Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

    Ik film niet.
    Altijd al een enigszins betaalbare en draagbare 1Dx willen hebben, de R6 is daar niet ver van af.
    Tegen dat hij hier leverbaar is, is het misschien eindelijk duidelijk of er nog een opvolger van de 7DII komt (waar ik al niet meer op reken).

    Comment


    • #62
      Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Ik film niet.
      Altijd al een enigszins betaalbare en draagbare 1Dx willen hebben, de R6 is daar niet ver van af.
      Tegen dat hij hier leverbaar is, is het misschien eindelijk duidelijk of er nog een opvolger van de 7DII komt (waar ik al niet meer op reken).
      Die komt er wel hoor, een opvolger van de 7DII in het R segment... ( volgens Canon Rumors, levering half 2021.)
      Had je een R5 pf R6 in pré-order besteld was je er nu mee aan het fotograferen hoor.
      En als je nu een R5 besteld zou je ongeveer twee maanden moeten wachten voor levering.

      Grtn,

      Raf
      Instagram

      Comment


      • #63
        Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

        Geruchten en speculaties over de Canon line-up: https://www.youtube.com/watch?v=w6ssHz6HAoA
        In het "EF" systeem zullen we niet veel nieuws meer moeten verwachten, en het lijkt er op dat ook het "M" systeem voor te weinig omzet zorgt waardoor het voor Canon financieel gezien helemaal niet interessant is om daarmee door te gaan.
        Het is logisch dat ze nu al hun middelen inzetten op het "R" systeem.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #64
          Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

          Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
          Die komt er wel hoor, een opvolger van de 7DII in het R segment... ( volgens Canon Rumors, levering half 2021.)
          Had je een R5 pf R6 in pré-order besteld was je er nu mee aan het fotograferen hoor.
          En als je nu een R5 besteld zou je ongeveer twee maanden moeten wachten voor levering.

          Grtn,

          Raf
          Oeps, een paar uur Canon Rumors niet gelezen .
          Ze zijn de laatste tijd erg juist in hun voorspellingen, en zo te zien hier op het forum ben ik helemaal nog niet de laatste om een R te kopen.

          Ik heb gisteren eens een aantal raws van de Dpreview bespreking van de R6 gedownload en vergeleken met de 7DII en R5 ISO 400-800-1600-3200-6400.
          De beelden van de R6 zijn wel erg clean, er is toch zeker 2 stops winst in ruis.
          R5 heeft uiteraard nog meer details.

          Misschien toch het moment om naar FF te gaan ?
          Aan mijn lenzen gaat het niet liggen.

          Comment


          • #65
            Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

            We gaan geen godsdienstoorlog starten, wie enkele jaren geleden op Sony is overgestapt had zijn redenen en had de technische evolutie goed ingeschat, maar dit zal wel wat gekost hebben.
            Ook behielden velen hun Canon lenzen.
            Of Canon zat te slapen, de markt verder uitmelkte, of zorgvuldig zijn slag voorbereidde zullen we nooit weten, maar zelfs de meest fervente critici moeten toegeven dat het terug aan de leiding staat.
            Tot grote opluchting van de trouwe klanten (die ondertussen gewoon foto's gemaakt hebben met hun totaal verouderde toestellen in plaats van te zitten pixelneuken op het internet).

            De R5 en R6 worden inderdaad aan een redelijk hoge prijs gelanceerd, maar dat kan blijkbaar het success niet remmen (R5 aan ongeveer dezelfde prijs als 5DIV).
            Anderzijds zullen deze toestellen - zoals de modellen waarvan ze de plaats innemen, voor enkele jaren blijven bestaan, zodat het - buiten een prijsvermindering - niet veel zin heeft lang te wachten wanneer het toestel je aanstaat.
            Canon zal nu eerst de gaten in zijn gamma opvullen (zoals een low-cost en APS-C model).

            De strijd zal gestreden worden tussen Canon en Sony, Nikon heeft de middelen niet.
            Last edited by palombian; 8 september 2020, 08:48. Reden: zinswending

            Comment


            • #66
              Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

              Wellicht een geheel stomme vraag maar ik vraag me af of een R5 uiteindelijk niet interessanter is dan een R6 precies omwille van het aantal pixels.
              Immers, met een R5 kan je veel meer croppen en heb je derhalve niet zo'n lange en dure telelens nodig, wat, gesteld dat deze stelling juist zou zijn, een flinke besparing oplevert wat lenskost betreft.
              Is het juist om te stellen, dat, en laat ons zeggen dat een R5 dubbel zoveel pixels heeft als een R6, een gecropte foto van een R5 met bv een 400mm lens, dezelfde foto zal opleveren als een foto met een R6 maar dan met een 800mm ?
              (ook even terzijde gelaten dat de R6 een ietsje betere lichtgevoeligheid heeft)
              En aangaande de 8K, waar wellicht (nog) niemand zit op te wachten, is dat interessant om bijvoorbeeld een scene te filmen en er dan het "juiste" frame als foto uit te halen ?
              ...ik vraag het me af, en uiteindelijk wil ik vooral vogeltjes fotograferen, liefst "beeldvullend", ook als het kleintjes zijn waar je niet zo dicht bij kunt komen (ik heb het niet zo voor fotohutten). Maar ook voor macro lijkt het me interessant om veel pixels te hebben, je kunt dan immers verder van je onderwerp afblijven waardoor je scherptediepte ietjes groter zal zijn, toch ?
              Het grote nadeel zal wellicht de bestandsgrootte zijn, al zou een C-RAW toch "maar" een 30MB zijn dus zowat even even groot als bestanden van een 6Dii.... en dat is toch niet onoverkomelijk ?
              Graag jullie visie!
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

              Comment


              • #67
                Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                Is het juist om te stellen, dat, en laat ons zeggen dat een R5 dubbel zoveel pixels heeft als een R6, een gecropte foto van een R5 met bv een 400mm lens, dezelfde foto zal opleveren als een foto met een R6 maar dan met een 800mm ?
                2x is niet correct (je hebt meer pixels horizontaan als vertikaal)
                Het crop voordeel zal eerder rond 1,5 zitten... dus 400mm crop geeft FOV van ong 600mm

                Comment


                • #68
                  Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                  Wellicht een geheel stomme vraag maar ik vraag me af of een R5 uiteindelijk niet interessanter is dan een R6 precies omwille van het aantal pixels.
                  Immers, met een R5 kan je veel meer croppen en heb je derhalve niet zo'n lange en dure telelens nodig, wat, gesteld dat deze stelling juist zou zijn, een flinke besparing oplevert wat lenskost betreft.
                  Is het juist om te stellen, dat, en laat ons zeggen dat een R5 dubbel zoveel pixels heeft als een R6, een gecropte foto van een R5 met bv een 400mm lens, dezelfde foto zal opleveren als een foto met een R6 maar dan met een 800mm ?

                  ..
                  De oppervlakte van de R5 sensor heeft meer dan dubbel zoveel pixels als de R6, maar de vergroting is lineair 1,5 maal.
                  Ik was eerst van plan om een R6 te kopen, dan zou ik een mini 1Dx hebben waarover iedereen zei dat de pixels zoveel beter waren, maar dat houdt niet zoveel steek.
                  Zeker als je van een crop als de 7DII komt.
                  De R5 in crop modus heeft 17.5 mpx, iets minder dan de 20 mpx van de 7DII, dus met een 400mm + 1.4x extender (NIET met de lens alleen) ga je ongeveer hetzelfde aantal pixels hebben als op de R6 met 400 + 2x.
                  Bovendien gaat de R5 beter focussen met de 2x zodat ik per saldo meer bereik ga krijgen, samen met betere AF en ruisprestaties.
                  Mag wel voor wat zo'n ding kost.

                  Eigenlijk zou ik beter af zijn met een performante mirrorless met cropsensor, maar omdat die er nog niet is heb ik dus ook maar een R5 besteld.
                  Alhoewel ik me soms afvraag of ik niet beter tussentijds een M6 Mark II koop in afwachting van de R7 (met waarschijnlijk dezelfde 32 mpx sensor).
                  Ik heb nooit een full frame gehad en eigenlijk mis ik het niet.
                  Last edited by palombian; 8 november 2020, 20:02.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                    Is het juist om te stellen, dat, en laat ons zeggen dat een R5 dubbel zoveel pixels heeft als een R6, een gecropte foto van een R5 met bv een 400mm lens, dezelfde foto zal opleveren als een foto met een R6 maar dan met een 800mm ?
                    De cropfactor is 1.5x: de pixel size delen door mekaar 6.54/4.38=1.493x
                    Dus je krijgt niet 800mm maar 600mm.

                    Dat gezegd zijnde een 600mm lens op de R6 zal betere resultaten geven dan een 400mm lens op de R5. Uiteindelijk krijg je wel evenveel pixels op je onderwerp maar ze zijn van mindere kwaliteit.


                    En aangaande de 8K, waar wellicht (nog) niemand zit op te wachten, is dat interessant om bijvoorbeeld een scene te filmen en er dan het "juiste" frame als foto uit te halen ?
                    In principe is de kwaliteit niet zo goed als een gewone foto vanwege de compressie. De R5 doet echter 1300Mbps in 8K 24fps oftewel 6.7MB per foto wat niet slecht is. Afhankelijk van de uitleessnelheid vd sensor kan je ook vervormingen krijgen bij snelle bewegingen maar ik geloof dat het bij de R5 heel goed meevalt.
                    Last edited by alex606; 8 november 2020, 22:08.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #70
                      Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      ...Bovendien gaat de R5 beter focussen met de 2x zodat ik per saldo meer bereik ga krijgen, samen met betere AF en ruisprestaties.
                      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      ... Uiteindelijk krijg je wel evenveel pixels op je onderwerp maar ze zijn van mindere kwaliteit.
                      OK,is inderdaad geen factor 2 maar pakweg 1.5. Maar ik had wel begrepen dat de ruisprestaties van de R6 beter waren dan die van de R5 (zij het erg weinig). Dat zou kloppen met wat alex606 aangeeft, tenminste zo begrijp ik dat de pixels bij een R6 van betere kwaliteit zijn.
                      Of begrijp ik dat verkeerd ?
                      Ik heb nu een 6Dii, een 26Mpx dus, en doe vooral vogelfotografie en macro. Voor vogelfotografie is het probleem dat een mens steeds millimeters te kort komt... Zowel de R5 als de R6 zouden zeer snel scherp stellen (de R5 nog ietsje sneller) én er is IBIS en eventueel die RF 600 of 800 (al heb ik vragen bij de kwaliteit). Maar zelfs met 600 of 800 mm zal croppen nodig blijven, en dan dacht ik dat ik met 45 Mpx nog wat meer ademruimte zou krijgen. Maar dat zou dus redelijk relatief zijn ?
                      In de video-mogelijkheden van de R5 ben ik eigenlijk niet geïnteresseerd, maar vind de sensor van de R6 "klein"... wat zouden jullie me aanraden ?
                      ...ik krijg zo het gevoel dat een R5 (met CF-kaartje) een kleine 2000 euro meer zal kosten dan een R6, en is het dat waard ? Ik bespaar wat op lenzen, omdat ik ofwel een kortere lens kan kopen of voor hetzelfde geld een factor 1.5 win.
                      Ik neig naar de R5 maar zal veel niet gebruiken, en ik heb het gevoel dat ik van de R6 veel meer mogelijkheden zal gebruiken én de R6 is een ietsiepietsie beter bij weinig licht (heb je vaker voor als je vogeltjes gaat fotograferen).
                      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                      Comment


                      • #71
                        Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                        Op gelijke grootte gebracht zou de beeldkwaliteit van de R5 bij dezelfde ISO beter zijn dan de R6.
                        Maar dat wil nog niet zeggen dat je een R5 opname tot hetzelfde aantal pixels zal kunnen croppen.

                        Als je met een betaalbare lens genoeg bereik wil is een croptoestel m.i. nog altijd de te volgen weg.
                        Wie nu met een 1Dx fotografeert haalt zijn bereik met langere lenzen, zeker ook lichtsterkere waardoor er met extenders kan gewerkt worden.

                        Een 90D of M6 Mark II kosten een fractie van een R5. Je gaat wel minder hoog in de ISO kunnen gaan en de AF is uiteraard ook wat minder.
                        Waarschijnlijk komt er een RF cropbody ("R7") met prestaties die meer in de buurt van de R6/R5 komen maar de prijs zal ook hoger zijn.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                          Maar zelfs met 600 of 800 mm zal croppen nodig blijven, en dan dacht ik dat ik met 45 Mpx nog wat meer ademruimte zou krijgen. Maar dat zou dus redelijk relatief zijn ?
                          Je gaat daar zeker voordeel uit halen. Het is alsof je een full frame en crop camera in één hebt. Een crop camera in dit geval met 17,5mp.
                          Natuurlijk als je begint te croppen dan verlies je ook aan hoge iso en kwaliteit.

                          Neem bijvoorbeeld R6 en R5 met dezelfde lens, vanaf het moment dat je begint te croppen dan wint de R5. Kan je beeldvullend werken dan gaat het verschil veel minder groot zijn.

                          Wat ik bedoel met kwaliteit is gewoon dat de pixels groter zijn en meer licht vangen.
                          Last edited by alex606; 10 november 2020, 20:50.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #73
                            Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                            Je gaat daar zeker voordeel uit halen. Het is alsof je een full frame en crop camera in één hebt. Een crop camera in dit geval met 17,5mp.
                            Natuurlijk als je begint te croppen dan verlies je ook aan hoge iso en kwaliteit.

                            Neem bijvoorbeeld R6 en R5 met dezelfde lens, vanaf het moment dat je begint te croppen dan wint de R5. Kan je beeldvullend werken dan gaat het verschil veel minder groot zijn.

                            Wat ik bedoel met kwaliteit is gewoon dat de pixels groter zijn en meer licht vangen.
                            Reden waarom ik ben teruggekomen van mijn oorspronkelijk idee een R6 te kopen (en nu langer op een R5 moet wachten).
                            Wie vroeger snelheid wou kocht een 1Dx(II) en moest de 18 of 20 mp sensor erbij nemen.
                            De 5Ds(R) was te traag.

                            Zoveel groter dan die van de 7DII zijn de R5 pixels niet, maar in 6 jaar tijd zijn de sensors verbeterd.

                            Ook de 32 mp van de 90D/M6II heeft goede kritieken, het jeukt toch om die eens te proberen als voorproefje van een R7.
                            Lineair 1,26x meer "pixels per eend" dan de 7DII en 1.35x meer dan de R5. Ik hoop dat die vermaarde kwaliteitspixels van een full-frame dat gedeeltelijk compenseren.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              ...
                              Neem bijvoorbeeld R6 en R5 met dezelfde lens, vanaf het moment dat je begint te croppen dan wint de R5. Kan je beeldvullend werken dan gaat het verschil veel minder groot zijn.
                              ...
                              Op andere fora of reviews lees ik wel dat een R5 hoe dan ook scherpere beelden maakt, mits uiteraard niet te hoog in ISO te moeten gaan.
                              T.o.v. een R6 zou het "amper" één stopje schelen, en dat is toch heel erg weinig ?
                              De pixels van een R6 kunnen minstens anderhalve keer groter zijn dan die van een R5 en dus min of meer dus ook anderhalve keer gevoeliger, maar dat blijkt dus toch niet ?
                              In een van de vele reviews zag ik eens een vergelijking waarbij hetzelfde beeld bij de verschillende ISO's van beide camera's naast elkaar werd gezet.
                              Zie hier : https://www.youtube.com/watch?v=YT5GeNH3Ip0 op ongeveer 6:50.
                              Al stel ik me hier vragen bij want bij 12800, of 25600 lijken de beelden me nog zo ongelooflijk goed..., mijn 6Dii haalt dat bijlange niet hoor!
                              Hoewel ik eigenlijk enkel interesse heb in fotografie en nog niet helemaal overtuigd ben of ik de meerprijs wel wil betalen, blijf ik toch neigen naar de R5.
                              Die 20Mpx blijf ik te weinig vinden (omwille van de nood om te croppen) en het voordeel van de iets betere lichtgevoeligheid lijkt me toch te licht te wegen.
                              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                              Comment


                              • #75
                                Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                                Tja, de meest overschatte eigenschap van een camera is het aantal pixels. Je gaat toch behoorlijk op groot formaat moeten afdrukken om het verschil te merken. Ik bedoel niet pixelpeepen. De R6 spreekt me eigenlijk meer aan, maar ik moet toegeven dat het vooral omwille van de prijs is. Moest het prijsverschil niet zo groot zijn zou ik de R5 overwegen, maar als je de duurdere kaartjes erbij neemt, zit je inderdaad zo rond de 2000 euro.
                                Ik heb een tijdje geleden een foto van mijn 5d3 (dus 22 mp) vierkant laten afdrukken 50 x 50, en het is hoofd van een hond. Ideaal onderwerp om te zien of het 'haarscherp' is . En die is inderdaad haarscherp. Aangezien ik geen vierkante sensor heb, heb ik dus toch redelijk wat pixels moeten wegsmijten.... Dus je gaat al op behoorlijk groot formaat moeten afdrukken om een noemenswaardig verschil te merken vermoed ik (of stevig moeten croppen).
                                De R5 zal zeker zijn voordeel hebben, maar ik vermoed dat dit toch door velen wat overschat word. Een voordeel is wel dat de R5 betere weathersealing heeft, dus als je veel outdoor fotografeert kan je dit best mee in overweging nemen. Maar voorlopig doe ik nog even rustig verder met de R en de Fuji XH1. En kijk nog even rustig aan hoe de markt evolueert (en de prijzen).
                                Maar een interessante video over pixels en sensorformaat is deze : https://www.youtube.com/watch?v=zZNr24yVD9s

                                @Palombian : proficiat met uw aankoop. Ben benieuwd naar uw ervaringen.... ik zou dus zeggen, houd ons op de hoogte
                                Oeps, ik merk dat ik mijn handtekening eens moet aanpassen want daar klopt niet veel meer van
                                Last edited by stapperke; 11 november 2020, 11:43.
                                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                                Comment

                                Working...
                                X