Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Sony Alpha DSLR body,Nikon 1 serie of Sony nex3n

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe Sony Alpha DSLR body,Nikon 1 serie of Sony nex3n

    Hallo allemaal,

    Graag had ik even de mening gevraagd aan mede forum gebruikers over het volgende.
    Door een technisch probleem met mijn Sony Alpha 300 DSLR ben ik genoodzaakt om uit te kijken naar een ander toestel.
    Eerst was ik bijna zeker om voor de nieuwe Sony Alpha a58 DSLR te gaan maar door enkele filmpjes te bekijken van de systeemcamera van nikon (1) ben ik beginnen twijfelen.
    Ik was zeer zeker tevreden van de kwaliteit van mijn foto's met de DSLR (zeker met de laatste tamron 17-50mm 2.8 lens) maar al die tijd vond ik het gewicht en de sleur met lenzen wel wat vervelend. Daardoor heb ik 1.5 jaar geleden een bridge toestel gekocht maar toch miste ik de kwaliteit van een DSLR dus heb ik die bijgehouden.
    Maar nu sta ik op een punt dat ik moet kiezen. Dus denk ik liever 2 maal na.
    Of ik kies voor een nieuwe Alpha body of ik kies voor een systeemcamera (zoals de nikon 1) en doe al mijn lenzen weg.
    Ik weet dat ik een beetje aan kwaliteit ga verliezen (lichtsterkte) maar als dat het gebruiksgemak ten goede komt ben ik tevreden!
    Ik vermeld altijd de nikon 1 omdat ik al heb gelezen op het forum dat dit toestel toch snel is (sneller dan bvb. de Sony nex).
    Voor welke doeleinden gebruik ik mijn fotocamera: voor landschappen, voor foto's van mijn dochtertje en hond (dus met beweging) en voor uitstapjes (natuur, pretpark).
    Graag had ik ook eens willen vragen of de video een beetje goed is van de nikon 1 en voor wat een model ik best zou gaan (V1, S1, J3, ...).
    Dank u alvast voor het lezen en eventuele reacties en hulp.
    Mvg,
    Tom
    Last edited by jacky07; 22 juni 2013, 20:35.
    Canon

  • #2
    Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

    Het sop is de kool niet waard, of hoe zeggen ze dat, je hebt aardig wat lenzen en je gaat erop verliezen als je ze verkoopt. Denk eraan dat je met de meeste lenzen van de Nikon 1 haast niet kunt spelen met beperkte dof, de enige waarmee je het deftig kan is de 32/1.2 en die kost 799€. De 10-30mm is 3.5/5.6, daar moet je nog 2 stops bijtellen om te vergelijken met een APS-C sensor (ik heb de RX100 met ook een 1" sensor en heb het al uitgerekend), dus F11 op 81mm (30mm x 2.7), daar krijg je geen mooi bokeh mee voor portretten van de kinderen bijvoorbeeld.
    Jouw 50/1.8 en 17-50/2.8 zijn daar ideaal voor.

    En vergis je niet met de A58, het is niet de opvolger vd A57 maar eerder het nieuwe instapmodel. De specs zijn minder, buiten de 20MP sensor dan . Ik zou eerder voor de A57 gaan, grotere buffer enz ....

    Hoewel de Nikon 1 sensor goed presteert, een APS-C sensor zal altijd beter zijn. Als je geen pixelpeeper bent ga je het misschien niet echt merken maar het verschil is er toch.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

      Je kan echt wel spelen met dof op een Nikon 1 hé...
      Het verschil tussen een Nikon 1 en een aps-c is bijna even groot als het verschil tussen een aps-c en een fullframe, niet onoverkomelijk dus...
      Als je een Nikon 1 wil gebruiken ter vervanging van een dslr zou ik eens kijken naar de V2, deze heeft alle bedieningsmogelijkheden van een dslr en is kleiner.

      Als ik iets kies voor eigen werk, grijp ik steeds naar mijn V1. Dat toestel is zeer capabel en veel lichter dan mijn D800e.
      Werk je nu in manueel of in een automatische modus?
      De V2 heb je alle manuele mogelijkheden van een dslr op de body zelf (bij de V1, J1/2/3 moet je in het menu voor iso te veranderen), maar ik gebruik hem altijd in automatisch gewoon omdat die stand identiek doet wat ik zou doen in die situatie. Zelfs donkere achtergrond, tegenlicht,... pakt hij perfect aan.
      Mocht ik als reistoestel mogen kiezen tussen alle camera's ter wereld zou ik kiezen voor een V1 met 10mm 2.8, 18.5mm 1.8 en 10-100mm. (behalve dan een Leica M240, maar dan spreken we over 10x het budget )

      Ik heb overlaatst enkele landschappen genomen met de V1 en met de D800e en kon op mijn 2560x1440 het verschil niet zien in scherpte, wat ik wel zag was dat de foto's uit de V1 er recht uit de camera beter uitzagen en een filmlook hebben.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

        Dank u voor de reacties!
        Ik weet dat ik iets van kwaliteit (en meest nog de dof) ga inleveren maar ik denk toch om voor het gebruiksgemak te kiezen.
        Nu gebeurt het veel dat ik mijn DSLR niet mee heb omdat ik het ontzag.
        De bedoeling is dat ik i.p.v. 2 toestellen nog één (doe het al) toestel over hou.
        De V1 of V2 zou ik liever niet nemen omdat er nog geen flits aanwezig is.
        Deze avond heb ik ook nog eens gekeken naar de Sony nex3n (met 16-50mm en 55-210mm).
        Ik heb nogal grote handen en ik denk dat de grip van de nex beter zou zijn voor mij.
        Al mijn vorige toestellen waren van Sony dus ben ik al vertrouwd mee.
        Canon

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

          V2 heeft ook een grip en heeft een flits ingebouwd.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

            Intussen na veel zoeken en filmpjes te bekijken op het internet heb ik een beslissing genomen!
            We gaan voor een Sony nex-3N gaan met 16-50mm (powerzoom) lens. Die combinatie wil ik gebruiken om overal mee te nemen (neemt heel weinig plaats in).
            Maar omdat ik het inderdaad heel jammer zou vinden om mijn Alpha lenzen te verkopen (en veel aan te verliezen) ga ik ook een Sony adapter LA-EA2 voor de nex nemen.
            Dan kan ik mijn alpha lenzen ook gebruiken op de nex-3N. Dit gaat vooral voor specifieke dingen zijn (communiefoto's, bij donkere omstandigheden).
            Als de nex later niet echt mijn ding blijkt te zijn kan ik nog altijd terug naar een DSLR.
            Dank u voor de reactie's!
            Canon

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

              Goed plan! Vergeet alleen niet dat je geen enkele vorm van beeldstabilisatie hebt met de LA-EA2 adapter é

              Veel plezier ermee!

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

                Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                Goed plan! Vergeet alleen niet dat je geen enkele vorm van beeldstabilisatie hebt met de LA-EA2 adapter é

                Veel plezier ermee!
                Dank u voor uw reactie!
                Dat wist ik niet van de beeldstabilisatie.
                Moet ik dan ten aller tijde een statief gebruiken samen met de LA-EA2 adapter of zijn er nog andere oplossingen?
                Mijn alpha lenzen zijn: Sony 50mm 1.8, Tamron 18-250mm en de Tamron 17-50mm 2.8. Zou het te doen zijn om te fotograferen en te filmen met deze lenzen zonder stabilisatie dan?
                Ik twijfelde ook nog tussen de nex 3 en de nex 5 maar voor mijn toepassingen denk ik dat de nex 3 zal voldoen (foto's van landschappen, portret en de hond in actie).
                Canon

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body,Nikon 1 serie of Sony nex3n

                  Voor landschappen en portret is een NEX goed genoeg, maar voor actie is deze veel minder goed dan een DSLR. Zelfs betere systeem camera's als de Oly OM-D lopen ver achter DSLR's.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body,Nikon 1 serie of Sony nex3n

                    Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                    Voor landschappen en portret is een NEX goed genoeg, maar voor actie is deze veel minder goed dan een DSLR. Zelfs betere systeem camera's als de Oly OM-D lopen ver achter DSLR's.
                    Dank u voor uw reactie!
                    Door dat ik nu weet dat je met de adapter geen beeldstabilisatie meer hebt op de Alpha lenzen begin ik weer meer te twijfelen!
                    Misschien moet ik de piste van compactheid verlaten en toch gewoon weer voor een Alpha (a57) gaan. Misschien is dit toch het simpelste.
                    Dan moet ik mijn lenzen niet verkopen (dat me toch veel pijn ging doen) en kan ik ze optimaal gebruiken.
                    Actie shots zijn wel in de minderheid. Maar toch, we hebben een dochtertje en een hond en volgend jaar komt er nog een nieuwe pup aan.
                    Dus misschien meer actie dan je zou denken.
                    Canon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

                      Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                      Dank u voor uw reactie!
                      Dat wist ik niet van de beeldstabilisatie.
                      Moet ik dan ten aller tijde een statief gebruiken samen met de LA-EA2 adapter of zijn er nog andere oplossingen?
                      Mijn alpha lenzen zijn: Sony 50mm 1.8, Tamron 18-250mm en de Tamron 17-50mm 2.8. Zou het te doen zijn om te fotograferen en te filmen met deze lenzen zonder stabilisatie dan?
                      Ik twijfelde ook nog tussen de nex 3 en de nex 5 maar voor mijn toepassingen denk ik dat de nex 3 zal voldoen (foto's van landschappen, portret en de hond in actie).
                      Geen zorgen over het gebrek aan stabilisatie, je moet gewoon je sluitertijd kort genoeg houden.
                      Over filmen kan ik me niet uitspreken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

                        Vanavond dan toch nog een beslissing genomen en een Sony Alpha a57 besteld.
                        Zo ben ik weer minder compact maar de kwaliteit zal iets beter zijn denk en hoop ik.
                        Bedankt voor het vele advies!
                        Canon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

                          Veel plezier met je aankoop! Wanneer verwacht je uw camera?
                          Het is sowieso een enorme sprong van de A300!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe Sony Alpha DSLR body of Nikon 1 serie.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                            Veel plezier met je aankoop! Wanneer verwacht je uw camera?
                            Het is sowieso een enorme sprong van de A300!
                            Dank u wel!
                            Ik heb de camera vanmorgen al gaan halen. Er was nog juist eentje in stock (toch met body alleen).
                            Maar jammer genoeg heb ik nog geen tijd gehad om te kijken. Werken moet ook nog gebeuren hé.
                            Dit weekend zal ik wel voldoende tijd vrij maken. Ik kan al niet wachten om eens te testen!
                            Nog eens bedankt om me te wijzen op het gebrek van beeldstabilisatie bij de adapter.
                            Dit heeft de verkoper daarna ook bevestigd.
                            Last edited by jacky07; 24 juni 2013, 22:09.
                            Canon

                            Comment

                            Working...
                            X