Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D1 of Nikon D100 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D1 of Nikon D100 ?

    Hallo,

    Ik wil een DSLR kopen. Ik zit alleen heel erg te twijfelen. Een Nikon D1 ( uiteraard is deze tweede hands ) of een nieuwe Nikon D100.
    Ik heb met beide camera's gefotografeerd. De D1 ligt lekker in de hand, weegt wel even 1.1 kg maar is tevens ook gebouwd als een tank. De AF bij de D1 is zeer snel, daar blijft de D100 echt bij achter. Op zich natuurlijk niet gek want in de D1 zit dezelfde AF module in als de F5. De D1 is in rap tempo opgevold door de D1h en de D1X. Wat volgens mij als aangeeft dat de D1 veel kinder ziektes heeft.
    Ik heb zelf het idee dat de techniek in de D100 geavanceerder is.
    Is er misschien iemand die ervaring heeft met biede camera's ?
    Of natuurlijk mij kan helpen om een beslissing te nemen.

    Rick

  • #2

    Pro D1 :
    * een stuk goedkoper dan een nieuwe D100
    * enorm stevig gebouwd
    * betere specs
    * professioneel toestel

    Pro D100 :
    * hogere resolutie
    * compacter/lichter
    * nieuwere technologie
    * nieuw ipv occasie

    Comment


    • #3
      mijn opinie, als je niet kan investeren in een D1X of D1H, koop dan een D100 ...

      Henk heeft al een lijstje opgemaakt, zoek ook eens op Dpreview voor verdere vergelijken ...

      mvg

      Comment


      • #4
        Originally posted by Phille
        mijn opinie, als je niet kan investeren in een D1X of D1H, koop dan een D100 ...

        Henk heeft al een lijstje opgemaakt, zoek ook eens op Dpreview voor verdere vergelijken ...

        mvg
        Of nog beter koop een 10D van Canon

        Comment


        • #5
          Tja, de D1... Het was één van de eerste DSLRs. Zelf heb ik ook nog op het punt gestaan om een tweedehands D1 te kopen (ongeveer 2 jaar geleden, was toen een 120.000 BF, maar er was nog geen sprake van een D60 of D100).

          De D100 zal iets "volwassener" zijn als digitaal toestel, in de zin van digitale details (LCD-scherm, resolutie, bepaalde features, ...). Aan de andere kant is de D1 een professioneel toestel (snellere focus, grotere buffer, ...). De resolutie van 3 MP is misschien aan de lage kant, maar een afdruk van 10x15 (4"x6") aan 300dpi heeft echter maar 4*300x6*300= 1200x1800 pixels nodig. Henkvw heeft daar eigenlijk een goed lijstje, ik zou er nog willen aan toevoegen:
          D1
          - zwaarder (kan een nadeel zijn)
          - batterij-autonomie
          - CCD en zo zijn toch van de vorige generatie (hierop verliest van hij van specs van de D100, zowel qua ISO-bereik als qua resolutie)
          + fotoaspecten (body, focus, sync-terminal) staan op een hoger niveau dan bij de D100

          D100
          + hogere resolutie (vergrotingen, crops, maar ook: eventuele ruis zal minder zichtbaar zijn als je naar een "kleiner" formaat schaalt)
          + compacter en lichter
          - focus is iets trager (niveau F100)
          - mist een aantal zaken (portrait-grip, sync-terminal, remote shutter release (heeft wel een mechanische, maar ik bedoel die 10-pin dingen)), maar deze zijn wel als (relatief dure) optie te verkrijgen

          Het zal een beetje afhangen van wat je zoekt... Wel zou - als je nu voor de D1 kiest - de overstap later naar een amateur-toestel (zoals de D100) als een stap terug kunnen overkomen (qua gevoel dat de camera je geeft).


          Jörg
          Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dung
            Of nog beter koop een 10D van Canon
            Zucht...

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dung
              Of nog beter koop een 10D van Canon
              louzy remark ... echt hetgeen begint over te waaien uit de Dpreview meute ... iets wat we op BD kunnen missen ...

              Comment


              • #8
                Henk, Jörg en Phille bedankt voor jullie reactie.
                ( De onzin van ene Dung beschouw ik maar als niet geschreven. )
                Ik heb de de laatste twee weken veel testen , vergelijkingen etc. gelezen van de betreffende camera's. Uiteraard ook op dpreview.. Alleen is het daar zolangzamerhand onmogelijk om een onderscheid te maken wat wel en wat niet waar is. Nog afgezien van de kleuterschool mentaliteit.

                Het gewicht zegt mij zelf niet zoveel. Ik vindt het persoonlijk altijd wel prettig om een wat zwaardere body in de handen te hebben. Ik heb een 70-200 AFS-VR, bij deze lens is een wat zwaardere body zeer prettig.
                Wat Jörg al aangeeft. Ik ben toch wel wat argwanend voor de toch wat "oudere" generatie CCD welke in de D1 wordt gebruikt. Verder schijnen de menu's niet erg prettig te werken.
                De overstap van een D1 naar bijv. een D200 zal toch wel ingrijpend worden ben ik bang. Als je de professionele serie gewend bent .....
                Maar ja, dat mag geen argumend zijn
                Op dit moment neig ik toch meer naar de D100. Een van de redenen is o.a dat ik niet weet hoe de vorige eigenaar met zijn D1 is omgegaan. Het toestel ziet er wel uitgeleefd uit in ieder geval.

                Ik hou jullie op de hoogte.

                Rick

                Comment


                • #9
                  heb zelf D1 ingeruild voor D100,grootste voordeel van deze laatste is veel minder ruis bij hoge iso waarden(vgl met D1h),hier scoort D1 slecht vindt ik.ook batterij D100 is veel beter.pro D1 is natuurlijk snelheid,vooral bij wegschrijven(bestanden zijn natuurlijk ook kleiner zodat er meer op zelfde cf gaan).wat ik bij D100 mis is snelle flitssincro(vb indoorsport ed)als ik het mocht overdoen zou ik voor D1h gaan

                  Comment


                  • #10
                    Wel, als ik de D100 mocht zien groeien in zijn komende opvolger, wat ik er graag zie bijkomen is :

                    - ISO 50 en ISO 100
                    - Hoge flitssync (500ste of hoger)
                    - Grotere buffer (10 tot 15 image burst)
                    - CAM 1300

                    maar eigenlijk zit ik dus dan ook te denken aan een D1H.
                    Er zou zeer binnenkort (lees eind dit jaar) een D2 gaan komen.
                    Ik ben heel nieuwsgierig !

                    Persoonlijk was de stap naar een zo dure body voor mij niet mogelijk en zal dit ooit in een later stadium gebeuren, maar persoonlijk voor mijn soort fotografie is de D100 al wat ik me tot hiertoe kan wensen.

                    mvg

                    Comment


                    • #11
                      Rick,

                      kijk eens op volgende url, vooral de 3° lijn lezen...

                      http://www.photo-i.co.uk/News/May03/Fujipricedrop.htm

                      en dan verder kijken op
                      http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=191094



                      [quote]Originally posted by Rick
                      Hallo,

                      Ik wil een DSLR kopen. Ik zit alleen heel erg te twijfelen. Een Nikon D1 ( uiteraard is deze tweede hands ) of een nieuwe Nikon D100.
                      CANON 1Ds III | CANON 24-105 IS |CANON 85 1.2 |CANON 17-40 |CANON 70-300 DO IS | Canon 270 EX

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Rick
                        Het gewicht zegt mij zelf niet zoveel. Ik vindt het persoonlijk altijd wel prettig om een wat zwaardere body in de handen te hebben. Ik heb een 70-200 AFS-VR, bij deze lens is een wat zwaardere body zeer prettig.
                        Wat Jörg al aangeeft. Ik ben toch wel wat argwanend voor de toch wat "oudere" generatie CCD welke in de D1 wordt gebruikt. Verder schijnen de menu's niet erg prettig te werken.
                        Ik heb eens een oudere 80-200 f/2.8 op de D100 geprobeerd, en moet toegeven dat de lens toch aan de zware kant was. Dit gezegd zijnde, na wat uitproberen en oefenen lukte het ook om handheld shots te maken (uiteraard beperkter van sluitertijd). En hierbij moet ik ook opmerken dat ik niet echt gewoon ben van met zo'n lens te werken, en vooral in het begin is dat zowieso onhandig ...

                        De menu's in de D1: op ik heb eens in de review van de D1 op dpreview gesnuisterd, en blijkbaar staan alle custom settings er gewoon met nummer in (dus niet met omschrijving/naam van hun functie).


                        Op dit moment neig ik toch meer naar de D100. Een van de redenen is o.a dat ik niet weet hoe de vorige eigenaar met zijn D1 is omgegaan. Het toestel ziet er wel uitgeleefd uit in ieder geval.
                        Tja, het blijft natuurlijk een tweedehands toestel. En vermits het een professioneel toestel is, zal het wel veel gebruikt zijn. (eerder een algemene vraag: ik dacht dat Nikon een moglijkheid bood om een toestel na te kijken en repareren waar nodig, om het dan een certificaat van controle te geven. Kan iemand dat bevestigen/weerleggen ?)


                        Jörg
                        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                        Comment


                        • #13
                          Hmm, en dat betekent dan dat je direct naar buiten moet lopen en een S2 kopen ... dat doe je toch ook niet met een auto ?

                          Neen, zoals er hier al veel keer werd vermeld, ieder heeft zo zijn redenen om een type DSLR te kiezen, en dus zijn die reklamestunts echt niet doorslaggevend.

                          The best of ... of koop die, dat is de beste, meestal niet ondersteund en voor iemand die voor een keuze staat schept dit alleen maar verwarring.

                          Rick zal uiteindelijk zelf zijn keuze maken, en als je zijn topic leest, probeer hem dan te helpen ipv hem een andere richting in te sturen ...

                          My two cents, no hard feelings ...


                          [QUOTE] Originally posted by megapixel
                          Rick,

                          kijk eens op volgende url, vooral de 3° lijn lezen...

                          http://www.photo-i.co.uk/News/May03/Fujipricedrop.htm

                          en dan verder kijken op
                          http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=191094



                          Originally posted by Rick
                          Hallo,

                          Ik wil een DSLR kopen. Ik zit alleen heel erg te twijfelen. Een Nikon D1 ( uiteraard is deze tweede hands ) of een nieuwe Nikon D100.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by megapixel
                            Rick,

                            kijk eens op volgende url, vooral de 3° lijn lezen...

                            http://www.photo-i.co.uk/News/May03/Fujipricedrop.htm
                            Da's nu al de tweede die komt mekkeren met iets dat niet gevraagd is. De vraag ging over D1 vs D100. Je mag aannemen dat iemand die een D1 of D100 overweegt ook wel op de hoogte is van het bestaan van een 10D of een S2, maar wellicht wel zijn redenen heeft om die toestellen niet te overwegen .

                            Go away from this thread, Canon and Fuji people .

                            Henk

                            Comment


                            • #15
                              ik DACHT dat ik RICK hiermee nuttige en objectieve informatie heb gegeven.

                              Doe maar rustig verder, ik ga fotootjes maken in plaats van onnodige en zinloze discussies te voeren.

                              Robert




                              Originally posted by henkvw

                              Go away from this thread, Canon and Fuji people .

                              Henk


                              CANON 1Ds III | CANON 24-105 IS |CANON 85 1.2 |CANON 17-40 |CANON 70-300 DO IS | Canon 270 EX

                              Comment

                              Working...
                              X