Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d3000 of d5000 als vervolg op d50?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon d3000 of d5000 als vervolg op d50?

    Ik had tot heden een nikon d50 (sinds september 2006, dus nu zo'n 3.5 jaar oud)
    Op een gegeven moment heeft die er echter mee gestaakt.
    Ben naar de winkel geweest en daar zeiden ze me dat ik wat betreft reparatie op zo'n 250 euro of meer kon rekenen.
    Nou vond ik dat dus eigenlijk teveel voor een camera van bijna 4 jaar oud. Als ik em nou laat maken en over een half jaar is er weer wat anders defect, dan had ik beter gelijk een nieuwe gekocht...
    Bovendien is m'n 55-200mm nikon-kit-lens ook stuk, dus als ik opnieuw een kit zou kopen doe ik wel weer profijt, aangezien die repareren ook op zo'n 200 euro zou komen en dat is die lens niet waard.

    Ben dus nu wat aan het rondkijken en kwam uit op de Nikon D3000 en de Nikon D5000.
    Het moet wel absoluut weer een Nikon worden ivm de andere objectieven die ik nog heb en die nog functioneel zijn. + ook omdat ik een heleboel sd-kaartjes heb en die passen bv niet in Canon.
    De voorbeeldfoto's van de Nikon D3000 in dit topic vind ik persoonlijk niet zo overweldigend.
    Van de nikon D5000 staan er hier nog geen.

    Heb ook even gegoogled op samples. Bij de Nikon D3000 komen mooie foto's naar boven, maar ook een aantal waarbij er iets me in de (automatische?) scherpstelling stoort.
    Bij de Nikon D5000 ben ik meer overtuigd door de sample foto's.

    Ze zijn verder best vergelijkbaar, hebben beide 11 focuszones. D3000 heeft iets van 10MP en D5000 iets van een 12MP, maar dat maakt me verder niet uit, de Nikon D50 had maar iets van een 6MP en die voldeed prima.
    Wat nog vóór de D5000 spreekt is de ISO (tot 6400, de D3000 tot 3200 en de D50 tot 1600), maar dat valt ook wel een mauw aan te passen uiteindelijk door je instellingen in RAW.
    Nu ben ik wel geen verstokte RAW-gebruiker.
    De D5000 is ook iets sneller (4 beelden per seconde ipv 3)

    Wat me tégenstaat aan de Nikon D5000 is iets wat de meesten misschien als een voordeel beschouwen: het draaibaar LCD-scherm en Live View + videomogelijkheden.
    Ik heb ook een videocamera en hoef die functie dus niet op mn fototoestel.
    Bovendien ben ik nu gewend om zonder Live View op het scherm te fotograferen en ik wil niet anders meer. Ik heb niet zo'n vaste hand en dat wordt echt niet bevorderd dmv live view :n
    maar goed, je kan dat ook uitzetten, dus het hoeft me niet te storen verder

    Maw, de eigenlijke troeven van de D5000 hoef ik helemaal niet :+

    Heb wat prijzen zitten vergelijken.
    In een winkel in de buurt hebben ze namelijk momenteel een aanbieding van
    de Nikon D5000 met 18-55 lens en sigma 70-300 lens, incl nikon-tas en 8gb sd-kaart voor 666 euro
    Ik wilde eigenlijk oorspronkelijk alleen een nieuwe body, want ik heb nog een werkende 18-55mm lens, eentje van 18-128mm en een sigma van 70-200mm f2.8
    De 18-55 lens is er dus eentje die ik dan zou dubbel hebben, zou er dan 1 vd 2 wel kunnen van verkopen :+
    de sigma 70-300mm is een lens die ik eigenlijk niet echt nodig heb
    een 55-200mm had ik leuker gevonden, want die lens mis ik eigenlijk wel, 70-200mm is toch vaak meteen wat dicht
    De Body alleen van de Nikon D5000 vind ik vanaf 499 euro. Dus dan zou ik concreet 167 euro bijleggen voor 2 objectieven en een tas en sd-kaart.
    Ik vind hem ook in kit met de VR-versies van de Nikon 18-55 en 55-200 lenzen. Dat zou me dan zo'n 800 euro kosten. Dat is dan weer 300 euro voor 2 lenzen. Dat vind ik dan eigenlijk ook te gek, temeer omdat ik ze eigenlijk niet nodig heb...

    De body van de Nikon D3000 vind ik vanaf 335 euro.

    Wat koop ik nu best?
    Ik fotografeer meestal paarden, maar ook veel andere dieren.
    Meestal buiten, behalve de keuringen, die binnen worden gehouden.
    Ik ben geen landschaps- of portret-mens en macro doe ik ook niet echt veel aan.

  • #2
    Re: nikon d3000 of d5000 als vervolg op d50?

    Oorspronkelijk geplaatst door frenia Bekijk bericht
    Ze zijn verder best vergelijkbaar, hebben beide 11 focuszones. D3000 heeft iets van 10MP en D5000 iets van een 12MP, maar dat maakt me verder niet uit, de Nikon D50 had maar iets van een 6MP en die voldeed prima.
    Wat nog vóór de D5000 spreekt is de ISO (tot 6400, de D3000 tot 3200 en de D50 tot 1600), maar dat valt ook wel een mauw aan te passen uiteindelijk door je instellingen in RAW.
    Nu ben ik wel geen verstokte RAW-gebruiker.
    De D5000 is ook iets sneller (4 beelden per seconde ipv 3)

    Ik fotografeer meestal paarden, maar ook veel andere dieren.
    Meestal buiten, behalve de keuringen, die binnen worden gehouden.
    Ik ben geen landschaps- of portret-mens en macro doe ik ook niet echt veel aan.
    Als je de D50 gewent bent, dan doe je zowiezo een stap vooruit met beiden... De recentere sensors leveren gewoon betere kwaliteit op in pixels en ruis verhouding.

    je kan echter niet stellen dat je de uitgebreidere ISO capaciteiten van de D5000 door RAW mode kan opvangen met de D3000... daar gaat het helemaal niet over... ook al heb je 3 X zoveel ISO capaciteit, dat wil nog niet zeggen dat de foto's goed zijn... De D5000 heeft als meerwaarde een betere sensor, minder ruis wanneer je de ISO bijvoorbeeld op pakweg 1600 zet... Hoger zou ik die toch niet zetten...

    de andere functionaliteiten blijken voor jou geen meerwaarde te bieden. Dus moet je voor jezelf uitmaken als je dikwijls met ruis geconfronteerd wordt of als je in omstandigheden komt waar je niet kan fotograferen wegens te donker...

    dat is je criteria...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: nikon d3000 of d5000 als vervolg op d50?

      Ik heb deze week de D5000 gekocht. Ik heb ook zitten twijfelen tussen de 2, maar ben uiteindelijk toch gegaan voor de D5000 omwille van zijn betere sensor. En het omklapbare scherm vind ik wel een leuke extra (dichtklappen ter bescherming tijdens vervoer).

      En de prijzen die je opnoemt, kunnen volgens mij nog wel wat beter
      http://www.fotokonijnenberg.be/produ...55-200_vr.html voor 747 euro.

      En op andere sites is hij nog goedkoper te krijgen. Bv. www.digitalstreet.nl

      Comment


      • #4
        Re: nikon d3000 of d5000 als vervolg op d50?

        Aangezien je al de lenzen nog hebt, zou ik gewoon voor een body gaan.

        Ik zou indien ik jou was voor de D90 gaan! (als je budget het toelaat)

        http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=25532

        Denk qua afmetingen dat je d50 ongeveer hetzelfde is dan de D90.
        En met een D90 kan je ook lenzen gebruiken die geen ingebouwde motor in de lens hebben. (dit kon je met je D50 ook)


        Succes met je keuze.
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

        Comment


        • #5
          Re: nikon d3000 of d5000 als vervolg op d50?

          Oorspronkelijk geplaatst door frenia Bekijk bericht
          Ben dus nu wat aan het rondkijken en kwam uit op de Nikon D3000 en de Nikon D5000.
          Het moet wel absoluut weer een Nikon worden ivm de andere objectieven die ik nog heb en die nog functioneel zijn.
          De lenzen die je hebt, hebben die allemaal een ingebouwde motor?
          Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
          Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

          Comment


          • #6
            Re: nikon d3000 of d5000 als vervolg op d50?

            d5000 of d90 zou ik kiezen..

            Comment


            • #7
              Re: nikon d3000 of d5000 als vervolg op d50?

              Ik zou voor de D5000 gaan, maar als het kan, neem dan de D90. De D90 heeft net zoals de D50 een scherpstelmotor en een LCD bovenaan. Moest ik overstappen van een D50 naar een D3000 of D5000 zouden dat de twee dingen zijn die ik meteen zou missen.
              http://www.flickr.com/jonasla

              Comment


              • #8
                Re: nikon d3000 of d5000 als vervolg op d50?

                Zonder twijfel gaan voor de D90 je zal in de wolken zijn en is de (kleine) meerprijs zeker waard
                Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                BD1614BE

                Comment

                Working...
                X