Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

    Hey,

    Ik heb het oude fotomateriaal van mijn vader gekregen.
    Het fototoestel is een pentax, en hierbij zaten er 4 lenzen.
    Een spiegeltelelens van tamron: 500mm
    Een 35mm lens
    Een 55mm lens
    En een Macro-lens.
    + enkele filters

    Deze zijn natuurlijk oude lenzen en dus MF.
    Maar deze lenzen zouden, na hier op het forum gelezen te hebben, ook nog steeds op de nieuwe dslr's van Pentax passen.
    Nu ben ik aan het rond kijken om een dslr te kopen.

    De vraag is nu: moet ik mijn keuze laten beïnvloeden door het feit dat ik al een reeks lenzen heb die op een pentax passen...?
    Vermits lenzen wel heel duur kunnen uitvallen is het dus wel mooi meegenomen dat indien ik een nieuwe pentax zou kopen ook ineens een mooi gamma lenzen heb.
    Het zou ook wel zonde zijn om deze lenzen niet meer in gebruik te nemen...

    De koop zal nog wel enkele maanden duren, dus ik kijk uit naar de Pentax K10d indien ie uiteraard zo goed is als men zegt.

    Graag jullie mening!

    Groeten, Cahor
    Last edited by CaHoR; 23 november 2006, 11:37.

  • #2
    Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

    Ik gebruik met name oude lenzen op mijn pentax ist DL en dat gaat fantastisch.
    Met een adapterring kun je ook oude schroefdraad lenzen gebruiken en ik ben nu aan het experimenteren met tussenringen en een omkeerring.
    Het voordeel is dat je het oude glas nog voordelig tweedehands kunt kopen en als je het niet erg vindt om manueel in te stellen (wat ik toch altijd al doe)
    kun je zo erg veel kwaliteit voor een redelijke prijs kopen.
    Sommige oude lenzen overtreffen veel digitale lenzen zeggen de liefhebbers.
    Bovendien heeft pentax gewoon heel goede camera's die erg degelijk zijn en goed te bedienen.
    Maar ik zou eens naar een fotozaak gaan en er een ter hand nemen of hij je wel ligt, anders kun je het oude glas beter verkopen (ik houd me aanbevolen)
    en een ander merk kiezen.
    Succes met de aankoop t.z.t.
    Marlies
    Groetjes Marlies

    https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

      Zijn het K-bajonet of M42 schroefdraad lenzen?
      Ik gebruik ook vrijwel uitsluitend oude lenzen. Sterker nog, de kitlens heb ik verkocht omdat ie toch lag te verstoffen
      Als je gewend bent aan het werken met oude lenzen is de overstap naar een Pentax DSLR zeer gemakkelijk. Zeker een 500mm spiegellens is leuk speelgoed waar je in moderne varianten kapitalen voor kwijt bent. Op de beurzen kun je je collectie verder aanvullen. Denk er ook aan dat een 35mm van Pentax niet te makkelijk te krijgen is (zeker als het een 2.0/35 is) en een kwaliteit heeft die tegenwoordig niet al te vaak gehaald wordt voor een betaalbare prijs. Op een DSLR is deze lens voor veel mensen een ideale standaardlens.
      De K10D is niet voor iedereen de beste keuze. Met de allernieuwste snufjes zijn ook 2 dingen verloren gegaan, het gebruik van AA-accu's en de ISO 3200. Als deze laatste 2 punten voor jou geen probleem zijn is de K10D een perfecte keuze, voro mij zijn ze wel essentieel dus hou ik het geld op zak en fotografeer verder met m'n istDs.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

        Kun je even specifiëren welke lenzen dat juist zijn?

        In elk geval: ik heb de Tamron en die is meer dan behoorlijk en ik denk ook wel dat die macrolens wat is (maar dan zou ik moeten weten welke dat juist is.)

        Al die lenzen zullen zonder probleem op een digitale Pentax te gebruiken zijn en is alleen daarom een argument om Pentax te gaan...
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

          in mediamarkt staat de istDL met kitlens voor 499 euro !!!

          Een koopje voor een dijk van een camera.
          Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

            Hartelijk bedankt voor de reacties.
            De keuze van toestel moet ik dus nog overwegen, maar in elk geval zal het dan wel een pentax worden.

            Het betreft volgende lenzen:
            SMC Takumar: 1:3.5/35
            SMC Takumar: 1:1.8/55
            SMC Macro-takumar: 1:4/100
            Tamron SP: 1:8/500

            Groeten, Cahor

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

              Oorspronkelijk geplaatst door Datake Bekijk bericht
              in mediamarkt staat de istDL met kitlens voor 499 euro !!!

              Een koopje voor een dijk van een camera.
              Correctie, is nu €488,-
              Is inderdaad een koopje!
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

                Ik heb m'n pentax ist DL al een paar maanden geleden bij fotograaf Grauss in Maastricht al voor €499,- incl. kitlens gekocht.
                Dus moet hij op meer plaatsen voor die prijs te krijgen zijn.
                Marlies, die er meer dan tevreden mee is.
                Groetjes Marlies

                https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

                  Ben je toevallig van plan om de makrolens of de 500mm lens te verkopen?
                  PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

                    Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
                    Ik heb m'n pentax ist DL al een paar maanden geleden bij fotograaf Grauss in Maastricht al voor €499,- incl. kitlens gekocht.
                    Dus moet hij op meer plaatsen voor die prijs te krijgen zijn.
                    Marlies, die er meer dan tevreden mee is.
                    Ik heb die van mij (ook een IST*DL) voor 550€!
                    + zak, herlaadbare baterijen, 512 kaart, en nog iets kwam het allemaal op een totaal van nog geen 700€
                    PS: Ben superblij met mijn pentax! Momenteelecht geen reden tot wisselen met een CANON!
                    PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

                      Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
                      Ik heb m'n pentax ist DL al een paar maanden geleden bij fotograaf Grauss in Maastricht al voor €499,- incl. kitlens gekocht.
                      Dus moet hij op meer plaatsen voor die prijs te krijgen zijn.
                      Marlies, die er meer dan tevreden mee is.
                      Daar heb ik mijn istDs ook gekocht, bijna 2 jaar geleden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

                        zou zelfs zonder oude lenzen voor de K10D gaan lijkt me het beste toestel (of voor de benelux bijna) op de markt binnen zijn segment, nog wat meer gebruiker reacties afwachten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                          Kun je even specifiëren welke lenzen dat juist zijn?

                          In elk geval: ik heb de Tamron en die is meer dan behoorlijk en ik denk ook wel dat die macrolens wat is (maar dan zou ik moeten weten welke dat juist is.)

                          Al die lenzen zullen zonder probleem op een digitale Pentax te gebruiken zijn en is alleen daarom een argument om Pentax te gaan...
                          Nu zelfs voor €488,- !!!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe Pentax met oude lenzen of...

                            Ook ik heb voor de keuze gestaan welk toestel te kiezen. Ik had besloten om de Nikon D50 te gaan aanschaffen, maar die bleek gelukkig niet voorradig. Toen toch de ist DL gekocht (mijn 2e keuze, maar net 2e). Hier heb ik tot op de dag van vandaag nog geen spijt van gehad. Ook het werken met de manuele objectieven werkt super. Ondanks dat je manuele focus hebt, kijkt de camera toch met je mee of je het goed doet en geeft even een seintje als het beeld in focus is.

                            Als ik jou was, zou ik niet al te lang twijfelen. Mocht hij tegenvallen (kan ik me bijna niet voorstellen), kun je hem nog altijd verkopen en alsnog een Nikon of Canon kopen. Er zijn zoveel mensen die in de 'kwaliteit' van grote namen stappen. Kijk goed om je heen, vergelijk de camera's en kijk wat jezelf het beste bevalt. Probeer ook eens wat instellingen te wijzigen op de Pentax en zie hoe logisch het menu in elkaar zit. Ik heb de gebruiksaanwijzing maar voor 1 ding uit de doos gehad: om te kijken hoe ik precies de draagriem aan de camera moest bevestigen. Het menu zit zeer logisch in elkaar en is daarom ook voor de starter heel toegankelijk.

                            Er zijn ook zat AF-objectieven uit het analoge tijdperk te vinden, al moet je daar misschien wat beter uitkijken dat je geen brandhout koopt. Met de oude MF-objectieven heb ik gemerkt dat als je niet in de extremen gaat (dus je diafragma vol open of dicht) het verdomd goeie objectieven zijn die je echt voor een prikkie kunt kopen.

                            Succes bij je keuze.
                            Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

                            Comment

                            Working...
                            X