Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe systeemcamera

    Een tijd geleden heb ik al mijn Nikon materiaal weggedaan omdat het stof begon te vergaren. Na een paar jaar blijft de microbe er en wil ik mij terug wat meer toeleggen op fotografie. Dit zal vooral bestaan uit onderweg fotograferen met de motor, landschappen en de gewone huis en tuin foto's. Ook wil ik deze zomer als ik in de alpen zit tijdens een klimstage het toestel meenemen.

    Daarom komt ik dus bij een systeemcamera uit omdat deze redelijk makkelijk mee te nemen zijn en toch voldoende instelmogelijkheden kunnen bieden tov een compactcamera.

    Na lang zoeken twijfel ik nog altijd over een paar modellen/ Systemen. Dus alle hulp en eigen meningen zijn zeker welkom.

    De Olympus OMD E-M5 mark 2: Weathersealed, IBIS, high res mode, optionele grip en long exposure.

    De panasonic G80: ook weathersealed, IBIS, optionele grip en 4K video

    Fuji X-T20: APC sensor, betere autofocus( zeggen ze toch) en ook 4K.

    Andere? Moest ik sterke kandidaten vergeten zijn laat het zeker weten.

    Ik zou wel graag 2 controlwielen hebben omdat ik bijna altijd op de M stand werk en ik trek altijd foto's in RAW.

    Video is nu nog niet belangrijk, maar we weten nooit he.

    Reflex heb ik naar gekeken, maar dan kom ik al bij de D7200 uit en die vind ik te groot om overal mee te slepen tijdens het klimmen en op de motor.

    En mss ook niet onbelangrijk: mijn budget is +/- €1250 voor body en lens.

  • #2
    Re: Nieuwe systeemcamera

    Ik denk dat alle 3 jouw keuze goede keuzes zijn.
    Olympus: de lichtste in gewicht als je ook het gewicht van extra lenzen meetelt. IBIS is belangrijk pluspunt. Ik heb lang met de Mark I gewerkt. Kijk ook naar de OMD EM-10.
    Panasonic: Er is sprake van shuttershock bij de G80.
    Fuji: Hou dit toestel eens vast. Het is nogal klein, met kleine knopjes erop. Als je hier wat lenzen meeneemt wordt het gewicht groter dan bij M43-oplossingen.
    Ikzelf koos voor de grotere broer X-T2. Die is wel boven budget.

    Er is hier al vaak over gesproken en getwist, maar als je echt licht wil reizen is er buiten de Sony RX-100 reeks met een vaste lens en 1" sensor maar één echt licht alternatief als je de lenzen meeneemt in je berekeningen: M43.
    Straatfotograaf in Antwerpen

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe systeemcamera

      Klimmen, mee op de moto, compacte vereiste, en het vorige systeem lag stof te vergaren, ik zou iets genre Sony rx100 zeker overwegen.
      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe systeemcamera

        Hallo,

        Ik ga voor een stuk mee in de Sony RX100, maar ... (heb er zelf eentje gehad).
        Ter "vervanging" van die RX100 heb ik me een Olympus E-M10MkII aangeschaft (M43).
        Met de 14-42mm pancake lens erg compact en erg licht en als je wil heb je een "systeem" dat je achteraf desnoods kan uitbreiden (maar niet noodzakelijk).
        Dat was voor mij een grote meerwaarde.
        Ik ben ook motorrijder en de Olympus kan en gaat steeds overal mee.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe systeemcamera

          Als je Fuji X-T20 overweegt, kan je misschien ook eens kijken naar de nieuwe Fuji X-E3.
          Ikzelf ben een tevreden Fuji X gebruiker.
          Last edited by akkerjan; 4 januari 2018, 11:04. Reden: tikfoutje
          Jan Akkermans
          (BD1097BE)
          Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe systeemcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
            Als je Fuji X-T20 overweegt, kan je misschien ook eens kijken naar de nieuwe Fuji X-E3.
            Ikzelf ben een tevreden Fuji X gebruiker.
            Kan je tegenwoordig focus stacking doen met een Fuji X-T2/X-E3 op één of andere manier ?

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe systeemcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              Kan je tegenwoordig focus stacking doen met een Fuji X-T2/X-E3 op één of andere manier ?
              Dat is inderdaad mogelijk.
              vb: https://www.youtube.com/watch?v=pKpJaAv7ysA
              Jan Akkermans
              (BD1097BE)
              Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe systeemcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                Dat is inderdaad mogelijk.
                vb: https://www.youtube.com/watch?v=pKpJaAv7ysA
                Bedankt...maar dit is enkel als de camera verbonden is met de computer of ook in-camera? (zonder pc)?

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe systeemcamera

                  Iedereen al bedankt voor de nuttige info.
                  Ik ga verder zoeken in het M43 gamma. En waarschijnlijk de EM5 Mk2.
                  Ik wil toch van lens kunnen wisselen en mij terug ontwikkelen. En het feit dat de camera weersbestendig is helpt wel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe systeemcamera

                    Ik heb vorig jaar heel m'n Sony verzameling verkocht en een 2dehands Fuji XT1 met 2 lenzen gekocht. We gaan vaak backpacken en dit wss een van m'n slimmere beslissingen in lange tijd :-)
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe systeemcamera

                      Panasonic 20 1,7 en Olympus 45 1,8 zijn schitterende objectieven, kosten minder dan 300 Euro, en zijn zeer licht.
                      Het waren mijn favorieten op mijn EM5 MkI.
                      Absolute aanraders.
                      Straatfotograaf in Antwerpen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe systeemcamera

                        De beslissing is genomen. IK heb uiteindelijk de Panasonic G80 gekozen. De betere ergonomie en 4k mogelijkheden waren de doorslag voor mij.
                        Samen met de 12-60mm lens die ook weersbestendig is het toestel leren kennen en daarna het lenzengamma uitbreiden. Terug mijn liefde voor fotografie vinden en hopelijk nog een uitbreiding ontdekken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe systeemcamera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                          Ik denk dat alle 3 jouw keuze goede keuzes zijn.
                          Olympus: de lichtste in gewicht als je ook het gewicht van extra lenzen meetelt. IBIS is belangrijk pluspunt. Ik heb lang met de Mark I gewerkt. Kijk ook naar de OMD EM-10.
                          Panasonic: Er is sprake van shuttershock bij de G80.
                          Fuji: Hou dit toestel eens vast. Het is nogal klein, met kleine knopjes erop. Als je hier wat lenzen meeneemt wordt het gewicht groter dan bij M43-oplossingen.
                          Ikzelf koos voor de grotere broer X-T2. Die is wel boven budget.

                          Er is hier al vaak over gesproken en getwist, maar als je echt licht wil reizen is er buiten de Sony RX-100 reeks met een vaste lens en 1" sensor maar één echt licht alternatief als je de lenzen meeneemt in je berekeningen: M43.
                          Even een vraag over de shuttershock: in een oudere post verwijs je ook naar de pana lx100 die volgens jou ook last heeft van shuttershock. Is dat een mankementje eigen aan panasonic mss? Ik ben er nog niet zoveel over tegengekomen eerlijk gezegd.

                          @topicstarter: veel plezier met je aankoop!

                          Comment

                          Working...
                          X