Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d100 - custom curves

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon d100 - custom curves

    Lees eens volgend artikel http://2photosig.com/viewarticle.php?id=1068

    Gebruikt er iemand deze custom curves instelling ?

    Ik heb het deze morgen uitgetest , interessant ! Probeer maar eens uit.


    Groeten.

    Christophe

  • #2
    CORRECTIE http://www2.photosig.com/viewarticle.php?id=1068


    Sorry !


    Comment


    • #3
      Toevallig vond ik gisteren die link ook in een thread in het DPreview Forum. Heb ineens de curves gedownload, nu nog eens uitgebreid testen hiermee.

      De eerste testen lijken me veelbelovend.

      Groetjes
      Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

      Comment


      • #4
        Interessant,
        Ik heb ze ook gedownload en zal wat testen uitvoeren deze avond. Bedankt voor de link, je hoor nog wel over de resultaten.

        Groetjes
        Frans

        Comment


        • #5
          Oef,
          Zopas een aantal testen gedaan met curves in de camera.Dit zijn de resultaten:

          Curves zijn enkel zinvol als je in jpg werkt. jpg direct uit de camera is idd, met de default instelling, veel te donker. Het beeld ligt tegen de linkerkant van het histogram gedrukt en mist aan de rechterkant heel wat informatie.
          Als je nu die curves toepast wordt het heel wat beter. De histogram gaat naar recht opschuiven en zich ook beter en vlakker verdelen. Ik heb de testen met dezelfde belichting gedaan. Curves hebben voor jpg dus zeker hun toepassing en ik zou ze aanbevelen.

          Maar nu komt het waar ik al zoveel op gehamerd heb. In RAW mode heb je al deze problemen niet. De RAW data is onafhangkelijk van al deze settings zodat je selectief achteraf deze waarde kunt herinstellen, wijzigen enz. Ook het histogram in RAW is heel anders, veel beter verdeelt over de ganse lijn. Wel speelt nikon zeker door liever iets meer naar de linkerkant te gaan en rechts iets meer speling te laten. Die curve heeft wel zijn invloed natuurlijk als je de RAW verwerkt maar op dat ogenblik kun je evengoed die curve terug op normaal zetten en dat komt dan overeen met een vlakke kurve. Ik heb 2 foto's genomen, de ene met vlakke kurve en de andere met 0.7ev. Als je nadien de foto met de 0.7ev curve in RAW verwerkt waarbij je de tone terug op normaal zet is die foto gelijk aan de opname zonder de 0.7ev. Dit bewijst dat de RAW data in haar origineele vorm opgeslagen wordt en dat al de rest parameters zijn die je naast de data indezelfde file bewaart worden waardoor je ten allen tijdig je origineel, zeg maar je "negatief" beschikbaar hebt. Het verschil met de jpg is hier zeer groot.

          Besluit:

          Voor degenen die in jpg direct werken uit de camera, gebruik de curves.
          Voor degenen die in RAW werken loont het niet de moeite. Je kwaliteit is zoveel beter en je beschikt over alle mogelijkheden tot wijziging zonder je origineel kapot te maken.
          Deze besluiten gelden voor de testen gedaan op de Nikon D100. Op andere toestellen kan ik daar niet over oordelen.

          Groetjes
          Frans

          Comment


          • #6
            Ben het absoluut met je eens Frans.

            Ik werk voornamelijk ook in RAW. Jpeg gebruik ik voor de heel occasionele prentjes, de snapshotjes zeg maar. En daar krijg je inderdaad een verschil ten goede te zien.

            Maar je kan deze curve toch ook aanwenden in de Capture software, bij tone? Dan vond ik ook dat m'n foto's beter waren dan op de normaal (vlakke curve) setting. In RAW bedoel ik dan.

            Groetjes
            Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

            Comment


            • #7
              Frans,
              Bij mijn weten hebben de D60 en zeker de S2 een dergelijke optie niet.
              Van andere toestellen weet ik het helemaal niet.

              Jos
              http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

              Comment


              • #8
                Hi Exxosje,
                Maar je kan deze curve toch ook aanwenden in de Capture software, bij tone? Dan vond ik ook dat m'n foto's beter waren dan op de normaal (vlakke curve) setting. In RAW bedoel ik dan.
                Ja natuurlijk en de foto's worden ook beter, maar je kunt dat evengoed doen in de curves in tool1. Algemeen kun je in RAW op verschillende manieren aan een optimale verdeling komen. Dit is de methode die ik altijd gebruikte. En trouwens ik ga daarna toch nog naar photoshop voor de eindbewerking ( in 16 bit) en daar worden de laatste aanpassingen toch gedaan. En in RAW start je al met een veel betere verdeling.
                Maar ik ziet dat je de waarde van de RAW heel goed weet .
                Buiten de snapshots heeft jpg niet veel zin .... tenzij als je memory bijna vol is maar met 1Gb hebt je toch 107 foto's.

                Groetjes
                Frans

                Comment


                • #9
                  Ja hoor frans, RAW is een schatkist op zichzelf

                  Nu moet ik nog héél veel leren ivm het bewerken van foto's, en deze curve maakt de job voor mij al een stukje eenvoudiger.

                  Groetjes
                  Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

                  Comment


                  • #10
                    Igoforit,

                    Bij mijn weten hebben de D60 en zeker de S2 een dergelijke optie niet.
                    Van andere toestellen weet ik het helemaal niet.
                    Bij Nikon, in jpg mode, kun je de curves goed gebruiken, maar bij de andere toestellen zoals de D60 en de S2 is de jpg output direct uit het toestel toch een heel stuk beter met de default instellingen. Ik denk dat hierdoor veel mensen ervan uitgaan dat de D100 slechter presteerd. Ik heb lang getwijfeld bij mijn aankoop, maar als je de toestellen op hun kunnen gebruikt denk ik dat de verschillen heel beperkt zullen zijn. Vandaar dat ik deze 3 toestellen als gelijkwaardig beschouw. Er zijn evengoed andere parameters die Nikon dan weer niet geeft. Maar dat belet niet dat we allemaal goede foto's kunnen maken

                    Groetjes
                    Frans

                    Comment

                    Working...
                    X