen. Aangezien ik nu eenmaal de middelen niet heb om te investeren in 'iets meer' probeer ik zo creatief mogelijk te zijn, en dat lukt aardig. Mijn foto's zijn haarscherp, compositie is goed, de mensen zijn tevreden. Natuurlijk kijk ik wel eens uit naar een nieuwer model, maar ben om tal van redenen beperkt in budget. Mijn enige investering in een iets recenter model is een abonnement via HBVL, omdat je dan 'gratis' die nikon D3200 erbij krijgt. Een model dat ietsje meer heeft. Het is pas dankzij die gratis Nikon D3200 dat ik erachter gekomen ben dat CS6 nodig is.
        • In tegen stelling tot velen heb ik een licentie van CS4 en CS5, waar dus wel degelijk in geïnvesteerd is, en gewoon omdat ik niet aan illegaal gedoe wil meedoen. Bovendien heb ik als grafisch ontwerper een zeer goede kennis van al deze programma's.
        • Zomaar denken dat ik wel eventjes snel iets ga bijverdienen? Hoe kom je erbij? Ik heb nooit de intentie gehad om foto's te trekken voor verkoop. Het is pas omdat bedrijven interesse hebben in mijn foto's, ik ben gaan opzoeken hoeveel je moet vragen. Wil ook niet diegene zijn die onder de prijs - of gratis - gaat werken om zo mee de stiel kapot te maken. Tenslotte heb ik in andere topics advies gevraagd hé. Ben ook nooit zo arrogant geweest om te denken er snel iets mee te verdienen. Als ik het voor het geld wou doen, dan was ik nooit met fotografie begonnen.

        Ik kom van ver, fotografie was oorspronkelijk een aanvulling op dat grafische, maar ben me er meer en meer in gaan verdiepen. Heel veel bijgeleerd natuurlijk, heel lang mijn weg gezocht, gaandeweg tot bepaalde ontdekkingen gekomen. Veel gevallen en opgestaan. Tot je datgene ontdekt waar je goed in bent, wat je graag doet, en dat ga je dan proberen uit te diepen. Van mijn eigen ben ik veeleisend, kritisch, geduldig, waardoor het mij steeds beter lukt om constant kwaliteit af te leveren. Ik heb gezien hoe anderen gegroeid zijn, hoe zij het aanpakken, hoe zij - mits vele obstakels - toch een professionele carriëre konden uitbouwen. Heb genoeg gezien wat betreft dat financiële en gratis verhaal.

        Dus, voor je zo conclusies trekt, gelieve je eerst een beetje meer te informeren over de persoon zelf, en niet af te gaan op een verzameling topics.
        En nu terug on topic aub.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

          Misschien is een recentere versie van ACR al voldoende .
          Maar je kan ook je RAW bestand bewerken in Capture NXD (gratis te downloaden bij NIKON) en dan omzetten naar Tiff of jpg.
          Daarna kan je het beeld wel openen in CS5.

          Johan

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

            Ik wil me dan eerst excuseren voor het trekken van verkeerde conclusies, maar mij lijkt de kennis van de compatibiliteit van ACR met camera's en photoshop versies een basis, het heeft natuurlijk niets te maken met het beheersen van de bewerkingstechnieken. Ik heb ook nooit beweerd dat je geen goeie foto's maakt hé.
            De makkelijkste oplossing is de DNGconverter zoals reeds aangegeven, dit is een programma van Adobe om ook de RAWs van de recentste camera's met oudere photoshopversies te kunnen bewerken. De DNGs zijn ook RAWbestanden het grootste verschil zit er in de het xmp file-tje zit dan in het bestand zelf.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

              anders Lightroom kopen, daarmee je raw bestanden bijwerken en daarna openen in CS
              dat is een vrij goedkope oplossing

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

                De RAW bestanden van camera's die later uitgekomen zijn werden bij Photoshop en Photoshop Elements nooit ondersteund.
                Als je dus een nieuwe camera kocht, en er was ondertussen een nieuwe versie van Photoshop (Elements) uitgekomen, dan was je verplicht om ook een nieuwe Photoshop te kopen.
                Maar nu blijf je betalen voor Photoshop, en worden er geregeld updates uitgebracht voor de nieuwste camera's.

                Voor de Photoshop programma's die je tot nu toe nog echt kan kopen (Elements, Lightroom?) geldt dat je nog steeds de nieuwste versie moet kopen om de RAW bestanden van de meest recente camera's te kunnen bewerken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

                  Je nef bestanden simpel omzetten naar tiff door Capture NX die je bij elke Nikon camera gratis krijgt en je kan bewerken in elk (PS) programma.
                  Ik werk nog steeds met CS3.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3200 niet compatibel met photoshop CS5?

                    Volgens dit lijstje (dat ik bij zo'n vraag gewoonlijk geef):http://helpx.adobe.com/creative-suit...d-cameras.html
                    heb je voor de D3200 ACR 7.1 nodig (da's dus CS6); als je Lightroom 4.1 zou hebben, is dat echter voldoende (ik zit intussen aan LR 5.6).
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment

                    Working...
                    X