Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

    Een heel correcte en interessante samenvatting.
    Voor mij zijn de 14 bit van het fuji formaat wél heel belangrijk naar capture en verwerking. Daar zit immers de opslag van dat hoge dynamisch bereik. Het klopt dat uitvoerapparaten er niet mee omkunnen, maar wat er niet is, kan je ook niet meer verwerken.

    Persoonlijk vind ik dat een beter kandidaat voor vergelijking de 5D is.
    Het is een heel moeilijke keuze tussen 5D en S5 maar de beperkte diagonale resolutie van de S5 is voor mij een probleem. Die is lager dan een 6 megapixel equivalent. Bij architectuurshots zie je dan blokkige contrastlijnen. Dit maakt de fuji geen allround camera maar één vooral voor portret (en misschien landschappen waar je het hoge dynamisch bereik zeker kan gebruiken).

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

      Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      maar de beperkte diagonale resolutie van de S5 is voor mij een probleem. Die is lager dan een 6 megapixel equivalent. Bij architectuurshots zie je dan blokkige contrastlijnen. Dit maakt de fuji geen allround camera maar één vooral voor portret (en misschien landschappen waar je het hoge dynamisch bereik zeker kan gebruiken).
      Hier heb je een zwak punt van de SCCD van Fuji.
      Hij is nl. juist gebasseerd op het feit dat in het dagelijkse leven de meeste dingen vertikaal en horizontaal zijn. Door de fotoeilanden diagonaal te zetten verkrijgen ze vert. en hori. een hogere resolutie maar diagonaal een lagere.
      Ik vraag me nog steeds af waarom ze de sensor van de S3 hebben blijven gebruiken. In de meeste gevallen volgde de Fuji DSLR sensoren deze van de highend prosumers kwa resolutie(niet kwa sensor grootte):
      S602 3/6Mp S2 3/6Mp
      S7000 6/12Mp S3 6/12Mp
      S9500 9/18Mp S5 6/12Mp
      Ze hebben met de S5 een krachtig koetswerk, een goede versnellingsbak genomen maar nog altijd een verouderde motor gebruikt.

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Hij is nl. juist gebasseerd op het feit dat in het dagelijkse leven de meeste dingen vertikaal en horizontaal zijn.
        Ik vraag me af of ze dat achteraf hebben bijgefantaseerd omdat het goed paste met hun octogonaal sensor design. En kijk eens rond, is alles horizontaal en verticaal? De natuur heeft dit weinig. En perspectieflijnen zijn al zeker niet zo.

        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Ik vraag me nog steeds af waarom ze de sensor van de S3 hebben blijven gebruiken. In de meeste gevallen volgde de Fuji DSLR sensoren deze van de highend prosumers kwa resolutie(niet kwa sensor grootte):
        S602 3/6Mp S2 3/6Mp
        S7000 6/12Mp S3 6/12Mp
        S9500 9/18Mp S5 6/12Mp
        Ze hebben met de S5 een krachtig koetswerk, een goede versnellingsbak genomen maar nog altijd een verouderde motor gebruikt.
        Yep, anders was het voor mij een no-brainer. Ik heb toch geen snelheid nodig.
        Maar voor 2000 eur (give or take) wil ik iets dat nog lang kan meegaan.
        Ik ga niet om de 2 jaar een nieuwe body kopen.
        De Fuji blijkt dan ook goed te verkopen bij professionele studio of huwelijksfotografen die dit snel terug verdienen en hun resultaten veelal afleveren in een fotoboek (dus niet supergroot).

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Door de fotoeilanden diagonaal te zetten verkrijgen ze vert. en hori. een hogere resolutie maar diagonaal een lagere.
          Dit lijkt een contradictio in terminis - vermits een diagonaal eigenlijk een mengeling van een horizontale en vertikale is, zie ik niet in hoe de resolutie diagonaal lager kan zijn als ze zowel horizontaal als vertikaal hoger is.

          Staat hier ergens een goede (liefst visuele) voorstelling of uitleg over op het net?
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

            Yep, dpreview :
            Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
              oooo.... héél intressante link, waarvoor mijn dank

              maar dan als ik het goed begrijp heeft de diagonale resolutie van de Fujichip niks te maken met zijn gebruik van 2 types sensoren?
              of met andere woorden als nikon of canon hun sensor 45° draaien zullen ze ook een betere horizontale en vertikale maar een minder goede diagonale resolutie hebben?
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                oooo.... héél intressante link, waarvoor mijn dank

                maar dan als ik het goed begrijp heeft de diagonale resolutie van de Fujichip niks te maken met zijn gebruik van 2 types sensoren?
                of met andere woorden als nikon of canon hun sensor 45° draaien zullen ze ook een betere horizontale en vertikale maar een minder goede diagonale resolutie hebben?
                Klopt, het heeft gewoon met de draaiing te maken.
                De octogonale vorm van de individuele fotosites komt daar ook wel bij kijken want het verhaal naar interpolatie is anders dan bij een traditionele sensor.

                Bottomline : de 'algemene' resolutie van de fuji kan aanzien worden als een 8 megapixel equivalent terwijl de diagonale eerder richting de 4 megapixels komt (4.2 volgens mijn berekening maar ik ben geen rekenwonder).
                Maar 4 megapixel, dat is heden ten dage toch niet veel te noemen en bij vergrotingen zie je dan effectief die gekartelde lijnen.

                Voor mij een té groot handicap.
                Last edited by PSG; 12 april 2007, 17:59.

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                  Mocht enkel de pixelpositie ertoe doen dan geldt die rekenkundige 4.25 megapixel diagonale resolutie enkel voor een lijn onder een hoek van 45 graden. Afhankelijk van de hoek is één van beide resoluties (horizontaal of vertikaal) wat zwakker en de tegenovergestelde richting net veel beter. Ik denk dan ook niet dat die rotatie maar half zo belangrijk is als het interpolatiealgoritme dat de camera gebruikt. Dat algoritme kan natuurlijk met nieuwere firmware altijd verfijnd worden.

                  Staan eigenlijk ergens S5 beelden (bvb architectuur) waarin je het probleem ziet?

                  Ik zag in Chasseur d'images een moiré voorbeeld van de S3 dat denkelijk gerelateerd is aan dit fenomeen. De opname van de S5 zag er echter prima uit! Het is alleszins zo dat bij iedere camera in de maanden vlak na de beschikbaarheid relatief kleine beperkingen tot ongekende proporties opgeblazen worden
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                    Mocht enkel de pixelpositie ertoe doen dan geldt die rekenkundige 4.25 megapixel diagonale resolutie enkel voor een lijn onder een hoek van 45 graden. Afhankelijk van de hoek is één van beide resoluties (horizontaal of vertikaal) wat zwakker en de tegenovergestelde richting net veel beter. Ik denk dan ook niet dat die rotatie maar half zo belangrijk is als het interpolatiealgoritme dat de camera gebruikt. Dat algoritme kan natuurlijk met nieuwere firmware altijd verfijnd worden.
                    Ga ik me niet teveel over uitspreken, wanneer er geinterpoleerd wordt, spreken we niet meer over native resolution. Interpolatie is geen sensordata. Het belangrijkste naast alle technische uitleg is dat je die jaggies/gekartelde lijnen effectief ziet.



                    Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                    Staan eigenlijk ergens S5 beelden (bvb architectuur) waarin je het probleem ziet?
                    Yep, ook op dpreview. Oa van een vuurtoren.
                    Er zijn discussies of je het ook in print ziet. De merendeel zegt van ja.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                    Ik zag in Chasseur d'images een moiré voorbeeld van de S3 dat denkelijk gerelateerd is aan dit fenomeen. De opname van de S5 zag er echter prima uit!
                    De S5 heeft een verbeterde moiré filter en deze werkt inderdaad goed.
                    Misschien ten koste van wat scherpte want zoals je al zei zijn de foto's niet van de scherpste. Maar goed nieuws voor modefotografie.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                    Het is alleszins zo dat bij iedere camera in de maanden vlak na de beschikbaarheid relatief kleine beperkingen tot ongekende proporties opgeblazen worden
                    Moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
                    Voor mij is het een breekpunt aangezien ik ook graag architectuur doe.
                    Ik zie al heel lang uit naar de S5 maar hij kan me net niet overtuigen.
                    Conclusie van reponses photo : in dynamisch bereik is hij de absolute meester, maar dat is dan het enige vlak. Voor de speciale sensor moet je echter veel centjes over hebben.
                    Last edited by PSG; 13 april 2007, 12:02.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                      Ik heb die vuurtoren bekeken op DPreview. Het is een fantastische foto maar inderdaad spijtig dat schuine lijnen dat jaggie-effect hebben. Bedankt voor de info!

                      Voor de geinteresseerden: http://forums.dpreview.com/forums/re...&q=vessey&qf=m

                      Scroll naar onder naar de 1:1 opnamen en let vooral op de net-niet-horizontale rode buizen bovenaan op het platform op de vuurtoren.

                      Wat mijn stelling betreft dat foutjes in camera's vlak na de lancering altijd tot ongekende hoogtes opgeblazen worden: voor mijn D70 herinner ik me nog goed al de commotie over moiré-effecten toen het toestel nog nieuw was. Inmiddels heb ik 15000 opnames achter de rug en ik heb in 2 foto's moiré-effecten gezien. Over D200 banding problemen hoor je ook al niks meer. Laat ons dus hopen dat dit een vergelijkbaar fenomeen is.
                      Last edited by Laurens; 14 april 2007, 08:42.
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                        Wat mijn stelling betreft dat foutjes in camera's vlak na de lancering altijd tot ongekende hoogtes opgeblazen worden: voor mijn D70 herinner ik me nog goed al de commotie over moiré-effecten toen het toestel nog nieuw was. Inmiddels heb ik 15000 opnames achter de rug en ik heb in 2 foto's moiré-effecten gezien. Over D200 banding problemen hoor je ook al niks meer. Laat ons dus hopen dat dit een vergelijkbaar fenomeen is.
                        Ik heb ook een D70 en van moiré heb ik eigenlijk nooit wakker gelegen.
                        Ik heb eigenlijk ook nooit een echt probleem vastgesteld.
                        P.s. : Persoonlijk vind ik de benadering van leica de beste, met name de moiré corrigeren in software en dus enkel wanneer het nodig is. Een hardware moiré filter heeft een blurring effect op álle foto's zelf als er geen moiré zou kunnen voorkomen.

                        Het banding probleem van de D200 zou ik een issue kunnen vinden maar dat is uiteindelijk ook snel rechtgezet.

                        Ik zie echter niet hoe dit issue van beperkte diagonale resolutie kan opgelost. Het enige dat ik me kan voorstellen is een custom software filter in de raw converter die die jaggies gaat opzoeken en wat gaat blurren. Maar ik zie dat ten eerste niet gebeuren (de foto industrie is geen IT industrie en de meegeleverde software is meestal basic) en dan heb je ook geen echt scherpe lijnen meer.

                        Of je kunt er mee leven of niet. Merk op dat die jaggies voorkomen in architectuurshots maar ook soms in de haren van modellen.
                        Ook in het gras aan de voet van die vuurtoren, zie ik het duidelijk.
                        En de foto eronder bij scherp afgetekende takken van bomen.
                        Die staan in de natuur ook altijd typisch diagonaal.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                          Scherpschieter: spreek je uit ervaring of is je betoog een theoretische benadering? Het kan immers best zijn dat beide camera's hetzelfde protocol gebruiken om met de batterij te communiceren maar dat de S5 daarbovenop nog een extra controle doet naar het batterijtype.
                          Wees gerust. Alvorens ik dat schreef heb ik het eerst eens uitgeprobeerd, en het resultaat was wat ik had verwacht: NP-150 in D200 geeft knipperend "Batterij informatie is niet beschikbaar" symbool in display.

                          Verder nog een niet onbelangrijk verschil tussen S5 PRO en D200. Aan de manier waarop de S5 PRO met highlights omgaat kan de D200 (en heel wat andere camera's) niet tippen. Een typisch voorbeeld: net wat clipping in het rode kanaal en je hebt al kans op een witte vlek, bij huidskleur vaak gepaard gaand met een overgang die bestaat uit een 'vies' geel kleurtje. Niet bij de S5 PRO dus. En daar hoef je de extra dynamic range niet eens voor te geruiken. Highlight rendering is ook buitengewoon goed in "standard" of "film simulation" modes, echter met uitzondering van de "F2" mode.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpschieter Bekijk bericht
                            Wees gerust. Alvorens ik dat schreef heb ik het eerst eens uitgeprobeerd, en het resultaat was wat ik had verwacht: NP-150 in D200 geeft knipperend "Batterij informatie is niet beschikbaar" symbool in display.
                            Ik had inmiddels op DPreview dezelfde vraag gesteld en daar gaf men hetzelfde antwoord: dat de batterijstatus niet doorgegeven wordt. Men zei er wel bij dat je wel kan fotograferen en dat een D200/S5 eigenaar in noodgevallen wel degelijk de NP-150 kan gebruiken in zijn D200.
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                              Ik had inmiddels op DPreview dezelfde vraag gesteld en daar gaf men hetzelfde antwoord: dat de batterijstatus niet doorgegeven wordt. Men zei er wel bij dat je wel kan fotograferen en dat een D200/S5 eigenaar in noodgevallen wel degelijk de NP-150 kan gebruiken in zijn D200.
                              Of er bestaan versies van de D200/NP-150 die zich anders gedragen, of "men" beschikt over een manier om het te omzeilen, maar ik kan alleen maar vaststellen dat je niet kan fotograferen met een NP-150 in een D200. Het is wel zo dat een 10-tal seconden na het inbrengen van de NP-150 het knipperen stopt, en het top LCD scherm vervolgens normaal werkt. Maar van zodra de ontspanknop wordt ingedrukt, verschijnt het knipperend symbool terug voor zo'n 10 seconden, en het is niet mogelijk om een foto te nemen. AF reageert ook niet. Indrukken van WB/QUAL/ISO laat in een flits de info op het top LCD scherm zien, onmiddelijk gevolgd door het knipperend symbool. Infobalk onderaan in zoeker werkt ook niet.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                                Pol Callens heeft mijn Fuji batterij geprobeerd in de D70 en daar bleek die wel te werken . . . met de D200 heb ik geen ervaring.
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                                Comment

                                Working...
                                X